Spring naar inhoud

- - - - -

Wat is een acceptabel inteelt percentage?

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#16 Geplaatst 10 februari 2011 - 14:00

Hoe ze op pawpeds het inteeltpercentage berekenen, weet ik niet, maar pawpeds geeft tegenover programma's zoals de catmanager en Breeders Assitent wel een extreem hoog cijfer.

Ik heb eventjes de stamboom van Sam zover mogelijk ingegeven in Breeders Assistent en dan kom ik uit op de volgende cijfers :
tot 7 generaties : 0 %
vanaf 8 generaties : 0,3 %
vanaf 9 generaties : 1,2 %
vanaf 10 generaties : 4,9 %
op 16 generaties : 14,1 %

Ik kwam daarstraks nog op een Franstalige website terecht met 2 catteries in het Franstalige gedeelte van België...Kittens worden bij de ene verkocht als huisdier aan 850 euro (misschien moet je nog sterilisatiekosten er zelf bovenop hoesten).  Ze gaat nu werken op vraag met een reservatielijst, dus nog voordat de kittens geboren zijn, vragen om geld te storten :trance:
Als je daar een fokpoes aanschaft en goede vrienden wordt, dan mag je op uitdekking komen bij (ja je leest het goed :evil: ) de papa van je fokpoes...Dan zijn de kittens namelijk iets meer waard ; 950 euro als huisdiertjes. :trance: :trance:
Om te vergelijken heb ik daar eens een inteeltpercentage berekend van die vader op dochter combinatie op pawpeds en kwam ik uit op maar liefst : 62,50 %

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#17 Geplaatst 10 februari 2011 - 14:16

heb ik nog gehoord, vader en dochter of grootvader en dochter.
Ik zie het voordeel en nut daarvan niet in ????

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#18 Geplaatst 10 februari 2011 - 14:33

Dit zijn de cijfers die ik met de Breedersassistent bekwam.
- voor de papa al 24,4 % COI vanaf 13 generaties.
- De mama alleen al heeft in BA een COI op
3 G : 15,6 %
4 G : 17,2 %
5 G : 17,6 %
10 G : 28,7 %
11 G : 38,3 %
12 G : 39 %
13 G : 39,2 %
vanaf de 14de G : 39,3 %

De kittens uit die combinatie vader/dochter geven dan reeds op :
2 G : 25 %
3 G : 31,1 %
10 G : 37,6 %
vanaf de 12 G : 50,4 % (dus de 62,50 % COI van op pawpeds)

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#19 Geplaatst 10 februari 2011 - 14:37

Die vader/dochter combinatie en die hoge COI's bij de ouders ;  daar heb je trouwens te maken met een puur traditionele combinatie (dus geen uitkruisingen met de Balinees).  Het inteeltpercentage van papa daar is volgens pawpeds maar liefst 44,2 % over alle generaties.

Bewerkt door calaquendi, 10 februari 2011 - 14:39.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#20 Geplaatst 10 februari 2011 - 14:46

Hey Mady

Ik heb alleen pawpeds tot mijn beschikking helaas.En indd is daar soms niet echt duidelijk hoe die het berekenen.

Ik hoop geen ragdollcattery die je hebt gevonden met die fokmanieren.
Of uhm een bekende van ons misschien ;)

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#21 Geplaatst 10 februari 2011 - 14:54

eve zei:

Ehmmmm, ik ben echt een noob wat dat betreft, maar bij pawpeds klik ik bovenaan de stamboom op de link 'inteelt' en dan verschijnen eerder genoemde getallen.
In mijn openingspost staan ook de linkjes, dus dan is misschien wat beter zien waar het precies over gaat (generaties etc).

Als je bij pawpeds klikt op het aantal generaties, krijg je de berekening van het COI op dat aantal generaties, maar die cijfers zijn dus ook hoger dan wat we van andere programma's berekend krijgen.

Ik moet nog eens op zoek naar de e-mails van Isabelle Bellavance met wat zij een acceptabel COI vind en over hoeveel generaties ze dat bekijkt, maar dan moet ik eerst een pc gestart krijgen die zowat aan zijn einde toe is.  Daar staan die e-mails op bewaard.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#22 Geplaatst 10 februari 2011 - 15:10

Maar in amerika zijn ook fokkers die het inteelt percentage behoorlijk hoog hebben liggen tot wel 54%. Wel via pawpeds dan he .
Zelf vind ik dat toch te hoog

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#23 Geplaatst 10 februari 2011 - 15:17

lissy zei:

Hey Mady

Ik heb alleen pawpeds tot mijn beschikking helaas.En indd is daar soms niet echt duidelijk hoe die het berekenen.

Ik hoop geen ragdollcattery die je hebt gevonden met die fokmanieren.
Of uhm een bekende van ons misschien ;)

Ine, je hebt de pb met de links.  Het zijn twee vrij nieuwe Ragdoll catteries in het Franstalig gedeelte van België, dus geen bekende catteries, maar ze hebben wel bekende lijnen Amerikaanse/italiaanse/Finse/Engelse lijnen.

Had jij geen zoo-easy ?
Zit er bij zoo-easy ook geen functie in om het COI te berekenen ?

Bewerkt door calaquendi, 10 februari 2011 - 15:19.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#24 Geplaatst 10 februari 2011 - 18:24

calaquendi zei:

Als je daar een fokpoes aanschaft en goede vrienden wordt, dan mag je op uitdekking komen bij (ja je leest het goed :evil: ) de papa van je fokpoes...Dan zijn de kittens namelijk iets meer waard ; 950 euro als huisdiertjes. :trance: :trance:
Om te vergelijken heb ik daar eens een inteeltpercentage berekend van die vader op dochter combinatie op pawpeds en kwam ik uit op maar liefst : 62,50 %

62,5% dan koop je toch zeker een ziekteverzerkering bij hoop ik. Ik zie het al, ik ken niks van ragdolls maar dat met wat op vandaag geweten is over inteelt, vader nog op dochter gezet wordt snap ik niet. En als ik het goed begrijp is het bovendien niet om iets te verbeteren in het ras (als dat al mogelijk zou zijn met dat inteeltpercentage dat daar tegen aanweegt) maar louter uit gemakzucht en geldgewin? Jezus, arme drommels die daar een kat kopen

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 10 februari 2011 - 19:44

Oh, ik wil dat ook eens checken voor ons Zita. Maar ik begrijp niet zo goed hoe dit kan. Ik vind de mama en papa niet terug op die site. Maar wel de opa langs ene kant (0% inteelt alsjeblieft!, of is dit normaal bij de britten?) en de oma langs de andere kant 6%. Dus ik vraag me af als je de hele stamboom ingeeft, of je dan geen vertekend beeld krijgt omdat niet alle katter erop staan.

Kan je mij een klein beetje verder helpen hoe ik die site moet gebruiken?

Alvast heel erg merci!!
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#26 Geplaatst 10 februari 2011 - 22:16

Ja ik heb wel zoo-easy maar door mijn gezinsprobs nooit niet echt goed toegekomen dat echt goed bij te werken en te updaten helaas.

Vind het schandalig om zulke lijnen te maken met inteelt.Bah geld is lelijk bij enge fokkers

calaquendi zei:

Ine, je hebt de pb met de links. Het zijn twee vrij nieuwe Ragdoll catteries in het Franstalig gedeelte van België, dus geen bekende catteries, maar ze hebben wel bekende lijnen Amerikaanse/italiaanse/Finse/Engelse lijnen.

Had jij geen zoo-easy ?
Zit er bij zoo-easy ook geen functie in om het COI te berekenen ?

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 10 februari 2011 - 22:40

Bedankt voor de extra info! Ik weet nu in ieder geval dat beide katten in een acceptabel inteeltpercentage vallen. Goed, het kan altijd beter, maar als ik naar die 62,5 % kijk ook een stuk slechter ;)
Geplaatste afbeelding