Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen Zonder Vlees

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 15 februari 2011 - 16:34

Connexion | Facebook

Ik wil vegetarisch vasten. Met u. En met u. En met u.
Veertig dagen geen (of minder) vlees en vis: van Aswoensdag tot Paasmaandag, behalve op zondag. Om collectief stil te staan bij de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu. De uitstoot van broeikasgassen door dierteelt ligt namelijk hóger dan die van de transportsector.* Om nog maar te zwijgen over het hoge water- en landgebruik van de vleesindustrie. En toch, het volledige vegetarisme blijft voor velen nog een brug te ver. Ook voor mij. Vandaar deze actie.

Twee jaar geleden deed ik het op m'n eentje, vorig jaar zocht ik mezelf een compagnon en dit jaar heb ik m'n hele gezin -we zijn met z'n zessen- overhaald om mee te vasten. Maar u raadde het al: ik zie het grootser. Van één naar twee naar zes: dat is nog maar het begin van een exponentiële curve, dat zag u ook wel.
En nu u toch over wiskunde begint: ik heb hier wat rekensommen liggen.

Eén dag per week geen vlees eten betekent jaarlijks een besparing van 170 kg CO2-equivalent per persoon.*
> 1 dag zonder vlees: 170 kg CO2 /52 = 3.3 kg CO2-eq. bespaard per pers.
> 40 dagen zonder vlees: 40 x 3,3 kg CO2 = 130 kg CO2-eq. bespaard per pers.
>>> Voor elke 8 deelnemers wordt er al meer dan 1 ton CO2-eq. bespaard.

(Ter vergelijking: Een gemiddelde auto stoot 130g CO2 per kilometer uit. 1 ton CO2 staat dus gelijk aan 7.700 km autorijden.)

Wij zijn de facebookgeneratie. Drukt u op attending, dan is dat een statement. Jawel. Dan mag u zichzelf gerust een speekselmedaille voor socio-ecologisch engagement toedienen. U laat uw stem horen.

En voor de niet-veggies: u zal de uitdaging ook echt aangaan, daar ben ik van overtuigd. Veertig dagen als streefdoel, maar elke vleesloze dag telt. Want
U TELT GEWOON HET AANTAL DAGEN DAT U GEEN VLEES CONSUMEERDE (bijvoorbeeld 33/40, met max. 46/40 voor zij die ook op zondag doorzetten).
AAN HET EINDE VAN DE RIT MAKEN WE DE SOM VAN DE HOEVEELHEID COLLECTIEF BESPAARDE CO2-EQ.

We beginnen op 9 maart en eindigen op 23 april. Tot dan heeft u de tijd om u mentaal voor te bereiden, om u te organiseren, om de beste recepten uit te wisselen, om uw moeder het goede nieuws te melden, om Evy's Start to Veggie ter hande te nemen, om uw omgeving te sensibiliseren. PRIK HET OP UW MUUR. En nodig ze vooral uit, die vrienden van u. De hele hoop in drie klikken, zo eenvoudig is dat tegenwoordig. En de vrienden van uw vrienden. En misschien wil uw kat ook wel meedoen. En de buurman als die op bezoek komt.

Dagen zonder vlees.
Daag jezelf uit.

"Niets kan onze gezondheid en het voortbestaan van het leven op aarde zoveel helpen als de evolutie naar een vegetarische levenswijze" - ALBERT EINSTEIN

*volgens een rapport van Food and Agriculture Organization of the United Nations (gemeten in CO2-equivalent zorgt de dierteelt voor 18% van de uitstoot)
**CO2-besparing door vleesmatiging ? EVA, verleidelijk vegetarisch of Ex Libris

Geplaatste afbeelding

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 15 februari 2011 - 16:46

"Misschien wil uw kat ook wel meedoen" :gek:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#3 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:01

Wat is er zo gek aan veggie zijn misschien?
Het is waar hoor dat je ecologische voetafdruk een pak groter is als je vlees eet
En bovendien zouden er een hele hoop minder dieren moeten lijden als mensen wat minder vlees zouden eten

Kattenpoot
Kattenpoot
  • 449 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:05

Vind het wel een goede aktie.
Ik ben zelf een vlees eter, maar wil wel weten wat ik eet.

