Spring naar inhoud

- - - - -

Cattery beginnen als hobby, serieuze werk naar de KVK?

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#31 Geplaatst 14 februari 2011 - 11:14

Weet je, als je nu eens de reacties die wel goed advies geven eens leest. Dan zul je daar veel goede adviezen in zien staan.

Ja, ik vind ook veel dingen een beetje over the top gereageerd, nee dat zie ik niet als jaloezie.

Wat ik zelf lees uit je verhalen is dat je een cattery als bedrijf ziet. Ik vraag me af hoe jij een cattery dan praktisch ziet. Hoe ziet een cattery in het 'echte' leven er uit volgens jou?
Daar heb ik nog geen antwoord op.

Bovendien denk ik niet dat je 'zomaar' 750 euro kunt vragen voor een kitten. Ik heb geen idee wat een fold kost, maar dit vind zelfs ik een hoop geld. En wij vragen niet eens zo gek veel minder dan dat.

Al bij al zijn er dus een paar dingen die ik graag van jou zou willen weten

1) hoe zie jij een cattery?
2) waarom zou je willen fokken?
3) welk ras ben je helemaal verliefd op en waarom?

Vooralsnog heb je geen raskat. Kan, is niet erg. Maar dan vraag ik me af hoe je kunt weten welk ras helemaal bij jou past. Heb je je verdiept in de rassen? Ben je bij mensen met een cattery in 'jouw' ras langsgeweest?

Veel vragen. Die ik trouwens aan iedereen die een cattery wil starten vraag.

Impulsief ben je inderdaad. Kan een heel goede eigenschap zijn. Maar in dit geval is het niet direct de juiste aanpak.
Dat het jouw droom is, helemaal prima. Ga ervoor. Maar dan wel op de juiste manier en voor de juiste redenen.

Mijn verzoek: geef eens antwoord op de (normale) vragen die zijn gesteld en voel je niet direct zo aangevallen. Geeft een veel betere discussie

(en al kom ik misschien wat streng over, dat komt omdat mijn hart graag wil dat iedere fokker een goeie fokker is! En helaas is een inschrijving bij de kvk geen garantie dat je een goeie fokker bent........)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#32 Geplaatst 14 februari 2011 - 11:29

Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier toch ook eens van moet zuchten...

Zwerver heeft misschien een andere aanpak dan sommige andere mensen hier. (Ook als de mijne, maar dat maakt niet zoveel uit).

De reacties die Zwerver krijgt vind ik regelmatig uit proportie... ze zegt de zaken soms wat raar, ze zegt wat ze denkt (not done volgens velen blijkbaar) en wordt daar keer op keer op afgerekend... Mensen toch, owee als er eens iets "anders" wordt gedaan dan wat doorsnee is... :trance:

Als je leest wat Zwerver hier al geschreven heeft dan is het vaak net alsof ze zomaar alles wat in haar op komt online smijt, en dat is mss in een boel gevallen wel zo. Ze lijkt te zeggen wat ze denkt. Maar als je dan verder kijkt... het is helemaal niet zo dat ze ook altijd doet wat ze aanvankelijk dacht. Heel vaak niet zelfs.

Ze heeft hier weer een heel impulsief en hoogdravend plan, maar wat ze effectief doet is meestal wel een stuk genuanceerder, maar dat lijkt mensen niet op te vallen, net alsof ze zwerver alleen maar willen zien als een dom gansje dat zegt wat ze denkt en doet zonder denken, en wat dat betreft kan ik haar uitspraak over dat ze niet zo dom is als haar uitspraken soms wel plaatsen 8)

Ik vind het nog niet zo slecht dat ze zegt wat ze denkt (ook al komen er soms rare kronkels uit :o ) als wat ze uiteindelijk doet maar correct is... (En nee, net zoals het fokken met je stamboomloze katten geen goed idee was, Zwerver is het niet zo'n strak plan om kattenboer te worden. Hou het gewoon op een hobby is mijn advies ;) )

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#33 Geplaatst 14 februari 2011 - 11:39

Zwerver, laat je door niets of niemand tegenhouden als je een echt plan hebt. En laat je vooral niet demotiveren door al die negatievelingen hier, want die willen een mens enkel naar beneden halen. Je lijkt me iemand die zijn dromen probeert waar te maken, en als dit iets is wat je wil, go for it. Bewijs jij maar eens dat je wat in je mars hebt. En je lijkt me inderdaad helemaal niet het domme gansje waarvoor je hier uitgemaakt wordt, maar een jonge dame met dromen. En dat mag!

En mensen, 't is nu niet meteen dat ze eerst 5 jaar univ moet doen om katten te mogen fokken, he? Anders zouden de meesten hier meteen hun cattery mogen opdoeken. Een grote dosis liefde voor katten, een goed hart en natuurlijk een zekere kennis lijken me de hoofdvereisten.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#34 Geplaatst 14 februari 2011 - 11:42

Ik zou ook vooral de raad van Ginnie & Smitten Kitten opvolgen. Er is niets mis met te dromen, dat doen sommigen zelfs veel te weinig! Maar hou toch ook vooral rekening met het ras dat je in gedachten hebt, een SF is echt zo'n risicoras.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#35 Geplaatst 14 februari 2011 - 14:22

Ik lees kattenplaza en de kattensite forums. Koop een boek over scottish fold. Er is vast een boek in de bibliotheek over katten fokken. Hihihi.

Maar wees niet bang! Moet eerst bedenken of ik een kat erbij neemt! Kijk, ik woon in een klein huisje, maar m'n vriend en ik gaan kijken voor een grotere. Als ik nou zeker weet dat ik een groot huisje kan kopen, dan pas een cattery :goofy:

BTW: m'n fokdoel is een huisdiertje creeeren voor m'n zus, m'n broer en m'n zusje van 17 hihi. Al die moelijke dingen, niet alsof ik in m'n eentje staat hoor. Ik heb jullie, verenigingen al die leuke mensen die van katten houden! :heart:
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#36 Geplaatst 14 februari 2011 - 14:35

Zwerver, ik denk dat je intentie zeker goed is. Nu de rest nog ;)

Je fokdoel is in mijn ogen echter geen echt fokdoel. Dat je je zussen en je broer van een kitten wil voorzien is leuk, maar stel nou dat je een nest van zes krijgt?
Eentje zelf houden, heb je nog twee kittens die een huisje zoeken

Met fokdoel bedoel ik meer wat je voor het ras wilt bereiken, waar wil je naartoe? Dat je voor de kittens goede huisjes zoekt vind ik logisch ;) dat hoort bij een goede fokker zijn.

Schaf je eerst eens het boek 'katten fokken'  van Esther Verhoef aan. Dan heb je alvast een begin gemaakt.

Ga dan eens zoeken naar een cattery bij jou in de buurt waar je eens langs kunt gaan. Zo krijg je al meer beeld van wat een cattery nu eigenlijk is (geen bedrijf, maar een persoon met katten die er 'toevallig' ook mee fokt)
Probeer iemand die al langer fokt als begeleider te krijgen.

Kattensite en kattenplaza is leuk om mee te beginnen, leer je veel van bij. Maar is zeker niet zaligmakend als je een cattery wil starten.

Ga ook op zoek naar een ras dat bij je past. Waar je op verliefd wordt en waar je je met hart en ziel voor in wilt zetten.

Je hebt een idee nu. En dat is al iets leuks! Maar dan is het tijd om alles uit te gaan werken en jezelf vragen te stellen. Zodat je erachter kunt komen of je echt een cattery wilt starten of dat je 'gewoon' een leuk raskatje in huis wilt. Of misschien kom je er wel achter dat het goed is voor jou zoals het nu is.

En als je je zusjes en je broer dan toch, ook al wil je (misschien) niet fokken, van een kitten zou willen voorzien, ga dan met ze mee naar het asiel en/of een fokker en help ze kiezen. ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 14 februari 2011 - 21:35

:ha Ik ga niet meer reageren... Ik heb me nog nooit echt in een discussie gemengd, maar nu kom ik voor de eerste keer echt in verleiding. Maar ik ga "op mijn handen zitten", zoals dat hier nogal eens geformuleerd wordt ;)

En wie heeft trouwens gezegd dat er iets mis is met dromen en impulsief zijn? Maar alles hangt van de situatie af, vind het flauw dat het nu over het dromen gaat en hoe nobel het is om dat te "durven." :o Daar gaat het topic niet over.

Geplaatste afbeelding

sneeuwwitje
sneeuwwitje
  • 4.907 berichten

#38 Geplaatst 14 februari 2011 - 22:37

Smitten Kitten zei:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier toch ook eens van moet zuchten...

Zwerver heeft misschien een andere aanpak dan sommige andere mensen hier. (Ook als de mijne, maar dat maakt niet zoveel uit).

De reacties die Zwerver krijgt vind ik regelmatig uit proportie... ze zegt de zaken soms wat raar, ze zegt wat ze denkt (not done volgens velen blijkbaar) en wordt daar keer op keer op afgerekend... Mensen toch, owee als er eens iets "anders" wordt gedaan dan wat doorsnee is... :trance:

Als je leest wat Zwerver hier al geschreven heeft dan is het vaak net alsof ze zomaar alles wat in haar op komt online smijt, en dat is mss in een boel gevallen wel zo. Ze lijkt te zeggen wat ze denkt. Maar als je dan verder kijkt... het is helemaal niet zo dat ze ook altijd doet wat ze aanvankelijk dacht. Heel vaak niet zelfs.

Ze heeft hier weer een heel impulsief en hoogdravend plan, maar wat ze effectief doet is meestal wel een stuk genuanceerder, maar dat lijkt mensen niet op te vallen, net alsof ze zwerver alleen maar willen zien als een dom gansje dat zegt wat ze denkt en doet zonder denken, en wat dat betreft kan ik haar uitspraak over dat ze niet zo dom is als haar uitspraken soms wel plaatsen 8)

Ik vind het nog niet zo slecht dat ze zegt wat ze denkt (ook al komen er soms rare kronkels uit :o ) als wat ze uiteindelijk doet maar correct is... (En nee, net zoals het fokken met je stamboomloze katten geen goed idee was, Zwerver is het niet zo'n strak plan om kattenboer te worden. Hou het gewoon op een hobby is mijn advies ;) )

:ha :ha :ha :ha :ha kattenboer :ha :ha :ha :ha :ha :ha

das zooo een grappig woord!
Ik zie da al heel voor mij, met stalletjes en een hooivork :ha

Ik moet ook lachen met Zwerver omdat ze de dingen zo simpel voorstelt en zo een dromen heeft.
Ik heb dat zelf soms ook, dan droom ik een heel universum bijeen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze ook gezond verstand heeft en niet zomaar alles doet wat ze allemaal fantaseert.

Ze schrijft hier niet dat ze plots 6 katten heeft gekocht ,waar ze geen geld voor heeft en niet voor kan zorgen of zo hé!