Spring naar inhoud

- - - - -

zelfvertrouwen versus stage

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
56 reacties op dit onderwerp
PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 10 februari 2011 - 11:53

:thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 14 februari 2011 - 22:23

Vandaag een serieuze deuk gekregen... ik wou een artikel uitspitte over Roemeense artsen en ik had er heel mijn namiddag aan gewijd. Interviews afgelegd, research gedaan... op een bepaald ogenblik kreeg ik iemand aan de lijn die Frans sprak. Nu ik kan wel Frans verstaan en licht uitleggen maar niet over dergelijk moeilijke onderwerpen dus ik zei dat ik iemand anders zou laten terugbellen. Het was niet eens voor interview maar om een interview te bevestigen of het klopte. Mijn redacteur wou me niet helpen en zei: als je geen Frans kan, kan je hier nier werken... Ik voelde me zo droevig. Ik kan wel een beetje Frans maar ik ben er niet mee opgegroeid. Sinds ik in Brussel woon doe ik mijn uiterste best om Frans te praten, ik neem zelfs extra lessen. En ineens stort alles zo in mekaar en heb ik het gevoel dat ik niets ben zonder perfecte Franse kennis en al mijn moeite voor niks is geweest. Ik kon het gerust wel uitleggen maar niet anticiperen op zijn antwoorden.

Zes uur lang ben ik bezig geweest om alles op te zoeken en nog geen 1 min. wouden ze me even uit de nood helpen. Ik voel mij zo vreselijk dom, het gevoel dat ik nergens geraak zonder het perfecte bezit van de Franse taal. En ik was al zo trots dat ik uit mijn woorden geraak..

weer een downdag... :( :( :(

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 14 februari 2011 - 23:06

Ik weiger af te geven... Heb die man juist gemaild in het Frans en als ik morgen antwoord krijg zal ik het artikel schrijven ook. verdemme!

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#19 Geplaatst 15 februari 2011 - 07:00

Een stage is er net om te leren. Ze leggen je hoge eisen op en willen je pushen om jezelf te verbeteren. De ene doet dat al wat sympathieker dan de andere.

Het belangrijkste is dat jij nu leert wat je wil doen, wat je sterktes en zwaktes zijn en hoe je daar verder op moet bouwen.

Frans kan je bijvoorbeeld niet *poef* leren hé. Ik heb ook net een universitaire cursus gedaan. Ik had natuurlijk al wel Frans gehad, maar het was nooit super vond ik. Nu is het niveau toch al een pak beter. Je kan wel zeggen dat je beseft dat het niet je beste kant is, maar dat je ermee bezig bent.

En verder: er zijn veel mensen die meer dan een jaar nodig hebben om zich thuis te voelen op hun werk en er deftig in te passen. Verwacht dus niet dat jij na een weekje daar binnen wandelt alsof je nooit iets anders gedaan hebt ;)

Kristella
Kristella
  • 352 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 15 februari 2011 - 07:55

Hey,

Laat je niet doen. Stages dienen om een eerste werkervaring op te doen en vooral te leren! Soms leer je hoe je zelf werkt, wat je kan verbeteren, wat je sterke punten zijn en spijtig genoeg leer je soms ook voor welk soort baas je niet wil werken ...

Elke ervaring die je er nu op doet zal je helpen bij latere beslissingen.

Wat het frans betreft. Ik sprak op school vrij goed frans maar nu ook niet fantastisch. Toen solliciteerde ik in Brussel voor een tweetalig bedrijf en kwam ik erachter wat frans in de praktijk is. Iets heel anders... Ik zag het echt niet zitten maar ...

na wat tijd en durf (zoals jij nu met je mail) durf ik met trots te zeggen dat ik toch wel over een vrij goede tweetaligheid beschik. Ga er gewoon voor. Als ze je niet willen helpen dan doe je het lekker zelf! Ik twijfel er namelijk niet aan dat je het wel kan. :geluk:

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 15 februari 2011 - 08:44

Overmacht... tram, metro en bussen staken hier in Brussel. Heb naar mijn stage gebeld dat ik er niet raak maar wel voorgesteld dat ik foto's van de staking zou nemen. Vandaag een dagje thuiswerk dus...

zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 15 februari 2011 - 13:38

Goh stages, das ook al een tijd geleden bij mij ondertussen, maar wij hebben wel af en toe stagiaires bij ons op het werk.

Stage is eigenlijk een voorbereiding op 'the real thing' moet je maar denken.  Het is niet zo simpel als de theorie in de praktijk om te zetten. Je moet ook rekening houden met het bedrijf, de mensen, de gewoontes, ... Mijn collega, die is begonnen als stagiair bij ons, houdt bv heel erg vast aan wat hij in school heeft geleerd.  Maar dat is niet per se wat de klant wil, hij zegt ook altijd vaak dat ik fout ben, want dat is niet de manier dat hij het heeft geleerd.  Allemaal goed en wel, maar als de klant zijn ontwerp (volgens de normen van het school) niet goed vindt, tjah ... Ik heb dus vaak hooglopende discussies met hem hierover. (Ik ben commercieel en hij is creatief, dus we zijn sowieso verschillende kampen)  Het kan zijn dat je iets op een bepaalde manier hebt geleerd, maar dit is daarom niet steeds wat er gezocht wordt, hoe er gewerkt wordt, ...
Stage lopen is je dus ook leren aanpassen aan (verschillende) bedrijven en hun werk, niet te veel vast blijven hangen aan je cursussen en eigen initiatief/creativiteit tonen.

En wat het Frans betreft?  Gewoon proberen je uit je slag te trekken.  Ik stage gelopen bij de Vlaamse gemeenschap in mijn laatste jaar en we hadden geen talen meer.  Je kan je dus voorstellen dat mijn Frans allemaal weg was.
Gewoon durven en eerlijk zijn als je iets niet snapt en als je een woord niet kent, proberen uit te leggen in andere woorden (en bij Brusselaars/Walen kan je zelfs proberen met het Nederlandse woord, je zou verbaasd zijn hoeveel ze snappen ;) )

Ik wens je alleszins veel succes bij je stage.  Niet opgeven en gewoon je best blijven doen.  En proberen zoveel mogelijk ervaringen op te doen, want daar gaat het toch om.

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#23 Geplaatst 15 februari 2011 - 14:08

Trek het je niet aan. Ieder heeft zijn schrijfstijl en de schrijfstijl van iemand anders aanvaarden is bijzonder moeilijk. Ik ben geen kleintje in het bedrijf waar ik werk maar mijn baas die maar 1 ladders hoger staat vindt het ook noodzakelijk om mijn teksten helemaal aan te passen omdat ik korter (en dus efficienter) schrijf. Hij doet maar, ik verbeter zijn aanpassingen toch niet als ik niet vind dat ze iets bijbrengen. Niet dat jij dat moet doen maar om aan te tonen dat je niet slecht schrijft, maar misschien gewoon anders.

Wat het frans betreft, één goede raad, kijk naar de Franstalige tv, je steekt er heel veel van op en als de andere persoon merkt dat je je best doet, zal het wel lukken.

En anders geef je me maar een seintje (morgen ben ik weliswaar enkel vrij tussen 14 en 16 uur).

En je baas heeft ook nog nooit een opleiding betreffende efficient communiceren, Wat een boerenkinkel zeg. Over motiveren gesproken

Bewerkt door Eragon, 15 februari 2011 - 14:09.

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 15 februari 2011 - 14:22

:-) Bedankt, vandaag ben ik thuis wegens staking. Heb foto's voor de website genomen en ideeën voorgesteld via mail. Waarschijnlijk til ik ook gewoon harder aan commentaar wegens frustratie. Ik ga in ieder geval naar het Franse nieuws kijken! Goede tip!

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 15 februari 2011 - 15:29

Gorecki zei:

Ik ga in ieder geval naar het Franse nieuws kijken! Goede tip!

haha geraak niet te gefrustreerd over de inhoud van de berichtgeving dan he 8)

Ach ja, stages... mijn stagementor kon bij lange niet zo goed met web-programma's overweg... maar iets aannemen? Nee hoor :)
Nog liever urenlang staan sukkelen dan een kleine tip van mij ("ge kunt uw logo ook "samenvoegen", zodat ge één ding moet verslepen, en niet alles en dan opnieuw moeten samenstellen...") aan te nemen. Mannelijke ego's :p En dat was dan een oud-student van mijn school he!
Geplaatste afbeelding

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 16 februari 2011 - 10:21

Vandaag sta ik een weekje op een andere plaats, het werkt hier afwisselend voor krant en website. Heb een heel toffe opdracht gekregen en ik zie het helemaal zitten. Ik ben benieuwd! Inhoud gaat veel meer mijn richting uit en ik kan eindelijk wat zinvol research doen! Hoezee :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 16 februari 2011 - 10:45

:thumb: :thumb: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 19 februari 2011 - 17:11

Stages zijn stresserend, maar als je je eens op je gemak voelt kan het fijn zijn. Hangt ook alles af van de sfeer daar en je stagebegeleider. De openheid tussen alle partijen en het vertrouwen. Ik kreeg er net meer zelfvertrouwen van na een tijdje, je zag echt een evolutie in die weken :)

Wat ik het eerst leerde op stage was: koffie zetten. :mrgreen: Ik zit er eigenlijk niks mee in om zo koffie te zetten enzo, maar dat was ook omdat iedereen dat daar deed, niemand voelde zich te goed ervoor. En ik vond zelf dat ik als stagiairtje zo al eens iets extra kon doen. Ik mocht ook gewoon andere dingen doen, groepen begeleiden, mee opdrachten bedenken enz.

Dierenvriendin
Dierenvriendin
  • 709 berichten
  • 1 katten

#29 Geplaatst 19 februari 2011 - 17:39

Elfje zei:

Ik heb eens voorgehad op stage dat ik van mijn stagementor(leerkracht) moest horen dat mijn stagebegeleider(van de stageplaats zelf) dacht dat ik het niet graag deed, terwijl ik het wel graag deed en totaal niet wist vanwaar ze dat idee kreeg. Ik heb haar dan gewoon erover aangesproken en toen bleek dat ze dat dacht omdat ik altijd nogal kwaad keek. Maar als ik met iets bezig ben kijk ik altijd wel wat kwaad, zo ben ik nu eenmaal :)

Grappig, want bij mij ging het net hetzelfde! :) Ik heb nu dan ook geleerd echt te letten op het lachen en soms wat overenthousiast doen. Uiteindelijk word je dat ook weer gewoon en gaat het allemaal vanzelf!

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 02 maart 2011 - 15:50

Eergisteren heb ik om een evaluatie gevraagd... niet goed dus :'( ben erg teleurgesteld en gekwetst. Bij de krant loopt het wel prima, ik hoop dus dat dat me redden zal en dat ze me niet zullen buizen. Ik vind het zo vreselijk