Ik ben niet het type dat voor de kiloknallers in de supermarkt gaat.
Maar er zijn zat mensen die dan denken...yesss! dat is lekker goedkoop! ( maar je wilt vaak niet weten waar het vandaan komt)

Ik denk dat als mensen wisten wat ze precies eten en hoe en waar het vandaan komt, er veel bewuster zou worden geconsumeerd.
Ik eet ook nooit vlees wat uit het buitenland komt! En ook niet wat uit massaproductie komt.
En eet regelmatig een dag geen vlees. ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes Nancy en de katten!

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#5 Geplaatst 15 februari 2011 - 17:11

Kattenpoot dat vind ik een goeie ingesteldheid

Weet wat ik altijd zo gek vindt trouwens, dat als men over vegetariërs spreekt dat men er dan altijd uitdrukkelijk moet bij vermelden dat men ook geen vis eet.
Een vegetariër eet nu eenmaal geen vis.
Iemand die beweert een vegetariër te zijn maar wel nog vriendjes met vinnen opeet is dus een mislukte vegetariër :LOL: (het is een pescotariër dacht ik)
En die maakt het de mensen die wel vegetariër zijn ontzettend moeilijk.
Want als je als veggie ergens gaat eten dan moet je de mensen de pieren uit de neus vragen.
Wat zit er hier in, wat zit er daar in, er zit  toch geen vis in?
Als iedereen zich eens zou houden aan de juiste benamingen dan werd ik niet bekeken als moeilijk geval omdat ik geen scampi's wil eten in mijn spaghettisaus, dan wisten ze dat het maar normaal is dat ik dat niet eet...

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 15 februari 2011 - 19:21

Kalfke Willy of wordt het Kalfke Barabas :x
Geplaatste afbeelding

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#7 Geplaatst 15 februari 2011 - 19:28

Zwerver zei:

Kalfke Willy of wordt het Kalfke Barabas :x

Geen van beiden hé, dat is net het doel van vegetariër zijn ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 15 februari 2011 - 19:33

Cilia zei:

Geen van beiden hé, dat is net het doel van vegetariër zijn ;)

Maar al die vlees-eters flink over de zeik laten zetten! :LOL:

Ik kan niet zonder vlees I MUST HAVE MEAT!

Maar er was wel een periode dat ik geen vlees at.

Ik werkte bij de slagerij en als je elke dag naar vlees stink, dan is je eetlust verminderd...

Opeens is bloemkool en broccoli zo lekker.

Ik woog maar 48 kilo (ben 1.70) en had geen kleur.

Het vlees eten begon weer toen ik een normale baan had ipv slager. Dat was ongeveer 9 jaar geleden.
Geplaatste afbeelding

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 15 februari 2011 - 19:34

De aflevering van Basta bewees al dat de mens hypocriet is, als het kalfje een naam heeft en ze laten beelden zien samen met de moeder, dan vloeien de traantjes... Maar de volgende dag is het alweer vergeten als ze hun spaghetti met gehakt of een lekkere malse biefstuk eten. Ik ben al 13 jaar vegetariër. Dus ik doe zeker mee. Mensen moeten hier eens meer over nadenken : waar komt mijn vlees vandaan? Niet iedereen moet van mij veggi worden, zeker niet hoor. Maar biologisch eten is al een stap in de goede richting.

Bewerkt door English Rose, 15 februari 2011 - 19:35.

Geplaatste afbeelding

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 15 februari 2011 - 19:42

English Rose zei:

. Maar biologisch eten is al een stap in de goede richting.

Maar je proeft het verschil niet tussen bio en gewone vlees. En gewone vlees kost goedkoper. Ik kies voor gewone vlees.

Okay, ik vind het zielig dat varkentjes, kipjes in een klein hokje worden geduwd (tv gezien). Maar als ik een frikandel eet bij de snackbar denk ik er niet eens aan. Dan denk ik eerder aan m'n buik en aan afrika...

