Spring naar inhoud

- - - - -

testen... DA geweest14/2...bizar einde..

• Log in om te reageren
50 reacties op dit onderwerp
*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#1 Geplaatst 12 februari 2011 - 22:14

Ik stel de vraag ook hier nog maar.
Lizzy is hier in huis gekomen als zwervertje, ben er direct mee naar de DA geweest natuurlijk. Die heeft ze ingeent tegen niesziekte en leucose. Helaas was ik zo dom om niet te vragen of ze haar niet eerst moesten testen. Lizzy is ziek geworden na haar inenting, is licht gaan niezen en ze had een ontstoken oogje. Dat is nu allemaal weer helemaal in orde. Haar oogjes zien er beter uit, ze niest niks meer maar het blijft maar in mijn hoofd rond spoken of ze misschien toch leucose of kattenaids zou hebben :8 . Haal me nu dus ondertussen van allerlei doemsenario's in mijn hoofd. Maandag ga ik dus met haar naar de DA maar kan ik haar nog wel laten testen op leucose als ze net een maand geleden de inenting heeft gehad???
Ook hebben ze me gezegt dat ze na een maand een herhalingsvaccinatie moest hebben maar heb ook al begrepen dat sommige DA dat weer niet doen....
Wat is wijsheid, ander DA, testen, wel of geen herhalingsinenting???

Ik vind mezelf toch zo'n dom kuiken dat ik daar zelf niet aan heb gedacht om te vragen voor zulke testen maar zou normaal een DA dat zelf niet moeten aangeven als ze weten dat je al 2 andere poezen in huis hebt??? Heb nu natuurlijk ook schrik voor mijn 2 lieve schatten Lola en Kik, ik zou het mezelf nooit vergeven moest daar iets mee gebeuren door mijn eigen onoplettendheid.... :8

Willen jullie duimen dat toch alles in orde gaat zijn

Bewerkt door *mikkeke*, 14 februari 2011 - 17:49.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 12 februari 2011 - 22:19

Ik duim hier zeker mee :geluk: :geluk: :geluk: :hug: :hug: :hug: . Onze da test dus eerst op Leukose voor de enting tegen Leukose. Ik weet niet of je na de enting nog kan testen? En nee, hij geeft geen herhalingsvaccinatie tegen Leukose, wel voor de andere vaccins.

Geplaatste afbeelding

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#3 Geplaatst 12 februari 2011 - 22:21

Joloka zei:

Ik duim hier zeker mee :geluk: :geluk: :geluk: :hug: :hug: :hug: . Onze da test dus eerst op Leukose voor de enting tegen Leukose. Ik weet niet of je na de enting nog kan testen? En nee, hij geeft geen herhalingsvaccinatie tegen Leukose, wel voor de andere vaccins.

Daar krijg ik nu de zenuwen van hé.... ik vraag me dan af wat voor een flapdrollen daar dan werken. Denk je dat je naar een goede dierenkliniek gaat, die toch volgens mij goed aangeschreven staat en krijg je dit :8 .
Ik heb wel zelf gevraagd om te enten maar ik als leek kan toch niet weten dat ze eerst zouden moeten testen???? of moet je bij DA ook al zelfs mee dokteren??

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 12 februari 2011 - 22:26

*mikkeke* zei:

Daar krijg ik nu de zenuwen van hé.... ik vraag me dan af wat voor een flapdrollen daar dan werken. Denk je dat je naar een goede dierenkliniek gaat, die toch volgens mij goed aangeschreven staat en krijg je dit :8 .
Ik heb wel zelf gevraagd om te enten maar ik als leek kan toch niet weten dat ze eerst zouden moeten testen???? of moet je bij DA ook al zelfs mee dokteren??

Mijn da is gewoon van mij dat ik luidop meedenk ;) . Mikkeke, het komt allemaal wel goed hoor :hug: :hug: :hug: . Ik had hier ook schrik omdat Gabriël niet geënt was tegen Leukose en ik heb de rest pas laten enten nadat Bebbel hier komen wonen is. En toch was alles ok :hug:

Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.932 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 12 februari 2011 - 23:28

:geluk: :geluk: :hug:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Heidiken
Heidiken
  • 1.169 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 13 februari 2011 - 07:54

Net zoals Joloka denk ik altijd hardop mee bij de dierenarts. Hij vindt dit wel leuk en zegt altijd met 2 weten we meer dan ik alleen :x .
Hier eerst Kaatje getest op leucose en dan pas haar ingeënt.
" Le plus grand désir de l'homme est le désir d'être désiré" (J.P.Sartre)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 13 februari 2011 - 15:42

:geluk: :geluk: :geluk: :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 13 februari 2011 - 16:04

je kan nog altijd testen op leucose hoor. dat gaat die test niet beinvloeden.

in de US is er enkel een FIV vaccin dat katten dan een psoitief resultaat geeft op de aids test, maar dit vaccin wordt niet gebruikt in europa om meerdere redenen. als ik me niet vergis test FIV op het anti lichaam en leucose op de leucose virus zelf. daarom dat je dus kunt blijven testen op leucose ook na een vaccin.

een positieve FIV test: het bloed voor verder onderzoek laten opsturen. FIV komt eigenlijk zo weinig voor waardoor de fout op een vals positief eigenlijk vrij groot wordt tov een positieve test
bij een positieve leucose test: dan wacht je best een tijd en doe dan de test opnieuw. katten kunnen zulke besmetting toch nog overwinnen.

tja, een vaccinatie werkt omdat je immuunsysteem op deze vaccinatie reageert alsof het een echte aanval is zodat het bij een echte infectie weet wat het moet doen. een soort van algemene oefendrill voor de echte aanval dus. daarom ook dat soms milde ziektesymptomen kunnen verschijnen. bij ons is dat ook zo, ik vrees mijn volgende tetanus injectie al (volgend jaar is het weer zover) want daar heb ik een paar dagen echt een zere arm van (de ziekte verkrampt de spieren en de injectie wordt dus in een spier gegeven...met een zere arm als gevolg).

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#9 Geplaatst 13 februari 2011 - 16:18

Felv, dit vaccin gebruiken we al jaren en alle tests erna ook negatief.
Maar wel 1 vals positieve ontdekt, bij een kitten dat al verhuisd was.
Zij was positief getest, maar na dieper onderzoek bleek dat vals positief te zijn.
Dus bij een positieve test, zeker laten hertesten met een ander type test !!

Testen voor de vaccinatie is wel aangewezen, anders heeft het vaccin ook geen nut.
Niesziekte vaccineren bij katten die al drager zijn heeft ook geen enkele zin. Ze zullen er niet van sterven, maar het kan de ziekte wel weer wat laten opflakkeren.
Niesziekte testen is niet zo bekend als felv/fiv , niet alle labo's verzorgen die test. Felv en fiv wel, dat is standaard wel overal aanwezig en vaak met snaptesten.

Bewerkt door feroesti, 13 februari 2011 - 16:18.

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#10 Geplaatst 13 februari 2011 - 17:54

Bedankt allemaal,
Ben blij dat ik toch nog kan laten testen.
Morgenochtend ga ik weer eens een poging doen om haar in het mandje te krijgen :o

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 13 februari 2011 - 18:06

*mikkeke* zei:

Ik denk dat ik weet welke kliniek het is.Ik heb daar eigenlijk ook een heel slechte ervaring mee.Ik ga daar nooit meer.
Niet paniekeren,niet alle zwervertjes hebben leucose.Het zal wel goedkomen. :hug:
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 13 februari 2011 - 18:11

ik heb de indruk dat veel DA eigenlijk ervan uitgaan dat een HTK kat niet teveel mag kosten aan de klant. vandaar dat ze soms ook maar een minimum voorstellen om te doen.

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#13 Geplaatst 13 februari 2011 - 18:11

DORIS zei:

Ik denk dat ik weet welke kliniek het is.Ik heb daar eigenlijk ook een heel slechte ervaring mee.Ik ga daar nooit meer.
Niet paniekeren,niet alle zwervertjes hebben leucose.Het zal wel goedkomen. :hug:

waar ga jij nu dan?? en ben je tevreden?? Mag per pb hoor :)

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#14 Geplaatst 14 februari 2011 - 11:27

Oké, ik ben bij de DA geweest en het gaat een zeer lang verhaal worden vrees ik.
Meteen natuurlijk de vraag gesteld waarom ze niet eerst op leucose hadden getest voor de inenting. Vroeger deden ze dat blijkbaar wel altijd standaard testen op leucose en kattenaids maar tegenwoordig niet meer omdat hij een aantal zwaar gepeperde brieven heeft gekregen van asiels... er waren blijkbaar mensen geweest die een kat uit een asiel hadden gehaald die kattenaids hadden en die hij dus had gezegt dat ze het best de kat terug naar het asiel konden brengen omdat het niet zo verstandig is om een kattenaids positieve kat te gaan samen zetten met gezonde andere katten. Hij werd daarin uitgemaakt dat hij geen beestenvriend was etc. Ze hebben toen dus beslist om alleen nog te testen als de mensen erom vragen. Ik heb dus wel laten weten dat ik het toch wel graag van te voren had geweten dan nu in de stress te hebben gezeten. Dat kon hij natuurlijk heel goed begrijpen.
Nu is Lizzy daar gebleven, ze gingen testen op Fiv en felv en kijken of ze al een litteken had van een sterilisatie en anders gingen ze haar direct steriliseren.
Heb nu net tel. gehad dat ze NEGATIEF is voor beide en dat ze nog geen litteken had. Ze blijft nu dus tot 17u bij de DA en dan krijg ik een poesje terug die steriel is en geen aids of leucose heeft!!!!!!!

lizke
lizke
  • 5.523 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 14 februari 2011 - 11:40

*mikkeke* zei:

Oké, ik ben bij de DA geweest en het gaat een zeer lang verhaal worden vrees ik.
Meteen natuurlijk de vraag gesteld waarom ze niet eerst op leucose hadden getest voor de inenting. Vroeger deden ze dat blijkbaar wel altijd standaard testen op leucose en kattenaids maar tegenwoordig niet meer omdat hij een aantal zwaar gepeperde brieven heeft gekregen van asiels... er waren blijkbaar mensen geweest die een kat uit een asiel hadden gehaald die kattenaids hadden en die hij dus had gezegt dat ze het best de kat terug naar het asiel konden brengen omdat het niet zo verstandig is om een kattenaids positieve kat te gaan samen zetten met gezonde andere katten. Hij werd daarin uitgemaakt dat hij geen beestenvriend was etc. Ze hebben toen dus beslist om alleen nog te testen als de mensen erom vragen. Ik heb dus wel laten weten dat ik het toch wel graag van te voren had geweten dan nu in de stress te hebben gezeten. Dat kon hij natuurlijk heel goed begrijpen.
Nu is Lizzy daar gebleven, ze gingen testen op Fiv en felv en kijken of ze al een litteken had van een sterilisatie en anders gingen ze haar direct steriliseren.
Heb nu net tel. gehad dat ze NEGATIEF is voor beide en dat ze nog geen litteken had. Ze blijft nu dus tot 17u bij de DA en dan krijg ik een poesje terug die steriel is en geen aids of leucose heeft!!!!!!!

Oh wat ben ik blij dat te horen! Oef :)