Spring naar inhoud

- - - - -

Afschermen tuin

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 01 februari 2011 - 13:34

Binnenkort gaan we weer verder met de werken aan het huis ... Eindelijk dubbele beglazing en een voordeur zonder postbus die altijd openstaat! 8)

Daar het bijna lente is *optimist*zou ik ook nog een beetje verder willen werken aan het tuintje/koertje/terras ... hoe je het wil noemen en het dan ineens ook klaar maken zodat Geisha ook kan genieten van de buitenlucht.

Ik zoek een oplossing voor de 'lage' kant van de tuin.  Ik dacht aan een schuine afbakening, maar daar de kat van de buren ook graag in de tuin komt (en de bloembakken overhoop haalt :louche: ) heb ik een beetje schrik dat hij gaat binnen geraken, maar er niet meer uit zou geraken en ik zie mij niet elke keer de kat gaan terugbrengen.

Kattenschrikdraad misschien?  Maar kan dit slechts aan 1 kant of dient dit rondom rond te gaan?

Ik zou ook graag langs beide kanten (vandaar de bloembakken ;) ) een klimplant plaatsen die ik dan laat samen komen vanachteren.  Zijn er naar jullie weten klimplanten die ik best niet plaats wegens giftig?  Ik dacht eventueel Kiwi, Clematis of een mengeling van Jasmijn en Winterjasmijn.

Een katteren vind ik persoonlijk esthetisch niet zo mooi (alhoewel ik er hier al heel leuke heb zien staan hoor) en zou nogal veel plaats innemen in mijn toch al niet te grote tuin.  En een net over de tuin zou ik net iets te claustrofobisch vinden om eerlijk te zijn. :onzeker:

Bij deze een tweetal fotootjes van hoe het er op dit moment uitziet.  Pas aangelegd, toen er nog geen puin van de loodgieter lag O:) (bijlange nog niet af :oops: )

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Alvast bedankt voor jullie hulp

Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 01 februari 2011 - 14:34

schrikdraad aan 1 kant is wel mogelijk volgens mij, maar je wil ook klimplanten??? dat is dan wel een ideale manier voor de poezen om er toch over te geraken... en als je klimplanten verstrengeld raken in je schrikdraad, is de werking niet meer optimaal dacht ik...

ik zou eens goed nadenken over die klimplanten!
Geplaatste afbeelding

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 01 februari 2011 - 17:56

Schrikdraad lijkt mij hier ook debeste oplossing
Er staan hier foto's van hoor op de KS

zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 01 februari 2011 - 18:47

Nele zei:

schrikdraad aan 1 kant is wel mogelijk volgens mij, maar je wil ook klimplanten??? dat is dan wel een ideale manier voor de poezen om er toch over te geraken... en als je klimplanten verstrengeld raken in je schrikdraad, is de werking niet meer optimaal dacht ik...

ik zou eens goed nadenken over die klimplanten!

Het zijn geen zelfhechtende klimplanten (behalve mss de Clematis), zoals klimop dat overal tussenkruipt en groeit.
Deze klimplanten moeten geleid worden daar waar jij wil dat ze groeien, dus als ik een marge neem tussen de baan van de planten en de schrikdraad en ik hou het in het oog zou het 'verstrengelen' geen probleem mogen zijn.

Misschien schrikdraad schuin plaatsen? 2 x zekerheid?

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 01 februari 2011 - 19:19

Er zin inderdaad klimplanten die giftig zijn voor katten o.a. klimop, blauwe regen,... Dus ik zou wel even opzoeken of die planten die je wil niet giftig zijn, ik kan er niet meteen aan antwoord op geven.
Je zegt om alleen het lage stuk van je muur af te maken, maar hoe hoog zijn de andere delen van de muur ? Hou er rekening mee dat katten hoog kunnen springen, zeker als je ook nog eens tuinmeubelen zal plaatsen, wordt een muur van 2 meter hoog al vlug een makkie om over te springen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#6 Geplaatst 01 februari 2011 - 19:30

Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeeldingOf zoiets plaatsen. Wij zijn ook aan het zien om de tuin veilig te maken.

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 01 februari 2011 - 19:45

Wij hebben ook een ommuurde stadstuin, wat idd zeer leuk is voor de katten, geen gevaar dat ze weg geraken!

Bij jou is de laagste muur wel lager dan bij ons, hier is de laagste toch 2,60m hoog...
Kun je eventueel niet enkel planten plaatsen langs de andere kant, de muur is daar veel hoger als ik me niet vergis?
De lagere muur kun je eventueel ook hoger maken door bv hout bovenop te plaatsen, maar dan moet je wel zien dat je geen lichtverlies hebt en zien of de buren akkoord zijn...

Wij hebben ook opgelet bij wat we waar zetten, zodat we ze geen springplank geven en het ontsnappen gemakkelijker maken...
Al hadden we graag enkele bamboe planten gezet, maar we zijn er nog niet uit...
Eerst wil ik absoluut zeker zijn dat we het ontsnappingsgevaar niet in de hand werken!

Hier lopen ook vaak buurtkatten over de laagste muur, maar die weten ondertussen uit ondervinding dat als ze naar beneden springen, ze er zonder hulp niet terug uitgeraken!

Dit is het topic waar je mijn foto's kunt terugvinden!

Ik moet er ook wel bijzeggen dat ze enkel buitenkomen als we thuis zijn, en dat ik een goed overzicht heb vanuit de keuken, waar de foto ook gemaakt werd!

Had het alleen aan mij gelegen, dan had ik de volledige tuin aan de bovenkant afgespannen met iets wat niet al te veel in het zicht valt, maar mijn vriend vind dit helemaal absurd... :heart:

En ondertussen werd de tuin toch al goed uitgetest, heb ik ze al goed in de gaten gehouden en weet ik ook al wel dat ze er zo echt niet uit kunnen!

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 01 februari 2011 - 22:59

De hoge muren zijn +/- 3 meter, dus ik ga ervan uit dat, als ik ze er de gelegenheid niet toe geef, ze niet stijl naar omhoog kan klimmen tegen de muur.
De kat van de buren zit mij wel af en toe te begluren van op dat dak, maar die gaat via mijn muur het dak op.
De klimplanten ga ik wel eens opzoeken, maar ik dacht misschien dat er mensen waren die het zo wisten :a

Het laagste gedeelte van de lage muur is 1m80.  Niet te moeilijk voor een gezonde kat om over te geraken naar mijn weten.  Als ik de muren zou verhogen, zou ik inderdaad een groot deel van de zon inval verliezen, ik zou dan enkel nog zon hebben om 12 uur en dan ook nog enkel in de zomer als de zon hoog staat.

De schuine afbakening, ja, maar dan zit ik nog steeds met de kat van de buren natuurlijk.
Heeft iemand een idee van prijs voor de schrikdraad?

@haemoglobine : Heb jouw tuin al in het oog geha
d toen ik de topics aan het lezen was :d Ben een beetje jaloers.   Vooral het zeil vind ik machtig!  Denk dat ik het ideetje ga stelen voor boven het terras in een later stadium   :x

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 01 februari 2011 - 23:09

Ik heb schrikdraad en als ik jouw tuin zie is het echt heel geschikt voor schrikdraad, je kan hier wat foto's zien van mijn tuintje! ;)
Op één van de foto's zie je vanachter in de hoek een berg daar hebben we nog kippendraad achter moeten plaatsen want anders konden ze er gewoon over springen.
En plantengroei kan geen kwaad hoor, je moet goed op voorhand weten of je veel plantengroei gaat hebben en als het redelijk veel is dan neem je zwaardere, wij hebben ook iets zwaarder omdat wij boompjes enzo hebben die er tegen staan.

Als er nog vragen zijn dan laat je maar iets weten, veel succes! ;)

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#10 Geplaatst 01 februari 2011 - 23:12

zijn die klimplanten, of boompjes enzo, dan geen 'springplank' om over de draad te kunnen geraken??
Geplaatste afbeelding

papaver
papaver
  • 3.440 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 01 februari 2011 - 23:15

Ik heb oa kiwi, clematis op sommige plekjes staan en aan de tuindraad klimop. Mijn katjes blijven overal af (ik verlies ze geen moment uit het oog als ze buiten zijn :) ), dus daar ben ik wel gerust in. Kiwi staat heel mooi in het zomerseizoen maar verliest zijn blaadjes als het kouder wordt. De blaadjes zijn ook erg geliefd bij slakjes, dus je moet daar wel voor attent voor zijn. Mijn Clematis knip ik een stukje boven de wortels over in de loop van januari, maar ik laat alles (blaadjes en takken) nog hangen tijdens de winter voor de vogeltjes en ongedierte en ruim alles pas op als de lente eraan komt. Met klimop heb je veel werk met ingroeiende wortels :evil: , dus daar zou ik zelf nooit meer mee beginnen!

