Spring naar inhoud

- - - - -

Bebbeltje

• Log in om te reageren
393 reacties op dit onderwerp
Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#61 Geplaatst 04 februari 2011 - 12:51

Solotje zei:

Dat is toch echt verschieten he, Bebbeltje toch! :rub:

Ik ben blij dat de operatie achter de rug is, nu maar hopen dat ze goed en snel terug herstelt en dat het zeker niet terug komt! :geluk: :geluk: :geluk: Kan het dan in heel haar leven terug komen of alleen maar de eerste dagen na de operatie?
En wat is de oorzaak, kan je zoiets voorkomen?
Ja sorry voor sommige misschien stomme vragen maar ik kende het niet! :oops:

Volgens dat ik vernomen heb, kan het altijd terugkomen maar vooral de eerste 5 dagen na de operatie is het risico erg groot. En voor de rest ben ik ook aan het bijlezen en info verzamelen en googelen. Misschien consult aan Hanne vragen?

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#62 Geplaatst 04 februari 2011 - 12:53

Smitten Kitten zei:

Lach er maar niet mee, dat is een supergoed pakje :p ;)

Heeft je da dat niet? Dat is echt een aanrader om te kopen. Ik heb Dea haar pakje deze voormiddag uitgedaan. Ze heeft het dus sinds vrijdag (dag van operatie) aangehad tot vandaag en de wonde is helemaal mooi dicht, maandag mogen de draadjes eruit. Ik doe mijn katten vanaf nu altijd zo'n pakje aan als ze een operatie hebben gehad, ik vind het echt een super uitvinding! Helaas is dat pakje van Dea een pakje voor een groot kitten. Denk dat Bebbel formaat volwassen kat nodig heeft ;) (Ik heb er wel ook al eens reclame van zien liggen bij Clos Fleuri, je kan het mss daar nog gaan halen als je het nodig hebt)

Ik denk dat onze da nog met een kraag werkt. Maar kan je die link nog eens doorsturen dan kan ik hem daarmee lastig vallen ;) . En ik lach echt niet met dat pakje. Ik vind dat veel beter dan een kraag :thumb: .

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#63 Geplaatst 04 februari 2011 - 12:53

Solotje zei:

Dat is toch echt verschieten he, Bebbeltje toch! :rub:

Ik ben blij dat de operatie achter de rug is, nu maar hopen dat ze goed en snel terug herstelt en dat het zeker niet terug komt! :geluk: :geluk: :geluk: Kan het dan in heel haar leven terug komen of alleen maar de eerste dagen na de operatie?
En wat is de oorzaak, kan je zoiets voorkomen?
Ja sorry voor sommige misschien stomme vragen maar ik kende het niet! :oops:

Het kan gewoon gebeuren, waarom is niet helemaal duidelijk. Ik heb wel eens gelezen dat het vrij veel voor komt bij Oosterse katten, maar ik ken ook een brit en een maine coon die het hebben voorgehad en die Maine coon heeft het helaas niet gehaald :( Het gaat soms heel snel en plots en is levensbedreigend dan.

Het komt ook veel voor bij katten die net bevallen zijn! Waarom is ook niet geheel duidelijk, maar echt iets om goed op te letten. En inderdaad eens het gebeurt kan het terug komen, maar dan is het niet meer zo'n grote verrassing en herken je het wss wel snel en kan je heel snel ingrijpen.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#64 Geplaatst 04 februari 2011 - 12:56

Smitten Kitten zei:

Het kan gewoon gebeuren, waarom is niet helemaal duidelijk. Ik heb wel eens gelezen dat het vrij veel voor komt bij Oosterse katten, maar ik ken ook een brit en een maine coon die het hebben voorgehad en die Maine coon heeft het helaas niet gehaald :( Het gaat soms heel snel en plots en is levensbedreigend dan.

Het komt ook veel voor bij katten die net bevallen zijn! Waarom is ook niet geheel duidelijk, maar echt iets om goed op te letten. En inderdaad eens het gebeurt kan het terug komen, maar dan is het niet meer zo'n grote verrassing en herken je het wss wel snel en kan je heel snel ingrijpen.

Vooral bij actieve katten, dacht ik. Ok, het is me het weekje wel geweest maar ik ben blij dat ik deze week mijn vrije week had en hen hier heel goed kon opvolgen. Julius ligt hier nu in mijn armen mee te volgen hoe het met zijn zusje is. :love: :love: :love:

Bewerkt door Joloka, 04 februari 2011 - 12:58.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#65 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:02

Joloka zei:

Ik denk dat onze da nog met een kraag werkt. Maar kan je die link nog eens doorsturen dan kan ik hem daarmee lastig vallen ;) . En ik lach echt niet met dat pakje. Ik vind dat veel beter dan een kraag :thumb: .

Zo'n kraag is enorm frustrerend voor een kat. Ze zien niet naast zich, lopen overal tegen, vallen van de krabpaal ermee enz. Zo'n pakje is flexibel en belemmert hen voor de rest niet. De eerste 5 minuten lopen ze wel een beetje raar rond, maar daarna is er geen probleem meer (hier toch niet ;) ) Medical Pet Shirts Startpagina

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#66 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:03

Ik had ergens gelezen door een bewegelijke darm.

Heeft Martine (Magic Coonie) zoiets niet meegemaakt?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#67 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:06

Solotje zei:

Ik had ergens gelezen door een bewegelijke darm.

Heeft Martine (Magic Coonie) zoiets niet meegemaakt?

Er zijn verschillende oorzaken, zelfs parasieten kunnen een oorzaak zijn. Maar soms lijkt het uit het niets te komen.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#68 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:09

Smitten Kitten zei:

Er zijn verschillende oorzaken, zelfs parasieten kunnen een oorzaak zijn. Maar soms lijkt het uit het niets te komen.

