Spring naar inhoud

- - - - -

zelfvertrouwen versus stage

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
56 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 02 maart 2011 - 18:17

Gorecki zei:

Eergisteren heb ik om een evaluatie gevraagd... niet goed dus :'( ben erg teleurgesteld en gekwetst. Bij de krant loopt het wel prima, ik hoop dus dat dat me redden zal en dat ze me niet zullen buizen. Ik vind het zo vreselijk

:hug: dat zal je nog wel meemaken. Vorig jaar had ik ook een heel slechte stage. Schandalig dat volwassenen geen kritiek kunnen geven wanneer je iets niet goed doet, maar dat ze dan wel een slechte evaluatie kunnen geven. Volwassen gedrag noemen ze dat dan O:) Daar kan ik niet tegen. Het is toch niet moeilijk om een student even te wijzen op fouten of minpuntjes? Het doet minder pijn als ze het zeggen op het moment zelf, op een eerlijke manier, dan dat je achteraf moet horen dat je een slechte evaluatie hebt.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#32 Geplaatst 02 maart 2011 - 23:16

Ik kan ook wel wat kritiek verdragen... maar het was gewoon dat er niets constructiefs te zeggen viel terwijl ik echt wel enthousiasme en interesse toon. Deze week sta ik ergens anders, elke week wisselt het af en ik ben daar erg blij om. Voel me hier veel beter op mijn gemak!

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#33 Geplaatst 03 maart 2011 - 13:31

Vandaag betere dag nu ik bij de krant sta. Ze vonden mijn artikel heel leuk en heb al veel complimentjes gekregen... voel me opgelucht. Het gaat hier echt op en af. Afhangend van de plaats waar ik die week sta... ik zaag hier mss maar zo kan ik zelf wat bijhouden hoe ik me elke dag wat gevoeld heb

Fietje26
Fietje26
  • 6.738 berichten
  • 4 katten

#34 Geplaatst 03 maart 2011 - 18:24

"Zagen" is tijdens een stage superbelangrijk ;) Vooral als het wat minder goed loopt op sommige momenten.
Ik hou ook altijd een soort stagedagboek bij. Het helpt me te kijken wat ik nodig heb om me goed te voelen, in welke situaties ik niet weet wat te doen... Als je enkele dagen later een bepaalde gebeurtenis terugleest heb je er ook andere gedachten bij als het wat is bezonken... Ik ben ondertussen ook terug stage aan het doen, morgen zit mijn eerste week erop! Nog 11 te gaan :louche: Maar gelukkig lijkt het allemaal goed mee te vallen momenteel... Maar stage doen is inderdaad niet gemakkelijk, ik vind het ook altijd niet even fijn...
Ik duim dat je veel zult leren tijdens je stage en een geweldige evaluatie tegemoet gaat :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
Dogs come when they're called, cats take a  message and get back to you.- Mary Bly

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#35 Geplaatst 09 maart 2011 - 21:28

Vandaag zit ik er weer serieus onderdoor. Ik ben weer veranderd van redactie en wederom krijg ik steeds nutteloze commentaar op elk miezerig detail. Het voelt aan alsof er elke keer opnieuw weer wat gezocht wordt om over te sakkeren.
Daarenboven kreeg ik vandaag een mail van mijn mentor met de raad om het stage-formulier al samen met de stage te overlopen. Nou.. dat zie ik helemaal niet zitten! Ik weet dat ik er dan weer helemaal onderuit ga en voor die anderhalve week dat ik er nog zit heb ik daar gewoon geen zin in.

Mijn vriend zegt dat ik dat wel moet doen zodat ik bepaalde zaken weerleggen kan, maar ik ken mezelf en ik weet ook dat de kans groot is dat ik begin te janken. Iets zegt me dat ik daar geen zin in heb...

Ik weet niet meer hoe ik deze week nog moet doorkomen, echt niet. Ik blijf lachen, ik blijf vriendelijk, maar het begint mij stilletjes aan te vergaan en het wordt elke dag hoe langer hoe moeilijker. Ik kan het niet bespreken met mijn mentor op school, want het zijn dikke vriendjes. Buizen zie ik gewoon niet zitten, ik doe verdomme zo hard mijn best en het is bovendien mijn laatste kans om te studeren.

Pfff ik weet echt niet hoe ik het evaluatiegesprek moet aanpakken en als jullie raad weten hoor ik het graag... :cry:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#36 Geplaatst 09 maart 2011 - 21:48

Ik denk dat je soms gewoon geluk moet hebben met je stage helaas. Ik ben eens gestopt met mijn studies omdat ik gebuisd werd op mijn stage zonder ooit tijdens die stage commentaar gekregen te hebben. En dat terwijl ik mij daar echt kapot gewerkt had elke dag. In de studies die ik daarna ben gaan doen ging het dan wel goed op mijn stage en waren ze heel vriendelijk. Kan je dus echt pech of geluk in hebben.. Hoe je het dan moet oplossen als het niet goed gaat weet ik dus helaas ook niet. Hopelijk komt het toch nog in orde voor je! :hug:

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#37 Geplaatst 09 maart 2011 - 22:10

pff miss, dat is ook een serieuze opdoffer! Hopelijk doe je nu wel wat je graag doet. Ik vond mijn richting erg leuk tot mijn stage eraan kwam, ondertussen heb ik een ware degout ontwikkeld en weet ik niet of ik dit wel echt wil doen...

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#38 Geplaatst 10 maart 2011 - 12:31

Gorecki zei:

pff miss, dat is ook een serieuze opdoffer! Hopelijk doe je nu wel wat je graag doet. Ik vond mijn richting erg leuk tot mijn stage eraan kwam, ondertussen heb ik een ware degout ontwikkeld en weet ik niet of ik dit wel echt wil doen...

Meknows... Ik wou altijd journalist worden, tot ik mijn studies beeindigd had. Ik ben héél idealistisch, maar daarin heb ik mijn hoop opgegeven.

Edit: Adsa weet misschien hoeveel mensen van ons jaar ook écht iets in die richting doen nu... Ik denk dat het er maar een stuk of 4 zijn ofzo?

Bewerkt door Gwynyth, 10 maart 2011 - 12:32.

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#39 Geplaatst 10 maart 2011 - 19:44

Ik kan me plots weer beter inleven in de stress van een stage, nu ik zelf terug op zoek moet naar een stageplaats en er niks in orde is.

Is wel heel stom hoe het er daar aan toe gaat :hug: Maar probeer je eindevaluatie af te wachten, wie weten valt die beter mee dan je denkt. Als je blijft proberen om mee te draaien, dan zien ze hopelijk hoe hard je werkt.

Succes en sterkte!! :hug: :hug:
:geluk:

gini127
gini127
  • 621 berichten
  • 1 katten

#40 Geplaatst 10 maart 2011 - 23:58

Hey Gorecki, de moed niet opgeven hoor!

Eerst en vooral, schrijven is iets subjectief, ieder heeft zijn eigen schrijfstijl en je kan altijd wel iets veranderen aan een tekst. Het is ergens "normaal" dat ervaren journalisten sowieso iets aan je teksten gaan willen veranderen, want ze willen uiteraard nooit toegeven dat iemand zoals jij "zonder ervaring" vlekkeloos een tekst uit zijn pen kan laten vloeien... Wat niet wil zeggen dat dat voor jou wel heel rot is, alsof niets goed is...
Probeer er vooral dingen uit op te pikken, principes onder de knie te krijgen en vraag bij correcties vooral wat de achterliggende reden is (is het zinsconstructie, opbouw van de tekst, woordenschat, ...) waardoor je toont dat je er echt aan wilt werken. Vraag ook concrete tips, toon dat je het niet opneemt als "kritiek" maar als "raad om te verbeteren". Je kan altijd een woord veranderen, maar als dat puur subjectief is, doet dat niets af aan je schrijfcapaciteiten!

Echt concrete tips voor een evaluatiegesprek kan ik niet echt geven, buiten dat eerlijkheid altijd het beste is en wat mij betreft komt het er vooral op neer dat je als stagiair altijd moet tonen dat je wilt bijleren. En als dat erop neerkomt dat je bijgeleerd hebt dat journalistiek mss niet je ding is, kan dat evengoed een conclusie zijn, al is dat niet zo'n leuke.

Ik denk niet dat het iedereen gegeven is om journalist te zijn, lijkt me een hard beroep ook dat niet te onderschatten is, er komt veel meer bij kijken dan je denkt. Veel succes met het gesprek alleszins, hou ons op de hoogte!

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#41 Geplaatst 11 maart 2011 - 00:09

Bedankt Gini... Mijn vriend heeft eigenlijk juist hetzelfde gezegd. Vandaag kreeg ik commentaar op iets, ik heb gezegd waarom ik het zo schreef en niet anders en toen zei hij: je hebt gelijk, we laten het staan. Het is de eerste keer dat ik echt niet wou afwijken van datgene wat ik geschreven had.

Ik heb journalistiek altijd zeer boeiend gevonden, maar niet dit soort journalistiek. Hetgeen ik wil doen is van een heel ander kaliber, iets dieper, meer research en vooral meer inhoud.

Er zijn idd zeer weinig journalisten die een leuke job vinden. Desnoods werk ik halftime als wat anders en maak ik gewoon freelance mijn repo's maar dit wil ik niet mijn hele leven doen. Ik wil gewoon doen wat ik graag doe en dan moet het maar op een andere manier. Ik erger me zeer vaak aan de onderwerpen waarover ik nu moet schrijven, maar ook hier is mijn idealistische kant aan het verdwijnen, zonde want het zijn zulke mensen die anderen nog een stem kunnen geven... Journalistiek beleeft een stille dood...

Bewerkt door Gorecki, 11 maart 2011 - 00:10.
Reden van bewerken: typo ;)

gini127
gini127
  • 621 berichten
  • 1 katten

#42 Geplaatst 11 maart 2011 - 20:07

Niet vergeten dat het "maar" een stage is he, nu heb je tenminste een goed beeld van wat je NIET wilt doen! :)

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 11 maart 2011 - 22:00

Uit respect voor de slachtoffers in Japan ga ik vandaag niet zagen over mijn stage

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#44 Geplaatst 18 maart 2011 - 11:25

Vandaag is het uur van de waarheid aangebroken. Mijn stagementor en begeleider zitten nu samen mijn evaluatie te bespreken. Dadelijk moet ik erbij maar ik weet niet waartoe met mijn zenuwen dus schrijf ik hier maar wat in afwachting.

Zit hier met knikkende knieën en klamme handen, krijg bijna geen adem meer, dit is niets voor mij!

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#45 Geplaatst 18 maart 2011 - 12:05

awww héél veel succes alvast!

Meestal is het afwachten het ergste ;)
Geplaatste afbeelding