Spring naar inhoud

- - - - -

Vraag aan de point fokkers

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 14 februari 2011 - 09:13

Kalani krijgt kleuring aan haar flank. Horen ze daar ook te kleuren? Beetje bij haar dijbeen zeg maar aan weerszijde. Het is moeilijk zien maar het zit er wel een beetje.

Bewerkt door britjes, 14 februari 2011 - 10:12.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#2 Geplaatst 14 februari 2011 - 10:38

Geheel normaal hoor.
Colorpoints kleuren hun gehele leven verder in, op oudere leeftijd (vanaf 8 jaar) zijn ze vaker helemaal gekleurd.
De koude delen van het lichaam kleuren, dus hoe ouder een kat wordt, hoe minder warmte hij/zij vasthoudt en hoe meer ze inkleurd.
Hoe warmer ze gehouden worden, hoe lichter de kleur.
Hoe donkerder de points, hoe donkerder ze vaak ook inkleuren.
Vandaar ook dat er veel silver- en tabby points zijn, die zijn vaker wat lichter en blijven ook langer licht van kleur.

Hoe minder ze inkleuren hoe beter natuurlijk, zeker showgericht.
Maar bij donkere kleuren is het onvermijdelijk. Al is het niet wenselijk dat je op een leeftijd van 2 jaar geen verschil meer ziet in de colorpointaftekening en de rest van het lichaam. Dat zie je soms wel eens bij bleupoints of seal points.
Maar zolang je een duidelijke aftekening ziet en het maar een lichte waas is op de flanken of rug is het geen probleem.
Buikvlekken zijn daarintegen niet wenselijk en vererven ook naar de kittens toe. Met katten met een buikvlek fok ik dus hier niet, voor mij is dat een kleurfout.

In de zomer zijn de colorpoints dan ook vaker lichter dan in de winter.
Dus het kan dat ze deze zomer weer wat witter wordt.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 14 februari 2011 - 10:45

Ze is lilac ponit van kleur. Ik dacht namelijk ook dat het niet wenselijk was dat ze daar gingen kleuren. Blijkbaar ligt ze toch nog te vaak op een koude vloer.

Een buik vlek heeft ze niet. Haar uiteindes dus haar neusje en voetjes en zo worden wel donkerder van kleur en het gaat wat meer naar boven toe op haar achterpoten.
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 14 februari 2011 - 10:51

hier enkele voor beelden van iets oudere cp's, ook wit geboren en ingekleurd :

Bijgevoegde thumbnails

• DSC09262.JPG
  • 6 oktober 2007 011.jpg
  • diddy-lucy-10-1-2009-039.jpg

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 14 februari 2011 - 10:55

Is dat op een show dan geen probleem? Ik neem haar zondag mee naar de show. Of het een keurmeester al opvalt weet ik niet, maar ik zie het wel. Zit op beidezijde precies het zelfde.
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#6 Geplaatst 14 februari 2011 - 11:10

britjes zei:

Is dat op een show dan geen probleem? Ik neem haar zondag mee naar de show. Of het een keurmeester al opvalt weet ik niet, maar ik zie het wel. Zit op beidezijde precies het zelfde.

Dat is geen probleem. Een klein beetje verkleuring daar zullen ze echt niet over vallen. Er zijn weinig cp's die totaal geen verkleuring hebben, enkel kittens en jonge katten zijn vaker geheel egaal.
Maak je maar geen zorgen, ik heb er op show al gezien die helemaal ingekleurd waren en toch hun titel haalden...

henny
henny
  • 1.601 berichten

#7 Geplaatst 14 februari 2011 - 11:56

feroesti zei:

Geheel normaal hoor.
Colorpoints kleuren hun gehele leven verder in, op oudere leeftijd (vanaf 8 jaar) zijn ze vaker helemaal gekleurd.
De koude delen van het lichaam kleuren, dus hoe ouder een kat wordt, hoe minder warmte hij/zij vasthoudt en hoe meer ze inkleurd.
Hoe warmer ze gehouden worden, hoe lichter de kleur.
Hoe donkerder de points, hoe donkerder ze vaak ook inkleuren.
Vandaar ook dat er veel silver- en tabby points zijn, die zijn vaker wat lichter en blijven ook langer licht van kleur.

Hoe minder ze inkleuren hoe beter natuurlijk, zeker showgericht.
Maar bij donkere kleuren is het onvermijdelijk. Al is het niet wenselijk dat je op een leeftijd van 2 jaar geen verschil meer ziet in de colorpointaftekening en de rest van het lichaam. Dat zie je soms wel eens bij bleupoints of seal points.
Maar zolang je een duidelijke aftekening ziet en het maar een lichte waas is op de flanken of rug is het geen probleem.
Buikvlekken zijn daarintegen niet wenselijk en vererven ook naar de kittens toe. Met katten met een buikvlek fok ik dus hier niet, voor mij is dat een kleurfout.

In de zomer zijn de colorpoints dan ook vaker lichter dan in de winter.
Dus het kan dat ze deze zomer weer wat witter wordt.

Een buikvlek is volgens de standaard eenzelfde fout als kleur op de flanken.
Faults: dark patches on belly and the flanks.
Buikvlekken kunnen tijdelijk zijn net als als op de flanken, bij nieuwe vacht na het wisselen is het veel lichter.
Buikvlekken worden door veel keurmeesters verkeerd beoordeeld deze fout weegt niet zwaarder dan flankvlekken.
Overigens mogen voor deze fouten geen titel ingehouden worden en dat gebeurt ook wel eens.
Fokkers moet de standaaard kennen maar zeker keurmeesters!

Henny

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 14 februari 2011 - 12:06

Dus Henny als ik je goed begrijpt heeft Kalani nu een "foutje"?
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#9 Geplaatst 14 februari 2011 - 12:14

Alle points hebben die 'foutjes' :LOL:
Henny

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 14 februari 2011 - 12:18

Ok dan ;) . Ik word dus niet meteen zondag afgekeurd op dat foutje :LOL: .
Geplaatste afbeelding

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#11 Geplaatst 14 februari 2011 - 12:37

henny zei:

Een buikvlek is volgens de standaard eenzelfde fout als kleur op de flanken.
Faults: dark patches on belly and the flanks.
Buikvlekken kunnen tijdelijk zijn net als als op de flanken, bij nieuwe vacht na het wisselen is het veel lichter.
Buikvlekken worden door veel keurmeesters verkeerd beoordeeld deze fout weegt niet zwaarder dan flankvlekken.
Overigens mogen voor deze fouten geen titel ingehouden worden en dat gebeurt ook wel eens.
Fokkers moet de standaaard kennen maar zeker keurmeesters!

Daar weet ik alles van ;)

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#12 Geplaatst 14 februari 2011 - 12:39

britjes zei:

Ok dan ;) . Ik word dus niet meteen zondag afgekeurd op dat foutje :LOL: .

Je zult zondag het verschil kunnen zien tussen lilac- en bluepoint.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#13 Geplaatst 14 februari 2011 - 15:56

Bij kittens met buikvlekken heb ik het niet zien verdwijnen. Zo'n kittens houd ik liver ook niet zelf aan om mee verder te fokken. Vroeger hadden we een poes met buikvlek en ruim de helft van haar kittens hadden dit dus ook.

Een titel kan inderdaad niet geweigerd worden om die reden. Maar als het erop aan komt om te vergelijken, dan haal je het vaak niet met een buikvlek. Ookal is de kat verder dan prachtig, die buikvlek stoort blijkbaar veel keurmeesters.

Op de flanken hebben ze allemaal wel wat verkleuring met het opgroeien, als ze daarin moeten vergelijken zit je zowat gelijk met de anderen. Dus daarover vallen ze niet zo snel...

henny
henny
  • 1.601 berichten

#14 Geplaatst 14 februari 2011 - 16:28

En toch kunnen buikvlekken verdwijnen, dat weet ik uit ervaring.
Voor mij is het geen reden om niet verder te fokken met een mooie colourpoint dit heeft.
Geef mij maar een mooi getypeerde cp met een buikvlek dan een minder getypeerde zonder.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 14 februari 2011 - 18:34

henny zei:

En toch kunnen buikvlekken verdwijnen, dat weet ik uit ervaring.
Voor mij is het geen reden om niet verder te fokken met een mooie colourpoint dit heeft.
Geef mij maar een mooi getypeerde cp met een buikvlek dan een minder getypeerde zonder.

Dat zijn voorkeuren hé. Wij showen graag en dan vermijd ik toch het liefste buikvlekken, want daar vallen ze toch telkens weer over.
Spijtig en ik vind het ook niet altijd even eerlijk, maar ja, dat zijn shows hé...