Spring naar inhoud

- - - - -

Vrijdag bij KRO Rekenkamer: "Wat kost een kat?"

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 15 februari 2011 - 15:33

http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/2011/afleveringen/18-02-2011/

Ze zeiden: per 14 jaar kost het 7000 euro.

M'n kittens (HTK'es) zijn 8 maandjes en ik denk dat ik goed heb besteed! :LOL: Ik haal zeker de 7000 euro NIET in! xD ik bedoel 14.000 (omdat ik 2 katten heb) :LOL: Ben verzekerd 10 euro per maand per kat ^^

20 euro Zwerver = 6 weken
200 euro Knighty = 14 weken
14 euro 2x kattenmand
6 euro x 2 fleecedekentje
25,00 euro krabpalen
12,95 euro lasertoy
10 euro borstel
10 euro reisbox
25 euro Burberry-like sherpa bag
4 euro vlooienkam
5 euro roxa vlooienspray voor huis
4 euro kattengras
7 euro keep off spray
7 euro playspray
5 euro x 3 katten deodorant
10 euro droogshampoo
1.85 x 6 whiskas snoepjes
9,95 euro automatische lasertoy
10 euro aan speelgoed
29,95 euro waterfonteintje
6,95 waterfontein fillers
6,95 euro porseleinen eetbakje Knighty
3,95 euro porseleinen eetschaaltje Zwerver
3,95 x 2 een rode en blauwe plastic voederbak
7,95 plastic voederbak (kun je brokjes refillen)
9,95 bandana halsbandje Zwerver
9,95 bandana Knighty
119,00 DA 12 weken Zwerver consultancy, stronghold en ontworm tablet, rabies en 1e cocktail inenting + chip
139, 00 DA 16 weken Zwerver en Knighty consultancy, beiden 2e inenting cocktail, rabies voor Knighty, chip voor Knighty
29,95 Cat activity board
100 2x zakken RC, 3x Hills
100 Natvoer, rauw vlees of felix
85 euro DA castratie kosten Knighty en Zwerver door de castraatje fonds
25 euro kattenbak + schep
60 euro 12 x5 catsan
25 kattentunnel
60 ontwormingspul + ontvlooien (stronghold, pillen en pasta)
60 euro DA consultancy om naar Denemarken te gaan!
4,95 x 2 I.D. kokertjes
65 euro x 2 IATA trasnport kennels
40 euro x 2 ticket naar denemarken

Dit is een berekening van afgelopen 6 maanden! Bijelkaar geteld ongeveer 1400 euro! (700 euro per htk'je)

Niks vergeten? Hihihi.

Bewerkt door Zwerver, 15 februari 2011 - 15:52.

Geplaatste afbeelding

Tigerke1983
Tigerke1983
  • 108 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 15 februari 2011 - 16:08

Wat doen de beestjes in Denemarken op een Belgische site? :p

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 15 februari 2011 - 16:48

Tigerke1983 zei:

Wat doen de beestjes in Denemarken op een Belgische site? :p

Ik snap deze opmerking niet helemaal. Moet ik ze dan ook maar eraf halen? Ik ben immers ook niet van Belgie?

Guest_Kattenpoot_*
Guest_Kattenpoot_*

#4 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:00

Zo dan! Dat is veel geld voor 6 maanden.
Maar zie dat er ook veel eenmalige kosten bij zitten. Dus hopelijk ben je de komende 6 maanden goedkoper uit haha.

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:18

Kattenpoot zei:

Zo dan! Dat is veel geld voor 6 maanden.
Maar zie dat er ook veel eenmalige kosten bij zitten. Dus hopelijk ben je de komende 6 maanden goedkoper uit haha.

Hahaha ik denk alleen nu opgeteld de kattenbak vulling, natvoer & droogvoer, 2 x per jaar consultancy dat ongeveer 30 euro kost per kat, ontwormingspul en ontvlooien. Valt mee toch ^^

Daarom ga ik vrijdag kijken naar de rekenkamer die op KRO komt. Is erg intressant!
Geplaatste afbeelding

Guest_Kattenpoot_*
Guest_Kattenpoot_*

#6 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:21

Ja misschien neem ik het ook wel even op :)

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:44

Ik heb zo een half jaar geleden een cursus gevolgd van Paw Peds en als opdracht moesten wij ook uittellen wat een kat per jaar kost.

Daarvan zakt je broek dus af hé. Maar ja je haalt ze in huis, dan moet je er ook goed voor zorgen hé.

Ik ontzeg mezelf liever iets dan dat ik de poezels iets moet ontzeggen.

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 15 februari 2011 - 18:08

Zwerver zei:

Hahaha ik denk alleen nu opgeteld de kattenbak vulling, natvoer & droogvoer, 2 x per jaar consultancy dat ongeveer 30 euro kost per kat, ontwormingspul en ontvlooien. Valt mee toch ^^

Daarom ga ik vrijdag kijken naar de rekenkamer die op KRO komt. Is erg intressant!

