Spring naar inhoud

- - - - -

poes Isabelle

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
bagus
bagus
  • 3 berichten
  • 18 katten

#1 Geplaatst 14 februari 2011 - 20:14

Hallo Allemaal,

wij hebben een poes die een beetje een toilet probleem heeft.
Het komt bij ons een beetje over als luiheid. We hebben voldoende bakken in huis en toch vertikt ze het om op de bak te gaan. Inmiddels zijn er 8 poezen cq katers in huis en hebben we 6 bakken staan. Als we 's avonds thuis komen zijn er 9 van de 10 keer twee bakken niet gebruikt, dus dunkt mij dat het aantal genoeg is. Van stress heb ik niet het idee dat dit het is want ze heeft overal lak aan. Iemand een idee? We zijn al van plan geweest om naar een kattenfluisteraar te gaan, heeft iemand daar ervaring mee?

groetjes.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 14 februari 2011 - 20:16

Ging ze vroeger wel op de bakken ?
En zijn de medische mogelijke oorzaken uitgesloten door een dierenarts ?
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.560 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 14 februari 2011 - 20:21

ik zou allereerst bij een da gaan. Is het niet medisch dan zou ik eens kijken of er niet 1 van je andere katten haar bij de kattenbak weghoud. katten zijn namelijk zeer goed in psychologische spelletjes met soortgenoten, zo gaan ze zich ergens op een strategische plaats zetten zodat de andere kat niet durft voorbij te gaan. Een kat heeft graag privacy als ze op de bak gaat, dus als een andere kat blijft staren dan zal je kat niet op de bak gaan. ik weet niet echt wat je bedoelt met "ze heeft overal lak aan" , maar denk niet dat het uit luiheid is.
Geplaatste afbeelding

bagus
bagus
  • 3 berichten
  • 18 katten

#4 Geplaatst 14 februari 2011 - 20:44

we zijn al bij de da geweest en die komt er ook niet echt uit. Ze heeft al geruime tijd overdag in de serre gezeten zodat er niemand anders bij kon komen. Met de deksel op de bak, eraf het mocht niet baten, ook dan plaste ze naast de bak en op plaatsen die niet echt comfortabel zijn. Soms zien we ze staan en kijkt ze je aan en gaat gewoon staan te plassen dus dat bedoel ik eigenlijk met ze heeft overal lak aan

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.560 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 14 februari 2011 - 20:50

heb je al eens overwogen om er een gedragstherapeut bij te halen? er zijn hier al verschillende katteneigenaars die daar ervaring mee hebben. Het kan zijn dat jouw kat gewoonweg te gestresst is in een grote kattengroep en daardoor zo reageert. Dat plassen als je er naar kijkt doet ze niet omdat ze ergens lak aan heeft, ze doet het omdat ze je iets wil duidelijk maken.
Geplaatste afbeelding

bagus
bagus
  • 3 berichten
  • 18 katten

#6 Geplaatst 14 februari 2011 - 21:48

alvast bedankt voor de goede tips, we gaan er vast wat mee doen

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 februari 2011 - 14:31

Poezen gaan niet naast de bak plassen om hun personeel te pesten ofzo hoor ;) , meestal is er inderdaad een onderliggende reden. Als medische factoren reeds uitgesloten zijn, dan zou ik inderdaad ook eens een gedragstherapeut raadplegen.
Ook het afzonderen in de serre kan het probleem in stand houden, een poes apart plaatsen geeft extra stress.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag