Spring naar inhoud

- - - - -

zelfvertrouwen versus stage

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
56 reacties op dit onderwerp
Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 09 februari 2011 - 18:40

Sinds kort doe ik stage en het haalt mij een beetje naar beneden. Als ik iets schrijf, zitten ze er altijd heel wat aan te verbeteren terwijl ik van mijn leerkrachten juist heel goede commentaar op mijn schrijven krijg. Ik weet niet goed wat er fout loopt. Ik probeer mij in zoveel mogelijk zaken te betrekken, vragen te stellen... maar gisteren zei iemand: stel maar vragen dan toon je interesse. Ik doe niets anders :( Er was dan een jongen die zei amaai jij moet er nog wat inkomen. Hij zei: in mijn tijd ging het er toch heel anders aan toe. Niet echt opbouwend en bovendien snap ik het echt niet... Ik heb zoveel schrik dat ze me zullen buizen. Is het normaal dat je na drie dagen je nog niet op je gemak voelt? Ik hoop dat het nog komen zal...

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 09 februari 2011 - 18:43

Ik heb mij helemaal nooit op mijn gemak gevoeld op stage hoor ;)
Wat verwachten ze wel van je? :gek: Na drie dagen kom je niet binnen en sla je je "verbeteraars" vriendschappelijk op de rug toch :/

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:10

Waar doe je je stage (in welke sector)? Ik zou wel vragen wat ze bedoelen als ze zulke dingen zeggen en hen ook vragen waarom ze dat zeggen omdat jij dus wel het gevoel hebt dat je vragen stelt :hug: .

Geplaatste afbeelding

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:13

In de journalistiek. Ik heb echt geen moeite met feedback, ook niet wanneer die negatief is maar af en toe een positief woordje mag ook wel vind ik. Ofwel is het te complex, ofwel niet uitgebreid genoeg, ofwel te uitgebreid... er zit geen stramien in gewoon... Een zeer vreemde manier van schrijven ook, eentje da'k ni gewoon ben. Heb het dan gisteren eventjes gezegd toen hij vroeg of ik nog vragen had dat ik soms wat moeite had met de manier waarop ze hun tekst opstellen.

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:14

En nu ben ik heel verwarrend mijn uitleg aan het neertypen maar dat zijn de emoties :)

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:27

jij mocht nog schrijven :(
ik mocht interviews voorbereiden, kassettenbandjes overtypen, een samenvatting van die tekst maken, en dan kwam er een andere naam onder te staan. 'k Heb geloof ik maar 2 artikels mogen schrijven waaronder mijn eigen naam kwam te staan.

En dan 20 keer de zelfde kranten doornemen "zoek nu of je dit erin terug vindt.", "kijk nu of je daar artikels over kan vinden",...
Geplaatste afbeelding

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:29

Ik herken het!! Ik moet een hele dag nieuws zoeken om dan eventueel een artikeltje te schrijven... Niet voor de hand liggend als je het nog niet echt gewoon bent. Ik blijf gewoon mijn best doen en ik hoop echt dat ze dat merken

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:39

Sinds twee dagen ben ik ergens aan het werken. Er loopt ook een jongen stage en echt ik ben jaloers op de manier waar hij met de kinderen omgaat, Echt PERFECT!!!
Vandaag kreeg hij een mondelingen evaluatie (toevallig was ik aan het luistervinken er kunnen altijd tips voor mij tussen zitten) en hij kreeg negatieve commentaren, waar ik het helemaal niet met eens was. Ik heb wel niet mijn mond durven opentrekken, ben daar zelf nog maar 2 dagen, als ik daar volgende week nog werk en hij krijgt weer zo'n commentaar ga ik wel eens met de stagebegeleidster praten.

Volgens mij leggen ze op de werkvloer de lat VEEL te hoog voor de stagiaires, die moeten precies alles perfect zoals in de boekskes doen. Goed is niet goed genoeg en perfect moet nog perfecter...

Normaal gezien kunnen ze jou niet zomaar buizen. Als het scheef loopt moet er met jou (en eventueel een schoolbegeleider) een evaluatie gebeuren waarbij liefst de persoon die jou begeleid op de werkvloer schriftelijk het probleem(en) aangeeft en mee een oplossing zoekt (je bent daar om te leren niet om de boel recht te houden). Waardoor je tijdig een herkansing krijgt om je te verbeteren.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:39

Ik heb eens voorgehad op stage dat ik van mijn stagementor(leerkracht) moest horen dat mijn stagebegeleider(van de stageplaats zelf) dacht dat ik het niet graag deed, terwijl ik het wel graag deed en totaal niet wist vanwaar ze dat idee kreeg. Ik heb haar dan gewoon erover aangesproken en toen bleek dat ze dat dacht omdat ik altijd nogal kwaad keek. Maar als ik met iets bezig ben kijk ik altijd wel wat kwaad, zo ben ik nu eenmaal :)
Misschien kan je dan zeggen dat je zo hebt leren schrijven en dat je daar altijd goede commentaar op hebt gekregen, dus dat het nu nog een beetje aanpassen is voor jou.
En ja, zeker vragen stellen, en als ze dan zo'n opmerking geven van "ja stel maar vragen, dan toon je interesse" er durven op inpikken en zeggen dat je zelf het gevoel hebt dat je toch wel veel vragen stelt. Natuurlijk wel op een vriendelijke manier he, want het blijven natuurlijk de mensen die jou moeten beoordelen :) Maar ik zou zoveel mogelijk misverstanden proberen te vermijden en vragen waarom ze zus of zo reageren.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 09 februari 2011 - 19:43

Gorecki zei:

Ik herken het!! Ik moet een hele dag nieuws zoeken om dan eventueel een artikeltje te schrijven... Niet voor de hand liggend als je het nog niet echt gewoon bent. Ik blijf gewoon mijn best doen en ik hoop echt dat ze dat merken

Een artikel over KS? ;) vb dat we 2 jaar bestaan?

Geplaatste afbeelding

Adsagsona
Adsagsona
  • 3.373 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 09 februari 2011 - 20:28

Hier zit er nog zo eentje :LOL: Ik heb indertijd wel redelijk wat artikels mogen schrijven (een 40tal) maar er werd echt wel wat aan herschreven hoor, soms zelfs zonder dat ze het mij op voorhand zeiden.

En voor opbouwende kritiek heb ik ook nooit gehoord. Waarschijnlijk met het gedacht van, och ja volgende maand staat hier weer een andere, waarom moeite doen...

Ze vergeten soms dat stagiaires er wel wat aan hebben om af en toe eens te horen dat er ook dingen goed waren.

Ik heb wel een mailtje gekregen van iemand die ik geïnterviewd had dat ze enorm blij waren met het artikel, en dat deed enorm deugd :)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 09 februari 2011 - 22:44

Och ik had dat vorig jaar ook, zo het gevoel dat ik niets goed kon doen etc., maar gelukkig ben ik daar vanaf! Waar ik nu stage loop heb ik dat gevoel helemaal niet. Ik was in het begin een beetje onwennig, maar dat gaat al beter :d

Bewerkt door Tinne, 09 februari 2011 - 22:45.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 09 februari 2011 - 22:49

Is toch zonde, ik had eigenlijk echt uitgekeken naar mijn stage! Ik voelde me klaar om te werken, ben ook al wat ouder dan de rest dus het echte werk mocht wel stilletjes aan beginnen. Denk dat ik vooral teleurgesteld ben dat het wat tegen slaagt. Ik word ook een beetje paranoide moet ik zeggen. Daarjuist maakte een vriend van me een mopje op fb en ik dacht dat hij een spellingfout gevonden had, ik wist zeker dat ik het bij het rechte eind had en toch ging ik het checken. Mijn vriend hield me gelukkig tegen zodat ik niet zei: het klopt nochtans wat ik schrijf :LOL: :gek: :gek:

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 10 februari 2011 - 07:41

Goh, ik vind niet als je daar nog maar drie dagen zit dat ze kunnen verwachten dat jij als super kan meewerken. Je leert hun stijl nog kennen, je leert je 'collega's' nog kennen,... Voor jou is alles nieuw en voor hen ben jij enkel nieuw. Ik vind persoonlijk ook dat ieder zijn eigen manier heeft van werken en zijn eigen schrijfwijze. Ik merk ook als ik stagiaires begeleid dat ik soms denk dat ik het anders zou doen, maar dan wijs ik mezelf erop om te proberen objectief te blijven en te zien of die andere manier misschien niet net even goed is. Ik zou inderdaad veel initiatief nemen en vragen stellen en zeker zaken noteren, zodat ze zien dat je iets doet met hun informatie. Als je zoveel verbeteringen aan je tekst ziet, vraag dan wat uitleg hoe het komt & of ze tips hebben hoe het eventueel beter kan in de toekomst. Hoe lang doe je daar stage? Waarschijnlijk dit jaar een maand of twee en volgend jaar waarschijnlijk ook nog een stage van 3 maand? Ik vind dat er een evolutie moet zijn op het einde van je stage en dat het volgend jaar op het eind van de stage bijna net zo goed moet zijn als van de collega's (zeker als je 2 keer stage doet op dezelfde plaats), maar na 3 dagen vind ik niet dat ze mogen verwachten dat je alles goed doet.
Geplaatste afbeelding

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 10 februari 2011 - 11:24

Vanmorgen voel ik me al wat beter. Heb een voorstel ingediend dat ze erg leuk vonden. Die jongen die me gisteren zo afbrak heeft nog niets anders dan commentaar op zijn schrijven gekregen vandaag. Dus blijkbaar is het hier de pot die de ketel verwijt... Daarstraks zei mijn eindredacteur dat ik ook gelijk had ivm het schrijven van inleidingen. Ik ben dus wel een beetje opgelucht nu