Spring naar inhoud

- - - - -

Wat is een acceptabel inteelt percentage?

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 februari 2011 - 23:31

We kunnen niet helemaal om inteelt heen bij raskatten en ik vroeg me af tot welk percentage het nog acceptabel/redelijk gezond is?

Ik heb vorige week de stamboom van Willow gekregen en deze aan Pawpeds doorgegeven.  
Ik merkte dat hij wel een erg hoog inteelt percentage heeft vergeleken met Odin, nl 33% (Willow) tov 12% (Odin).

Is dit inderdaad hoog of kan ik dit niet echt met elkaar vergelijken, omdat de tolerantie hiervan sowieso per ras verschilt?
Geplaatste afbeelding

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#2 Geplaatst 09 februari 2011 - 06:49

Bij onze coontjes is de hoogste 17% en dat vind ik al vrij hoog ,
de meesten gaan tussen 8 en 12 % en we proberen het zo te houden .
33 % vind ik persoonlijk wel heel hoog dus als je wil fokken goed zien dat de poes zo laag mogelijk is in %

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 09 februari 2011 - 09:06

Pietje zei:

33 % vind ik persoonlijk wel heel hoog dus als je wil fokken goed zien dat de poes zo laag mogelijk is in %

Bedankt Pietje, dan weet ik dat Odin nog best/net in de marge valt! Nee, het is niet voor het fokken, pure interesse ook omtrent de gezondheid :)

Nu is Odin met zn 12% een maine coon, maar Willow met 33% een ragdoll. Dat is toch meer een gefokt ras dan een natuurras als de MC. Komt inteelt daar vaker voor of blijft 33% erg hoog, net als bij Coons?

Bewerkt door eve, 09 februari 2011 - 09:18.

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#4 Geplaatst 09 februari 2011 - 10:01

33% bij Coons, daar zou ik echt niet voor gaan. Ik vind voor Coons tot 15% acceptabel en boven de 20% vind ik op vandaag echt niet aanvaardbaar meer maar daar heeft zo ieder zijn gedacht over hoor.

Vroeger werd er  bij de Coons enorm voor aan inteelt gedaan om de karakteristieken te versterken maar intussen vind ik de Coon populatie breed genoeg om zulke cijfers te vermijden. Ik vind ook dat het één van de fokdoelen moet zijn om de inteelt zo laag mogelijk te houden

Wat is het gevolg, groter risico op ziektes zoals kanker, nierfalen enz. Kijk eens op Pawpeds, daar staan een artikel over.

Spijtig genoeg weet ik niets over de inteelt bij Ragdolls Eve maar je kan het altijd opzoeken op Pawpeds, kijk eens naar de jongere generatie en vraag de inteelt op?

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#5 Geplaatst 09 februari 2011 - 11:53

Geen idee hoe het zit bij de Ragdolls maar bij een Coon zou ik zeker geen katje nemen met 33 % , 15 % is inderdaad nog acceptabel ,
hier zitten wel een paar Ragdoll fokkers die er meer over weten denk ik .

www.lacavernedeslynx.be

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#6 Geplaatst 09 februari 2011 - 12:15

Pietje zei:

Mooi cijfer Pietje tussen 8 en 12%. De mijnen schommelen rond de 10%

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 09 februari 2011 - 12:45

Da's dan ook netjes zeg! :)

Ik heb even gekeken naar andere ragdolls in Pawpeds (goeie tip, Eragon, beetje duh dat ik daar zelf niet aan dacht) van ongev. dezelfde generatie/leeftijd als Willow.
En om een beetje een betrouwbare cattery in het achterhoofd te hebben als leidraad heb ik naast random searches ook even gekeken naar Calaquendi Dolls en GemSdolls.

De meeste ragdolls liggen toch tussen de 30 en 38%!

Wel zijn er uitschieters naar beneden van 17% en naar boven van meer dan 40%.

Best een verschil met de Coons! Maar wel toch een beetje te verwachten. Alleen vind ik als het met 17% kan, dat daar toch eigenlijk wel een beetje naar gestreeft moet worden?
Geplaatste afbeelding

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#8 Geplaatst 09 februari 2011 - 14:02

ik vind 33 toch ook wel veel hoor... Maar dat doet me wel denken aan hoe hoog het percentage zou zijn voor bv scottish fold. Dat moet volgens mij nog veel hoger liggen dan?

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#9 Geplaatst 09 februari 2011 - 14:13

Misschien je vraag eens preciseren in de titel naar eigenaars van Ragdolls toe wat het inteeltpercentage is van hun kat.

Veel hangt af van aanbod van fokdieren, dat is bij de Coon en de Brit al wat breder dan bij de Ragdoll die iets minder vertegenwoordigd is. En die 17% is misschien een probeersel die niet echt de trekken van de Ragdoll ten volle respecteert maar nieuw bloed in de lijn brengt. Zijn maar veronderstellingen hé

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#10 Geplaatst 09 februari 2011 - 14:30

Maar wordt een ragdoll niet vooral gefokt op kleur en karakter? Ik bedoel, een brit heeft zijn "vlakker aangezicht", een scottisch fold heeft zijn gekrulde oren enz. Dat zijn specifieke kenmerken waarop je kan fokken en dan ga je bv sneller een grootvader met perfecte oren gaan kruisen met zijn kleindochter die ook perfecte oren heeft. Ik kan me bij een Ragdoll niet meteen zoiets inbeelden? Bij hun is er natuurlijk ook wel de rasstandaard, maar een ragdoll zijn trademark is toch de tekening en het karakter? minder de bouw?

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#11 Geplaatst 09 februari 2011 - 14:43

MartijnH zei:

Maar wordt een ragdoll niet vooral gefokt op kleur en karakter? Ik bedoel, een brit heeft zijn "vlakker aangezicht", een scottisch fold heeft zijn gekrulde oren enz. Dat zijn specifieke kenmerken waarop je kan fokken en dan ga je bv sneller een grootvader met perfecte oren gaan kruisen met zijn kleindochter die ook perfecte oren heeft. Ik kan me bij een Ragdoll niet meteen zoiets inbeelden? Bij hun is er natuurlijk ook wel de rasstandaard, maar een ragdoll zijn trademark is toch de tekening en het karakter? minder de bouw?

Ik weet niet zo veel over Ragdolls Martijn dus ja.. ik weet niet hoe lang dat ras al bestaat, of er veel fokkers zijn en dus ruimer aanbod van katers van katers of poezen, of er gefokt wordt in bepaalde kleuren. De rasstandaard is er zeker en bepaalde kenmerken ook wel maar ik ken er echt niks van.

Een fokker of liefhebber van Ragdolls zou op die vraag beter kunnen antwoorden

De Brit zou zeker zo hoog niet mogen zitten aangezien de Brittenpopulatie intussen zeer ruim is. De Scottisch Fold is een gemanipuleerd ras (dus inteelt in begin zeer hoog) maar kan gekruist worden met een Brit om een Scottisch Fold of Straight te hebben dus inteelt zal daar misschien nu nog vrij hoog liggen, afhankelijk van hoe lang dat ras al bestaat en op welke schaal het gefokt wordt.

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 09 februari 2011 - 15:21

over hoeveel generaties heb je gekeken voor je ragdoll

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#13 Geplaatst 09 februari 2011 - 16:45

De ragdoll heeft indd een hoger inteeltpercentage als de coon maar tis ook nog een jong ras.Dus daarom de inteelt hoger ligt

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 09 februari 2011 - 16:58

noukie zei:

over hoeveel generaties heb je gekeken voor je ragdoll

Ehmmmm, ik ben echt een noob wat dat betreft, maar bij pawpeds klik ik bovenaan de stamboom op de link 'inteelt' en dan verschijnen eerder genoemde getallen.
In mijn openingspost staan ook de linkjes, dus dan is misschien wat beter zien waar het precies over gaat (generaties etc).
Geplaatste afbeelding

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#15 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:01

Willow komt niet uit alleen Ragdolls.Ook Balinezen zitten achterin.Doordat men snel lilac/choc wilde hebben in de ragdolls(ikke niet hihi) is de balinees in elke ouderlijn gebruikt.Daar is dus ook een hoger inteelt gehalte door gekomen.
Op pawpeds kun je op 2 manieren inteelthoogte bekijken.Totaal inteeltgehalte of alleen de enkele generatie.Willow is 33 % totaalinteelt ;)