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 01 februari 2011 - 23:19

Nele zei:

zijn die klimplanten, of boompjes enzo, dan geen 'springplank' om over de draad te kunnen geraken??
Hangt af wat voor boompjes, die van mij waren dicht gegroeid en konden ze niet in, nu heb ik die allemaal uit gedaan en nieuwe gezet en dat moet een haag worden.
Klimplanten heb ik niet maar dan wel plantjes in een pot die tegen de muur hangen en daar komen ze niet aan.
Ja in het begin mag je ze niet direct alleen laten om zeker te zijn dat er geen plaatsen zijn om te ontsnappen, ik had eens een vuilbak laten staan en dat hadden ze dan gebruikt als springplank :lachen: en toen waren ze ontsnapt of sommige katten proberen toch te klimmen over de schrikdraad en dan voelen ze het en dan rennen ze weg hoor, als dat allemaal achter de rug is dan kan je ze alleen buiten laten. ;)

kitten
kitten
  • 1.036 berichten

#13 Geplaatst 02 februari 2011 - 10:29

hier is een draad met palen zonder iets tegen van 2m hoog en ze vliegen erover
na veel zoeken en lezen zal het koltec worden hier , al bij al valt de prijs wel mee he
ik heb een offerte gevraagd aan hen
volgende maand zal ik het bestellen dat ze tegen april buiten kunnen

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 02 februari 2011 - 12:35

ik ben ook aan t kijken naar een oplossing een nieuwe ,
Indira is kunnen ontsnappen , gelukkig was ik thuis en had ik ze dus direct terug
het is nu tijd terwijl hoger maar heel lelijk afgezet
maar zoek iets dat stevig is

Maar vrees da k een net moet gaan bevestigen met een indira ;) :heart:
had liever mijn tuin open gehouden
maar mijn katten zijn me te dierbaar!!!

Wat ik dan ga doen is de klimplanten over het net laten groeien en een paar houten kling klang dingen eraan hangen om het toch gezellig te maken en te hebben
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 02 februari 2011 - 12:52

zzzaramia zei:

De hoge muren zijn +/- 3 meter, dus ik ga ervan uit dat, als ik ze er de gelegenheid niet toe geef, ze niet stijl naar omhoog kan klimmen tegen de muur.
De kat van de buren zit mij wel af en toe te begluren van op dat dak, maar die gaat via mijn muur het dak op.
De klimplanten ga ik wel eens opzoeken, maar ik dacht misschien dat er mensen waren die het zo wisten :a

Het laagste gedeelte van de lage muur is 1m80.  Niet te moeilijk voor een gezonde kat om over te geraken naar mijn weten.  Als ik de muren zou verhogen, zou ik inderdaad een groot deel van de zon inval verliezen, ik zou dan enkel nog zon hebben om 12 uur en dan ook nog enkel in de zomer als de zon hoog staat.

De schuine afbakening, ja, maar dan zit ik nog steeds met de kat van de buren natuurlijk.
Heeft iemand een idee van prijs voor de schrikdraad?

@haemoglobine : Heb jouw tuin al in het oog geha
d toen ik de topics aan het lezen was :d Ben een beetje jaloers.   Vooral het zeil vind ik machtig!  Denk dat ik het ideetje ga stelen voor boven het terras in een later stadium   :x

Of eventueel met iets doorzichtigs werken, een plexiglas of zo, zoals ze voor balkonnen gebruiken, maar ik weet niet of dit echt praktisch zou zijn...

Bij ons is de hoogste muur aan de kant van de middagzon, en in de winter geraakt de zon nooit tot aan de grond, wat ik wel jammer vind!
Maar niets aan te doen hé!

Steel maar gerust het ideetje hoor, die zeilen zijn idd handig!
En houden zeer goed de warmte tegen! :thumb:
We hebben er nu (in de zomer toch ;) ) zelfs 2 hangen die elkaar lichtjes overlappen, zo hebben we meer schaduw!

Het merk is Coolaroo, wij hebben ze enkele jaren geleden bij Gamma gekocht, ik weet niet of ze er nu nog hebben...
Er zijn meerdere kleuren en modellen.
Het is wel iets moeilijker om de originele bevestigingsstukken ergens te vinden, mijn vriend heeft ze uiteindelijk via internet op een Belgische webshop besteld!
Andere merken verkopen die ook, je kunt er zelfs bij Ikea vinden, maar dit merk is echt super-stevig en houdt ook zeer doeltreffend de zonnestralen tegen!
We hebben die ondertussen al een jaar of 5 denk ik, ze hangen uit van april tot september en die zijn nog als nieuw!

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo