Spring naar inhoud

- - - - -

Haar... Haar... haar.. overal haar!!

• Log in om te reageren
43 reacties op dit onderwerp
Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:41

De laatste dagen vliegen de plukken hier ook in het rond als ze eens aan het rollebollen gaan en net nu is onze kattenborstel zoek... Hoogtijd om die te vervangen :d

Guest_ElsLieke_*
Guest_ElsLieke_*

#17 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:45

Koop een furminator, echt dat helpt enorm! Je zal schrikken hoe veel haar er van je kat afkomt als je het de eerste keer doet, maar dat vliegt dus ook niet meer rond :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#18 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:47

Pet hair magnet verkopen ze bij Tom en Co. En de furminator bij zooplus, je hebt ook een goedkopere versie ervan en die werkt even goed.
De pet hair magnet gebruik ik ook voor de krabpalen en zetels tss door.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:48

Maakt dat veel lawaai, zo'n furminator? 't Is maar dat Obelix nogal schuw is en rap wegschiet van al wat rare geluiden maakt ...

Guest_ElsLieke_*
Guest_ElsLieke_*

#20 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:59

Malou zei:

Maakt dat veel lawaai, zo'n furminator? 't Is maar dat Obelix nogal schuw is en rap wegschiet van al wat rare geluiden maakt ...

Nee, helemaal niets. Het is gewoon een soort kam die tot op de ondervacht kamt. Heb er echt goede ervaring mee!

Guest_emmie-award_*
Guest_emmie-award_*

#21 Geplaatst 15 februari 2011 - 19:26

catherine zei:

Pet hair magnet verkopen ze bij Tom en Co. En de furminator bij zooplus, je hebt ook een goedkopere versie ervan en die werkt even goed.
De pet hair magnet gebruik ik ook voor de krabpalen en zetels tss door.

Heb al eens op zooplus gekeken en er bestaan 2 furminators. 1 speciaal voor katten en 1 universele waarvan men zegt dat de small goed is voor katten. Die universele is momenteel in solden 29 euro ipv 39 maar vraag me nu af waar het verschil zit want ik zie het niet.
Hebben ze die Furminator ook in Tom en co? Er is niet ver van mijn werk een tom en co en zou daar dan beiden kunnen kopen...

Merci....

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 15 februari 2011 - 19:43

emmie-award zei:

Hebben ze die Furminator ook in Tom en co? Er is niet ver van mijn werk een tom en co en zou daar dan beiden kunnen kopen...

Merci....

Ja hoor!

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#23 Geplaatst 15 februari 2011 - 20:13

Spanishke zei:

Ook bij de kortharige? Bij Mouchemouche dus niets he! Bij Yumi en Mystic trouwens ook niet veel. Juist bij Fearke werkt dat ding goed. En als ik dan een fijne kam neem of de furminator komt er wel een hoopje af bij Mouchemouche en de andere.

Zelfs bij onze Bebbel komt er haar af :love3: (niet zoveel als bij Finn en Zita en Gabriël). Rafje verhaart ook niet zoveel.

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 15 februari 2011 - 20:58

Er bestaan verschillende borstels, voor alle vachttypes. De Zoomgroom (massageborstel) werkt goed voor losse haren bij mijn halflanghaar. Maar: hij heeft ook een fijne ondervacht en daarbij haalt de Zoomgroom niets uit. Daarvoor heb ik dan weer een andere borstel nodig, eentje met metalen pinnetjes in een L-vorm (ben de naam vergeten). Voor de kortharen gebruik ik een 'roskam' wanneer ze in de rui zijn. Daar komt altijd veel dood haar mee af. Buiten de rui of tussendoor gebruik ik dan de Zoomgroom, gewoon omdat ze het zo graag hebben. De Furminator heb ik ook maar die vinden ze niet fijn. Dus heb ik hem maar aan mijn moeder gegeven voor ons kortharig hondje Flappie en die vindt de Furminator héérlijk.

Bewerkt door Tinne, 15 februari 2011 - 21:00.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_emmie-award_*
Guest_emmie-award_*

#25 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:49

Heb me vandaag goed in zak laten zetten :( Ging naar Tom en co op zoek naar de furminator en de pet hair magnet. Ze hadden beiden niet meer... Maar ik zag iets leuks staan 'Swirl hair up'. De verkoopster zei dat het iets nieuw was... Het principe van de pet hair magnet maar ook een stofzuigertje... Ik dacht super... Vond het ni echt goedkoop (30 eur) maar dacht echt dat dit fantastisch ging zijn. Niet dus! Het zuigt helemaal niet maar blaast :catscratchhead Als ik het niet opzet werkt het wel zoals de pet magnet maja dacht echt dat het super ging zijn :( . De furminator hadden ze niet meer maar ze gaf me een andere borstel die ook goed zou zijn... Die probeerde ik ook uit en mag hem bij de andere hoop van borstels leggen... Is net hetzelfde :cry:

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#26 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:11

Koop je een goede slickerborstel (de kleine kattenversie van Lawrence) en een goede hark.  Beiden heb je samen voor een 12 tot 15 euro.  

