Spring naar inhoud

- - - - -

vlooienallergie of stress?

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
nas
nas
  • 85 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 februari 2011 - 11:49

hallo,
zit denk ik met een serieus probleem. Nu dat we de kattenren hebben gaan mijn schatjes af en toe eens naar buiten. Het probleem is dat er 6 zwerfkatten onder onze carport huizen (toch al een jaar of 3 nu) die ik elke dag eten geef. Die komen nu tot aan de kattenren onze poezen "bezoeken". Nu ben ik verleden week met Dior naar de dierenarts moeten gaan wegens een ganse kale plek op de buik waar ze voortdurend aan likt en bijt. De dierenarts denkt aan vlooienallergie (vlooien van die zwerfkatten dan) of het kon ook stress zijn. (omdat ze af en toe eens vecht met onze kiri?) ze heeft dan een injectie gegeven en het ging wat beter tot vannacht. Weer zo krabben, ze heeft zelfs nu een ganse kale plek in de hals, tot bloedens toe zeg! ze is wel een paar dagen lusteloos geweest van die injectie. De dierenarts heeft mij gezegd van die zwerfkatten geen eten meer te geven dat ze weggaan, maar dat vind ik o zo moeilijk hé! maar ik zal moeten kiezen tussen mijn poezen of de zwerfkatten vrees ik. Heb ze gisteren nog een pipetje met Advantage gegeven. Weet niet meer wat ik moet doen? ik laat ze momenteel niet meer buiten. Moet ik het ganse huis nu ontsmetten?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 08 februari 2011 - 11:54

Heb je ook vlooien gezien of de zwarte uitwerpselen ervan, normaal als ze een pipetje regelmatig krijgen zou het geen probleem mogen zijn. Kan je de zwerfkatten niet pakken en hen behandelen?
Mss is het idd iets psygisch. Hou ze een paar weken binnen en zie of het beterd, als er effectief vlooien allergie is dan moet die genezen als er geen vlooien meer zijn. Maar dan hou je best je andere kat ook binnen anders kan die de vlooien mss wel mee binnen brengen.
Ontsmetten vind ik wat ver  gaan, gewoon alles goed afwassen en opwassen en vooral veel stofzuigen.

nas
nas
  • 85 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 08 februari 2011 - 12:01

neen ik zie echt geen vlooien, de dierenarts had er ook geen gezien ....
die zwerfkatten hebben volgens mij allerlei ziektes, er is er ene bij die zijn staart hangt er half af...ben nu toch wel zeer bang voor mijn katten

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 08 februari 2011 - 12:04

je kan mss eens een vlooienkam gebruiken. Zo zie je ook of ze vlooien hebben.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 08 februari 2011 - 12:06

Kan je die zwerfkatten niet vangen met een vangkooi en naar de da brengen. Vilvoorde zit in het project om wilde katten te laten steriliseren en castreren, zo kan de da ook kijken of er andere ziektes zijn en iets tegen de vlooien geven.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#6 Geplaatst 08 februari 2011 - 12:07

Naar mijn mening is het een vlooienallergie. Het zijn de typische symptomen dat mijn Biezzie had. Biezzie woonde vroeger bij de buurvrouw waar hij binnen/buiten kon wanneer hij wou. Hij had constant last van kale plekken. DA's diagnose was vlooienallergie. 2X Inspuitingen gehad en naar hier binnenshuis komen wonen, en sindsdien géén last méér van.
De buren van mijn ouders hun kat had ook vlooienallergie. De eerste week heeft die bij de DA een dagelijkse inspuiting gehad, daarna om de zoveel tijd. Nu heeft de kat géén last méér van de allergie ondanks dat de kat nog steeds buiten komt (en er daar zich in de buurt een groep zwerfkatten van 20 katten woont)
De aanpak van je DA is héél belangrijk, mss eens een andere DA contacteren??

De kat reageerd op de beet van een vlo en reageerd daar allergisch op. En er zullen géén vlooien te zien zijn op je kat, het is gewoon 1 vlooienbeet die de allergische reactie veroorzaakt.

Preventief moet je de kat behandelen met een anti-vlooienmiddel.

Bewerkt door griffel1977, 08 februari 2011 - 12:14.

nas
nas
  • 85 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 08 februari 2011 - 13:09

ik heb die zwerfkatten 2 jaar geleden laten steriliseren door de gemeente, ze hebben ze terug geplaatst waar ze ze opgepakt hebben. ik krijg ze er niet meer weg, ....ik kan ze echt niet pakken om ze ook te behandelen ...
ik ga m'n poezen nu binnenhouden en zien of het beter gaat met het anti-vlooienmiddel, maar kan het ook zijn dat ik die vlooien mee naar binnen breng door vb schoenen ofzo?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 08 februari 2011 - 13:13

Ja idd jullie kunnen het op je schoenen of kleren ook mee binnen brengen. Maar vooral niet in paniek geraken want dan ga je overal vlooien zien. Hou ze een tijdje binnen en zie of het beterd.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#9 Geplaatst 08 februari 2011 - 13:18

Zou mij niet al teveel zorgen maken. Je kan een vlo mee naar binnen brengen via kleding of schoenen. Maar dan had je toch al eerder een vlo mee naar binnen genomen?? De zwerfkatten zitten er al 3 jaar. Mss kan je de eetpaats voor de zwervers méér achteraan in de tuin plaatsen?

Zelf heb ik 2 honden die hier in de tuin gaan, en de buurkatten hebben regelmatig last van vlooien, maar hout vasthouden, de honden hebben nog nooit een vlo mee binnenshuis gebracht... Dus daar zou ik mij niet al teveel zorgen rondmaken. Mss kan je in de kattenren eens een "Bolfo-bom" laten inwerken. Is verkrijgbaar bij de apotheek.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 08 februari 2011 - 13:21

vlooienallergie is het eerste wat een da zegt. maar er zijn veel meer allergien dan dat. Als je geen vlo ziet, dan kan het ook iets anders zijn.

Nobel hier had ook last van allergie, maar vlooienallergie hebben we uiteindelijk kunnen uitsluiten. we hebben eigenlijk nooit gevonden waar ze allergisch voor was.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 08 februari 2011 - 13:40

wea zei:

vlooienallergie is het eerste wat een da zegt. maar er zijn veel meer allergien dan dat. Als je geen vlo ziet, dan kan het ook iets anders zijn.

Nobel hier had ook last van allergie, maar vlooienallergie hebben we uiteindelijk kunnen uitsluiten. we hebben eigenlijk nooit gevonden waar ze allergisch voor was.

Heb hetzlfde voor met Sidonieke.Bloed analyse nog eens en nog eens.Uiteindelijk zei de da dat het vermoedelijk stress is.Ze is gezond en de aftekeningen van de plekken plus dat er een mm haar opstaat wijzen er sterk op.Ze heeft het namelijk elke keer als er iets bijzonder gebeurd:werken,iets nieuw in huis of zelf toen wij de krabpaal waar ze gaten in gebeten heeft vervangen hebben.Ik laat het gewoon zo.Mij stoort het niet.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 08 februari 2011 - 13:48

Is het geen reaktie op de advantage? Hier reageerde Gabriël net hetzelfde op een pipetje frontline. Met stronghold hebben we dit probleem niet. :hug:

Geplaatste afbeelding

nas
nas
  • 85 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 08 februari 2011 - 13:49

nu ga ik weer uit m'n dak, op het werk zeggen ze hier dat het schurft zou kunnen zijn .....

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 08 februari 2011 - 13:51

nas zei:

nu ga ik weer uit m'n dak, op het werk zeggen ze hier dat het schurft zou kunnen zijn .....

Niet uit je dak gaan, dat is nergens gezond voor :hug: :hug: :hug: . Laat het eens onderzoeken door de da. Mocht het toch dat zijn, dan bestaan er goede producten voor om dat te behandelen en ook jullie te behandelen. Ik ben hier zelf twee keer naar huis gekomen met schurft omdat er een uitbraak was in het rusthuis en dat valt heel goed te behandelen :hug: :hug: :hug: (en het is helemaal geen schande omdat er meer mensen schurft hebben dan je zou denken).

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#15 Geplaatst 08 februari 2011 - 14:06

Kalm,

Ik vind de reactie van je da en je collega's op zijn minst ongepast.

Hoe kan je nu concluderen dat je die zwerfpoezen geen eten meer mag geven als je de oorzaak van het probleem niet kent. En schurft, de meeste mensen weten in godsnaam niet hoe de symptomen eruit zien.

Kijk eens in de vacht van je poezel. Zie je zwarte puntjes, in de nek, op de buik - zogenaamde vlooienstrontjes want geen vlooienallergie zonder vlooien. Krijgen ze gerelegd een pipet tegen de vlooien?

Je kan proberen die zwerfkatten te ontvlooien maar is misschien geen gemakkelijke opdracht.

Is die kat de enige kat met een kale plek? Zie je kale plekken bij de zwerfkatten. Kan op ringworm wijzen. Ringworm kan je da nakijken door de Woodlap te gebruiken en een anamnese. Maar een spuit met cortisone is altijd maar een tijdelijke oplossing als de oorzaak niet aangepaskt wordt.

Kan ook een voedselallergie zijn. Hoe test je dat. Moeilijk maar probeer eens een volledige andere voeding. Bijvoorbeeld vis als ze nooit vis krijgen, of Orijen of een antiallergische voeding om te starten.

Kan ook van de stress zijn maar die conclusie kan je pas trekken als alle andere mogelijkheden uitgesloten zijn.

Succes en de moed niet opgeven hé