Spring naar inhoud

- - - - -

Vraagje over auto verkopen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Auryn
Auryn
  • 1.202 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 13 februari 2011 - 13:38

Ik heb een kleine 2 jaar geleden mijn eerste autootje aangekocht, een oudere Ford Ka.

Nu bleek bij de controle vorig jaar dat er roest zat op de carrosserie vanonder en hij bij de volgende controle zeker afgekeurd zal worden.

Ik heb nu dus een andere 2de hands auto gevonden maar nu zit ik met de vraag, wat moet ik met deze auto doen?

Nu weet ik dat zulke auto's door opkopers voor de export worden gekocht maar hoe kan ik zo'n opkoper contacteren en voor hoeverre zijn die betrouw baar?

Heeft hier iemand ervaring mee of tips die ze kunnen geven?

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

zzzaramia
zzzaramia
  • 1.003 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 13 februari 2011 - 14:57

Je kan misschien eens via je garagist proberen?  Misschien kent hij iemand?
Takeldiensten contacteren ofzo.

Toen ik bij de leasingmaatschappij werkte, waren dat grote internationale opkopers, en die mannen waren, op z'n minst, een beetje louche.  Of die indruk was er toch.  (Het stalken via de telefoon was ook een give-away) :o
Maar ja, die mannen kopen in bulk aan en dat zijn misschien wagens van maar 4 jaar oud, die ze nog voor grof geld kunnen verkopen daar, dus denk niet dat je bij hen moet zijn met je wagen.  

Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 13 februari 2011 - 14:59

Hem eens op autovlan.be zetten of zo

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 13 februari 2011 - 15:05

Wij hebben destijds gewoon de auto voor de deur gezet met een bordje 'te koop'. Maar bereid je erop voor dat je ook onaangename mensen aan de deur krijgt. De laatste keer dat ik een andere auto kocht hebben we hem gewoon gelaten bij de persoon waarvan we de andere auto kochten, want hij had er nog interesse voor. Dit vond ik ook een veel aangenamere manier van zaken doen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#5 Geplaatst 13 februari 2011 - 15:57

Als je verkoopt : enkel cash geld aannemen zeker geen cheques of buitenlandse cheques of wissels. Bij buitenlandse cheques komt vaak enkele weken later het bericht dat de cheque geen dekking heeft. Het bedrag gaat terug van je rekenig af. En je kan naar je centjes fluiten. Begin maar eens een procedure ... idem dito voor export : stort geen garantie-som die je achteraf terug gaat krijgen als alles in orde is. Ze komen de wagen niet ophalen en je kan naar je waarborg fluiten. Particulier verkopen aan hoogste bieder ...
Nog een tip : geef geen sleutels of papieren af (ook geen copie) voor je de verkoopsom in handen hebt ! :censored:

Bewerkt door YvVanRoyen, 13 februari 2011 - 15:58.

Geplaatste afbeelding

Auryn
Auryn
  • 1.202 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 13 februari 2011 - 16:14

Wij hebben  destijds gewoon de auto voor de deur gezet met een bordje 'te koop'.  Maar bereid je erop voor dat je ook onaangename mensen aan de deur  krijgt.

Particulier verkopen aan hoogste bieder ...

Er is absoluut geen mogelijkheid meer om nog een groene kaart te krijgen. Het was al een wonder dat hij vlak voor de zomer nog door de controle is geraakt en dat was enkel omdat mijn vader die mannen heel goed kent en ze toen beslist hadden om niet op de roestvlekken te kloppen om te zien of er gaten zouden komen.

Ik heb dus nog enkel de keuze: verkoop voor export of naar de schroothoop.

Ik vraag me vooral af of bedrijven zoals Budget Car Center  wel te vertrouwen zijn. Ik moet er geen honderden euro's meer voor hebben, dan nog liever gratis wegdoen dan moeten betalen om hem op de schroothoop te gooien.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 13 februari 2011 - 17:02

Dan zou ik hem gewoon op een 2de handssite zetten of voor de deur met een bordje te koop. Als er interesse is meteen bijvertellen dat ze de auto moeten meenemen in de staat dat hij is, ook al krijg je er dan maar een klein bedrag voor, dat is alleszins beter dan betalen om weg te doen. En zoals Yv ook zegt, pas sleutels overhandigen als je het geld in handen hebt.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 13 februari 2011 - 17:34

de dag van vandaag mag je gn auto meer verkopen zonder eerst nog naar de keuring te gaan.  

Wij hebben 4 jaar geleden mijn oud corsake verkocht en moest ook terug naar de keuring alvorens hem te verkopen ook al was het keuringsbewijs nog 6 maanden geldig.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 13 februari 2011 - 19:48

Minneke zei:

de dag van vandaag mag je gn auto meer verkopen zonder eerst nog naar de keuring te gaan.

Als het voor export is kan dit nog wel dacht ik ;)
Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 13 februari 2011 - 19:57

PeggyJ zei:

Als het voor export is kan dit nog wel dacht ik ;)

Ja inderdaad, das eigenlijk in het zwart he ;) Dat hoeft de staat dan niet te weten O:) Je kan altijd naar zo'n markt zoals in Diepenbeek of Charleroi gaan. Kapaza etc zijn ook goede dingen om auto's zonder keuring te verkopen. Ook krijg ik soms zo kaartjes aan mijn ruit gestoken van "wij willen je auto kopen!" Dan amuseren enkelen zich daarmee op een grote parking aan elke auto daar een kaartje te steken en die kopen met of zonder keuring.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#11 Geplaatst 13 februari 2011 - 20:00

Wij zijn al meermaals gecontacteerd geweest door opkopers van auto's, als we ergens op een parking staan aan de winkel en we komen terug steekt er zo'n kaartje achter de ruitenwisser. Je kan mss zo mensen contacteren, heb nog wel tel nrs van hen. En het zijn niet allemaal buitenlanders hoor. Belgen kopen ook op om verder te verkopen in het buitenland. Altijd alles pas overhandigen als je het cash geld in handen hebt en controleer ook de centen op echtheid.

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 14 februari 2011 - 00:58

ik zou gewoon naar mijn garage gaan en daar eens vragen. veel geld ga je er toch niet mee verdienen en soms vind ik het gewoon niet de moeite om veel gedoe om mijn hoofd te hebben voor maar een paar euro's meer.