Spring naar inhoud

- - - - -

Waar kattenbak, etensbakje, krabpaal zetten in huis?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Tigerke1983
Tigerke1983
  • 108 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 10 februari 2011 - 17:09

Heykes

binnenkort komt er misschien een kat in huis :)
en nu vraag ik mij af of er misschien aanbevelingen zijn hoe en waar je een kat zijn/haar kattenbak, etensbakje, drinken en krabpaal best zet?

Omdat ik alles niet overal zomaar een plaats kan geven heb ik met mijn vriend bedacht:
- de kattenbak bij ons in de wc te zetten (is een grote wc, was vroeger een waskot en staat dus niet in de weg);
- eten en drinken in de keuken mooi in een hoekje dichtbij een terrasdeur zodat er natuurlijk licht is en het ook wat uit het oog is,
- krabpaal in een hoek van onze L-vormige living zodat het een beetje uit ons zicht is maar de kat toch genoeg betrokken wordt in de living. Zou mooi naast een doorgang zijn ... en ik heb toch altijd de indruk gehad dat katten het leuk vinden om op een plaats te zitten waar mooi veel passage is

Nu vraag ik mij dus af of dat een probleem is dat alles verspreid staat. Er is toch wel een afstand van pak 4-5 meter tussen die 3 puntjes.

Vinden jullie dat oké?
Hoe is het bij jullie?

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#2 Geplaatst 10 februari 2011 - 17:28

Hoi,

Kattenbak en eten zeker ver van elkaar zetten. Ook best eten en drinken apart zetten, water kan de smaak van de brokjes overnemen en dan hebben ze dat niet graag.
Bij ons staat de kattenbak in de berging, eten in de keuken en drinken en krabpaal in de living.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 10 februari 2011 - 17:57

Eerst en vooral proficiat met je toekomstige poezel :love3: .
Is het een kitten? Dan mag je de kattenbak niet te ver weg zetten van de plaats waar hij/zij speelt, slaapt... Want kittens voelen soms tijdens het spelen dat ze moeten plassen en dan is het hollen naar de kattenbak :oops: . Kan de kat altijd aan de kattenbak? Je kan moeilijk portier spelen: wc-deur open, wc-deur dicht.... Bij ons gaan ze soms op de kattenbak, zijn ze eraf, en gaan ze opnieuw (voor een andere boodschap).
Eten en drinken inderdaad niet te dicht bij elkaar. Ik zou het niet echt naast een terrasdeur zetten: een kat eet en drinkt graag op het gemakje.
Krabpaal zet je best aan een venster: ze kijken graag naar buiten en liggen er dan op hun gemakje op.

Geplaatste afbeelding

Tigerke1983
Tigerke1983
  • 108 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 10 februari 2011 - 19:51

Het is geen kitten :) . Met wat chance wordt het Sanneke (zie topic Iemand die een Britse korthaar heeft die herplaatst dient te worden?) een poes van bijna 7j. Als de deur openstaat van het wc kan ze er altijd in. De deur kan open blijven staan. Bij mijn vriend z'n moeder staat de kattenbak in de badkamer/wc en dat geeft geen probleem.

Van het eten en drinken naast elkaar wist ik niet :) ik heb het bij mijn ouders nooit anders geweten ... dus iets bijgeleerd nu :) .

De terrasdeur is eigenlijk een deur naar ons klein terras waar we enkel moeten op zijn voor de vuilbakken. Als het brokjes worden dan kan het misschien wel ergens anders staan want dan heb je daar niet veel geur van.

Als de kat wilt kijken naarbuiten kan ze zitten op onze vensterbanken, de ramen vanvoor aan het appartement geven uit op de straat waar er auto's, tramhalte enzo zijn, dus meer dan genoeg passage om naartoe te kijken.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 10 februari 2011 - 19:56

Goed zeg. Maar... sommige brokjes hebben een meer doordringende geur dan de kattenbak :lachen: . Echt hoor!!!
Bij ons staat het eten in de living (en het water staat er ook niet zo ver van maar hier maken ze er gelukkig geen probleem van). de kattenbakken staan in de keuken (en nee geen geur, behalve als ze er net op geweest zijn). En van die vensterbanken zal er inderdaad genoten worden :thumb: . Kijk hier eens: Vensterbankkussens, vensterbankkussen goedkoop bij zooplus

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 10 februari 2011 - 20:13

Hier staat de waterfontein in de keuken en de droogvoer kommekes staan op de keukenkast in de keuken. Wij kunnen die niet op de grond zetten omdat anders ons hondje erin de hele tijd gaat snoepen. De kattenbakken staan in de keuken en boven op de badkamer.
Eten en drinken en kattenbakken in mijn living wil ik niet dat past niet. Als je de kattenbak bij jullie op de wc zet laat haar dan goed zien waar die staat en vergeet de deur dan niet open te laten. Je kan ze er ook een paar keer opzetten zo weet ze het ook wel. Vraag ook welk grind ze nu in de bak doet dan kan je mss hetzelfde kopen. Veel plezier met je toekomstige schatje. :geluk:

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 10 februari 2011 - 21:47

Bij ons staat alles dubbel: in de kattenkamer staat de kattenbak aan het raam, het speel/slaapklimrek staat aan de andere kant van die kamer in de ene hoek, en het eten en drinken langs dezelfde kant in de andere hoek.

Hier beneden staat het meer verspreid: hun krabpalen staan aan de ene kant van het huis in de salon aan het raam, het eten en drinken staan daar op zo'n goeie 2m vandaan. De kattenbak staat aan de andere kant van het huis. Voor mij mag die kattenbak gerust in de living staan: dan kan ik de kittens binnenhouden met een kattenbak binnen bereik. De gang is redelijk smal om een kattenbak te zetten en 't is makkelijk om kittens te kunnen scheiden als dat nodig is, en dat ze toch zowel boven als beneden een kattenbak hebben. Of als er per ongeluk eentje opgesloten geraakt, dat die toch nog een kattenbak heeft en geen accidentjes voorheeft.
Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 10 februari 2011 - 23:11

Ja brokjes geven idd meer stinkgeur af dan de kattenbak :ha
Mijn vriend klaagt soms dat ie de brokjes ruikt als hij wil slapen maar van de kattenbak hebben we nooit last.

Eten en drinken idd niet naast elkaar zetten en verschillende drinkbakjes op verschillende plaatsen in huis zijn aan te raden!
Kies voor je eet- en drinkbakje best bakjes in keramiek of inox, plastic heeft namelijk een negatief effect op veel katten (ze krijgen er acne op de kin van) vieze geurtjes gaan ook makkelijk in plastic zitten ;)
Mijn kat heeft wel niet erg graag inox, voorkeur is hier keramiek :twisted:

De plaats waar je de krabpaal wilt zetten lijkt me ok, een kat wil inderdaad kunnen genieten van wat heen- en weer geloop in de buurt ^^
Investeer wel in een krabpaal die hoog genoeg is, koop voor een volwassen kat zeker geen kittenkrabpaal want die wordt toch niet gebruikt :louche:

Veel succes met je poezel!

Geplaatste afbeelding

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 10 februari 2011 - 23:42

Hier staat alvast wat beknopte info: FWF  Hoe verzorg je een kat?

Verder voor de krabpaal: katten krabben omdat ze aan anderen willen tonen dat het HUN territorium is. Daarom krabben ze graag aan belangrijke doorgangen in het territorium (had je dus heel goed opgemerkt!), op plaatsen waar ze andere katten zien (ramen) en vlak bij hun favoriete slaapplek (ff lekker stretchen na een dutje). Verder krabben ze daarom ook graag zo hoog mogelijk: dan zien concurrenten hoe groot en indrukwekkend zij wel zijn. Krabplekken moeten dus hoog genoeg en stevig zijn. Dat moet niet meteen een dure paal zijn, een kokosmat tegen de muur gevezen is vaak een prima alternatief. Zorg ook voor horizontale krabplekken (weer zijn kokosmatten ideaal), sommige katten verkiezen dit.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 11 februari 2011 - 18:57

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 11 februari 2011 - 22:16

Bij mij staat alles in de woonkamer. Eten en drinken staat ook naast elkaar...hier maken ze daar geen probleem van. Vaak als ze net brokjes hebben gegeten gaan ze meteen daarna water drinken. Eerder stond het eten en drinken redelijk dichtbij de kattenbak (maakte ze ook geen probleem van), maar dat heb ik nu verplaatst. Eten en drinken staat nu bij de krabpaal...maar dat is eigenlijk niet een echt handige plek...als ze te wild spelen dan willen ze nog weleens tegen en eten en drink bakje aanlopen...dus moet maar ff een nieuw plekje verzinnen!

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#12 Geplaatst 11 februari 2011 - 22:29

Hier staat alles ook goed gespreid. Een waterfonteintje staat er in de keuken (open keuken aan woonkamer) en ééntje in de bureau.  Een kattenbak in de hal beneden en ééntje in de hal op de eerste verdieping. De etensbakjes staan halverwege de keuken en de woonkamer. In de woonkamer staat een grote krabpaal en in de bureau een krabton met slaapplekjes en verder hier en daar nog een mandje (wat ze niet gebruiken trouwens O:) ). Zowel in de woonkamer (naar de hal) als in de bureau boven (ook naar de hal) hebben we een kattenluikje geplaatst zodat ze naar believen over en weer kunnen en ons niet als portier nodig hebben :d .
Veel geluk met je nieuwe katje!