En lees dan eens de tips ivm borstelen op de site van:
Tips van de trimster

Tip 2
Borstel niet meer dan twee keer per week. Als je dagelijks kamt, blijft de     kat verharen. Twee keer per week is meer dan voldoende. Dit geldt voor alle kattenvachten.     (behalve de korthaar)

Zelf borstel ik geen enkel van mijn katten meer dan 2 per week grondig - meestal zelfs maar één keer per week.   Wel leg ik langs mijn zetel de hark en als mijn poezen dan langskomen voor hun knuffeltje voel ik wel iedere dag of ik een klitje voel en zo ja - wordt die klit onmiddellijk weggekamd.

De furminator gebruik ik enkel bij de kortharigen.
Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:44

Geloof dat de PHM ook zoiets van een 20-30 euro kost, als je zegt dat het hetzelfde principe is als de PHM... Goedkoop was hij zeker niet, maar aangezien hij al 2 jaar meegaat en hij nog verre van versleten is, vind ik het wel een goed ding :thumb:

@ Joloka: Ik geloof dat je hier dan eens een demonstratie mag geven ;) Ik kam hun met die zoomgroom echt in alle richtingen.

@ Trolleke: En als je ze nu echt heel rustig kamt om de 2 dagen bv? Is dat dan ook slechter dan 2x/week?
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#28 Geplaatst 16 februari 2011 - 20:16

Ik had ook al gehoord dat hoe meer je hen borstelt, hoe meer haar er is? Op dit moment wordt het inderdaad wel erg (en het zal dus nog een tijdje zo zijn): gedaan met vegen, stofzuigen en de plukken zie je weer liggen. Maar alle, ik ben niet alleen en we kunnen hier eens komen klagen.
In Lochristi lag er vandaag nog een PHM.  En er stond ook zo een klein stofzuigertje (op batterijen), is dat die Swirl?
Katrien, kom maar eens naar hier ;) .

Geplaatste afbeelding

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#29 Geplaatst 16 februari 2011 - 21:01

@ Trolleke: En als je ze nu echt heel rustig kamt om de 2 dagen bv? Is dat dan ook slechter dan 2x/week?[/quote]

Voor ik de cursus kattentrimmen ging volgen vlogen de flokken haar hier ook in het rond en hadden mijn katten ook steeds klitten.  Ik borstelde nochtans dagelijks maar op een foute manier.  

Ik heb nu een koffer vol materiaal maar altijd maar 2 dingen bij de hand nl.  die slicker en de hark.  Ik borstel met de slicker en daarna gebruik ik de hark om de meeste onderwol weg te krijgen (het is belangrijk dat je die hark recht op de huid zet om de haren weg te kammen). Je zal verbaasd zijn hoeveel losse haren je hiermee wegkrijgt.  

En waarom zou je om de twee dagen borstelen als het maar 2x per week moet ???  

Wel belangrijk vind ik het belangrijk om te voelen !!!  Als je je kat knuffelt en je voelt ook maar het kleinste klitje dadelijk wegkammen want in het begin is het gewoon een losse flok haar die onmiddellijk loskomt als je er onderin gaat met een kam of de hark.  Het is pas als de klit blijft zitten en ze begint te vervilten dat het pijnlijk wordt voor de kat.
(ik wil wel even zeggen dat ik mijn katten ook pluk en hierdoor natuurlijk ook een heleboel minder onderhaar heb).

Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 16 februari 2011 - 21:07

[quote name='Trolleke']@ Trolleke: En als je ze nu echt heel rustig kamt om de 2 dagen bv? Is dat dan ook slechter dan 2x/week?[/quote]

Voor ik de cursus kattentrimmen ging volgen vlogen de flokken haar hier ook in het rond en hadden mijn katten ook steeds klitten.  Ik borstelde nochtans dagelijks maar op een foute manier.  

Ik heb nu een koffer vol materiaal maar altijd maar 2 dingen bij de hand nl.  die slicker en de hark.  Ik borstel met de slicker en daarna gebruik ik de hark om de meeste onderwol weg te krijgen (het is belangrijk dat je die hark recht op de huid zet om de haren weg te kammen). Je zal verbaasd zijn hoeveel losse haren je hiermee wegkrijgt.  

En waarom zou je om de twee dagen borstelen als het maar 2x per week moet ???  

Wel belangrijk vind ik het belangrijk om te voelen !!!  Als je je kat knuffelt en je voelt ook maar het kleinste klitje dadelijk wegkammen want in het begin is het gewoon een losse flok haar die onmiddellijk loskomt als je er onderin gaat met een kam of de hark.  Het is pas als de klit blijft zitten en ze begint te vervilten dat het pijnlijk wordt voor de kat.
(ik wil wel even zeggen dat ik mijn katten ook pluk en hierdoor natuurlijk ook een heleboel minder onderhaar heb).
[/QUOTE]

De reden dat ik ze nu zo goed als elke dag probeer te kammen is zodanig dat ze het niet beu worden. Als ik elke kat een uur moet kammen, zitten ze continue met hun staart te zwaaien en willen ze alsmaar weg. Dan doe ik het liever een beetje, laat ik ze wat gerust, kam ik ondertussen een andere, dan terug diezelfde, ...
Klitten hebben ze hier geen last van, ondervacht hebben ze ook niet, want het zijn ragdolls.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart: