Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Het blauwe kruis brugge.... NOOIT MEER!!!

• Log in om te reageren
177 reacties op dit onderwerp
Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#1 Geplaatst 01 februari 2011 - 09:34

De laatste weken staan er bij ons in de krant vaak artikelen over dierenverwaarlozing, en het asiel "het blauwe kruis brugge" ving de diertjes op om ze terug te verzorgen en op krachten te brengen.
Vroeger had dit asiel geen positieve naam bij ons in de streek, maar ik dacht dat ze hun imago aan het bijwerken waren.

Gisteren was ik toevallig met m'n vriend aan het shoppen op een kilometer van het asiel, en ik was wel eens benieuwd naar de beestjes die ze daar hebben. Wat ik natuurlijk niet beter had gedaan.

Bij de katjes smolt m'n hart onmiddellijk bij het zien van een witte kater met muizegrijze oren en muizegrijze staart. De medewerkster zei dat hij een zeer rustige poes is, geen ruziemaker, uiterst gezond, en daar enkel terechtgekomen omdat hij nestoverschot was. (al was hij intussen reeds 1j8m). Het leek mij een ideaal vriendje voor Petrol, dus ik liet mijn hart spreken en adopteerde deze poes.

Een half uurtje later waren we thuis aangekomen en liet ik de kat onmiddellijk vrij bij ons in huis. Ik zette z'n transportkooitje open maar hij lag te slapen... Ik dacht al dat hij enorm op zijn gemak was!!
Toen ik hem probeerde te wekken en uit z'n kooitje haalde zag ik dat hij amper op z'n poten kon staan. Hij was ook enorm mager.
Wat was ik kwaad op mezelf dat ik hem niet beter bekeken heb in het asiel!!

Maar goed, ik dacht hij is wss wat bang, maar toen zag ik ook dat hij enorm om adem hapte. Ik heb hem onmiddellijk terug in z'n mandje gestoken en naar mijn DA gereden.

Blijkt nu dat deze kat ofwel Aids, FIP, Niesziekte of longontsteking heeft.
Hij bevond zich in een shocktoestand!!!! Lichaamstemperatuur 34,3°, apatische toestand, reutels/vocht op de longen en ga zo maar door!!!
De dierenarts raadde me aan om deze kat onmiddellijk terug te brengen naar het asiel en zelf geen kosten in het dier te stoppen. Jammergenoeg was het dan al 18u30 en het asiel was maar open tot 17u30.

Ik mocht hem zeker niet bij m'n Petrol plaatsen of onze Petrol was er ook aan voor de moeite :(

Ik met een klein hartje terug naar huis, in z'n mandje dicht bij de verwarming,... En deze middag dan terug met het arme stakkertje naar het asiel. Ik heb voor alle zekerheid ook een boodschap ingesproken op het antwoordapparaat van het asiel dat ik hem terugbreng.

Daarna las ik eens het 'contractje' die ik getekend heb. "adoptant verklaart zich hierbij de kat te aanvaarden met alle zichtbare en onzichtbare aandoeningen. Dierenartskosten worden nooit terugbetaald" en dan nog iets in de aard van dat als we de kat terugbrengen dit op onze eigen kosten is en blablabla. Ik was ZOOOOO kwaad op mezelf :(

Heb de ganse nacht geen oog dichtgedaan, zitten denken wat te doen :(

Nu deze morgen krijg ik telefoon van het asiel, dat ik deze poes onmiddellijk moet terugbrengen. Ik zeg ja, dat zal nogal gemakkelijk gaan, ik ben de hele dag gaan werken en mijn vriend is pas thuis van te werken om 14u. Die mevrouw was toen kwaad omdat ik hem niet kon brengen want er moest onmiddellijk een dierenarts komen om te kijken of de andere katten niet besmet waren en blablabla. Ik zeg tegen haar "is dit normaal niet het eerste werk dat een asiel moet doen??? De dieren onderzoeken en zorgen dat ze gezond zijn vooraleer ze naar de mensen gaan??" Die mevrouw werd nog kwader "ja wat denkt u wel dat wij doen met onze katten, ze krijgen wekelijks dierenartscontrole, wij dacht gewoon dat hij treurde".

