Spring naar inhoud

- - - - -

katten en kinderen..

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 10 februari 2011 - 01:29

Zo vaak hoor je dat katten herplaats moeten worden voor kinderen, of je krijg visite met kinderen en die gedragen zicht echt niet naar je katten toe, en als ze dan klauwen dat is de kat vals..

Mijn kinderen zijn vroeger streng opgevoed met de omgang van de dieren die we hadden(toen nog honden)we leerde ze van jongs af aan de gedrag codes om de dieren te leren respecteren en hun gedrag regels te leren, want ik vind dat  je moet leren je kind omte gaan met de dieren en niet andersom want als je kind het goed doet dan komen er bijna geen problemen..

Zo nu dus ook mijn klein zoon die groeit op met katten, en ook mij dochter leert hem goed om te gaan met de katten , slapen ze dan laat je ze met rust , zijn ze wakker dan mag je spelen en aaien met begeleiding van mama erbij en tot zo lang de kat het leuk vind, en leer je je kindje dat, dan krijg je dus dit resultaat..

Welke ervaring hebben jullie met kinderen en jullie katten..

Mara lig lekker en Dani geniet daarvan(Dani was ziek op dat moment dus hangerig)
Geplaatste afbeelding

Dani nog steeds ziek en is in slaap gevallen, je ziet Minoes voelt zich helemaal op har gemak en gaat bij hem liggen, omdat haar ervaring goed is met Dani..

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door brithany, 10 februari 2011 - 01:31.

Geplaatste afbeelding

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 10 februari 2011 - 01:36

Hier geen problemen, katten zijn mijn dochtertje van 3 gewoon en andersom. Er zijn uiteraard wel verschillen van kat tot kat. De ene laat zich volledig doen door haar, de andere is meer gereserveerd. Maar angstig zeker niet ! :LOL:

Belangrijkste is hoe ouders hun kinderen leren omgaan met dieren. Angs bij kinderen voor katten is te wijten aan de ouders. En wat allergiën betreft niets is onoverkomenlijk. Ik had vroeger zelf dierenallergie en volledig van verlost. Mijn man had een ernstige dierenallergie toen ik hem leerde kennen. Hij kon geen kat aanraken, nu is hij hetzelfde als mij. Allergie vind ik dus ook geen excuus om een dier te herplaatsen. Het is maar hoeveel de baasjes er van houden uiteindelijk ! :)
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 10 februari 2011 - 07:28

Mijn ervaring is dat sommige ouders zelf niet genoeg kennis hebben van dieren om hun kinderen erin te begeleiden of te vaak denken dat hun dier niets verkeerd zal doen. Ik heb schatten van katten die nog nooit iets hebben uitgestoken naar een mens/kind, maar ik zal nooit mijn katten alleen laten met een kind. Je hebt dan ook van die ouders die niet streng kunnen zijn en dat niet alleen betreffende dieren. Als mijn buur op bezoek komt met haar kind, is die echt niet te houden. Die gaat op mijn kat zitten om paardje te rijden (sta ik uiteraard niet toe), die begint aan het hek van de konijnen te sleuren,...Ik ben dan degene die hem berispt en dan voel ik mij schuldig omdat het eigenlijk niet aan mij is om die kleine te berispen, maar ja iemand moet het doen en zeker in mijn huis ;) . Kortom; mocht ik bij die kleine er niet bij zijn, zou het mij zeker niet verwonderen dat er iets zou gebeuren.

