Spring naar inhoud

- - - - -

Graag ideetjes...

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#1 Geplaatst 14 februari 2011 - 23:18

We zijn bezig met onze koer volledig af te sluiten (de koer ligt naast onze keuken, is afgezet met drie muren, twee muren van ons huis en de afscheidingsmuur met de buren, er hangt een afdak boven, we zijn nu bezig met heel dit gedeelte katveilig af te sluiten, de opening die er is tussen ons afdak en de scheidingsmuur met de buren is dichtgemaakt met draad, de overgang naar de tuin daar maken we een sluis met een paneel en een deur daaraan en dan een halve meter verder komt er nog een deur en bovenaan de panelen en de deuren wordt ook alles toegemaakt zodat er niemand kan ontsnappen als we naar de tuin willen gaan, ik vind het eerlijk gezegd nogal schandalig wat we er voor moeten betalen voor wat het eigenlijk maar is, dat komt op 5000 euro, als er tenminste niet nog wat extra wordt aangerekend... er is ook een nieuwe vloer gelegd. De werken worden uitgevoerd door de aannemer die een aantal jaar geleden in ons keuken werken heeft uitgevoerd . Als we het lieten doen door een bedrijf van afsluitingen dan kwam het op 5000 euro en dan hadden we zelfs geen nieuwe vloer...) dus gaan de kinders een ren hebben van goed 6,5 meter lang op anderhalve meter breed op goed 2 meter hoog (t hoogste punt is nog hoger maar dat doet er niet echt toe)

Nu zouden we natuurlijk lig gelegenheden willen verschaffen aan de kinders en klimgelegenheden.
Ik was eigenlijk van plan om kattenkrabpalen te kopen om daar te zetten maar ik veronderstel dat krabpalen voor binnen niet echt geschikt zijn voor buiten?
Als het regent en er is schuine regenval dan kan er langs de scheidingsmuur met de buren wel wat regen binnenvallen en t geen daar dan staat kan nat worden als het daar blijft staan.
En ik denk dat zo een krabpaal voor binnen dan ook snel stuk gaat zijn?
Stel dat we de krabpaal of palen als het zou regenen uit de regen zetten, dat ze droog blijven, zouden ze dan toch stuk gaan door het buiten staan?
Als het bijvoorbeeld mistig is is de lucht toch vochtig en wordt alles dat buitenstaat nat...
En als je ze s winters zou laten buitenstaan, dat ze wel uit de regen en uit de sneeuw staan, zou zo een gewone krabpaal dan snel stuk gaan?

Ik heb er over gedacht om zelf iets in mekaar te steken, met hout speciaal voor buiten, een tamelijk grote grondplaat laten zagen en daar dan vier palen opzetten en daarboven dan een soort van ligzetel maken waar we kussens en dekens kunnen inleggen maar ik ben eerlijk gezegd niet echt handig en mijn echtgenoot is helemaal niet handig.
Ik zal nog zien wat ik ermee ga doen...
Ik heb een link gekregen naar iemand die buitenkrabpalen maakt maar dat zijn volgens mij palen van 1000 euro en meer (t is in de trant van catpalace palen) en momenteel hebben we toch echt geen 1000 euro meer over om te besteden aan zo een krabpaal.

We hebben op de koer drie grote betonnen palen staan die het afdak ondersteunen, daar zou ik dan van dat speciaal touw rondwinden zodat het grote krabpalen worden.
Maar ik weet niet waar je dat touw kan kopen.
Weet iemand dat?
Waar je het touw dat rond krabpalen gedraaid wordt kan kopen?

en heeft er iemand ideetjes ivm wat ik eventueel zou kunnen in mekaar krijgen als lig gelegenheid of klimgelegenheid?
Iets dat niet te moeilijk is?

Degenen die hier een buitenren hebben, wat staat of ligt of hangt er bij jullie in die ren?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 14 februari 2011 - 23:45

Een gewone krabpaal gaat vrees ik de kou en vochtigheid niet overleven.
In mijn buurt woont er iemand met 2 katten die zijn koertje ook helemaal afgezet heeft. Ik zie het enkel door mijn raam uit de verte. Op de bovenkant van de muren heeft hij een soort gaas (vraag me niet in welk materiaal) bevestigd, die eigenlijk als dak fungeert tegen het ontsnappen van de poezen.
Om het toch wat boeiend te houden heeft hij verschillende houten balken van de ene muur naar de andere laten lopen. Hoe hij ze bevestigd heeft weet ik niet ('k weet wel dat hij een handige Harry is), maar de balken zijn waarschijnlijk wel gevernist om vochtbestendig te zijn.
Vaak zie ik de katjes daar liggen op de hoogste balk of klimmen ze van de ene naar de andere.
Eventueel zou je misschien zelf een krabpaal kunnen maken met gevernist hout (soort klimrek).
'k Weet niet of je daaraan iets hebt, maar alvast veel sukses.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 15 februari 2011 - 15:10

een binnenkrabpaal zou ik niet buiten plaatsen, meestal zijn het maar vezelplaten waaruit ze bestaan, en bij vochtig weer gaan deze opzwellen en na een tijdje verpulveren. Als je in dit outdoor onderdeeltje rondkijkt kan je al verschillende foto's vinden van inrichtingen hoor ;) . De ren is 1.5 meter breed zeg je hé, moeten jullie er zelf ook nog kunnen passeren ? Want dan lijkt het me leuker en handiger om gewoon tegen de muren die er reeds zijn plankjes op verschillende hoogten te bevestigen. Dit is niet zo heel moeilijk ;) zo blijf je ook een deftige doorgang behouden, een krabpaal zou al vlug de doorgang belemmeren.
Ik weet niet uit welke regio je bent, maar ik kocht onlangs een bol sisal touw in een winkeltje in Turnhout, ze hebben er grote rollen 220m voor een kleine 60€.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#4 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:39

bedankt alvast voor de tips :d
Ja we moeten er kunnen passeren om onze groene bak en vuilzakken buiten te zetten.
Op zijn smalst is het anderhalve meter breed en dan is er een deel dat toch twee meter op twee is.

ik heb deze nacht het world wide web zitten afzoeken naar ideetjes ;) en heb er wel paar  gevonden maar de uitvoering is een beetje het probleem.
Ik heb wel een interessante site gevonden waar je losse onderdelen kan kopen van krabpalen dus ook de palen zelf met de sisal errond.
Want er gaan toch nogal wat meters rond die palen en als ik het goed begrepen heb moet je dat touw ook nog vastzetten op een bepaalde manier en dat ging mijn petje al te boven.
En je kan de vloerplaten kopen ook

Ik was dus van plan om een binnenkrabpaal te kopen (of meerdere), de pluche er af te doen en er grasmat op te leggen omdat grasmat zou bestand zijn tegen vocht.
Of om verschillende onderdelen te kopen op de site en die dan in mekaar te steken.
Maar als die vezelplaten dan stuk gaan gaan brengt dat niet veel op natuurlijk.
Langs de andere kant, als je tamelijk goedkope krabpalen kan aanschaffen tweedehands en ze gaan een tijd mee...
Ik weet het niet hoor...

Die zitjes omhooghangen is hier al een probleem, als er hier een kader moet omhooggehangen worden dan ziet halve trouwboek het al niet meer zitten, die is helemaal niet handig en heeft nooit met boren en dergelijke moeten werken.

Ik heb zelf nog een koude kas in mekaar gestoken van scratch en ik heb pergola's gebouwd maar dat is ondertussen al heel wat jaren geleden en ik heb niet bijster veel spierkracht meer over wat al een probleem is en ik ben ook niet zo zeker meer van mezelf met een boormachine in de hand.
Ik heb tijdje  geleden twee millimeter van mijn bil gezeten met een cirkelzaag  en dat was toch een grote :o

marja
marja
  • 231 berichten

#5 Geplaatst 15 februari 2011 - 18:35

Wanneer je hout van Fruit bomen kan krijgen kun je deze ook goed gebruiken, hier komt namelijk geen hars uit.Wij hebben hier ook boomstammen van buiten staan.
Geplaatste afbeeldingiedereen een hele fijne dag

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#6 Geplaatst 15 februari 2011 - 23:15

Merci voor de tip! :d

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:55

Je hebt inderdaad wel enkele meters touw nodig voor zo'n pilaar, maar je kan het ook bij 1 paal houden met sisal. Het touw vast zetten kan je heel eenvoudig met een tube silicone die goed kleeft hoor, dat is niet zo moeilijk.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#8 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:56

silliconen zijn niet giftig voor de poezels?
Ik heb gelezen dat lijm of bepaalde soorten lijm (maar ik weet niet welke) schadelijk zijn voor de poezels
Ach, ik zou hen zo graag een echt kattenpaleisbuitenverblijf willen aanbieden maar mutti en daddy zijn twee onhandige mensen :oops:
Ik heb zelf vanalle ideetjes ook maar ik weet dan niet waar ik aan de nodige benodigdheden moet aangeraken ook.
Is er ook nog ander hout geschikt voor krabpalen voor buiten dan hout van fruitbomen?
Want daar geraak ik zeker al niet aan aan dat laatste.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#9 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:58

Peggy, wij wonen in wichelen, een boerenhol in oost-vlaanderen , zo een kwartiertje afgelegen van aalst carnavalstad en tien minuten tot kwartier van gent ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 17 februari 2011 - 20:29

Als de sisal over de siliconen komt, komen de poezen niet meer in contact met de siliconen hé ;) . I.p.v. sisaltouw kan je ook in een tapijtenhandel eens kijken voor sisaltapijt, dit kan je in zijn geheel bevestigen en is dus misschien wel handiger. Ook kokosmatten kan je hiervoor gebruiken.
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#11 Geplaatst 18 februari 2011 - 19:19

voorlopig is een deel van t probleem opgelost, ik heb naar de aannemer gebeld die hier bezig is met onze koer volledig af te sluiten en die gaat er voor zorgen dat ik aan 9 planken van 40cm op 60 op 40 op 60 aangeraak in materiaal dat tegen vocht tegen kan en hij gaat die voor ons aan de muur hangen zodat de poezels ligplek hebben en van laag naar hoog kunnen springen.
We kunnen er dan kussentjes en dekentjes opleggen.
En dan kan ik nog kijken voor een mooie grote ton of een krabpaal die we gewoon s avonds kunnen binnenpakken