Sorry, ik ben wat gefrustreerd en moest mijn verhaal kwijt :(

Bewerkt door Annelore, 07 februari 2011 - 14:26.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 01 februari 2011 - 09:49

Ik heb ondertussen meer dan genoeg ervaring met het asiel van Brugge en kan enkel beamen dat dit een vreselijk slecht asiel is.
75% van alle katten wordt er gedood.
Ik heb er een rondleiding gehad vorig jaar wegens een samenwerking voor zwerfkattenwelzijn.
Alles ziet er netjes uit, maar alle zieke katten worden ingeslapen. Er wordt géén medicatie gegeven. Alles wat niest, hoest of kucht vliegt onherroepelijk naar 'het dodenstraatje'.
Wij hebben contacten met ex-medewerkers, zij konden het niet meer aan om daar te werken.

En het personeel is niet enkel onbekwaam, het is ook vreselijk onbeleefd. Ze weten gewoonweg niéts over de katten en ze liegen over alles.

Bovendien is de clausule dat je een kat aanvaard met onzichtbare gebreken ONGELDIG. Ze doen dit enkel om zichzelf in te dekken.

Wat betreft de kat: Als je die terugbrengt wordt die absoluut ingeslapen, dus stiekem hoop ik eigenlijk wel dat je hem nog een kans geeft (als hij nog te redden valt...).

Bewerkt door arifiene, 01 februari 2011 - 09:53.

wea
wea
  • 5.740 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 01 februari 2011 - 09:49

het is wettelijk verboden om zichtbaar zieke dieren te plaatsen. Dit kan echt niet dat deze kat zo ziek kan zijn en ze daar niks aan zien.

wat je het best kan doen is om je DA een verklaring te laten opstellen van de toestand van de kat en dat samen met je aankoopkontakt in te scannen en op te sturen naar dierenwelzijn.gent@health.fgov.be

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#4 Geplaatst 01 februari 2011 - 09:53

@ Arifienne: m'n dierenarts raadde me aan om de kat terug te brengen, ookal zal dit uitdraaien op een euthanasie.. Ik mag hem zeker niet bij Petrol laten. Ik vind het ook zielig voor het katje, maar de gezondheid van m'n Petrol gaat voor..

@wea: m'n dierenarts heeft gisteren een attestje opgemaakt, ik zal dit samen met het aankoopcontract zeker doorsturen.

wea
wea
  • 5.740 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:01

sorry, maar zulke praktijken moeten stoppen en ik weet ook wel dat een klacht indienen nogal moeilijk ligt bij belgen, maar er moet iets gaan gebeuren. We mogen zulke dingen niet pikken! Ocharme die kat, dat arme diertje krijgt gewoon niet de zorgen waar het recht op heeft en is gewoonweg aan het creperen in dat asiel. Geloof je dat ze daar geld in gaan steken?

dus ik hoop echt dat je je DA een verklaring laat opstellen en dat je dit doorstuurt naar de instanties die dit asiel moeten kontroleren. Zelf ga je daar nooit iets over horen, maar ze moeten het wel onderzoeken.

In elk asiel kan er wel eens een zieke kat door de mazen van het net glippen, een DA is ook maar een mens en we zien allemaal wel eens iets over het hoofd. Maar het zijn nu altijd dezelfde namen die ik konstant zie opduiken bij hallucinante verhalen. Dat kan toch niet, zoiets mogen we ook niet meer pikken vind ik. de katten zelf kunnen niet klagen, wij moeten dat voor hun doen. Wij zijn de enigen die hun lijden een stem kunnen geven.

wea
wea
  • 5.740 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:02

Annelore zei:

@wea: m'n dierenarts heeft gisteren een attestje opgemaakt, ik zal dit samen met het aankoopcontract zeker doorsturen.

ik ben echt blij dat je dit doet en alle katten in dat asiel zullen je ook dankbaar zijn....

Bewerkt door wea, 01 februari 2011 - 10:02.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:04

wea zei:

sorry, maar zulke praktijken moeten stoppen en ik weet ook wel dat een klacht indienen nogal moeilijk ligt bij belgen, maar er moet iets gaan gebeuren. We mogen zulke dingen niet pikken! Ocharme die kat, dat arme diertje krijgt gewoon niet de zorgen waar het recht op heeft en is gewoonweg aan het creperen in dat asiel. Geloof je dat ze daar geld in gaan steken?

dus ik hoop echt dat je je DA een verklaring laat opstellen en dat je dit doorstuurt naar de instanties die dit asiel moeten kontroleren. Zelf ga je daar nooit iets over horen, maar ze moeten het wel onderzoeken.

In elk asiel kan er wel eens een zieke kat door de mazen van het net glippen, een DA is ook maar een mens en we zien allemaal wel eens iets over het hoofd. Maar het zijn nu altijd dezelfde namen die ik konstant zie opduiken bij hallucinante verhalen. Dat kan toch niet, zoiets mogen we ook niet meer pikken vind ik. de katten zelf kunnen niet klagen, wij moeten dat voor hun doen. Wij zijn de enigen die hun lijden een stem kunnen geven.

De DA van het asiel is dezelfde die zogenaamd de zieke dolfijnen verzorgt in het boudewijnpark.
Een totaal onbekwame vent.
Ze werken met nog 3 dierenartsen (part-time), maar die zijn er niet zoveel.
Het is geen asiel, het is een dodencentrum.

Ik heb onlangs weer klacht ingediend bij de schepen van dierenwelzijn.
Ik ben benieuwd wat ervan komt.

En uiteraard gaan ze geen geld in die kat steken. Ze spuiten 75% van alle katten dood. Alles wat er een tikje ziek uit ziet spuiten ze dood.

En opvolging is verzekerd, want de bestuurder zal zijn agressieve zoon aanstellen als opvolger.

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#8 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:13

Mijn dierenarts die werkt in het asiel van oostende keek al eens raar naar me toen ik zei dat ik naar het asiel van brugge ben geweest. Maar ja, ze komen nu zo vaak in de krant, ik dacht hen toch nog een kans te geven.
Ben zo dom geweest
Ik dien vanavond zeker klacht in!! Zowel bij dierenwelzijn als bij de schepen van brugge!

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#9 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:14

Ook zei die mevrouw aan de telefoon dat er onmiddellijk een dierenarts moest komen om alle katten te controleren. Hij zat samen met 4 andere katers, wat dus wss wil zeggen dat ze alle vijf zullen besmet zijn en een spuitje krijgen :(

wea
wea
  • 5.740 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:17

en dan zie op vitaya in animal rescue die DA van die asielcentra......

en dan wordt ik zooooo boos! Waarom kan zoiets hier ook niet?

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:19

Mag er niet aan denken. Verschrikkelijk voor dat beestje

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:24

Annelore zei:

Ook zei die mevrouw aan de telefoon dat er onmiddellijk een dierenarts moest komen om alle katten te controleren. Hij zat samen met 4 andere katers, wat dus wss wil zeggen dat ze alle vijf zullen besmet zijn en een spuitje krijgen :(

Ze zullen ze niet testen, zelfs niet onderzoeken.
Een besmette kat is een 'risico'. Alle katten die in dezelfde ruimte zullen gezeten hebben, worden uitgeroeid.
Zo gaat het daar iédere keer.

Aids is niet zomaar besmettelijk, net zoals longontsteking of fip.
Maar wat doet het ertoe voor hen, weer 5 katten minder om te plaatsen.

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#13 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:38

Mag ik anders deze avond m'n contractje hier eens plaatsen op het forum? Dat jullie kunnen overlezen wat er fout aan is zodat ik de juiste klachten kan plaatsen?

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:44

Annelore zei:

Mag ik anders deze avond m'n contractje hier eens plaatsen op het forum? Dat jullie kunnen overlezen wat er fout aan is zodat ik de juiste klachten kan plaatsen?

Tuurlijk.

Maar volgens mij hebben ze hun contractjes nog niet aangepast, ik heb er hier zelf liggen van het blauwe kruis.

Sowieso is het verboden bij wet om een ziek dier te plaatsen.

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#15 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:47

mja, volgens hen was niet ziek. Het treurde gewoon... :onzeker:

Pff, heb m'n vriend al de opdracht gegeven om eens goed van z'n Kl**** te geven! En dat hij vriendelijk mag vermelden dat ik klacht indien!