Bij Bebbel vraag je het af: wat was er het eerst: de diarree of de invaginatie? Zoals bij de kip en het ei. ;) . Zal straks nog wat info vragen bij de da.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#69 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:14

Joloka zei:

Bij Bebbel vraag je het af: wat was er het eerst: de diarree of de invaginatie? Zoals bij de kip en het ei. ;) . Zal straks nog wat info vragen bij de da.

Ze heeft al lang diarree he, ik zou denken dat de diarree er eerst was. Als dat stuk darm al zo lang in elkaar geschoven zat betwijfel ik of dat nog zo goed zou zijn dat men het zou kunnen behouden? En zo de echte tekenen van een invaginatie (overgeven en die heel erge diarree) heeft ze nog maar een aantal dagen he.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#70 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:14

Smitten Kitten zei:

idd had ik ook gelezen maar ik bedoelde eigelijk omdat siameesje zo bewegelijk zijn = beweeglijke darm?

Bewerkt door Solotje, 04 februari 2011 - 13:15.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#71 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:18

Smitten Kitten zei:

Ze heeft al lang diarree he, ik zou denken dat de diarree er eerst was. Als dat stuk darm al zo lang in elkaar geschoven zat betwijfel ik of dat nog zo goed zou zijn dat men het zou kunnen behouden? En zo de echte tekenen van een invaginatie (overgeven en die heel erge diarree) heeft ze nog maar een aantal dagen he.

Platte kak heeft ze inderdaad al een tijdje. De diarree is eigenlijk pas dinsdagavond of woensdagochtend begonnen (ik sla hier tilt en weet het allemaal niet meer zo goed) (want ik dacht toen aan een reaktie op de panacur).
En goed nieuws: onze da is tegen een kraag en heeft zo pakjes in huis (nu is hij aan het kijken of hij de juiste maat heeft). Minder goed nieuws: het zijn verteerbare draadjes dus hopen dat ze er niet allergisch op reageert (maar als ze er niet aan kan, kan ze er ook niet aan likken...).

Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#72 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:20

:hug: Gelukkig was de dierenarts er door de oplettendheid van baasje en kattenvriendiinen snel bij ;) . Heb het regelmatig meegemaakt bij kinderen, meestal rond de leeftijd tssn 4 en 9 maanden. Kinderen zijn er idd heel snel erg ziek van (levensbedreigend). Die gaan heel snel in shock door electrolytenstoornissen of bij darmperforaties.  Wat heel typisch is is een heel gezond kind dat plots niet meer wil eten en braakt, maar het teken van invaginatie is een "gelachtige" ontlasting. En als die dan nog eens bloederig is.... Bij palpatie is er ook altijd een "harde bobbel" te voelen. Op een gewone RX kan je die "bobbel" nl zien en ook luchtniveaus, omdat op dat moment de darmen praktisch stilliggen (en een enorm opgezette maag)
voorbeeld van zo'n gelachtige ontlasting
Geplaatste afbeelding

Bijgevoegde thumbnails

• 2011-02-04_131458.png

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#73 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:22

Veel beterschap voor Bebbeltje!
Ik heb dus trouwens helemaal gemist precies dat je een nieuwe kat hebt, Julius bedoel ik dan :-k Proficiat daar nog mee ;)

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#74 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:22

Joloka zei:

Platte kak heeft ze inderdaad al een tijdje. De diarree is eigenlijk pas dinsdagavond of woensdagochtend begonnen (ik sla hier tilt en weet het allemaal niet meer zo goed) (want ik dacht toen aan een reaktie op de panacur).
En goed nieuws: onze da is tegen een kraag en heeft zo pakjes in huis (nu is hij aan het kijken of hij de juiste maat heeft). Minder goed nieuws: het zijn verteerbare draadjes dus hopen dat ze er niet allergisch op reageert (maar als ze er niet aan kan, kan ze er ook niet aan likken...).

Ik weet het ook niet meer precies, maar 't is in elk geval nog niet zo heel lang dat ze echt niet goed is he. Fijn dat je da die pakjes heeft! Ik denk dat jullie de XS ROOD moeten hebben. Daar kan ze ook gewoon mee naar de bak enz.

Dea heeft ook een minieme reactie op de draadjes, maar met haar pakje kon ze er toch niet aan likken/knabbelen/trekken (wat ze anders wel zouden durven doen omdat het pijn doet/jeukt) en is het dus wel heel mooi geheeld. Komt wel goed dus, Lut ;)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#75 Geplaatst 04 februari 2011 - 13:26

Kathleen zei:

:hug: Gelukkig was de dierenarts er door de oplettendheid van baasje en kattenvriendiinen snel bij ;) . Heb het regelmatig meegemaakt bij kinderen, meestal rond de leeftijd tssn 4 en 9 maanden. Kinderen zijn er idd heel snel erg ziek van (levensbedreigend). Die gaan heel snel in shock door electrolytenstoornissen of bij darmperforaties. Wat heel typisch is is een heel gezond kind dat plots niet meer wil eten en braakt, maar het teken van invaginatie is een "gelachtige" ontlasting. En als die dan nog eens bloederig is.... Bij palpatie is er ook altijd een "harde bobbel" te voelen. Op een gewone RX kan je die "bobbel" nl zien en ook luchtniveaus, omdat op dat moment de darmen praktisch stilliggen (en een enorm opgezette maag)
voorbeeld van zo'n gelachtige ontlasting
Geplaatste afbeelding

Die kak vond ik dus deze ochtend (en dan heb ik vlug naar de da gebeld want Kathleen had me verwittigd).

Geplaatste afbeelding