Spring naar inhoud

- - - - -

Cattery beginnen als hobby, serieuze werk naar de KVK?

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 13 februari 2011 - 11:30

Hallo kattenliefhebbers!

Ik wil graag een cattery beginnen. Het klinkt als big shocking (Zwerver die een cattery wilt beginnen? Amaai zeggen de Belgen!) maar ik ben echt serieus!

Eerste instantie ben ik van plan om thuis te werken voor m'n bedrijf, (ik maak pruiken), dus ik ben altijd thuis. Ik klink wel af en toe dom maar ben goed in m'n ambachtsvak dat ik soms autistisch klink als ik soms iets post op t'forum hihihi. Ben niet stom! :LOL:

Alleen voor m'n hobbie wil ik geld opzij zetten. Heb een prive rekening, m'n zakelijke en een spaar rekening. Ik wil voor m'n spaar rekening geld opzij zetten voor m'n cattery (m'n hobby).

Maar wat ik niet snap, als je een cattery wilt beginnen moet je dan ingeschreven staan bij Kamer van Koophandel? Want van het fokken van katjes, medicijnen, inentingen, bevallingskosten, kattemelk, kattenvoedsel etc kun je toch af trekken bij de belasting? Want op internet staan er niet veel op.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 13 februari 2011 - 11:33

Je woont nu in Kopenhagen, dus zul je de wetten van Denemarken erbij moeten nemen. In Nederland is het zo dat als je onder een bepaald aantal nesten cq kittens blijft, je jezelf niet hoeft aan te melden bij de kvk en geen belasting hoeft te betalen. Je krijgt dan ook niets terug ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.560 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 13 februari 2011 - 11:33

ik denk dat jij dat best eens aan je vriend vraagt over hoe het in denemarken te werk gaat aangezien je daar gaat wonen.
Geplaatste afbeelding

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 13 februari 2011 - 11:42

ginnie zei:

Je woont nu in Kopenhagen, dus zul je de wetten van Denemarken erbij moeten nemen. In Nederland is het zo dat als je onder een bepaald aantal nesten cq kittens blijft, je jezelf niet hoeft aan te melden bij de kvk en geen belasting hoeft te betalen. Je krijgt dan ook niets terug ;)

Was heel erg benieuwd of sommige catteries ingeschreven staan bij KVK.

Ik denk dat in Kopenhagen ongeveer hetzelfde ismaar zal ik toch aan m'n vriend vragen over de wetten.

Stel je wilt een scottish fold cattery beginnen. Moet je dan als eenmanszaak ingeschreven staan? Het zal wel fijn zijn als je alle DA kosten, naam cattery, lid worden van club, katten levensmiddelen kan aftrekken bij de belasting. Als je de kittens fokt en verkoopt, dat zie ik als een opdracht, elk kitten die ik opvoed is een opdracht (werk).

Het lijkt me enig als je van je hobby werk kan maken, en ook mensen blij kan maken met een gezond kitten die je in de wereld heb gebracht!
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 13 februari 2011 - 12:40

Als je je inschrijft bij de kvk betekend dat ook een administratie voeren en ook al je inkomsten opgeven bij de belastingen. Je moet dan ook btw gaan berekenen over je kittens. Je zult dan ook veel meer moeten doen dan alleen je kosten aftrekken, ook je inkomsten worden opgegeven en belast.

Ik weet het niet zeker, maar het zou zomaar kunnen dat je dan ook een diploma moet hebben, maar daar heb ik me nooit in verdiept eerlijk gezegd.
Wel moet je het honden en kattenbesluit goed kennen.

In nederland dan.

Meestal loont het de moeite niet. Dus kun je beter kleinschalig blijven, geen gedoe enzo.

Als je het fokken met katten als opdracht (werk) beschouwt kun je je afvragen of je hobbymatig bezit bent trouwens ;)

Verdiep je in de wetgeving van Denemarken zou ik zeggen. Mocht je in Nederland terug willen komen en ingeschreven staan, zorg dan dat je vantevoren alles goed uitzoekt. Het is geen synecure om met je cattery ingeschreven te staan. Daar komt zoveel meer bij kijken dan alleen het aftrekken van je kosten. Bovendien kun je niet eens al je kosten aftrekken, dus let daar goed op.

Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik bedoel, niet bedrijfsmatig inschrijven. Gewoon lekker als hobby houden ;)

Geplaatste afbeelding

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 13 februari 2011 - 13:02

Sorry hoor, maar ik heb de indruk dat het aftrekken van de kosten, dus het geld, voor jou de belangrijkste motivatie is. Ik hoop in elk geval dat ik dit verkeerd begrijp, want dat zou ik echt jammer vinden.  Ikzelf loop ook al een tijdje met de gedachte om later een nestje te fokken, maar ik ben me er vooral van bewust dat er veel kans is dat ik geld ga toesteken, tenzij alles perfect verloopt en er een kitten of 5 is. Maar dat weet je niet op voorhand. En mijn enige motivatie is dat ik nu eenmaal verzot ben op golden Britjes en ik vind onze Zita al een prachtig beestje (nu nog hopen dat de keurmeesters op show er ook zo over denken, anders zal het 'verbeteren' van het ras ook niet direct zo simpel zijn).
Als je motivatie is om het ras te verbeteren en de liefde voor de beestjes, en je van plan bent om je verdiepen in alles wat erbij komt kijken, kan ik je alleen heel veel succes toewensen. Maar als je onderliggend een andere motivatie hebt.....
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 13 februari 2011 - 13:25

Hey, begrijp me niet verkeerd(!).

Ik ben gewoon goed in boekhouden. En ik voel me akelig als ik 750 Euro per kitten zomaar handje contantje verdient. Daarlijk denken ze dat ik zwart geld verdient met m'n andere opdrachten buiten cattery. Ik werk gewoon altijd wit. Ook vind ik het gevaarlijk om veel geld te krijgen op handje contantje. Je weet hoeveel broodfokkers (dat zijn werkelijk criminelen) er rondlopen. Ik wil gewoon laten zien dat ik serieus bezig ben en als cattery fokker je aan de wereld laten zien dat je de beste kittens kan fokken. Ik denk om kwaliteit.

Daarnaast ben ik eenmanszaak in eigen bedrijf. De belastingdienst is erg strikt in Nederland. Weet niet hoe het nog zit in Denemarken.

Wilde gewoon weten of er mensen zijn die in kvk ingeschreven staan als cattery. Maar als het mag als hobbie, dan zet ik de geld die ik extra verdien (met mijn huidige bedrijf), in m'n spaar rekening voor de cattery. Maar ik dacht van het boekhouden dat het misschien makkelijker is als zoals DA kosten etc belasting af te trekken. Begrijp me niet verkeerd.

Ik dacht van, als je bij de kvk inschrijft dat mensen zien dat je serieus bezig ben.

Ik vind ook dat bij het fokken van beestjes een soort diploma of een vergunning moet hebben. Ik weet dat er meer komt kijken dan alleen maar fokken, daarom bestudeer ik rassen.

Als er meerdere mensen zijn die denken zoals ik, en er komt een wet dat je gediplomeerd moet zijn of een vergunning om een cattery te beginnen. Dan zullen er ook ook minder broodfokkers bestaan.

En iedereen die geen diploma en/of een vergunning heeft gewoon boeten.

Net als je een restaurant bent en degene heeft geen "sociale hygiene" dat er soort smaakpolitie komt.

In NL kun je Dierenpolitie worden dat lijkt me een mooi beroep. Als ze nou al die catteries nachecken of alles kosher is? Al die beestjes redden van broodfokkers.

Bewerkt door Zwerver, 13 februari 2011 - 13:49.

Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 13 februari 2011 - 13:28

Gaat het niet in de eerste plaats over 'dierenliefde' ipv over boekhouden??????????
Allez hier is dat toch zo

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 13 februari 2011 - 13:43

je kunt eventueel een boekhouding bijhouden voor je cattery. Dat is nooit verkeerd natuurlijk.

Als je je inschrijft bij de kvk ben je volgens de belastingdienst bedrijfsmatig bezig, en daar komt veel meer bij kijken dan alleen die boekhouding.
Btw heffen en afdragen over je kittens bijvoorbeeld. Je inkomsten opgeven (en niet alleen de kosten)

Wat ik eigenlijk belangrijker vind om te weten als je wilt gaan fokken, is:
Welk ras wil je fokken?
waarom?
Wat is je fokdoel?
welke testen ga (moet) je doen?
hoe zit het met je basisgenetica kennis
je kennis over het ras?

enzovoorts enzoverder

Ga je eerst daar eens in verdiepen voordat je gaan kijken of je je kosten kunt aftrekken van de belasting. Want eerlijk gezegd hoort dat op het laatste plekje van je lijstje te staan

Geplaatste afbeelding

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#10 Geplaatst 13 februari 2011 - 14:07

Een cattery opstarten is een hobby en zou ik niet als bedrijf willen zien.

Bedrijfsmatig ben je ,als je meer dan 20 kittens of 6 nesten per jaar fokt.
Daar heb je dus een bewijs van vakbekwaamheid voor nodig.

http://www.ombudsman...umenten/hkb.pdf

Bewerkt door Karwendel, 13 februari 2011 - 14:09.

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 13 februari 2011 - 15:43

Karwendel zei:

Een cattery opstarten is een hobby en zou ik niet als bedrijf willen zien.

Bedrijfsmatig ben je ,als je meer dan 20 kittens of 6 nesten per jaar fokt.
Daar heb je dus een bewijs van vakbekwaamheid voor nodig.

http://www.ombudsman...umenten/hkb.pdf

Wow dit is intressant!

Een vriendin (zij woont in Amsterdam) en ik (woon in Kopenhagen) zaten te denken om cattery te beginnen. Dan gaan we onze krachten bundelen :) Ze heeft eerder zwerf kittens groot gebracht toen ze bij centerparcs werkte :)

Reden waarom ik een cattery wilt beginnen is, omdat ik geen andere specifieke hobbies heb, maar ben enorme kattenliefhebber. Daarom wil ik me eerst verdiepen aan een ras en ik dacht aan scottisch fold.
Geplaatste afbeelding

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#12 Geplaatst 13 februari 2011 - 15:53

Zwerver zei:

Wow dit is intressant!

Een vriendin (zij woont in Amsterdam) en ik (woon in Kopenhagen) zaten te denken om cattery te beginnen. Dan gaan we onze krachten bundelen :) Ze heeft eerder zwerf kittens groot gebracht toen ze bij centerparcs werkte :)

Reden waarom ik een cattery wilt beginnen is, omdat ik geen andere specifieke hobbies heb, maar ben enorme kattenliefhebber. Daarom wil ik me eerst verdiepen aan een ras en ik dacht aan scottisch fold.

En dan kies je gelijk een ras met medische problemen :o

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 13 februari 2011 - 17:44

Zwerver zei:

Wow dit is intressant!

Dit is in mijn optiek ook niet direct een goeie reden om een cattery te starten. Dat doe je omdat je helemaal gek bent van een bepaald ras en je graag je steentje bij wil dragen aan het voortbestaan en de verbetering van dat ras.

En hoe wil je in godsnaam krachten bundelen? Wat versta je daaronder? Want een in Nederland en een in Denemarken, dan kun je samen werken als zijnde twee catteries, maar 'krachten bundelen'?

Ben benieuwd hoe je dat ziet.

Ben eigenlijk heel erg benieuwd wat jouw idee van een cattery eigenlijk is. Want als ik dit allemaal zo hoor dan is dat wellicht wat anders dan de werkelijkheid...............

Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 13 februari 2011 - 17:54

Karwendel zei:

En dan kies je gelijk een ras met medische problemen :o

Dat lag nu ook wel op het puntje van mijn tong

Atje
Atje
  • 413 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 13 februari 2011 - 17:54

Begrijp het allemaal niet goed hoor, in je eerder topics wou je een nestje met je HTK-katje en had je het financiel niet breed. Nu ben je verhuist naar Kopenhagen, moet je nog zien dat je daar je werk hebt en wil je een cattery beginnen waar volgens mij toch een serieus startkapitaal voor nodig is (je moet trouwens je katten ook nog aankopen he, testen doen, nodige materialen kopen,... en dan nog maar te hopen dat alles van een leie dakje loopt met de kittens/moeder)... Begrijp dat je van je katten je hobby wil maken maar zou toch eens eerst bij een paar fokkers informeren...