Spring naar inhoud

- - - - -

Morgen doet mijn kater een schoonheidsslaapje

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
katje75
katje75
  • 1.008 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 04 februari 2011 - 17:36

Wat vervelend voor je, maar het is heel erg moeilijk om een kat te scheren doordat de huis dunner is dan bij een hond.
Ik trim al jaren honden en het gebeurt mij ook wel eens, een tondeuse is vlijmscherp en als mensen te lang wachten en de vacht is vervilt zweet ik peentjes als ik ze moet scheren, zelfs met de 3 mm scheerkop..

Geef je kat een dikke knuf en voel je vooral niet schuldig !!
:rub: Nikki, Bailey,Hummer en Dexter

Diesel* en BamBam*, voor altijd in mijn hart !

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#17 Geplaatst 04 februari 2011 - 19:02

Thanks, hij is intussen al wat wakkerder maar wat een knorpot zeg :heart:

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 04 februari 2011 - 20:44

Trolleke zei:

Hierbij de foto's van mijn katten na het trimmen - jammer van hun buik heb ik na het trimmen geen foto maar ze zijn volledig kaalgeschoren onder oksel en buik.

ongelooflijk, hoe lang ben je dan met 1 poes bezig?
Ik was al blij dat ik bij Mimi eindelijk de klitjes wegheb, mmaar de haren blijven hier rondvliegen

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#19 Geplaatst 04 februari 2011 - 21:51

Kathleen zei:

ongelooflijk, hoe lang ben je dan met 1 poes bezig?
Ik was al blij dat ik bij Mimi eindelijk de klitjes wegheb, mmaar de haren blijven hier rondvliegen

Als de klitten op de huid zitten heb je heel vlug gedaan want dan moet je enkel scheren dat is ± 20 minuten voor een kat.
Dit heb ik toen ik de trimcursus aan het volgen was uit mijn katten gehaald terwijl ik ze voordien toch ook al minstens een keer per week - naar mijn eigen oordeel - goed borstelde.
Zo een beurtje duurt een half uurtje tot een uur afhankelijk of er veel klitten zitten of dat je enkel moet borstelen en plukken.  Maar ik ben dan ook nog een beginneling hé.
Er zullen er hier wel zijn die het veel sneller kunnen

Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#20 Geplaatst 04 februari 2011 - 22:05

Eragon zei:

Ongeleefelijk wat een pak haar je wegkrijgt hé. Ik begin er stilaan aan te denken ook zo'n trimcursus te worden want ik zie dat echt niet meer zitten.

Ik ben 2,5 uur bezig geweest aan Twister en deze keer heb ik het te languitgesteld. Het waren echt dikke vervilte klitten die er zeer moeilijk uit te krijgen waren. Ik heb dus op zijn buik mijn tondeuse moeten gebruiken, vooral onder de oksels en daar is het gebeurd.

:( :( :( , door zijn pootje omhoog te heffen stond die huid te strak en heb ik met de tondueze een stuk vel weggesneden of hoe zeg je dat. Ik heb dat 2 jaar geleden voorgehad met Lola met een schaar en gebruik sindsdien geen schaar meer maar een tondeuze blijkt dus even gevaarlijk. Ik ben onmiddellijk naar mijn da gereden die de wonde gehecht heeft en hem ab gegeven heeft. Het is niet diep maar door de plek (dun vel, veel beweging) zou het te moeilijk genezen. De da zei wel dat dat frequent voor kwam en dat zelf hij dat nog voor had maar dat is niet goed genoef voor mij

Een kittenkoper van mij die een BKH kitten van mij heeft, heeft ook een BLH van bij een andere fokker met een heel moeilijke vacht. Ik vertelde haar dat ze NOOIT OF TE NIMMER een schaar mag gebruiken voor die klitten en dat doet ze ook niet, maar ze vertelde dat een of andere assistent bij de dierenarts haar kat eens erg heeft toegetakeld (tot bloedens toe :( ) met een tondeuze en dat dat dus inderdaad ook geen optie is. Ik schrok daar toch ook wel van.