Ik vind het zeker leerrijk en gezond dat kinderen opgroeien met dieren, want ze leren ermee omgaan en wat kan en niet kan + als ze zelf een deel van de zorg op zich willen/kunnen nemen, leren ze ook nog eens wat verantwoordelijkheid. Toch blijf ik erbij dat de ouders er ook volledig achter moeten staan + kennis moet over verwerven, want een kind vindt alles schattig voor een paar dagen en daarna is de pret ervan af. Dat zie je genoeg met die impuls aankopen die dan op het internet belanden...
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#4 Geplaatst 10 februari 2011 - 10:51

Ik ben zelf met katten opgegroeid, en wist goed wat mocht of niet. Toen mijn kinderen werden geboren hadden we al katten en een hond. We hebben de kinderen altijd geleerd wat kan en niet kan. En als de kat er effe geen zin in had dan ging die gewoon hoger zitten waar kleine kinderhandjes niet aankunnen. Ze hebben nooit één van ons dieren gepijnigd. Het is de taak van de ouders om hun kind dierenliefde te leren. Waar ik me wel soms aan erger is dat als er bezoek is sommige hun kinderen rot ambetant zijn tegenover onze dieren en die ouders zien er niks fout in. :evil: Een kat kan nog weg gaan en zich verstoppen maar een hondje of een vis is al heel iets anders.
Verleden weekend was er een klas collega van mijn man hier effe op bezoek, ze had haar zoontje bij.
Een rotverwend kind die in de ogen van zijn mamaatje niks mis doet. Nu hadden we een baby visje in een klein apart bakje staan op de vensterbank. Die kleine zat daar de hele tijd op te tokkelen, vroeg om hem vast te pakken :o alé een vis vast pakken dat kind is begot 7 bijna 8jaar. Ik heb hem verschillende keren gezegd dat hij het niet mocht en van het aquarium moest afblijven. Het visje was zo gestresseerd dat het zich is gaan verstoppen achter het potteke waar een plantje in groeit. Met als gevolg dat hij zich vast heeft gezet op één of ander manier en wij hebben het te laat hadden gezien, het visje is gestorven. :( Nu was het een visje maar wat gaat die nog uitspoken met andere dieren. Bij zijn thuis hebben ze katten en een hondje en ook een aquarium maar ik verzeker je de hond word dikwijls gepest door dat joch en mamaatje zegt dat het maar om te spelen is. :evil: Wat gaat dit mss later geven?

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#5 Geplaatst 10 februari 2011 - 11:01

Mijn ervaring is dat dat perfect gaat. Ik heb altijd katten gehad als kind en kan me niet herinneren dat er ooit één incident was.

Mijn foldje is wel bijzonder zachtaardig, en de kinderen zijn ook voorzichtig met hen. Ze zouden hem niet kunnen missen en hoort gewoon bij het gezin.

Ik geloof niet dat katten vaak worden weggedaan omwille van de kinderen, wel dat de kinderen vaak als handig excuus gebruikt worden om ze weg te doen, en dat is toch helemaal iets anders. Mensen kopen een huisdier, raken het beu, het kost te veel, en willen er van af. Een allergie is dan het veelgebruikte excuus. Wat niet wegneemt dat er wel kinderen zullen zijn die allergisch zijn, dus ik wil nu ook niet helemaal veralgemenen.

Mocht een kat nu echt agressief reageren naar kinderen toe, dan vind ik het onverantwoord de kat te houden en moet er naar een kinderloos huis gezocht worden.

Mijn kinderen zouden trouwens nooit een dier, of een mens, bewust pijn doen. Mijn zoontje van 6 zag in de kerstvakantie een documentaire over zeeschildpadden, en er werd er eentje opgegeten door een krab, dat manneke heeft toen echt gehuild en was zo verdrietig over wat die zeeschildpadjes overkwam. Hij zou eigenlijk wat minder gevoelig mogen zijn...

Bewerkt door Elena, 10 februari 2011 - 11:05.

Malou
Malou
  • 968 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 10 februari 2011 - 11:04

Ik heb even gewacht om zelf een kat te nemen tot de jongste 6 maanden oud was, de andere twee waren toen 3 en 5,5 jaar oud. We hebben toen twee kittens in huis genomen en ik moet zeggen dat dit geen problemen gaf, maar ik had er wel voor gezorgd dat ze ergens beschut konden eten en slapen. Ik heb mijn kinderen geleerd om onze katten gerust te laten als ze sliepen en ook dat ze veel liever en geruster zouden zijn als ze hen zelf lieten afkomen i.p.v. er steeds achteraan te jagen. Mijn ervaring is dat je kinderen best kan leren hoe ze met dieren moeten omgaan...

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#7 Geplaatst 10 februari 2011 - 11:30

Hier geeft het ook niks geen problemen met mijn kinderen. Ze zijn er heel lief voor en zouden ze echt nooit pesten of pijn doen. Als ze thuis komen uit school moeten ze eerst effe zien waar de poezels zijn. Ik waarschuw alle kinderen die hier komen spelen wel altijd voor Kiki en ja, er zijn er 2 die eens minikrabje hebben gehad (terwijl de mama erbij was) omdat ze kiki gewoon niet met rust lieten  nadat ik 100x had gewaarschuwd...
Isaura en ik zijn ziek en lagen samen op de bank, boven op ons lag Lola en Kiki lag op onze voeten. Dat is toch heerlijk :)

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 10 februari 2011 - 12:55

Hier echt geen probleem met de 2 poezels en mijn zoontje van 2 jaar.  En ja, soms moet je wel eens een opmerking geven dat hij de poezen eventjes met rust moet laten, maar dat weet hij ondertussen toch al goed.
(Soms moeten we de poezen een opmerking geven om mijn zoontje niet te "treiteren" ;) )
Ik vind het belangrijk dat een kind met dieren leert omgaan, zowel kleine als grote.
Mijn zoontje is niet bang van dieren, zelfs niet van grote.  We leren hem ook hoe hij zich bij de paarden moet gedragen en waar hij mag lopen en wat hij mag doen.
Ik vind gewoon dat je ze de kans moet geven om dingen te ontdekken op een verantwoorde manier.  Dat ze respect moeten hebben voor elk levend wezen.
En gelukkig is hij even dieren-gek als de mama. :)

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 10 februari 2011 - 13:04

Ik heb een autistisch broertje en die heeft een hekel aan katten (slechte ervaringen met Tunga, mijn ouders vorige kat). Maar toen hij Knighty en Zwerver had gezien werd hij steeds zachtaardiger.

Net als bij mens is bij een dier, er moet een klik inzitten.

Maar ik snap niet waarom mensen hun katten herplaatsen. Er valt altijd iets te regelen. Een kat heb je 12-20 jaar. Ik besef heel goed dat ik 100% verantwoordelijk ben. Daarom train ik mijn katten om met kinderen om te gaan.

Allergie, koop een Dyson stofzuiger! Ik heb superveel mensen geholpen die veel katten hebben en geadviseerd om een Dyson stofzuiger te kopen. Het is elke dag stofzuigen, maar je kind krijgt er geheid geen last meer van.

Maar als m'n kind echt echt allergisch is voor katten, dan zou het me zo pijn doen. Dat ik m'n katten offert aan familie-leden of vrienden.

Ik zou NOOIT maar NOOIT mijn katten herplaatsen bij mensen die ik niet ken. Je hebt de katten zien groeien, liefde mee gedeeld. Ik vind het zo harteloos, als je je katten moet weggeven aan een vreemde, vanwege financiele problemen of problemen wat dan ook. Mijn katten wil ik zien opgroeien, ik heb hun de leven gegeven en zij mij ook en kan niet overnemen.

Ik zal nooit een kat wegdoen omdat m'n kind niet mee overweg kan. Wanneer ik een kind heb, die zal moeten leren om met dieren om te gaan. Gelukkig zijn mijn katten zachtaardig. Maar stel je voor...

je hebt een gehandicapt kindje of allergisch. Er zijn tienduizende manieren en oplossingen, maar ik zal nooit mijn katten weggeven aan onbekenden.

Katten zijn net familieleden. Zo zie ik m'n katten.

@ Brithany

Wat een zalige foto, ik smelt :love3:

Bewerkt door Zwerver, 10 februari 2011 - 13:08.

Geplaatste afbeelding

ZoeB
ZoeB
  • 142 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 10 februari 2011 - 13:09

Zelf heb ik geen kinderen maar heb ook thuis altijd katten gehad. Mij hebben die persoonlijk nooit iets gedaan, kon die zelfs kleedjes aan doen en nog van die dingen en sliepen meestal in mijn poppen wagen. Nu heeft ons mama wel altijd gezegd zo moet je die vastnemen en nog een hele boel regels. Wat ik vooral herinner is dat die bij mij kwam liggen een kwartiertje als ons mama voorlas en dan sliep die voor mijn deur mja is niet echt van toepassing hier.

Ik heb vooral leren omgaan met katten.

noesje
noesje
  • 1.389 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 10 februari 2011 - 13:15

mijn kinderen heb ik altijd geleerd dat poezen geen speelgoed zijn en als ze slapen moeten ze ze ook met rust laten.
Ik heb nooit last gehad dat een kat gemeen was naar mijn kinderen toe.

ook met de hond is het altijd prima gegaan, de kinderen weten wat ze wel en niet moeten doen, maar ik laat zeker de jongste 2 nooit alleen met de hond, het is een mechelaar en hij is gewoon groot en sterk en het blijft een dier.

mijn katten komen ook graag bij de kids liggen...

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_3180.jpg
  • IMG_2363.jpg
  • IMG_9848.jpg

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 10 februari 2011 - 13:16

Zoon Fritz en baby zijn de beste maatjes van Victor hoor. Ze proberen hij hem ook een aai'ke en wat aandacht te versieren. Vooral als ze zijn park of bedje kunnen bemachtigen.
Babette is minder sociaal ook naar ons toe.

De hond doet eigenlijk niets naar Victor, die is teveel met haarzelf bezig. Soms reageert ze wel eens jaloers maar dat is dan eerder dat ze voor onze voeten begint te lopen.

Victor moet hier met dieren gewoon leren omgaan en zal ook ineens leren welke persoonlijke ruimte dieren hebben. :)

P1080024.JPG

Bewerkt door dorien_951, 10 februari 2011 - 13:21.

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 11 februari 2011 - 13:18

Hier gaat het ook goed tussen de katten en kinderen, ze zijn er tussen opgegroeid en weten intussen ook goed wanneer ze ze met rust moeten laten en wanneer ze willen spelen of knuffelen. De ene poezel is hier al wel meer voor te vinden dan de andere. Sommige vinden ze wat te druk en gaan ze uit de weg, anderen komen zelf bij ze zitten. Als het voor te spelen is, dan zijn al de katten wel van de partij ;) .

Ook met pasgeboren kittens of hele kleintjes gaat het goed, in het begin ben ik altijd wel bang, omdat de kinderen soms zo druk zijn, maar eigenlijk zijn ze er erg voorzichtig mee. Ze zien ook hoe ik er mee omga en dat gedrag kopiëren ze.
Zo geef ik de kittens vaak een kusje, en dat doen zij nu ook :love4:

Af en toe durven ze weleens te plagen, maar dan maak ik hen natuurlijk duidelijk dat dat niet mag.  

Hierbij enkele foto's van de kids + cats doorheen de jaren door

Joël
Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

met Dean

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

wendyded
wendyded
  • 546 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 11 februari 2011 - 13:38

prachtig marina, zo zou het moeten zijn... een echt voorbeeld, jammer  genoeg is dat niet altijd zo he, mijne zijn er ook mee opgevoed en  ikzelf ook, ze weten hoe ze met de poesjes moeten omgaan

Bijgevoegde thumbnails

• nala.JPG
  • nala1.JPG

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.993 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 11 februari 2011 - 14:00

Wat prachtige foto's van jullie kids en de poezels :love: :love: :love: :love: :love:
Jong geleerd is oud gedaan :) ;)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag