Spring naar inhoud

- - - - -

Pablo zijn eetgedrag

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Guest_Femmieke_*
Guest_Femmieke_*

#1 Geplaatst 02 februari 2011 - 19:55

Ik weet niet of het juist staat maar hier mijn verhaal.

Ik wist niet dat er zoiets bestond als een kat die 'boulimia' kan hebben maar sinds ik Pablo heb begin ik toch enorm te twijfelen. :oops:

Pablo eet niet normaal! Hij schranst, we hebben al echt alles geprobeerd maar hij blijft schransen. We hebben hem al apart gehouden, we hebben al meermaals ook ander voer gegeven, hem op tijdstippen willen voederen,... Niets helpt.

Je ziet ook wanneer Pablo geschranst heeft zeg maar; de halve keuken ligt vol brokjes omdat hij er zo dus met zijn kop in de bak gaat hangen. Hij geeft daarna na zo een schranspartij altijd over! Schransen doet hij toch wel een paar keer per week, niet elke dag dus.

Hij is voor de rest dus kerngezond, heeft niets aan zijn darmen en/of maag want we hebben dit uiteraard laten testen. De DA denkt dus ook aan een aangeleerd gedrag of om stress af te leiden.

Om een paar voorbeelden te geven:

-Verleden week kwam de nieuwe krabpaal aan, Koen zet hem in mekaar en hij mocht er dus nog niet opzitten omdat hij nog niet stevig zat. Gevolg was dat hij ging schransen om dan dus over te geven. :s

-Ik had vandaag nieuwe snoepjes bij voor hen. Zo van die tandensnoepjes. Gizmo snuffelde uitgebreid aan het nieuwe snoep om vervolgens heel normaal er op te kauwen. Ook de Muis vertrouwde het niet zo direct, hij dus wel. :onzeker: Hij had binnen de twee seconden twee snoepjes op en miaauwde direct om meer. :catscratchhead

Hij is dus ook de leider van de groep dus het is niet dat hij zou gepest worden door de anderen want hij is enorm dominant ten opzichte van andere katten. Bij mensen en kinderen is hij super. :love3: :heart:

Heeft iemand ervaring ermee?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 02 februari 2011 - 21:12

Eten in porties geven ipv alles in 1 keer. Wat ook kan helpen is aan voedselverrijking doen. Je kat moet dan werken voor zijn eten zeg maar. Gewoonlijk heeft hij het makkelijk en heeft hij een bakje voer binnen bereik. Sommige katten eten echter ook uit verveling...
Heb je hem al van kleinsaf? Katten die buiten hebben geleefd of uit een groep komen waar ze moesten vechten voor hun eten, kunnen dit 'schransprobleem' hebben.

Bewerkt door Tinne, 02 februari 2011 - 21:14.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#3 Geplaatst 03 februari 2011 - 18:24

Snow deed dat in het begin en gaf dan ook over(onverteerd).Maar hij zat langdurig in het asiel,misschien had hij daar geleerd om "vlug" te zijn en ten tweede had hij een heel ontstoken bek,waardoor hij volgens mij te grote brokken binnenkreeg.Dit heeft een 2-tal maanden geduurd en nu is dit helemaal over.Misschien doet jouw kat dit omdat hij de andere te slim af wil zijn,een soort instinct misschien om eerst alles binnen te krijgen :catnoknow

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 04 februari 2011 - 16:17

Ik zou hem ookniet meer uit een gewoonbakje laten eten. Gebruik een pipolino of een activity board, zo maak je het hem onmogelijk om echt te schransen, want hij moet de brokjes eruit halen alvorens hij ze kan opeten. Wat je ook kan doen is zijn brokjes in kleine hoopjes verstoppen in het huis zodat hij op zoek moet gaan naar zijn eten. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Femmieke_*
Guest_Femmieke_*

#5 Geplaatst 04 februari 2011 - 20:41

PeggyJ zei:

Ik zou hem ookniet meer uit een gewoonbakje laten eten. Gebruik een pipolino of een activity board, zo maak je het hem onmogelijk om echt te schransen, want hij moet de brokjes eruit halen alvorens hij ze kan opeten. Wat je ook kan doen is zijn brokjes in kleine hoopjes verstoppen in het huis zodat hij op zoek moet gaan naar zijn eten. :geluk: :geluk: :geluk:

Kunnen mijn andere katten hier ook van eten dan? Het probleem is dat ze alle drie in één (grote) open ruimte zitten, twee woonkamers en keuken maar geen afsluiting zeg maar. :twisted:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 februari 2011 - 20:44

Dat kan. Dan zal je wel meerdere plaatsen moeten voorzien waar ze voer kunnen vinden natuurlijk ;) En je kan dan bijvoorbeeld 1 keer per dag een portie natvoer bij geven. Op dat moment kan je controleren hoeveel elke kat binnenkrijgt. Zo zorg je ineens ook dat ze voldoende vocht opnemen, aangezien katten van nature weinig drinken. Ze halen vocht uit hun prooien en in brokjes zit nu eenmaal erg weinig water.
Geplaatste afbeelding

Guest_Femmieke_*
Guest_Femmieke_*

#7 Geplaatst 04 februari 2011 - 20:52

Ok ik ga daar eens naar kijken. Drinken is geen probleem. Ze kunnen op drie verschillende plaatsen drinken, de Cat-it is wel stuk maar ga eens een andere fonteintje aanschaffen. :d

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 februari 2011 - 20:54

Je kan eens zoeken op het forum onder 'voedselverrijking'. Ik denk dat je dan nog wat tips tegen komt :)
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 05 februari 2011 - 19:23

Femmieke zei:

Kunnen mijn andere katten hier ook van eten dan? Het probleem is dat ze alle drie in één (grote) open ruimte zitten, twee woonkamers en keuken maar geen afsluiting zeg maar. :twisted:

Ja hoor, dat is geen probleem. Ze zullen misschien in het begin een beetje moeten wennen dat ze moeten werken voor hun eten, maar dat went wel. Hier eten ze allemaal uit het activity board.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 06 februari 2011 - 13:46

Biebel doet dit ook.

Ik heb een cat-it foodmaze en een activityboard, zo moet hij 'werken' voor zijn eten en kan hij ook niet zo schranzen.
Ook het overgeven is gedaan :) .