Spring naar inhoud

- - - - -

Vroege puberteit

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#1 Geplaatst 05 februari 2011 - 15:30

Beetje raar topic misschien,maar mijn dochter die nu 10 is zit volgens mij al in de puberteit :louche: Ze heeft al een jaar huhm,haartjes vanonder en begint al borstjes te krijgen.Over haar humeur sinds een jaar spreek ik nog niet,hetzelfde als ik toen ik 14,15 was.Is dit normaal?Dit is toch wel erg vroeg vind ik.De huisdokter heeft er eigenlijk niet veel op gereageerd en zei dat dit vroeger en vroeger begint.Iemand anders soms enige ervaring met dochters?Nooit gedacht dat ik nu al aan zo een dingen moest denken :s

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 05 februari 2011 - 15:32

Je huisarts heeft m.i gelijk, dat komt ook door het voedsel wat we tegenwoordig eten. Er zijn overigens al genoeg meisjes van 9 die al ongesteld worden. Ik zou me absoluut geen zorgen maken. :)
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#3 Geplaatst 05 februari 2011 - 15:36

Mijn dochter is ook 10 en is nog een echt kind. Ze vertoont helemaal nog geen teken van borstjes of dergelijke, en ze is ook nog klein voor haar leeftijd. Veel hangt af van het gewicht en vetpercentage van een kind. Ik heb ooit gelezen dat de meeste meisjes beginnen te menstrueren als ze 47 kilo wegen, die van mij weegt 25, dus nog veraf. Het is wel zo dat meisjes niet meer lang doorgroeien nadat ze voor het eerst menstrueren. Het is inderdaad zo dat meisjes tegenwoordig steeds vroeger in de puberteit terecht komen, maar of dat gunstig is, is maar zeer de vraag (iets grotere kans op borstkanker later bv.).

Als je je zorgen maakt, kan je zeker eens bij een kinderarts of endicronoloog terecht. Ze kunnen eventueel nog enkele jaren de puberteit afhouden.

Bewerkt door Elena, 05 februari 2011 - 15:37.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 05 februari 2011 - 15:38

Onze dochter was ook die leeftijd! Ze is nochtans klein (1m4 8) , maar zij is wel een Indisch meisje! Ze is er nu 21,5

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 05 februari 2011 - 15:39

In de tijd van mijn ouders was je op je 17 jaar net het snotneus af...
In mijn tijd was je op je 14 jaar net het snotneus af...
Ik denk ik deze tijd dat het perfect mogelijk is dat je al rond je 10e begint te puberen.

Guest_Yani._*
Guest_Yani._*

#6 Geplaatst 05 februari 2011 - 15:42

Mijn leerkracht vertelde me, dat haar dochtertje van 8jaar nu al in de puberteit zit niet van gedrag ofzo, maar wel van die haartjes vanonder en onder oksels en borstjes begint te krijgen..
Mijn leerkracht vertelde ook dat ze zelf haar maandstonden had op 10jarige leeftijd.. Het is vrij normaal tegenwoordig dat kinderen op hun 8-10j al puberteit verschijnselen (zal ik het noemen) krijgen,
Dus niets om je zorgen over te maken :)

Bewerkt door Yani., 05 februari 2011 - 15:44.

Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#7 Geplaatst 05 februari 2011 - 15:42

hoi sandra...ik weet er alles van heb ook 2 dochters
maar het 1ne kind is sneller in de pubber tijd dan de ander
staat je dus nog veel te wachten

sterkte :hug:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#8 Geplaatst 05 februari 2011 - 15:51

Ons dochter is 12 (dit jaar 13) en is nog een kind op dat vlak.
Ze is wel blond, dus snel beharing zal ze ook niet hebben (heb ik ook niet trouwens, dat is nu het grote voordeel aan blond)
Wel wat beginnende borstvorming, maar zeer miniem.
Qua gedrag is ze ook nog een echt kind en dat is wel leuk voor ons.
Voor haar wat minder, want ze heeft het in het eerste middelbaar zwaar omdat iedereen veel groter en een pak rijper is.

Sommigen van haar klas hebben trouwens een jaartje gedubbeld en zelfs al op hun 14 jarige leeftijd alles gehad erop en eraan,( als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik mag daar niet aan denken !!!

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#9 Geplaatst 05 februari 2011 - 16:05

Ze weegt 35 kilo,maar is wel 1 meter 48,en echt een jaar geleden had ze echt het karakter van mij toen ik 15 was en daarmee bedoel ik natuurlijk niet van uitgaan en zo,daar denkt ze natuurlijk niet  aan,maar vlug huilen en boos worden en precies geen weg kunnen met haarzelf.Mijn dochter is ook in haar hoofd een kind ,natuurlijk,maar haar hormonen zijn voorop.En haar preparaten geven om dit tegen te gaan kan toch ook niet goed zijn.En natuurlijk,als ze binnenkort dan maandstonden zou krijgen,dat zou ik echt spijtig vinden voor haar.Dat is wel heel erg jong om al mee te zitten.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 05 februari 2011 - 17:05

Ik ben beginnen puberen (lichamelijk) toen ik in het vijfde leerjaar zat (= 10 jaar). Op een bewuste dag in Februari kreeg ik plots mijn maandstonden. Even verschieten! Ik kreeg in het vierde leerjaar al borsten enzo... en op mijn 15e was ik zo goed als uitgepuberd (ook qua gedrag).
Maar als ik dan mijn nichtje zie, nu 13, tja, die heeft nog niks om het zo te zeggen... Dus ja, verschilt ook van persoon tot persoon.
Wat me altijd wel opviel, mijn beste vriendinnen waren ook allemaal zo vroeg 'volwassen'. Men allerbeste vriendin heb ik leren kennen in het middelbaar, heeft ook in februari in het vijfde leerjaar haar regels gekregen :ha zo toevallig!

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#11 Geplaatst 05 februari 2011 - 17:07

dat weet ik niet meer :onzeker:

mamacalypso
mamacalypso
  • 806 berichten

#12 Geplaatst 06 februari 2011 - 00:54

Mijn nicht is 66jaar en ze werd voor het eerst ongesteld toen ze 10 jaar was,en ik ben ook 66(nog eventjes)en werd voor het eerst ongesteld toen ik 12 jaar was.dus wij waren 54 j geleden ook vroege pubers.

lieve groetjes,mamacalypso
Sheba,Rusty en Speedy

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#13 Geplaatst 06 februari 2011 - 09:28

Ja,er valt natuurlijk niet veel aan te doen,maar vind het wel spijtig.Op die leeftijd zijn ze daar toch nog niet klaar voor,zenne,alhoewel ze er alles vanaf weet,want ze krijgt een "open" opvoeding.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 06 februari 2011 - 10:50

Ik had mijn regels ook al toen ik 10 was, met natuurlijk ook de borsten (van borstjes kon je toch niet echt meer spreken in mijn geval :oops: ) en beharing.
Ik was bij de grootste van de klas toen, maar inderdaad veel ben ik niet meer gegroeid, nu ben ik altijd bij de kleinste...
Echt vervelend want al mijn vriendinnen kregen pas hun eerste regels op hun 14 ofzo.

Geplaatste afbeelding

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#15 Geplaatst 06 februari 2011 - 11:03

sandra25 zei:

Beetje raar topic misschien,maar mijn dochter die nu 10 is zit volgens mij al in de puberteit :louche: Ze heeft al een jaar huhm,haartjes vanonder en begint al borstjes te krijgen.Over haar humeur sinds een jaar spreek ik nog niet,hetzelfde als ik toen ik 14,15 was.Is dit normaal?Dit is toch wel erg vroeg vind ik.De huisdokter heeft er eigenlijk niet veel op gereageerd en zei dat dit vroeger en vroeger begint.Iemand anders soms enige ervaring met dochters?Nooit gedacht dat ik nu al aan zo een dingen moest denken :s

Ik heb hier ook zo eentje op 8j merkte ik veranderingen en dan heeft onze HA een bloedafname gedaan om te zien hoe het zat met de hormonen .

en toen werd ze opgevolgd en we gingen via inspuitingen de pubertijd vertragen tot ze 11 j was indien nodig .

Je had vorig jaar eigenlijk moeten ingrijpen om het wat te vertragen nu zal het telaat zijn denk ik .