Spring naar inhoud

- - - - -

introductie

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#1 Geplaatst 13 februari 2011 - 20:02

We hebben deze namiddag onze tweede poezen-huisgenoot mogen verwelkomen. :heart: Het is een gesteriliseerd meisje van bijna 5 jaar. Hopelijk wordt ze een fijne vriendin voor onze kater.

Ik heb echter geen enkele ervaring met introducties tussen volwassen katten, dus weet niet zo goed hoe ik het allemaal het beste aanpak. Lora (of Flora we weten het nog niet zo goed :) ) zit nu beneden in de eetkamer/keuken waar de kattenbak en het eten staat. Ze is nog heel bang en loopt van de ene verstopplaats naar de andere, ze durft nog niet naar me toekomen maar als ik haar aai begint ze wel al stilletjes te spinnen.

Onze kater heeft natuurlijk in de mot dat er iets aan de gang is. Hij heeft haar geroken en zit nu al een hele tijd ongeduldig aan de deur om binnen te mogen. Maar ik kan niet echt inschatten wanneer nu het goede moment is, Lora is nog zo bang. Laat ik haar best een nachtje gerust alleen slapen of zou ze misschien wat meer op haar gemak zijn met een andere poezel erbij? En hoe pak ik de eerste kennismaking dan het beste aan?

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 13 februari 2011 - 20:17

Ik zou ze nog eventjes gescheiden houden en dan geleidelijk introduceren zodat (f)lora nog een beetje kan kalmeren. ik veronderstel dat je toch nog een kattenbak en eten ergens staan hebt voor je kater dus dat hoeft geen probleem te zijn. Probeer morgen dan eens een mandje of iets anders met de geur van je kater bij (f)lora te zetten zodat ze aan zijn geur gewoon kan worden. Ook tegen haar babbelen zodat ze je stem gewoon wordt kan helpen.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 14 februari 2011 - 16:08

Ik zou ze ooknog even apart houden. (F)Lora heeft duidelijk nog nood om rustig te wennen aan haar nieuwe omgeving. Pas als je ziet dat ze zich niet meer voortdurend gaat verstoppen en ze naar je toekomt, zou ik de deur van de keuken al eens op een kiertje zetten of een wand in de opening zetten waardoor ze elkaar wel kunnen ruiken en zien, maar nog niet echt contact hebben. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#4 Geplaatst 16 februari 2011 - 11:27

Lola (toch maar Lola ipv (F)lora, ze lijkt toch enkel maar te reageren op de o-a-klankencombinatie :) ) is nog altijd vrij bang, maar vandaag lijkt haar nieuwsgierigheid het toch wat te winnen van haar angst. Alleen laat onze kater haar niet met rust, hij houdt haar vanuit alle hoekjes van de kamer in de gaten. Ze zitten vaak tegenover elkaar op een meter afstand, hij doet niets maar zij blaast. Dezenacht lagen ze aan weerszijden van de deur en hebben ze de héééle nacht gemiauwd, Lola is helemaal hees nu. :roll:
't Is wel vermoeiend zeg, zo'n introductie. :) Vandaag zet ik gewoon alle deuren open en laat ik het ze zelf maar wat uitpluizen. :)

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 16 februari 2011 - 11:42

Met wat tijd komt dit zeker wel in orde!

Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 16 februari 2011 - 11:47

Succes

ratjepetatje
ratjepetatje
  • 765 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 16 februari 2011 - 11:56

Hoe ist ermee?

Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#8 Geplaatst 16 februari 2011 - 15:09

Naar mij toe wordt ze steeds liever. Ze blijkt wel de 'aangename' gewoonte te hebben van tevredenheid haar nagels ergens in te zetten als ze geaaid wordt :s

Onze kater zit haar nog steeds te begluren maar begint onderhand wel zijn interesse te verliezen.

Snel een fotootje van haar. Niet makkelijk want wanneer je tegen haar praat begint ze te rollen en strekken :)

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 16 februari 2011 - 16:28

weet je, ik heb mijn volwassen katten nu een jaar en de laatste tijd zijn ze nog aanhankelijker geworden naar ons toe. Vooral naar de tweede persoon toe. Het duurt dus wel effe eer ze helemaal volledig op hun plooi zijn.

't is een mooitje zeg!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 17 februari 2011 - 20:03

:heart: :heart: :heart:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Ik hou van mijn kat_*
Guest_Ik hou van mijn kat_*

#11 Geplaatst 17 februari 2011 - 20:22

amaai ,het ziet er echt een schatje uit! :heart:

Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#12 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:47

Lola lijkt zich opnieuw meer terug te trekken :( Ze is hier nu een week en komt nog niet spontaan naar me toe, ze zal eerder van me weglopen. Ik probeer niets te forceren maar dat lijkt een omgekeerd effect te hebben. Ze durft nog steeds niet uit de keuken komen, ligt de hele dag op de stoel onder tafel en heeft in niets interesse. Onze kater heeft zijn interesse in haar ondertussen al verloren aangezien hij maar weinig reactie uit haar krijgt O:)

Voor de rest eet ze goed en ziet ze er gezond uit.

Laat ik haar beter nog wat met rust of moet ik haar op een of andere manier toch een duwtje in de rug geven?

Ook haar vorige eigenares lijkt van de aardbol verdwenen, ze reageert niet op mijn emails terwijl ze toch had gevraagd om haar "asjeblieeeft op de hoogte te houden hoe het met haar gaat". Maakt me kwaad :r

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 19 februari 2011 - 20:01

Eva zei:

Laat ik haar beter nog wat met rust of moet ik haar op een of andere manier toch een duwtje in de rug geven?

Ik zou het zeker niet forceren. Wat je wel kan doen is in haar buurt gaan zitten en met zachte stem regelmatig een verhaaltje vertellen, voorlezen uit een boekje zodat ze je stem gewoon wordt. Als ze naar je toe komt, laat haar dan gewoon wat op verkenning gaan, zelf geen bruuske beweging maken zodat ze niet schrikt. Stapje voor stapje kan je proberen om je hand eens uit te steken, snoepje geven, met hengeltje spelen, zachtjes strelen... Sommige poezen hebben eenmaal veel tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving. Geduld is een mooie deugd.
Geplaatste afbeelding

Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#14 Geplaatst 21 februari 2011 - 17:22

Vanmorgend heeft onze kater een hele pluk haar uit Lola's pelsje gehapt :( Ze blies naar hem en haalde uit met haar poot en hij had er blijkbaar genoeg van. Als ik ze nu bij elkaar zet dan valt hij haar aan telkens ze beweegt. De deur van de keuken is dus opnieuw toe zodat ze wat kan kalmeren.. Wat een ups en downs zeg.. :trance:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 21 februari 2011 - 21:29

Lola heeft gewoon tijd nodig. Heeft je kater al met soortgenoten samengeleefd (in jouw huis)? Zo nee, dan zal hij zijn plekje niet zomaar willen delen met een andere kat. Hij ziet Lola immers als indringer in zijn territorium.

Wat je kan doen is kussentjes/dekentjes verwisselen. Leg ze eerst een tijdje bij je kater en verwissel ze dan met die van Lola. Zo wennen ze aan elkaars geur. Geef ze ook snoepjes en eten aan weerszijden van de deur, zo ruiken en horen ze elkaar. Je zal zien dat het telkens met stapjes vooruit gaat. Geduld is een mooie deugd. De ene kat is de andere niet dus bij de ene zal het sneller gaan dan bij de andere. De tip van het scherm kan je ook toepassen. Na een weekje de deur op een kiertje zetten en dan (verspreid over een aantal dagen) hem steeds iets verder open zetten. Desnoods met een scherm tussen. Dan kunnen ze elkaar wel zien en ruiken maar niet kwetsen als er gemept wordt. Succes!

Bewerkt door Tinne, 21 februari 2011 - 21:32.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.