Spring naar inhoud

- - - - -

kat ligt in kattenbak

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Guest_Anneleen_*
Guest_Anneleen_*

#1 Geplaatst 02 februari 2011 - 21:32

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum. Aangezien jullie allemaal al redelijk wat ervaring hebben met katten had ik graag jullie mening over het volgende.

Een kleine week geleden hebben wij een vondeling in huis genomen die al een tijdje aan de deur van mijn ouderlijk huis zat. Het gaat om een gecastreerde kater, gechipt maar geen gegevens te vinden dus moet ooit een eigenaar gehad hebben. Ik vrees dat hij al even op de dool was want hij was serieus aan het uitdrogen en ondervoed. Wij hebben hem dus voorlopig in huis genomen, intussen affiches afgegeven in asielen ed maar geen resultaat dus tot dan blijft hij maar hier.

Wij hebben nog een andere poes (als volwassen poes uit een asiel gehaald)en qua zindelijkheid hadden wij daar geen enkel probleem mee. De kater daarentegen hebben we voorlopig overdag in de garage gelaten..er staat een kattenbak waar hij wel eens zijn behoefte in doet maar hij trekt ook nog eens op verkenningtocht naar de kelder waar we hier en daar ook hoopjes en plasjes vinden.
Bovendien gaat hij ook nog eens in z'n kattenbak liggen slapen..ondanks feit dat hij een mand en doos met dekens staan heeft

Zijn eten eet hij niet rechtsreeks van z'n bord maar hij grijpt het eerst met een poot, legt het op de grond en eet het van daar op..wat wel wat smurrie oplevert maar dat stoort me op zich niet zo..ware het niet dat hij erna ook op zijn bord gaat liggen.
Rare en wat vieze gewoontjes heeft het beestje!
Heeft iemand tips ivm zindelijk maken van een kat en vermijden dat ze in de bak gaan liggen? Je vindt op internet wel uitleg over hoe en wat met kittens maar veel minder over dit gedrag bij volwassen katten.

Groetjes
Anneleen

Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#2 Geplaatst 02 februari 2011 - 21:38

hoi anneleen welkom op het forum
doen ze hier ook wel eens vooral als
we de bak net hebben schoongemaakt
ben benieuwd naar foto`s van je kanjers

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 03 februari 2011 - 09:13

In de kattenbak liggen, doen ze hier soms ook wel.
En eten uit het bord halen met hun poot en dan opeten doet Ollie ook maar Lila niet.
Met wat poets je de hoopjes en plas op?
Zeker niet met iets van bleekwater in want dat is net aantrekkelijk voor de kat om daar te plassen.
Mss de kattenbak poetsen met bleekwater dat het voor hem aanlokkelijker is om daar te plassen.
Heeft hij genoeg te doen in de garage want eerst buiten met al die afleiding en nu mss in de garage waar er geen prikkels zijn dan ga je uit verveling dingen doen.
:b Wel tof van jou dat je dit arme diertje binnen neemt
:geluk:

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 06 februari 2011 - 11:06

Ik werk bij een kattenopvang, en dit is héél normaal hoor.
De kattenbak heeft meestal een hoge boord, en ze voelen zich daar veilig in.
Hier liggen de nieuwelingen ook meestal de eerste dagen in de kattenbak.

Ivm zindelijk maken: Hou de kat voorlopig in 1 ruimte waar hij altijd aan de kattenbak kan. Pas als hij zindelijk is kan hij de andere ruimtes verkennen.
Ik denk dat dit diertje toch een tijdje moet buitengezeten hebben, aan het gedrag te horen. Dat leren ze wel af hoor, maar het kan even duren.

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 06 februari 2011 - 11:21

Anneleen zei:

Wij hebben nog een andere poes (als volwassen poes uit een asiel gehaald)en qua zindelijkheid hadden wij daar geen enkel probleem mee. De kater daarentegen hebben we voorlopig overdag in de garage gelaten..er staat een kattenbak waar hij wel eens zijn behoefte in doet maar hij trekt ook nog eens op verkenningtocht naar de kelder waar we hier en daar ook hoopjes en plasjes vinden.
Bovendien gaat hij ook nog eens in z'n kattenbak liggen slapen..ondanks feit dat hij een mand en doos met dekens staan heeft

Zijn eten eet hij niet rechtsreeks van z'n bord maar hij grijpt het eerst met een poot, legt het op de grond en eet het van daar op..wat wel wat smurrie oplevert maar dat stoort me op zich niet zo..ware het niet dat hij erna ook op zijn bord gaat liggen.

Wat jij hier verteld zijn duidelijke kenmerken van een zwerver!!!

De kat van mijn ma slaapte ook in de kattenbak omdat hij zich daar blijkbaar veiliger voelde... Zij heeft dan meerdere kattenbakken gezet en in het begin gevuld met wit zand. Eens hij op de plooi was en het huiselijke leven begon te begrijpen sliep hij op normalere plaatsjes en gaat hij wel normaal op de kattenbak met gewoon kattengrint. Hoewel hij toch nog steeds liever buiten in het zand gaat :)

Mijn kat Fritz ook een zwerver eet ook met zijn pootjes. Helemaal in het begin kwam hij zijn vlees halen en nam dat helemaal mee naar zijn schuilplaats. Dat is heel erg gebeterd hoor. Brokjes en zakjes eet hij gewoon uit een kommetje maar als er een lapje vlees komt kijken eet hij dat nog steeds met zijn pootjes op soms eerst ook bespelen en dan kan ik de vloer poetsen. [-(

Het gaat wel beteren je nieuwe aanwinst moet zich eerst nog een beetje beter op zijn gemak voelen

Bewerkt door dorien_951, 06 februari 2011 - 11:23.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 06 februari 2011 - 11:23

Veel plezier met je nieuwe schatje. Eens hij het gewoon is zal hij de kattenbak wel ruilen voor een mandje om te slapen. ;)

Guest_kabouter_*
Guest_kabouter_*

#7 Geplaatst 07 februari 2011 - 19:49

Toen ik pas Minneke in huis haalde was ze 6 weken, ik heb ze toen in een afgesloten kattenbak gezet tot haar eerste piske. Ik was even boodschappen doen en heb waarschijnlijk te lang gewacht Minneke uit de bak te halen met het gevolg dat ze daarin ook ging slapen.
Ik heb naast de kattenbak een doos gezet met een opkant van de hoogte van de kattenbak en een half deel van de doos vastgeplakt zoals een afdekje, daarin een zacht dekentje en elke keer ze wilde slapen in de bak zette ik Minneke in de doos. Ik bleef naast haar zitten en strelen tot ze heel kalm was en half in slaap viel. Dus een schaar, plakband en een niet te grote doos hebben mij geholpen.
Of het met een grotere poes lukt is de vraag, ik geef alleen mijn ervaring mee.