Ik lust alleen geen ei, omdat het psychish is. Het komt uit een kip. Als een kip ongesteld is komt er een ei uit. Dat is toch bah!

Mijn moeder was zwanger van m'n broertje en ik was 7 jaar oud. Ze liet me zwangerschap boeken zien en eigenlijk komen we ook uit een ei, een embryo heeft ook een beschermingslaagje. Er zit een link tussen dat maakt mij dat ik geen eieren meer lust. Hoe noemen ze me dan?

Jij hebt dat met vlees.
Geplaatste afbeelding

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 15 februari 2011 - 19:49

Zwerver zei:

Maar je proeft het verschil niet tussen bio en gewone vlees. En gewone vlees kost goedkoper. Ik kies voor gewone vlees.

Okay, ik vind het zielig dat varkentjes, kipjes in een klein hokje worden geduwd (tv gezien). Maar als ik een frikandel eet bij de snackbar denk ik er niet eens aan. Dan denk ik eerder aan m'n buik en aan afrika...

Ik lust alleen geen ei, omdat het psychish is. Het komt uit een kip. Als een kip ongesteld is komt er een ei uit. Dat is toch bah!

Mijn moeder was zwanger van m'n broertje en ik was 7 jaar oud. Ze liet me zwangerschap boeken zien en eigenlijk komen we ook uit een ei, een embryo heeft ook een beschermingslaagje. Er zit een link tussen dat maakt mij dat ik geen eieren meer lust. Hoe noemen ze me dan?

Jij hebt dat met vlees.

Haha een kip die ongesteld is :) je hebt dat mooi verwoord. Maar ja, ik snap wat je bedoelt. Jij denkt erover na als je een ei eet, ik ook als ik vlees eet. Ik zie dan al die lieve beestjes aan een haak in het slachthuis hangen :misselijk: Ik zou soms ook willen dat ik vlees at, dat is zoveel makkelijker. Ik moet altijd zeggen dat ik veggi ben in restaurants, geeft vaak problemen. Dan zit er uiteindelijk toch vlees in mijn gerecht.. Ja lekker!  
Er zal wel een naam zijn voor iemand die geen eieren lust maar zou het niet weten :)

Bewerkt door English Rose, 15 februari 2011 - 19:50.

Geplaatste afbeelding

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 15 februari 2011 - 20:16

Yeah, ik zit te googl'en maar kan niet vinden,

redenen waarom mensen geen eieren lusten Why We Don’t Eat Eggs – 23 January 2008 - From Joyful Curmudgeon Blog - prayer, compassion, love, fear, hate, cruelty, abuse, cowardice, self-indulgence, sadism, truth, lies, pain, suffering, peace, emotions, comfort, creatures, humans, peopl

O_o

http://www.all-creat...th/eggsand.html

Bewerkt door Zwerver, 15 februari 2011 - 20:18.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#13 Geplaatst 15 februari 2011 - 20:24

Er is blijkbaar ondertussen wel een benaming uitgevonden voor mensen die alleen kip eten, die bestaan ook ;) en dat zouden dan pollotariërs zijn, kwestie van het niet ingewikkeld te maken zekers :LOL: :LOL: :LOL:

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 15 februari 2011 - 20:38

Ik vind dat heel knap wanneer mensen dat volhouden. Persoonlijk zou ik het niet kunnen. Ik sta nu soms al te wenen in de winkel omdat ik graag dàt wil eten en daar zit dan net lactose in :( Als ik dan nog vlees moet laten... Dan zou ik helemaal depri worden denk ik :oops: Maar ik heb echt alle respect voor mensen die het volhouden! :flower:

sneeuwwitje
sneeuwwitje
  • 4.907 berichten

#15 Geplaatst 15 februari 2011 - 20:40

Ik ben 2 jaar vegetariër geweest en eet nu maar een keer of 2 per maand rood vlees. Wel vaak vis en soms kip. Ik doe dus altijd mee :LOL: