Spring naar inhoud

- - - - -

Tandsteen - Bas terug van DA

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 31 januari 2011 - 12:38

Toen ik de laatste keer bij de DA was voor de vaccinaties van beide katten was er vastgesteld dat Bas ontstoken tandvlees had.  Ik kreeg antibiotica mee in de vorm van pilletjes.  Dit moesten we tien dagen geven.  Over hoe rampzalig het was om haar dit toe te dienen, zelfs met twee personen, ga ik niet uitweiden... O:)
Feit is dat ik nu nog steeds zag dat haar tandvlees ontstoken was.  Dus vandaag terug naar de DA.  Ze heeft last van tandsteen, volgende week maandag moet ze terug binnen om deze te laten weghalen en ze moet er voor onder verdoving.  Ze heeft voorlopig alleen last aan haar achterste tanden, vooraan niet.
Nu, zijn er hier nog KS'ers met katjes die hier last van hebben op deze toch relatief jonge leeftijd ?  Bas wordt pas twee jaar in mei.
Hoe regelmatig zou ze hiervoor moeten behandeld worden ?  't Is toch elke keer een volledige verdoving en ik ben er niet zo'n fan van...

Bewerkt door Marjananas, 07 februari 2011 - 20:30.

Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 31 januari 2011 - 13:54

Ik heb Garion vorig jaar laten behandelen (december 2009) en hij was toen 3 jaar.  Er moet wel iets misgegaan zijn met de verdoving denk ik, hij is normaal een zeer gemoedelijke kater, maar toen blies en krabte hij langs alle kanten.  De da's kregen hem gewoon niet in zijn transsportkooi, terwijl dit nog ooit gebeurd was.  In mei vorig jaar ben ik dan terug gegaan voor zijn jaarlijks vaccin en toen zag zijn tandvlees ook wel wat rood, maar het is nog niet dramatisch.  De da heeft mij toen speciale brokjes gegeven tegen tandsteen en tandvleesontstekening, die ik nu nog steeds geef.

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#3 Geplaatst 31 januari 2011 - 14:05

Twister heeft heel slechte tanden en veel tandsteen. De da ging kijken of hij dit jaar niet onder het mes moest daarvoor. Ik geef hen een product bij zijn eten om de tandsteen los te weken

Ramses heeft ontstoken tandvlees en is 2 jaar. Hij krijgt elk jaar een abkuurtje en het product bij zijn natvoer (enzym maar kan niet op de naam komen)

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 31 januari 2011 - 14:33

Poepoes had tandsteen en ik heb het een keer laten verwijderen toen hij binnen moest voor een operatie (2 jaar geleden) , maar Poepoes is wel bijna 10 jaar, momenteel gaat het goed

Bewerkt door Roosje, 31 januari 2011 - 14:33.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 31 januari 2011 - 15:24

Om tandsteen in de toekomstte voorkomen kan je proberen om rauw voer te geven, liefst met bot, dit houdt de tanden proper. Ook bestaat er een produkt dat je onder hun voer kan doen, orozyme, dit zou ook goed zijn tegen tandsteen. De ene poes zal er gevoeliger voor zijn dan de ander hé, bij mensen is dit ook zo. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#6 Geplaatst 31 januari 2011 - 15:43

Orozyme, dat is het product dat ik onder Twister en Ramses hun eten meng.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 31 januari 2011 - 18:13

onze yoshi is 1,5 jaar oud en zij heeft kleine ontsteking op haar tandvlees momenteel
Volgens de dierenarts heeft ze beetje tandsteen.
Maar hij wil haar daarvoor niet verdoven om het weg te halen en wil wachten.
Hij wil ook geen ab geven voor de ontsteking
Hij zegt dat de ontsteking komt door het tandsteen en als het tandsteen niet weggehaald wordt komt de ontsteking terug dus daarom geen ab en de tandsteen is niet erg genoeg om haar daarvoor al te verdoven.
Voorlopig wordt er niks gedaan

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 31 januari 2011 - 20:24

PeggyJ zei:

Om tandsteen in de toekomstte voorkomen kan je proberen om rauw voer te geven, liefst met bot, dit houdt de tanden proper. Ook bestaat er een produkt dat je onder hun voer kan doen, orozyme, dit zou ook goed zijn tegen tandsteen. De ene poes zal er gevoeliger voor zijn dan de ander hé, bij mensen is dit ook zo. :geluk: :geluk:

Moest Garion niet zo'n moeilijke eter zijn zou ik al vlug overgeschakeld zijn op rauw voer!

Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#9 Geplaatst 31 januari 2011 - 20:39

:geluk: :geluk: :geluk:

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 31 januari 2011 - 21:12

Peluche is vijf jaar en zal waarschijnlijk dit jaar ook moeten behandeld worden.
Hij had er vorige keer al wat last van, maar ik merk dat hij ook steeds aan 1 kant kauwt...
Het is nog niets dringends, maar ik moet het wel in de gaten houden.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 07 februari 2011 - 10:11

Bas is nu bij de DA.  Ben er toch niet gerust op... :onzeker:
Dat het maar snel avond is dat ik haar kan gaan halen...
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 07 februari 2011 - 10:14

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar dat komt allemaal wel goed Marjan, ik duim voor Basje! :thumb: :geluk:

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 07 februari 2011 - 10:30

Dank je Anja, die tandsteen zal wel geen probleem zijn, 't is die verdoving.
En ik heb een dag verlof dus een hele dag de tijd om te piekeren. :oops:
Ik moest er trouwens zijn om 8.45 u en de DA was er pas tegen 9.05 u
Dus ik moest buiten wachten en na een kleine tien minuten ben ik Bas terug in de auto gaan zetten, ze is dat voorbijrazend verkeer en al dat lawaai echt niet gewend dus ze zat te janken dat het niet mooi was... en ze vindt die transportmand al zo vreselijk, had er echt compassie mee...

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 07 februari 2011 - 20:37

Sinds 18.15 ongeveer is Basje terug.  Ik mocht haar vanaf 18.00 u gaan ophalen dus ik stond er klokslag zes uur. :oops:  Ze was nog heeeel slaperig en miauwde zieliger dan ooit tevoren in de auto.  Eens thuis wilde ik ze onder een warm dekentje met een pittenkussentje installeren maar daar had ze niet zo'n zin in.  Ze zwalpte hier als een dronkenman door de woonkamer.  Maar vanaf dan is ze mijn schoot niet meer af geweest. Ze zwalpt al wat minder ondertussen maar slaapt nog heel de tijd.  Waar ik ook ga zitten, ze komt me achterna om zich op mijn schoot te installeren. :love3:  Ik vind haar toch wat koud aanvoelen dus ik leg het warme pittenkussentje langs haar.  Ze heeft ook al een beetje gegeten.   Als ze straks wat op haar plooi is ga ik haar tandjes eens bekijken, nu ga ik haar niet te veel lastig vallen.
En de Orozyme is besteld...

Froetske
Froetske
  • 7.965 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 07 februari 2011 - 20:42

oooh ik lees het nu pas Marjan.

Gelukkig is het ondertussen al avond :LOL: en ligt Bas terug lekker bij je. Komt wel goed.
Spoedig herstel voor Bas.

Geplaatste afbeelding
:paw :paw