Spring naar inhoud

- - - - -

introductie

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#16 Geplaatst 21 maart 2011 - 11:11

Het gaat nog altijd niet goed tussen de twee, geen stap beter zelfs :(
De hele introductie opnieuw doen heeft niets uitgehaald en de feliway lijkt zelfs omgekeerd te werken. We hebben twee kattenbakken, aparte voerbakjes, aparte slaapplaatsen,...
Ze lopen nu samen gewoon in huis rond, soms gaat het goed (wat betekent dat onze kater haar negeert) maar vaak valt hij haar aan (hij zit haar dan te begluren en bespringt haar). Ze is nu ongeveer 6 weken bij ons en er is nog niets veranderd... het grootste deel van de dag verstopt ze zich gewoon om onze kater te ontwijken.
We hebben contact gehad met haar vorige eigenaar en Zohra (toch terug overgestapt op haar oude naam) mag terugkomen naar haar oude thuis als het echt niet lukt, maar we zouden dan toch binnen een week moeten beslissen.

Ik weet echt niet wat te doen, het was immers de bedoeling om gezelschap voor onze kater te nemen (zodat hij niet alleen zit als ik vanaf volgend jaar uit werken moet gaan) dus het is nu echt wel heel spijtig dat ze helemaal niet met elkaar kunnen opschieten. Voor Zohra is het natuurlijk ook niet fijn om niet op haar gemak te zijn in haar 'eigen' huis. En ik zie ook geen enkel teken van een positieve evolutie :(

We hebben dus nog een week om te beslissen wat te doen, maar ik ben ondertussen al wel ferm gehecht haar.. Weet iemand wat ik misschien kan doen tegen die aanvallen van onze kater? Kan ik hem daar op één of andere manier voor "straffen", of zou dit niets uithalen?

En hoe werken bachbloesems? Is dit beter dan feliway?

Bedankt!

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 21 maart 2011 - 14:34

Trek de feliway uit als je ziet dat het een averechts effect heeft. Soms is het niet anders. Onze katten worden er ook onrustiger van i.p.v. kalmer. Het heeft niet altijd het effect waar we op hopen.

Ben je zeker dat het gedrag van je kater geen spelen kan zijn? Zoals jij het beschrijft 'hij zit haar dan te begluren en bespringt haar', zie ik ook bij onze jongste meid Sushi. Zij doet dat bij Snoes en dat is puur om te spelen. Het kan ook zijn dat hij avances maakt en dat je dame daar niet van gediend is. Als het dat niet is, dan kan het eventueel territoriaal gedrag zijn. Of ze liggen elkaar écht niet. Dat is eveneens een mogelijkheid.

Bachbloesems zijn altijd het proberen waard. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Bewerkt door Tinne, 21 maart 2011 - 14:35.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 21 maart 2011 - 18:56

Ik zou ook de feliway uittrekken als je de indruk hebt dat het een verkeerd effect heeft. Hier worden ze er ook onrustig van :oops: . Je kan altijd al beginnen met rescue druppeltjes in hun drinkwater te doen, dit verminderd de stress al. Verder ben ik niet echt op de hoogte van bachbloesemtherapie, maar er zijn hier zeker mensen die je wel kunnen helpen. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#19 Geplaatst 21 maart 2011 - 19:06

Als het na 6 weken nog niet beter is, denk ik niet dat daar nog veel verandering zal in komen. Ik zou de kat terug doen naar het vorige baasje. Misschien is je kater wel heel tevreden alleen, en vraagt die helemaal geen vriendje... Ik weet dat iedereen hier altijd zit te pushen om er een tweede bij te nemen, maar sommige katten zijn perfect gelukkig alleen, zeker als ze geen kattengezelschap gewend zijn.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 21 maart 2011 - 19:49

Volgens onze DA moet je het toch wel zeker een 5tal weken de kans geven.  Ik heb ooit gehoord dat het de katten met eenzelfde geurtje inwrijven ook kan helpen (sommigen zeiden ooit op ks "transpiratie") :trance:
Enfin, een mens kan maar proberen hé
Hier hebben ze 5 dagen nodig gehad, maar ik heb ze nooit apart gezet.  Vanaf dag één samen en ze het laten "uitzoeken".  Dag één allebei in de verste uithoek, dag twee was onze living precies in twee delen verdeeld, dag drie al blazend elkaar passeren, dag 4 eens uithalen naar elkaar, dag 5 keerde de rust stilaan terug.  Nog regelmatig wordt er een robbertje gevochten, maar het is normaal dat moet worden uitgemaakt wie de baas is, dus kom ik er nooit tussen.  Volgens de DA moet je ze laten doen omdat de rangorde moet bepaald worden.  Hier vliegen de plukken haar ook wel eens in het rond.  Ik kijk wel na dat er niemand gewond is, maar dat is nog nooit gebeurd :oops:
Veel succes en niet wanhopen! :heart:

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#21 Geplaatst 21 maart 2011 - 19:53

als laatste stap kan je eens een kattengedrag expert inhuren? al is het maar dat die je kan vertellen dat ze echt nietsamen gaan en dan kan je zonder veel gewetensproblemen toch je kat herplaatsen.

maar wie weet vindt die wel een oplossing om ze harmonieus te laten samenleven. Ik ken iemand waar de katten mekaar echt niet mochten en via intensieve begeleiding (heeft wel een jaar geduurd) is het toch gelukt.

:hug: ; want dit is natuurlijk geen leuke situatie voor je

Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#22 Geplaatst 29 maart 2011 - 12:22

Het is een beetje rustiger in huis sinds een aantal dagen, de feliway lijkt dan toch wat te helpen.

Af en toe is er nog wel eens een 'aanval' van onze kater. Spelen is het niet want hij bijt echt de plukken haar uit haar pels soms en af en toe wordt er echt een paar seconden gevochten. Misschien zijn het idd toch 'avances', want Lexus heeft wel een verleden als dekkater (is nu wel al een half jaar gecastreerd en Zohra ook)... Denken jullie dat ze ooit nog beste vrienden kunnen worden als hun kennismaking zo slecht begonnen is?

Tegenover mijn vriend en mij is Zohra ook nog steeds heel wantrouwig. Als ik naar haar toega loopt ze steevast van me weg. Spelen vindt ze fijn maar je merkt dat ze altijd op haar hoede blijft. Maar owee als mijn schoonmoeder hier binnenkomt, dan wordt ze poeslief, springt bij haar in de zetel en legt zich met haar buikje omhoog klaar voor een streelsessie...
Ik snap niet goed waarom ze tegenover mij dan zo wantrouwig is. Ik heb haar nochtans geen enkele aanleiding hiertoe gegeven.. Ik ben lief voor haar, praat tegen haar, speel met haar, geef haar eten,... :catscratchhead

Speciaal gevalletje die Zohra :catscratchhead :)

Bewerkt door Eva, 29 maart 2011 - 12:24.

Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#23 Geplaatst 29 maart 2011 - 12:33

wea zei:

als laatste stap kan je eens een kattengedrag expert inhuren? al is het maar dat die je kan vertellen dat ze echt nietsamen gaan en dan kan je zonder veel gewetensproblemen toch je kat herplaatsen.

maar wie weet vindt die wel een oplossing om ze harmonieus te laten samenleven. Ik ken iemand waar de katten mekaar echt niet mochten en via intensieve begeleiding (heeft wel een jaar geduurd) is het toch gelukt.

:hug: ; want dit is natuurlijk geen leuke situatie voor je

Een kattengedragexpert zouden we kunnen doen. Maar ik zou het zonde vinden om intensief met hen te werken met als resultaat dat ze elkaar dan gewoon zouden 'verdragen'. Het zal bij ons immers maar bij 2 katten blijven en dan is het zo spijtig dat ze gewoon naast elkaar leven zonder enige vriendschap :onzeker:

We hebben nog een weekje bedenktijd bijgekregen, dus dit is de week van de beslissing, bah...

Bewerkt door Eva, 29 maart 2011 - 12:34.

Guest_Eva_*
Guest_Eva_*

#24 Geplaatst 02 april 2011 - 11:14

En toch lagen ze gisteren (per ongeluk weliswaar) samen in de zetel :)

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 02 april 2011 - 11:23

Zou dat echt per ongeluk zijn? Normaal gezien ruiken/horen ze toch dat er een soortgenoot in de buurt is.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#26 Geplaatst 02 april 2011 - 11:23

Dit ziet er toch al goed uit :heart:
Moeilijke beslissing vooral omdat sommige katten (week) weinig en andere meer tijd (maanden) nodig hebben om aan elkaar te wennen
Ollie en Lila komen uit hetzelfde nest maar soms (zoals daarnet) vliegen de plukken haar ook in het rond en was Lila serieus aan het blazen naar Ollie

Bewerkt door sisi, 02 april 2011 - 11:25.