Tja, het enige dat ik dan kan bedenken is dat je dan inderdaad voor moeilijk te kammen katten een cursus trimmen gaat volgen, want dit is niet fijn voor het beestje, maar zeker ook niet voor jou!

Was jij niet degene die eventueel de cursus in Almere wou doen? Ik wil die ook doen, heb wel redelijk gemakkelijke vachten en gemakkelijke katten hier, maar wil de cursus doen om mijn kittenkopers beter bij te kunnen staan en beter te kunnen voorlichten over vachtverzorging.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#21 Geplaatst 04 februari 2011 - 22:14

:s  Goh, ik weet het de laatste dagen ook niet goed meer. Ik heb twee langhaartjes die ik bijna elke dag kam en sinds hun castratie lopen ze allebei met klitten rond, hoe kan dat nu :trance: ? Ik ben de eerste dagen erna extra voorzichtig geweest met borstelen, maar dat verklaart die klitten nu niet. Is het toevallig een samenloop van omstandigheden omdat ze nu hun wintervacht verliezen?
In elk geval zweten zowel de katjes als ik een stukje af :cry: . Ik heb heb een speciale spray en klittenkam, maar dan nog 'vang' ik wel eens een klit boven een kam en knip die zo af, anders zou ik in hun velletje kunnen knippen. Ik snap het niet omdat ik ze zo goed verzorg en nu toch zoveel klitjes :o ? Ik hoop dat ik ze binnen enkele dagen allemaal weg heb gekregen...

Bewerkt door papaver, 04 februari 2011 - 22:16.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#22 Geplaatst 04 februari 2011 - 22:18

papaver zei:

:s  Goh, ik weet het de laatste dagen ook niet goed meer. Ik heb twee langhaartjes die ik bijna elke dag kam en sinds hun castratie lopen ze allebei met klitten rond, hoe kan dat nu :trance: ? Ik ben de eerste dagen erna extra voorzichtig geweest met borstelen, maar dat verklaart die klitten nu niet. Is het toevallig een samenloop van omstandigheden omdat ze nu hun wintervacht verliezen?
In elk geval zweten zowel de katjes als ik een stukje af :cry: . Ik heb heb een speciale spray en klittenkam, maar dan nog 'vang' ik wel eens een klit boven een kam en knip die zo af, anders zou ik in hun velletje kunnen knippen. Ik snap het niet omdat ik ze zo goed verzorg en nu toch zoveel klitjes :o ? Ik hoop dat ik ze binnen enkele dagen allemaal weg heb gekregen...

Ik heb altijd de indruk dat het in de wintermaanden door de chauffage, gebrek aan luchtvochtigheid en bijgevolg statische elektriciteit een beetje fout loopt. Ik moet hier ook meer aandacht geven aan de okseltjes en de knietjes in deze periode.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#23 Geplaatst 04 februari 2011 - 22:34

Smitten Kitten zei:

Ik heb altijd de indruk dat het in de wintermaanden door de chauffage, gebrek aan luchtvochtigheid en bijgevolg statische elektriciteit een beetje fout loopt. Ik moet hier ook meer aandacht geven aan de okseltjes en de knietjes in deze periode.
Het is wel een troost dat jij als een ervaren iemand dit toch ook meemaakt. Ineens waren ze daar die klitten en voelde ik ze op verschillende plekjes :trance: . Ik probeer nu elke dag één of twee klitjes te behandelen, meer wordt teveel want het velletje eronder is zo teer :misselijk: . Ik denk/hoop dat ik er bijna door ben :( . Ik heb de furminator nog niet eens gebruikt! Hanne, ik lees hier soms over talkpoeder en dat er na uitborstelen..heb jij daar ervaring mee?

Bewerkt door papaver, 04 februari 2011 - 22:34.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#24 Geplaatst 04 februari 2011 - 22:44

Ik gebruik zo in de "gewone huissituatie" eigenlijk heel weinig talkpoeder. Ze moeten het al heel bont hebben gemaakt voor ik die boven haal. Ik gebruik dat eerder voor het showklaar maken. Het is heel goed om vachtjes te ontvetten.

Zelf heb ik echter eerder het gevoel dat de klitjes eerder droog zijn dan vettig. Ik gebruik de furmi een keer per jaar, maar kam de katten ook wel elke dag een minuutje of twee. Ze hebben hier niet vaak knopen, maar dat is ook omdat je op den duur ook wel door krijgt wat de moeilijke periodes van je kat zijn denk ik. Poppie is nu in zo'n periode, die moet ik nu nauwkeuriger kammen onder de okseltjes en in de knietjes. Soms heb ik haar gekamd en loopt ze diezelfde dag ineens rond met een klit. Die kam ik er dan ook meteen uit en dat gaat dan ook heel vlot hoor, maar als ik daarmee een dag zou wachten zou het bv ook al moeilijker worden.
Ik vind dat de BLH echt gemakkelijk is qua vacht (doorgaans) maar je moet wel een beetje leren hoe het bij te houden en 't is nu ook niet alsof ze nooit gekamd moeten worden. Sommige mensen lijken dat helaas wel te denken en sommige fokkers adverteren de langharen ook zo en dat vind ik toch misleidend... :(

Zelfs Zsazsa die voor een BLH een HEEL gemakkelijke (maar voor mijn smaak ook te korte) vacht heeft krijgt knopen als je haar niet kamt.

De furmi gebruik ik ook niet voor alle katten. Enkel zij die het nodig hebben.

Bewerkt door Smitten Kitten, 04 februari 2011 - 22:45.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#25 Geplaatst 04 februari 2011 - 22:57

Smitten Kitten zei:

Ik gebruik zo in de "gewone huissituatie" eigenlijk heel weinig talkpoeder. Ze moeten het al heel bont hebben gemaakt voor ik die boven haal. Ik gebruik dat eerder voor het showklaar maken. Het is heel goed om vachtjes te ontvetten.

Zelf heb ik echter eerder het gevoel dat de klitjes eerder droog zijn dan vettig. Ik gebruik de furmi een keer per jaar, maar kam de katten ook wel elke dag een minuutje of twee. Ze hebben hier niet vaak knopen, maar dat is ook omdat je op den duur ook wel door krijgt wat de moeilijke periodes van je kat zijn denk ik. Poppie is nu in zo'n periode, die moet ik nu nauwkeuriger kammen onder de okseltjes en in de knietjes. Soms heb ik haar gekamd en loopt ze diezelfde dag ineens rond met een klit. Die kam ik er dan ook meteen uit en dat gaat dan ook heel vlot hoor, maar als ik daarmee een dag zou wachten zou het bv ook al moeilijker worden.
Ik vind dat de BLH echt gemakkelijk is qua vacht (doorgaans) maar je moet wel een beetje leren hoe het bij te houden en 't is nu ook niet alsof ze nooit gekamd moeten worden. Sommige mensen lijken dat helaas wel te denken en sommige fokkers adverteren de langharen ook zo en dat vind ik toch misleidend... :(

Zelfs Zsazsa die voor een BLH een HEEL gemakkelijke (maar voor mijn smaak ook te korte) vacht heeft krijgt knopen als je haar niet kamt.

Geen van de foksters had het één keer over kammen bij m'n BLH'tjes. Maar één blik op die vachten vertelde me instinctief voldoende. Zoniet had ik ze nu al moeten laten kortscheren, denk ik :onzeker: . Maar wat ik van je uitleg begrijp, is dat een klitje zich héél snel kan vormen en dat stelt me ook gerust, omdat ik er zo over wilde waken dat ze geen knoopjes kregen en opeens voelde ik zo hele vervilde klitten :cry: . Wannéér gebruik ik best de furminator? Heel binnenkort, vermoed ik? Ach, hier heb ik weer wat van geleerd :)

Bewerkt door papaver, 04 februari 2011 - 22:58.

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#26 Geplaatst 04 februari 2011 - 23:29

Smitten Kitten zei:

Fijn dat niet iedereen hier zo een voorstander is van talkpoeder - ik schrik hier soms hoeveel mensen denken dat dit goed is om klitten te behandelen.  Persoonlijk gebruik ik het uiterst zelden en dan alleen bij perzen tegen de vettige vacht niet voor de klitten)

De furminator gebruik ik ook bijna niet bij mijn langharige katten.  En zeker niet de versie voor kortharigen op een langharige kat (zie originele website van de furminator).  Bij de versie voor langharigen staan de tandjes wat verder uit mekaar.

Tips die ik meekreeg op de cursus

Tips van de trimster

Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 05 februari 2011 - 08:59

Veel succes. Het is idd. niet leuk als ze niet graag geborsteld worden en de klitten zich ontwikkelen. Ik heb het vorig jaar ook eens wat te ver laten komen en ik dacht ook dat narcose de enige oplossing zou geweest zijn. Ik heb toen wel geprobeerd bij een hondentrimmer en dat was echt een fantastische dame. Nu, het is ook een beetje van durven en zij heeft mij nu goed getoond hoe het moet en ondertussen een jaar verder zijn ze allebei zo goed als klitvrij. Ik was vroeger altijd heel voorzichtig die klit eruit aan het kammen en soms durfde ik wel de schaar nemen, maar zij ging gewoon heel vlug (zonder compasie cru gezegd) gaan borstelen en kamde alles daaruit. Klinkt misschien pijnlijk, maar het was dan wel de hele korte pijn en snel gebeurd. Als er nu één van mijn katten één of meerdere kleine klitten heeft, negeer ik ook even mijn hart en ga ik daar ook heel snel en grof uit gaan trekken met een borstel. Al kam ik ze nu voldoende bij en hebben ze ze enkel op de moeilijkere plaatsen eens ne klit (onder de oksels). Natuurlijk lukt dat alleen maar met een kat dat je toch nog een beetje in bedwang kan houden. Ik kan mij voorstellen dat Twister je tegen dan al helemaal heeft open gekrabt :( . Ook al zijn mijn katten nu zo goed als klitvrij, denk ik toch om terug een afspraak te maken bij de hondenkapster. Ik zag echt dat het hen goed had gedaan. Ze had ze geborsteld, gewassen, gedroogd,... Ik heb het nu wat moeilijker om Silas te borstelen, omdat hij niet houdt van borstelen en na zijn operatie wil ik hem niet teveel ambeteren. Dus in maart/april kan het wel zijn dat ik een afspraak maak met de kapster.

Bewerkt door Mieke'tje, 05 februari 2011 - 09:00.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#28 Geplaatst 05 februari 2011 - 10:05

papaver zei:

Geen van de foksters had het één keer over kammen bij m'n BLH'tjes. Maar één blik op die vachten vertelde me instinctief voldoende. Zoniet had ik ze nu al moeten laten kortscheren, denk ik :onzeker: . Maar wat ik van je uitleg begrijp, is dat een klitje zich héél snel kan vormen en dat stelt me ook gerust, omdat ik er zo over wilde waken dat ze geen knoopjes kregen en opeens voelde ik zo hele vervilde klitten :cry: . Wannéér gebruik ik best de furminator? Heel binnenkort, vermoed ik? Ach, hier heb ik weer wat van geleerd :)

Misschien ook omdat het zelf eerder BKH fokkers zijn? Ik leef hier natuurlijk dag in dag uit samen met langhaarkatten en ja dan kan je dat "probleem" niet negeren.

Ik vind het altijd ZO verdrietig als een kat met lang haar niet goed verzorgd wordt en ik weet ook dat dat niet altijd is omdat de baasjes geen goede intenties hebben, maar omdat ze niet weten hoe eraan te beginnen.

En als de kat dan geen kamtraining heeft gekregen bij de fokker (wat ik tot op zekere hoogte begrijpt, want een kittenvacht hoeft vaak niet gekamd te worden om er mooi en netjes uit te zien, veel katten krijgen pas een lastigere vacht -lees: af en toe een knoop- als ze de eerste echte rui meemaken, dus voor sommige katten pas met een jaar ofzo) dan kan het kamproces een kwelling voor kat en baasje worden, want de eerste echte ervaring die de kat dan heeft met kammen is een slechte: getrek aan die knoop, in een houdgreep gedwongen worden... dat is pijnlijk en onaangenaam.

In elk geval goed dat jij het als kittenkoper meteen door had en niet hebt gewacht tot de kat een klittenbal was ;)

De furmi heb ik vorig jaar maar echt voor een kat gebruikt, namelijk Poppie. Die had nog zooooo'n dikke vacht in de zomer en dan babies. Het arme beestje had het echt super warm.

Bewerkt door Smitten Kitten, 05 februari 2011 - 10:07.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#29 Geplaatst 05 februari 2011 - 10:13

Mieke zei:

Veel succes. Het is idd. niet leuk als ze niet graag geborsteld worden en de klitten zich ontwikkelen. Ik heb het vorig jaar ook eens wat te ver laten komen en ik dacht ook dat narcose de enige oplossing zou geweest zijn. Ik heb toen wel geprobeerd bij een hondentrimmer en dat was echt een fantastische dame. Nu, het is ook een beetje van durven en zij heeft mij nu goed getoond hoe het moet en ondertussen een jaar verder zijn ze allebei zo goed als klitvrij. Ik was vroeger altijd heel voorzichtig die klit eruit aan het kammen en soms durfde ik wel de schaar nemen, maar zij ging gewoon heel vlug (zonder compasie cru gezegd) gaan borstelen en kamde alles daaruit. Klinkt misschien pijnlijk, maar het was dan wel de hele korte pijn en snel gebeurd. Als er nu één van mijn katten één of meerdere kleine klitten heeft, negeer ik ook even mijn hart en ga ik daar ook heel snel en grof uit gaan trekken met een borstel. Al kam ik ze nu voldoende bij en hebben ze ze enkel op de moeilijkere plaatsen eens ne klit (onder de oksels). Natuurlijk lukt dat alleen maar met een kat dat je toch nog een beetje in bedwang kan houden. Ik kan mij voorstellen dat Twister je tegen dan al helemaal heeft open gekrabt :( . Ook al zijn mijn katten nu zo goed als klitvrij, denk ik toch om terug een afspraak te maken bij de hondenkapster. Ik zag echt dat het hen goed had gedaan. Ze had ze geborsteld, gewassen, gedroogd,... Ik heb het nu wat moeilijker om Silas te borstelen, omdat hij niet houdt van borstelen en na zijn operatie wil ik hem niet teveel ambeteren. Dus in maart/april kan het wel zijn dat ik een afspraak maak met de kapster.

Ik moet zeggen dat als er een knoop is dat ik die er ook gewoon uit kam. Soms lukt dat alleen, anders helpt mijn vriend door de kat vast te houden. Dat is meestal op een minuutje achter de rug. Dat voelt niet fijn om te doen, maar door de knoop harder te laten klitten doe je de kat alvast geen plezier. Knopen moet je gewoon meteen aanpakken, want het is gewoon geen probleem dat "gewoon" weg gaat. Als je het probeert te negeren wordt het alleen maar erger.

Bewerkt door Smitten Kitten, 05 februari 2011 - 10:14.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 05 februari 2011 - 10:20

Smitten Kitten zei:

Ik moet zeggen dat als er een knoop is dat ik die er ook gewoon uit kam. Soms lukt dat alleen, anders helpt mijn vriend door de kat vast te houden. Dat is meestal op een minuutje achter de rug. Dat voelt niet fijn om te doen, maar door de knoop harder te laten klitten doe je de kat alvast geen plezier. Knopen moet je gewoon meteen aanpakken, want het is gewoon geen probleem dat "gewoon" weg gaat. Als je het probeert te negeren wordt het alleen maar erger.

Daar heb je helemaal gelijk in en nu pas ik dit ook toe. Ik doe het alleen en als het niet gaat alleen moet ik beroep doen op mijn schoonzus, want Koen vindt dat zielig. Ik zeg hem dan ook dat het voor de kat mss. een paar seconden ongemak is, maar dat het er wel voor zorgt om in de toekomst geen last en pijn te hebben.
Geplaatste afbeelding