Spring naar inhoud

- - - - -

Dierenasiel Sint-Truiden... :(

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
linez_
linez_
  • 15 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 12 februari 2011 - 13:14

Ik zit al een paar maanden met een ei over het dierenasiel van ST..
En deze ga ik nu opt forum gooien...

Hier is hij dan...

We hadden in september onze huispoes Siepie moeten afgeven na een slepende ziekte namelijk een tumor op het hartje... Ze had haar aanval gehad op kerstdag 2009. Toen we de dierenarts hadden gebeld stond die binnen het kwartier bij ons thuis. Hij zei dat Siepie het waarschijnlijk niet ging halen en hij gaf haar een spuitje op de hoop dat ze er zo door ging komen.
wonder boven wonder kwam ze er boven op.
We gingen een paar dagen erna naar zijn kabinet en het bleek dus dat ze ook nog eens vocht op haar longen had en dat ze ieder moment kon sterven. Hij zei wel dat we ze verder konden helpen met pilletjes.
Dus dit deden we!!!
we hebben ze toen nog een 9maanden een zeer comfortabel leven kunnen geven en iedere keer als we terug langs de dierenarts gingen verschoot hij dat onze Siepie nog steeds in leven was.
Het was een prachtige poes.  Maar toen kwam de dag dat ze besloot om ons te verlaten... Het was zo een leegte in ons leven...

Dus we besloten om een nieuwe kat te nemen.
We gingen eens kijken in het asiel van ST.
En daar zat hij een zwarte kater van een 6maand. We liepen rond in de ren en hij volgende ons de hele tijd... Het was een schatje... Mijn toemalige vriendin was zeker verkocht toen die kattenvrouw zei dat zwarte katten bijna nooit een thuis vonden... Hij had de mooie naam van 17... :s Na het betalen van de kat.. Namelijk een 65euro als ik me goed kan herinneren. Mochten we hem me naar huis nemen. In de auto bedachten we een naam.. Het werd Pepper.. Pepper was een superkater... Eens thuis was hij super... We zagen dat hij zich goed voelde. Hij zat de hele tijd te spinnen en kroop op onze schoot..

Tot dat hij in de kattenbak ging... Hij had diarree... mmm dat was raar... Want die van het asiel hadden gezegd dat we hun voedsel moesten geven... Wat we natuurlijk deden..
Dus we belden de volgende dag. Om terug gaan om onze Pepper te laten onderzoeken.
Het asiel geeft namelijk 10 dagen nazorg...
Toen kwamen er aan en moesten effe wachten want de arts was aan het opereren... Dus dat deden we ook. Toen het onze beurt was kwamen we aan in het kabinet... Dit had ik nog nooit gezien zo iets... Zo onhygienisch... Er lag urine op de grond overal haar en er lagen nog gebruikte spuiten op een tafel..
Een stagaire ging onze pep onderzoeken.. De arts kwam later binnen. Onze pep werd snel onderzocht en de diagnose werd heel snel vast gesteld... Stress. Ik kon het niet geloven... Maar moest wel. Ik kreeg een pasta mee voor de stoelgang vaster te maken en wat pilletjes...
De kattenvrouw zei dat het een gezonde kat was toen ze nog in het asiel zat.. Dat was het ergste wat ooit iemand tegen mij heeft gezegd.. Dat is juist dat wij onze Pep op een dag ziek hadden gemaakt.
Een paar dagen later begon de stoelgang terug heel plat te worden tot zelf tegen de muur. Er zat zelf een beetje bloed bij.. We reden direct naar de arts die samenwerkte met het asiel. Met de stoelgang... Die werd onderzocht en er werd vastgesteld dat onze Pep Giargia had (of hoe je het ook schrijft). We kregen andere pillen mee...
Een week later begon het weer... weer diarree...
Nu de 10 dagen om waren besloten we naar onze arts te gaan die ons zo goed geholpen had met Siepie...
Onze pepper was zo flink bij de arts.
Hij werd helemaal onderzocht... We hadden ook de pillen mee die hij al gekregen had... onze arts verschoot zich een bult... dat waren pillen voor kittens en die pasta was geen geneesmiddel maar een hulpmiddel...
Pepper was dus alleen maar zieker geworden...
Hij had nog steeds Giargia en dat zat al in een ver stadium...
Toen plots bleek ook dat hij koorts had. Dus er scheelde meer..
Er werd bloed getrokken en dit werd onderzocht op alles en nog wat...
We kregen weer een hele berg pillen mee... Na een week werd het nog steeds niet beter...
De arts had getest op fiv en fip.. Het bleek dat hij geen fiv had maar wel een kans op fip... Hij werd steeds zieker en zieker... er kwam geen beterschap in...
Toen hebben we hem daargelaten voor observatie... Hij hing toen aan de baxter.. Hij was zo flink... maar een paar dagen later kwamen er nog bloeduitslagen binnen... De arts zei dat hij vanalles had en dat hij het niet meer ging halen als hij niet ging eten...
Met pijn in ons hart hebben we hem moeten afgeven...

Na veel leed en meer dan 1000euro aan dierenarts kosten zijn we na 2 maand onze pepper al kwijt... En het ergste is nog steeds dat het asiel zei dat het een gezond katje was.. Hoe kun je nu testen op Giargia en andere ziektes  als ze allemaal in dezelfde kattenbakken hun behoeftes doen.???..

Ik heb mijn verhaal nu gedaan en hoop dat dit nooit meer voor valt en dat dit een eenmalig is...
Maar ik heb altijd geleerd een gewaarschuwd man is er 2 waard...
Dus daarom dat ik mijn verhaal post...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 12 februari 2011 - 13:57

ik vind het heel erg wat je hebt meegemaakt en ik zou zeker je bevindingen dat het niet zo hygienisch is melden op de dienst dierenwelzijn van de provincie. De dame die hier werkt gaat dat zeker opvolgen: Limburg.be - Dierenwelzijn - Wie-Administratie-Dierenwelzijn

Nu kan een asiel kiezen om katten in aparte hokjes te ztten, maar uit onderzoek blijkt dat ls je katten in kleine, steriele hokken zet, je net meer ziektes krijgt dan wanneer ze tesamen in een grote, goed ingerichte ruimte zitten. de reden is stress: kleine hokken geven stress aan katten waardoor hun immuunsysteem wordt ondermijnt en er bizar genoeeg meer kattenziek worden in zulke asielen dan in asielen waar ze samen zitten.

Als katten apart in hokjes worden gehouden, moeten die hokken eigenlijk heel goed ingericht zijn met karbmogelijkheden, spelmogelijkheden, verstopmogelijkheden,... dat het eigenlijk makkelijker is om katten in een ruimte tezamen te zetten.

Nu is er recent onderzoek over giardia geweest waarin werd beweert dat giardia eigenlijk op zich iets is wat meer voorkomt in een normale darm dan men dacht en dat wanneer er giardia symptomen zijn, dit meestal een bijkomende trigger heeft: stress, ziekte,.... Vergeet niet dat elke verhuis erg stresserend is voor een kat.

Aan fip is helaas niets te doen en bij fip kan je van een perfect gezonde kat naar een dode kat gaan in zelfs een paar dagen tijd.

Versta me niet verkeerd, je beschrijving van de DA kamer baart mij echt zorgen en ook dat je eigen DA zegt dat hij niet de juiste medicatie heeft gegeven. dus dat zou ik laten optekenen door je DA en naar de provincie limburg doorsturen. maar geloof het of niet, Sint-truiden is nog bij één van de betere asielen in ons land. Het feit dat je al 10 dagen nazorg krijgt, dat is zeer uitzonderlijk. de meeste asielen bieden totaal geen nazorg aan.

Ik hoop dat deze ervaring je niet weerhoudt om nog een kat uit een asiel te halen, maar helaas komen katten nooit met garantie en zelfs in de beste plaatsen kan het mislopen. Maar sint-truiden is toch een va nde asielen die ik aanraad aan mensen omdat er nog andere veel slechtere zijn. wat niet wegneemt dat er ook hier geen ruimte voor verbetering is natuurlijk.

Wat is de reaktie van het asiel op het overlijden van de kat?

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#3 Geplaatst 12 februari 2011 - 19:14

Naar mijn weten is het asiel van Sint-Truiden idd één van de betere ;) Katten hebben er een gewedlige verzorging. Helaas is er soms ook niet altijd controle over iedere kat appart...

Wat de "verzorgingskamer" betreft, ja, hygiëne is belangrijk maar ik heb al zelfs bij een "goeddoende DA" zo'n tafel gezien, daar ging de hond na een operatie van de tafel, en het bloed ed lag er nog op als de volgende patiënt op tafel kwam! Sommige DA's nemen het niet al te nauw met hygiëne, en de DA van dit asiel zal ook mss zo iemand zijn.

Giardia is een véél voorkomend probleem in asielen, cattery's en grote kattengroepen. Helaas zullen er in véel asielen katten met Giardia zijn, is ook niet altijd direct op te merken. De ene keer is de stoelgang normaal, en dan kan het zijn dat er een paar dagen wat plattere stoelgang is. Wélke medicatie had de DA van asiel voorgeschreven? Het waren pillen voor kittens, maar mss had de DA van asiel verkeerde dosis opgeschreven?

En FIP, daar kan men helaas niets aan doen!! Het is ook onmogelijk om asielkatten uitgebreide bloedonderzoeken te doen ondergaan, is niet te betalen. Jullie zien al wat een DA kosten jullie voor één katje gemaakt hebben............

Ik wens jullie véél sterkte met het verlies, maar dit kan je ook gewoon voor hebben wanneer je een kitten ergens uit een nest haalt of een herplaatsertje. Jullie hebben gewoon pech gehad met Pepper :(

Bewerkt door griffel1977, 12 februari 2011 - 19:20.

lola'tje
lola'tje
  • 1.366 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 12 februari 2011 - 19:24

wat een nare ervaring! Ik hoop ook dat dit maar een eenmalig geval is. Veel sterkte :(

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#5 Geplaatst 12 februari 2011 - 19:31

geen leuk verhaal.
op geen enkele kat zit garantie. zonder dat je het weet kan je poesje drager zijn van een ziekte of een erfelijke afwijking. dikke pluim voor jullie dat jullie zo veel hebben gedaan om dit poesje een kans te geven. helaas heeft het niet mogen baten... :cry:

maar laat het je niet tegenhouden om een ander poesje een gouden mandje te geven ... :rub:

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 12 februari 2011 - 19:34

Ha ben blij dat nog iemand iets opmerkt. Ik ga je nu het verhaal vertellen van mijn zus.
Een paar maanden geleden ging de dochter van mijn zus naar het asiel in st truiden, er zaten een deel raskatten die in beslag genomen waren. Ze waren in qarantaine geweest en klaar voor adoptie. Op hun site van aanbod zetten ze zelden de raskatten omdat die sneller weg zijn dan de gewone katjes.
Mijn zus haar dochter gaat haar bevragen om een blauwe brit te adopteren die als fokpoes had gediend in een broodfokkerij.
Het was 17u en kreeg als antwoord dat ze maar maandag moest terug komen dat ze nu niet meer gingen papier invullen. :o Nogthans kan je adopteren tot half 6.
Goed ze hebben dus liever dat die kat nog een weekendje in een kooi zit.
Maandag is ze terug gegaan, en hebben ze de papieren in orde gemaakt.
Eens de kat thuis was ze heel lief, maar 1 mega groot probleem ze deed overal kaka, onder de kasten, op de bedden, in de kast als ze erin kon, op stoelen.... noem maar op ze deed het overal.
En diarree dat het overal tegen spoot.
Dinsdag bellen ze het asiel op en kregen een kwaad antwoord dat de kat perfect gezond was als ze bij hen vertrok. Ze zijn dan naar hun da gegaan en die gaf direkt na het onderzoek de raad om de kat terug te geven want ze gingen er nog een hoop problemen mee hebben. Mijn zus wou ze toch een kans geven, ze was ook pas gesteriliseerd en had de draadjes er nog in. En de papieren van het asiel van de dierenartsen die haar onderzocht hadden spraken mekaar tegen. De papieren van de dokter van het asiel zelf stond geen diarree, goede gezondheid en nog allemaal waardes, op het andere papier dat van een dokter uithuis was stond zeer platte diarree, :s het waren testen die gedaan zijn op 2 dagen verschil van datum. Hun da is nog een paar keer langs geweest met speciale medicatie tegen giardia en ze moesten haar opsluiten in de badkamer met een bak. Dat hebben ze 3 dagen gedaan, maar het was geen doen, telkens iemand zich moest douchen zat je daar met een kat ocharme die bang kreeg omdat ze opgesloten zat. Ze hebben haar dan terug vrij gelaten in huis. En het hele liedje begon opnieuw, ze kreeg medicatie tegen stress, ab, en iets tegen die diarree. Na 10 dagen is mijn zus met heel veel verdriet haar terug gaan doen, ze heeft haar geld terug gehad en ze hebben haar nog een hoop gezegd en verweten. :evil: :cry:
Ze kon ze ook niet blijven houden met al die kaka overal in huis als je binnen kwam stonk het er gewoon, mijn zus heeft nog 3 andere katten en moest ook aan hun gezondheid denken. En dat niet alleen mijn zus is pedicure dus krijgt klanten over de vloer.
Heel spijtig voor de kat maar er was geen andere oplossing.
En 5j ervoor hebben ze een ros kitten daar ook geadopteerd die de kattenziekte had, we hebben ze erdoor gekregen met mekaar dag en nacht af te lossen met medicatie en vocht per spuitje toe te dienen. Ik heb zelf de ziekte mee overgenomen naar mijn kat filou die toen ook doodziek is geweest maar gelukkig is genezen ervan.
Als je een katje adopteerd bij hen dat in een opvanggezin zit is het beter, wij hebben zo vanuit het dierenasiel in st truiden bij een opvang gezin kitty geadopteerd en ze is nu 1 j en bij haar was alles in orde. Maar ja zij heeft niet in een kooi in het asiel gezeten.