En vergeet niet de half jaarlijkse inentingen + consultancy ik denk 100 euro voor 2 katten. (30 euro voor check, 20 euro voor cocktail)

Als ik slim was geweest, m'n katten spelen weinig met de speelgoedjes, maar spelen liever met kartonnen dozen of een wc-rol.
Heb ook veel miskopen gedaan met voer, m'n katten lusten geen whiskas alleen RC en Hills. Goedkoop is inderdaad duurkoop. Heel veel slechte berichten over supermarkt voedsel. Dat ik Felix koop doe ik met mate, ik combineer het met rauw zoals rundergehakt, runderhart of kip.

En de lasertoy van 12,95 euro, baterijtje was leeg binnen 1 week (LR44 batterij die ik nog apart moet kopen), daarom heb ik een magic beam lasertoy gekocht, gaan 4 penlite batterijen in, en ze zijn zo blij als ik tevoorschijn haal ^^ en die was goedkoper 9,95.

Magic Coonie zei:

Ik heb zo een half jaar geleden een cursus gevolgd van Paw Peds en als opdracht moesten wij ook uittellen wat een kat per jaar kost.

Daarvan zakt je broek dus af hé. Maar ja je haalt ze in huis, dan moet je er ook goed voor zorgen hé.

Ik ontzeg mezelf liever iets dan dat ik de poezels iets moet ontzeggen.

Yup, maar sommige mensen weten niet wat een kat kost. Zoals ik! Toen ik Zwerver had, had ik geen flauw benul over inentingen etc. Totdat ik hier kwam...

Bewerkt door Zwerver, 15 februari 2011 - 18:20.

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 15 februari 2011 - 18:45

Ginger-en-Noortje zei:

Ik snap deze opmerking niet helemaal. Moet ik ze dan ook maar eraf halen? Ik ben immers ook niet van Belgie?

Is bedoeld als grapje hoor ;)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#10 Geplaatst 15 februari 2011 - 18:51

je mag er niet bij rekenen elke maal je naar een dieren winkel of op een site zit speeltjes ,  mandjes ,......... koopt ik denk dat ik deze rekening NIET mag maken die zal chinees zijn :oops: :oops: :oops: :oops:

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#11 Geplaatst 18 februari 2011 - 23:05

Dat totaalbedrag van het rekenhof per kat vind ik alvast een grote lacher
Wij zijn al lang gestopt met rekenen.
Op minder dan 1 jaar tijd waren we 13.000 euro kwijt aan onderzoeken, testen, behandelingen en medicijnen en dierenartsbezoeken+ de kattenuitzet die we gekocht hebben om hen in te spannen en hen te voorzien van slaap en klim en speelgelegenheden en er zat een klein deel eten bij gerekend maar lang niet allemaal, we hebben er ons hier eens op een keertje bij neergezet en opgeschreven wat we nog wisten wat we hadden uitgegeven en we vielen bijna achterover.
Dat was dus op minder dan 1 jaar tijd (we hadden onze eerste twee kittens eind november 2009 en hebben alles eens geschat net voor onze Ramses, ons derde kitten erbij kwam, dat was in mei 2010)
We zijn daar toch heel hard van geschrokken.
Nu komt daar nog eens 5.000 euro bij om van onze koer een afgesloten ren te maken.
Al de rest hebben we gewoon niet meer gerekend (we zijn ondertussen terug al een hele smak kwijt aan dierenarts)
Ik zat hier met mijn mond open toen ik daarnet de berekening zag van hoeveel men uitgeeft per week per kat: 6,5 euro , amai, wat een grap zeg, hoe doe je dat in s hemelsnaam.
En die mevrouw vond dat precies al heel veel, dat bedrag van 4.000 euro dat ze uitgerekend hadden, ik zou daar heel blij mee zijn...
En toen ze zeiden hoeveel men uitgeeft aan eten, jezus allemina zeg...
Voor 4 katten geven wij op een jaar tijd alleen al aan droogvoer minstens 1.500 euro uit (door onzen diddl zijn chronische darmontsteking moet hij speciaal dieetvoeder krijgen, dd hills venisson and grean pea en dat kost een flinke duit, afzonderlijk voederen lukt niet dus moeten ze dit alle 4 eten), die 1500 euro is gebaseerd op de hoeveelheid die ze in het rekenhof gaven dat 1 kat zou eten en daar hebben we dan 10% bijgerekend (omdat een naaktkat toch zeker 10% meer eet dan een gewone kat) en dan maal 4.
Dat is heel krap gerekend (want dat droogvoer vliegt hier gewoon buiten)en t is ongetwijfeld meer dan dat dat we er aan moeten uitgeven.
En dan is het natvoer daar nog niet bijgerekend, dat is ook van dd hills venisson and grean pea en is ook een kostelijke hap...
Als je dan ook nog de dierenarts zo een drie keer per maand aan de deur krijgt en je per bezoek tussen de 120 en 200 euro kwijt bent afhankelijk van wat er moet gedaan worden en van wat er scheelt (en soms is er ook eten bijgeteld toch), het loopt echt wel heel hard op.
Wij betalen ons eerlijk gezegd blauw aan de kinders...
En durven gewoon alles  niet meer op te tellen
Als ik zo een lijstje zou moeten bijhouden met tot op de eurocent er op wat we precies uitgeven aan hen , wel, ik denk dat ik dan meer dan 1 appelflauwte ga krijgen.
Gelukkig zien we de kinders ontzettend graag en hebben we het voor hen over.
Maar het is en blijft een ontzettend grote smak die we moeten uitgeven...
Ik had het hier eerst misbegrepen, ik dacht dat ik gelezen had dat er per kat per jaar 7000 euro werd uitgegeven en dacht dat we dan toch nog in de categorie "normaal" vielen.
Maar daarnet viel mijn euro dat die 7000 euro berekend is op 14 kattenjaren... :o

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:14

Ik was ook pas begonnen met de kosten bij te houden. Om een idee te hebben voor als ik ooit alleen ga wonen. Een deel betaal ik, een deel mijn ouders.
Maar mijn katten zijn al rotverwend, dus ik ga ook proberen te besparen op speelgoed enzo, als ik alleen woon met hen zal het nu eenmaal niet zo'n luxe meer zijn als de afgelopen jaren. En dat extra speelgoed, tunnels etc. koop ik toch eerder voor mijn plezier. Er ligt hier nog zoveel in de kast. Dan investeer ik liever in hun gezondheid door goede voeding etc. Dus ik wil nu ook eens bijhouden met hoe "weinig" ( :mrgreen: ) geld we kunnen toekomen.

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 03 maart 2011 - 14:06

ik houd alle facturen bij en dat loopt heel snel op. :trance:
kattenren, orijen eten, almo nature natvoer, litter pearls, drinkfonteintjes, dierenartskosten, .....
Maar wat je ervoor terug krijgt is onbetaalbaar.

Bewerkt door noukie, 03 maart 2011 - 14:06.

Geplaatste afbeelding

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 03 maart 2011 - 14:53

ik durf dat eigenlijk niet bij te houden en op te tellen want ik denk dat ik daar ni goed van ga worden. :oops: *
beetje belachelijk maar soms niets weten beter, ik denk echt dat ik steil achterover zou slaan en dat is ni gezond :LOL:

Geplaatste afbeelding

Pootjes van de Blooterikjes :hart: Cattery DeKuChaDuSa

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 03 maart 2011 - 18:18

Ik zou nooit uitrekenen wat m'n katten mij kosten. Niet dat ik het zo breed heb hoor, maar ik heb zoiets van ik heb ervoor gekozen en op dat moment weet je al dat het geld zal kosten want je koopt een levend wezentje geen knuffelbeer.
Buiten de medische kosten en de dagelijkse voeding en verzorging ga je daar ook zelf zover in als je zelf wil vind ik.
Soms amuseren ze zich uren met gewone dingen die ze in huis vinden, als het maar rolt of bolt :LOL: .
Maar eerlijk toegeven het is voor de baasjes wel heel verleidelijk als je een dierenzaak binnenstapt en je ziet er al het kattespeelgoed en dergelijke.
Zo laten we ons ook regelmatig verleiden, maar we hebben er dan net zoveel plezier aan als de katten zelf :d
Al moet ik zeggen het katoenen zakje gevuld met valeriaan heeft hier nog het meest sukses, en een zakje valeriaan in de natuurwinkel kost geen geld en ruikt (voor ons stinkt :x ) heel lang.
De krabpaal is ook een groot sukses (mijn broer noemt het de "Walibi") ; deze hebben we gemaakt van 2 oudere krabpalen die ver versleten waren, oude planken van op de zolder en een nieuw stofje.
Vorig weekend kochten we in de Wibra een zakje met een stuk of 5 speelgoedjes in voor 1 euro (muisje, balletjes, e.a.).
Zo komt er regelmatig wat bij ; gelukkig kunnen we hun speelgoed opbergen in hun huisje van de krabpaal en als ze willen spelen halen ze het er zelf terug uit.
En soms is er eens ééntje ziek, dan kunnen de kosten oplopen bij de DA, maar ja dat kan ook bij onszelf gebeuren of bij je kinderen als je er hebt.
Dat is natuurlijk minder leuk, maar als je ervoor kiest dan weet je dat allemaal op voorhand en zorg je er ook voor.
Wat je ervoor terug krijgt is tenslotte onbetaalbaar :heart:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 03 maart 2011 - 18:20.