Spring naar inhoud

- - - - -

Kat zelf aangereden :(

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
279 reacties op dit onderwerp
Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#31 Geplaatst 09 februari 2011 - 15:08

Catherine hoe erg we het zelf ook soms vinden en liever niet doen, katten houden nu eenmaal van de natuur buiten. Al is het maar om eens frisse lucht op te snuiven of te rollebollen in het gras of een crosske te doen in de tuin.

Ben zelf al een kat aan het verkeer gelopen en mijn ouders hebben 2 jaar geleden één van hun katten aangereden. Die dingen gebeuren nu eenmaal. Met ze binnen op te sluiten, ga je ze misschien in leven houden maar zeer ongelukkig maken. Dit zie ik elke dag bij mij katten die nu door het barre winterweer weinig buiten mogen. Een kat is en blijft een buitendier. Raskatten kennen dat instinct niet, dus die zijn zeker gemakkelijker binnen te houden. Al ben ik ook van mening dat ook zij hier nood aan hebben. Heb zelf een raskat en een adoptant die nooit of te nimmer buiten waren geweest en die daar nu zo van genieten en door open gebloeid zijn. Fantastisch om te zien.

Mijn dierenarts zei dat het wel vaker voor komt dat katten onder de auto van hun personeel lopen, omdat ze het geluid van die wagen kennen.

Aan de topicstartster, ik zou zeker overal blijven zoeken. Een kat in pijn gaat zich nu eenmaal verstoppen. Dit kan soms vrij ver zijn. Ik zou gewoon bij alle buren aan bellen en in alle tuinen gaan kijken. Dierenartsen in de buurt kan je ook opbellen, wie weet hebben zij wel een melding gekregen.

Het kan zijn dat een gewonde kat na een paar dagen terug komt, maar aangezien ze het trauma bij jou thuis heeft opgelopen, acht ik die kans zeer klein.

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#32 Geplaatst 09 februari 2011 - 15:20

Vennen zei:

Met ze binnen op te sluiten, ga je ze misschien in leven houden maar zeer ongelukkig maken. Dit zie ik elke dag bij mij katten die nu door het barre winterweer weinig buiten mogen. Een kat is en blijft een buitendier. Raskatten kennen dat instinct niet, dus die zijn zeker gemakkelijker binnen te houden. .

Ik ken je niet maar dit bericht lijkt me van iemand die absoluut niets van katten kent :catscratchhead
Wil je nu zeggen dat mijn 4 katten ongelukkig zijn? :trance:
Mijn katten komen nu ook niet buiten maar er is er geen 1 die aan de deur of venster staat te miauwen hoor. Die staan me vrolijk op te wachten als ik thuis kom en dan gaan ze met zen allen ravotten. Dat doet een ongelukkige kat niet hoor.

Ik heb wel een buitenren waar ze steeds in kunnen en dan zijn ze buiten EN veilig.

En dan dat verschil dat je maakt tussen raskatten en htk's... kan ik niet helemaal aan uit. Heb 1 htk en 3 raskatten. Geen mens die het verschil ziet! Hij is net zo gemakkelijk binnen te houden als de rest alhoewel hij zijn eerste levensweken op de boerderij buiten heeft doorgebracht.

Mijn htk kent absoluut niets van buiten, net zo min als al de rest O:) Als ik die buitenlaat overleeft die niet 1 dag!

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#33 Geplaatst 09 februari 2011 - 15:22

Luna2006 zei:

Zijn er misschien ook mensen met de ervaring dat een gewonde poes nog teruggekeerd is?

Stel dat ze nog in staat zou zijn om terug te keren, zou ze dit dan niet na verloop van tijd doen?

Guustje is eens aangereden door een auto (?), hij is zich onmiddellijk bij ons op het domein komen verstoppen. Toen ik heb rond 11h riep voor eten, dan kwam hij niet. Dus ik vond het al abnormaal. Ik heb dan alle slaapplekjes buiten gaan opzoeken en ik hoorde zijn miauwke. En hij kwam kijken en kwam dan naar me toe.

Dus de kans is groot dat ze zich gewoon verstopt. Een kat met pijn gaat in eerste instantie vluchten om dan ergens rust te nemen.

Ik blijf meehopen voor je! :hug:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#34 Geplaatst 09 februari 2011 - 15:39

Vennen zei:

Catherine hoe erg we het zelf ook soms vinden en liever niet doen, katten houden nu eenmaal van de natuur buiten. Al is het maar om eens frisse lucht op te snuiven of te rollebollen in het gras of een crosske te doen in de tuin.

Ben zelf al een kat aan het verkeer gelopen en mijn ouders hebben 2 jaar geleden één van hun katten aangereden. Die dingen gebeuren nu eenmaal. Met ze binnen op te sluiten, ga je ze misschien in leven houden maar zeer ongelukkig maken. Dit zie ik elke dag bij mij katten die nu door het barre winterweer weinig buiten mogen. Een kat is en blijft een buitendier. Raskatten kennen dat instinct niet, dus die zijn zeker gemakkelijker binnen te houden. Al ben ik ook van mening dat ook zij hier nood aan hebben. Heb zelf een raskat en een adoptant die nooit of te nimmer buiten waren geweest en die daar nu zo van genieten en door open gebloeid zijn. Fantastisch om te zien.

Mijn dierenarts zei dat het wel vaker voor komt dat katten onder de auto van hun personeel lopen, omdat ze het geluid van die wagen kennen.

Aan de topicstartster, ik zou zeker overal blijven zoeken. Een kat in pijn gaat zich nu eenmaal verstoppen. Dit kan soms vrij ver zijn. Ik zou gewoon bij alle buren aan bellen en in alle tuinen gaan kijken. Dierenartsen in de buurt kan je ook opbellen, wie weet hebben zij wel een melding gekregen.

Het kan zijn dat een gewonde kat na een paar dagen terug komt, maar aangezien ze het trauma bij jou thuis heeft opgelopen, acht ik die kans zeer klein.

Ik zeg niet dat je de katten binnen moet houden, ik heb zelf 2 katten die buiten gaan in de tuin en velden en 9 die binnen zitten. Ze gaan wel niet op de straat.
Deze lente gaan we zien om de tuin veilig te maken zodat ook zij kunnen genieten van de buitenlucht.
En of het raskatten zijn of htk katten (heb ook beiden) maakt geen verschil raskatten zitten even graag effe buiten.
Maar ik wil hier bij zeggen dat je ze niet op de straat hoeft te laten lopen maar liever veilig achter het huis in de tuin.
Ik lees zo dikwijls hier mijn kat is op straat overreden, tja dat is heel spijtig en ook erg maar indien de tuin veilig was zou ze nu niet dood of verwond zijn.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#35 Geplaatst 09 februari 2011 - 15:48

En zoals de topicstarter zegt, het is hier heel rustig, en zoals ik dan zeg, je heb maar een auto nodig, zoals je hier weer ziet....

Maar hopelijk stop j het zoeken niet, sterkte..

catherine zei:

Ik zeg niet dat je de katten binnen moet houden, ik heb zelf 2 katten die buiten gaan in de tuin en velden en 9 die binnen zitten. Ze gaan wel niet op de straat.
Deze lente gaan we zien om de tuin veilig te maken zodat ook zij kunnen genieten van de buitenlucht.
En of het raskatten zijn of htk katten (heb ook beiden) maakt geen verschil raskatten zitten even graag effe buiten.
Maar ik wil hier bij zeggen dat je ze niet op de straat hoeft te laten lopen maar liever veilig achter het huis in de tuin.
Ik lees zo dikwijls hier mijn kat is op straat overreden, tja dat is heel spijtig en ook erg maar indien de tuin veilig was zou ze nu niet dood of verwond zijn.

Geplaatste afbeelding

Guest_Luna2006_*
Guest_Luna2006_*

#36 Geplaatst 09 februari 2011 - 15:54

Tussen haakjes,mijn kat was niet op straat,maar op m'n oprit, 9m van straat dus. Ze komt elke dag aangelopen van die kant als ik er ben ,ze zal idd het geluid van m'n auto kennen. Alleen nu te snel overgelopen (van de ene kant van de oprit naar de andere kant,richting achterdeur).
Tuurlijk blijf ik zoeken,maar ik kan niet meer doen, ik ben ook niet gerust,maar als ik ze niet vind,vind ik ze niet.
Vind het ook erg frustrerend hoor.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#37 Geplaatst 09 februari 2011 - 15:54

mobius zei:

Ik ken je niet maar dit bericht lijkt me van iemand die absoluut niets van katten kent :catscratchhead

Dat is een beetje kort door de bocht, maar mijn bericht was dit misschien ook.

Mijn uitspraken vallen volledig op de ervaring die ik heb gehad met katten. Natuurlijk slaat dit niet op alle katten, maar op die katten waar ik ervaring mee had.

Natuurlijk zijn er HTK's die absoluut niet buiten hoeven te gaan om gelukkig te zijn, net zoals er raskatten zijn die wel heel hard genieten en nood hebben aan een frisse neus.

Maar ik blijf van oordeel dat katten buiten moeten kunnen indien ze dit wensen. Van de katten die ik in huis heb, zijn er een paar die absoluut geen interesse hebben om buiten te gaan terwijl er andere zijn die absoluut buiten willen zoveel mogelijk en daarvoor al het mogelijke uit de bus zullen halen om toch maar even buiten te kunnen zijn.

Catherine ik begrijp je oordeel, maar het is toch kort door de bocht gaan om mensen die net hun kat verloren zijn te confronteren met hun beslissingen. Dit komt hard aan. En ja het had anders gekund, maar dan kun je dit ook zeggen tegen eigenaars van Perzen die aan PKD gestorven is dat ze toch wel hadden kunnen weten dat dit ras dar zeer gevoelig aan is of mensen die een raskat hebben verloren aan HCM dat dit toch wel te verwachten was?!

Het blijft een delicate discussie, maar bij mij zal de deur altijd open staan voor mijn katten. Daarom ook dat ik nu al 2 jaar op zoek ben naar het geschikte koophuis in een katvriendelijke buurt. De tuin katveilig maken is een optie, maar ook die beperking leg ik hen liever niet op. Bij mijn ouders is er achter hun tuin een groot grasveld met geitjes en konijntjes en daar gaan de katten graag in ravotten in het hoge gras. Mijn vader houdt niet van hoog gras en millimetert het dus is het toch fijn om je katten toch in het hoge gras te laten ravotten terwijl je tuin er zelf netjes bij ligt? :)

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#38 Geplaatst 09 februari 2011 - 16:32

Ik vrees het ergste,, van mij zijn ook een paar katten aangereden en ergens (vlak bij huis)in een tuin, in de struiken en achter een schuurtje gevonden...dood....
ze konden nog wel wegkomen maar zijn waarschijnlijk vrij kort erna toch bezweken.
1 lag zo ver in de struiken dat ie er al even lag voor we hem vonden..mijn man met snoeien..

Guest_Luna2006_*
Guest_Luna2006_*

#39 Geplaatst 09 februari 2011 - 16:34

@ Vennen, bedankt

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#40 Geplaatst 09 februari 2011 - 17:19

Vennen zei:

Dat is een beetje kort door de bocht, maar mijn bericht was dit misschien ook.

Mijn uitspraken vallen volledig op de ervaring die ik heb gehad met katten. Natuurlijk slaat dit niet op alle katten, maar op die katten waar ik ervaring mee had.

Natuurlijk zijn er HTK's die absoluut niet buiten hoeven te gaan om gelukkig te zijn, net zoals er raskatten zijn die wel heel hard genieten en nood hebben aan een frisse neus.

Maar ik blijf van oordeel dat katten buiten moeten kunnen indien ze dit wensen. Van de katten die ik in huis heb, zijn er een paar die absoluut geen interesse hebben om buiten te gaan terwijl er andere zijn die absoluut buiten willen zoveel mogelijk en daarvoor al het mogelijke uit de bus zullen halen om toch maar even buiten te kunnen zijn.

Catherine ik begrijp je oordeel, maar het is toch kort door de bocht gaan om mensen die net hun kat verloren zijn te confronteren met hun beslissingen. Dit komt hard aan. En ja het had anders gekund, maar dan kun je dit ook zeggen tegen eigenaars van Perzen die aan PKD gestorven is dat ze toch wel hadden kunnen weten dat dit ras dar zeer gevoelig aan is of mensen die een raskat hebben verloren aan HCM dat dit toch wel te verwachten was?!

Het blijft een delicate discussie, maar bij mij zal de deur altijd open staan voor mijn katten. Daarom ook dat ik nu al 2 jaar op zoek ben naar het geschikte koophuis in een katvriendelijke buurt. De tuin katveilig maken is een optie, maar ook die beperking leg ik hen liever niet op. Bij mijn ouders is er achter hun tuin een groot grasveld met geitjes en konijntjes en daar gaan de katten graag in ravotten in het hoge gras. Mijn vader houdt niet van hoog gras en millimetert het dus is het toch fijn om je katten toch in het hoge gras te laten ravotten terwijl je tuin er zelf netjes bij ligt? :)

Het gaat hier niet over ziektes, dat is een ander verhaal en daar kan je zelf niks aan doen.
Maar ik wil hier maar zeggen dat of je nu op de oprit zit en maar 9m van straat dat dit altijd kan gebeuren.
Ik zou elke dag met zenuwen die oprit oprijden , bang dat ze onder het wiel terecht zou komen. Maar ja ik ben ik en jij bent jij. Bij ons is het veiligheid boven alles voor onze dieren, of dat nu een vis is of een kat.

Luna2006@ ik vind het heel erg wat er met je kat is gebeurd, begrijp me niet verkeerd, maar het had vermeden kunnen worden.
Ik hoop dat je ze blijft zoeken, overal onder en achter... want met een uitspraak "als ik ze niet vind tja dan vind ik ze niet" ga je ze zeker niet vinden. Ga eens rondvragen in de buurt, aanbellen bij mensen of als je dat niet durft steek dan een papierke in iedereen zijn brievenbus en vraag of ze hun tuin en onder struiken en in tuinhuisjes willen kijken of er geen gewonde kat ligt. Succes met je zoektocht.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 09 februari 2011 - 17:24

Oh zo vreselijk :( Ik hoop dat je haar alsnog vindt! Van waar ben je? Heb je mensen die helpen kunnen zoeken misschien?

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#42 Geplaatst 09 februari 2011 - 17:26

uit eigen ervaring weet ik ook dat katten dol zijn op buiten gaan. 4 van de 5 katten die ik heb (gehad) kunnen niet meer wennen aan een leven volledig binnen. zelfs al zijn ze soms zo opgegroeid. 1 kat werd zelfs heel prikkelbaar als die niet buiten kon, een ander begint te sproeien als hij niet eens regelmatig zijn rondje kan doen.

nu is Tinka erin geslaagd een ontsnappingsroute te vinden uit mijn tuin, dus moet dat eerst opgelost worden voor ze weer buiten kunnen. Doordat ik het momenteel zo druk heb, zijn ze nu dus al meer dan een week niet meer buiten geweest en ik merk dat wel. Nachtelijk janken, veel drukker dan anders,...

als ik rammel met mijn sleutels (wat ik doe als ik de achterdeur opendoe), dan komen ze echt alle 3 aangehold. Zelfs Zelda, die denk ik ooit een appartementskat was. De eerste tijd heeft die lange tijd op de drempel gezeten voor ze de tuin in durfde, maar nu komt ze ook dol aangelopen als de deur opengaat.

Zolang katten buiten niet kennen, kunnen ze dat ook niet missen. maar als ze het leren kennen, dan gaan ze dat wel missen en zelfs zo erg dat hun gedrag erdoor beinvloed wordt. er zullen katten zijn die wel kunnen wennen aan een leven binnen, het zijn immers levende wezens die niet volgens geijkte formules handelen, maar mijn ervaring is toch dat ze gelukiger zijn als ze buiten kunnen.

ik vind het ook jammer dat ze niet zoals vroeger in de velden kunnen, maar ze rijden soms hard in onze straat, het asiel waar ze zouden belanden is een regelrechte hel en door grote werken passeert er nu ook zwaar verkeer. Dus daarom is de tuin nu omheind en alhoewel het kleiner is dan hun normaal territorium, ze genieten echt van hun tijd in de tuin.

het is aan elk van ons af te wegen welke gevaren er in hun buurt zijn en  hoe dat die het buiten komen van de kat beinvloeden en daar dan een beslissing over te nemen. maar persoonlijk vind ik de stelling dat katten beter binnen blijven voor hun veiligheid te kort door de bocht. Voor hun geluksgevoel is buiten kunnen naar mijn mening ook erg belangrijk.

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#43 Geplaatst 09 februari 2011 - 18:47

Daarstraks nog maar eens gemerkt dat onze kat echt geen buitenkat is: we gingen met haar naar buiten en ze kon niet snel genoeg terug naar binnen lopen :) Ben daar wel blij om :oops:

En TS: veel succes met het vinden, hopelijk is dat snel het geval!

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#44 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:06

@ Catherine: niet mee eens dat het te vermijden was... Je kan een kat nu eenmaal niet uitleggen dat ze moet blijven zitten als de auto komt, en niet net dan snel moet overlopen. Het is haar terrein, waar jij op komt rijden. Dit is een stom accident dat niet te voorkomen was. Een kat is geen plushen knuffelbeest he...

Meh ik heb mijn kitties een extra knuffel gegeven :(
Ben blij dat ze niet buitengaan... als Lotje zich verstopt, dan zoek ik daar al een halve nacht achter tot ik haar gevonden heb, en dan ligt ze gewoon ergens in huis, ergens waar ze binnengeslopen is en ze niet mag komen. En mijn Nelleke liet ik vroeger altijd binnen slapen, ik lokte haar als het moest, 'k had zo mijn trukjes :twisted: Ik hoop echt dat ze terugkomt...
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#45 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:08

Dat is dus ook mijn schrik als Gabriël buiten rondloopt: hij hoort onze auto's en komt afgelopen O:) .

Geplaatste afbeelding