Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen Zonder Vlees

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#121 Geplaatst 18 februari 2011 - 22:45

lathyrus zei:

melk drink ik niet, ik lust dat niet, alleen maar sojamelk drink ik.
Boter op de boterham ofzo gebruik ik ook niet, we gebruiken vloeibare plantaardige boter of olijfolie om te bakken.
Kaas eet ik dan wel en eitjes eet ik van kippen die bij de mensen thuis los mogen lopen.
Ik zou wel graag veganist worden maar ik weet gewoon niet hoe er aan te beginnen omdat er dan inderdaad nog een hele hoop wegvalt.
Dan mag je bv de quorn producten ook al niet meer eten en ik zie me daar voorlopig geen man over...

Vegangirl, die site waar je eerder over gesproken hebt, waar je producten kan ingeven en je dan ziet of er dier inzit, mag ik weten welke site dat is?
Want dat is wel handig.
En welke bieren en wijnen zijn het dan precies waar onderdeel van dier inzit?
Ik drink heel weinig, 1 keer op een jaar eens een glas met nieuwjaar, vandaar dat ik niet onthouden heb wat er in het krantenartikel over die wijn stond omdat ik dacht dat ik het toch nooit zou drinken.
Dat er zelfs in sommige bieren ook dierenonderdelen zit  dat wist ik niet.
Maar ik zou eigenlijk wel graag weten over welke bieren en wijnen het dan eigenlijk gaat.
Dus als je het weet mag ik het dan ook weten aub?

En weet jij een goed vegetarisch restaurant in gent?
Ik zou heel graag eens gaan eten in zo een restaurant, we gaan eigenlijk nooit uit eten buitenshuis maar dat zou ik nu wel eens willen doen en wij wonen niet al te ver van gent.

de lijst van wijnen en bieren zou ik eens moeten opzoeken. Appelsientje is vegetarisch geklaard. Er zullen er nog zijn, maar die weet ik niet zeker.

die website is Goed Geweten

Komkommertijd vind ik heeeel lekker, Avalon ook, lekker gec, de warempel, de appelier,...

voor de snelle hap: tasty world

Ook zeker een aanrader: de frietketel! daar hebben ze vegetarische stoverij(saus) en vegan tartaar én meer vegetarische snacks dan vlees maar ze hebben ook vlees.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#122 Geplaatst 18 februari 2011 - 23:09

als ik die eens googel zal ik wel vinden waar ze zich precies bevinden zeker?
En de openingsuren en sluitingsdagen ook?
Alvast heel heel erg bedankt voor de tips ! :d

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#123 Geplaatst 18 februari 2011 - 23:24

ze hebben allemaal een website :-)

veel dingen zijn enkel in de week open, maar komkommertijd ook in het weekend!

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#124 Geplaatst 19 februari 2011 - 12:42

VeganCatgirl zei:

er zijn veeeeeeeeeeel meer groenten dan sla en tomaat :-)

eitjes van mijn eigen kippen eet ik wel. Allez at. Want ik heb geen kipjes meer.

Voor de hele wereld van melk te voorzien, zoals nu gebeurt, moeten er kalfjes geslacht worden. Een koe wordt zwanger gemaakt zodat ze na de geboorte van het kalfje melk kan geven, die wij kunnen drinken. De kalfjes worden bijna onmiddellijk van bij de moeder gehaald zodat de mensen melk kunnen hebben.

De kalfjes zelf worden doorgaans vrij vlug (soms dezelfde dag) van de moeder gescheiden hetgeen bij de moeder en het kalf die een sterke band voelen, stress veroorzaakt. De vrouwtjes worden meestal nieuwe melkkoeien, de mannelijke dieren worden afgemest, hetzij als kistkalf, hetzij om op latere leeftijd geslacht te worden. De kistkalveren brengen hun leven door in een kist waarin ze zich nauwelijks kunnen bewegen. De kalveren krijgen ijzerarm voedsel om het vlees wit te houden en lijden bijgevolg aan bloedarmoede. Omdat ze die bloedarmoede proberen te compenseren door alles te likken waar ijzer in zit (inclusief hun eigen urine), worden hun kooien in ijzervrij materiaal gemaakt. In natuurlijke omstandigheden worden runderen 20 tot 25 jaar oud, in de melk- en vleesindustrie halen ze met moeite de helft van die leeftijd.
BRON: Veelgestelde vragen (Vegetarisme en Dieren) ? EVA, verleidelijk vegetarisch

"red de wereld, begin bij jezelf". Wij hadden (weliswaar jammer, je had die kerk moeten zien op de begrafenis, die zat stampvol, alle zitplaatsen weg en ook wij hadden staanplaatsen) in mijn jeugdjaren een melkboer. Die zijn koeien stonden in't veld schuinsover mijn huis, en die hadden een heerlijk leventje. Als kind vroegen wij hem dan ook, als we met onze melkkan naar ginder gingen, waar die melk vandaan kwam. En hij zei dat de melk die over was, nadat de kalfjes gedronken hadden, dat dat de melk was die hij dan verkocht.

En daar vind ik niets mis mee; da's zoals je eigen eieren eten ;)

'k Vond het jammer toen hij stopte, die melk was echt heel lekker (en die papegaai in zijn schuur, die was ook altijd fantastisch :) )...

Ik denk meer dat het de manier is waarop het tot stand komt, die belangrijk is. Maar da's een zaak van verstedelijking en cultuur, denk ik.
Geplaatste afbeelding

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#125 Geplaatst 19 februari 2011 - 12:49

Dat laatste is zeker waar!

Maar de meeste melkboeren houden hun kalfjes niet, althans de mannetjes niet.

'Dieren eten' van Jonathan Safran Foer is een echte aanrader! En helemaal geen pleidooi tot vegetarisme.

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#126 Geplaatst 19 februari 2011 - 12:57

VeganCatgirl zei:

Dat laatste is zeker waar!

Maar de meeste melkboeren houden hun kalfjes niet, althans de mannetjes niet.

'Dieren eten' van Jonathan Safran Foer is een echte aanrader! En helemaal geen pleidooi tot vegetarisme.

't kan zijn dat hij de stiertjes ook niet hield, maar we hebben wel degelijk de kalfjes in de wei gezien :)

Als we dan met de honden gingen wandelen, probeerden wij altijd te raden welk kalfje bij welke mama hoorde :LOL:
Geplaatste afbeelding

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#127 Geplaatst 19 februari 2011 - 14:50

VeganCatgirl zei:

er zijn veeeeeeeeeeel meer groenten dan sla en tomaat :-)

eitjes van mijn eigen kippen eet ik wel. Allez at. Want ik heb geen kipjes meer.

Voor de hele wereld van melk te voorzien, zoals nu gebeurt, moeten er kalfjes geslacht worden. Een koe wordt zwanger gemaakt zodat ze na de geboorte van het kalfje melk kan geven, die wij kunnen drinken. De kalfjes worden bijna onmiddellijk van bij de moeder gehaald zodat de mensen melk kunnen hebben.

De kalfjes zelf worden doorgaans vrij vlug (soms  dezelfde dag) van de moeder gescheiden hetgeen bij de moeder en het  kalf die een sterke band voelen, stress veroorzaakt. De vrouwtjes worden  meestal nieuwe melkkoeien, de mannelijke dieren worden afgemest, hetzij  als kistkalf, hetzij om op latere leeftijd geslacht te worden. De  kistkalveren brengen hun leven door in een kist waarin ze zich  nauwelijks kunnen bewegen. De kalveren krijgen ijzerarm voedsel om het  vlees wit te houden en lijden bijgevolg aan bloedarmoede. Omdat ze die  bloedarmoede proberen te compenseren door alles te likken waar ijzer in  zit (inclusief hun eigen urine), worden hun kooien in ijzervrij  materiaal gemaakt. In natuurlijke omstandigheden worden runderen 20 tot  25 jaar oud, in de melk- en vleesindustrie halen ze met moeite de helft  van die leeftijd.
BRON: Veelgestelde vragen (Vegetarisme en Dieren) ? EVA, verleidelijk vegetarisch

Wat een gruwel :cry: :( :cry: :cry:

Geplaatste afbeelding

Kattenpoot
Kattenpoot
  • 449 berichten
  • 3 katten

#128 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:59

De kalfjes zelf worden doorgaans vrij vlug (soms dezelfde dag) van de moeder gescheiden hetgeen bij de moeder en het kalf die een sterke band voelen, stress veroorzaakt.

Het meteen weghalen van de kalfjes heeft een rede. Namelijk zo min mogelijk stress!
Ik snap dat het beeld van moeder koe en kalf samen in de wei een heel mooi beeld is. Maar als ze later gescheiden worden, is de stress en het scheiden van de band heel veel moeilijker voor het dier.
Als je ze dan moet scheiden, is direct na de geboorte de beste manier.
Geplaatste afbeelding
Groetjes Nancy en de katten!

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#129 Geplaatst 19 februari 2011 - 16:19

VeganCatgirl zei:

Ik heb het geprobeerd en ik vind plantaardig eten veeeeeeel lekkerder én mijn ijzer-gehalte stond veel beter dan toen ik vegetarisch at. Ik vond genoeg alternatieve lekkere dingen in de biowinkels.

Voordeel is wel, Gent is een paradijs voor veggies en vegans :d

Ik probeer zoveel mogelijk plantaardig te eten. het enige waar ik eens in zeur, is een snoep kopen als ik teveel honger heb, als ik niks bij heb. En op de verplichte feestjes en etentjes.

Voor de rest eet ik plantaardig.

Ja ja, die plantaardige dingen zijn goed en wel. Maar vergeet niet dat er melk zit in véél meer dan dat! Eet je kroketjes? Of pomme duchess?

English Rose zei:

Veganist zou ik niet kunnen zijn :o . Ik zie het nut er ook niet van in eigenlijk. Wat is er mis met melk drinken? Of eieren van je eigen kippen? Daar sterft niemand door. Ik denk dat je dan echt nog alleen "sla en tomaten" kunt eten. In alle koekjes, chocolade... noem maar op. Overal zit bijna iets "dierlijks" in. Vegetariër zijn is al moeilijk genoeg als je op restaurant of naar feestjes gaat..
  Ieder zijn keuze natuurlijk, maar ik zou het niet kunnen.

Dat vind ik ook :) En vooral het vet gedrukte dan...

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#130 Geplaatst 19 februari 2011 - 16:25

Frances zei:

Ja ja, die plantaardige dingen zijn goed en wel. Maar vergeet niet dat er melk zit in véél meer dan dat! Eet je kroketjes? Of pomme duchess?

Dat vind ik ook :) En vooral het vet gedrukte dan...

nee, ik eet geen kroketjes :-) ik heb gebruik geen frietketel en zoals ik al zei ik noem mezelf geen veganist, thuis wel, elders (lees: op verplichte feesten en restaurantbezoekjes) ben ik vegetariër.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#131 Geplaatst 19 februari 2011 - 16:46

VeganCatgirl zei:

nee, ik eet geen kroketjes :-) ik heb gebruik geen frietketel en zoals ik al zei ik noem mezelf geen veganist, thuis wel, elders (lees: op verplichte feesten en restaurantbezoekjes) ben ik vegetariër.

Die kan je ondertussen ook al kopen voor de oven hoor, wat wij meestal ook doen ;) Maar waar trek je de lijn dan eigenlijk? Sorry voor mijn mss debiele voorbeelden, maar ja das uit curieuziteit denk ik :oops: Welke tussendoortjes eet je dan? Heb je dan nooit eens zin in een koek met chocolade (zoals een bastognekoek of prince koek ofzo?)

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#132 Geplaatst 19 februari 2011 - 18:01

niet echt, ik koop zelden koekjes voor thuis. En als ik er koop dan zijn het er voor mijn vriend. Soms koop ik er eens in de biowinkel, daar heb je heerlijke koekjes mét chocolade (puur) die toch plantaardig zijn.

Ik ken ook een meisje die plantaardige cupcakes en taarten bakt. Ik deed dat vroeger ook wel eens maar nu heb ik geen oven, dus bak ik niks meer.

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#133 Geplaatst 20 februari 2011 - 19:12

VeganCatgirl zei:

. De kistkalveren brengen hun leven door in een kist waarin ze zich nauwelijks kunnen bewegen. De kalveren krijgen ijzerarm voedsel om het vlees wit te houden en lijden bijgevolg aan bloedarmoede. Omdat ze die bloedarmoede proberen te compenseren door alles te likken waar ijzer in zit (inclusief hun eigen urine), worden hun kooien in ijzervrij materiaal gemaakt. In natuurlijke omstandigheden worden runderen 20 tot 25 jaar oud, in de melk- en vleesindustrie halen ze met moeite de helft van die leeftijd.

:o :o :o :o
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#134 Geplaatst 21 februari 2011 - 10:49

Roosje zei:

:o :o :o :o

Kalfsvlees kopen waar het roos ziet.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#135 Geplaatst 21 februari 2011 - 13:50

DORIS zei:

Kalfsvlees kopen waar het roos ziet.

Ja dat is een oplossing voor de mensen die kalfsvlees eten, ik eet enkel  bio vlees van volwassen dieren in de mate dat ik het kan nagaan hé, maar ik veronderstel dat een steak bv van een volwassen dier komt  (nu hetgeen je eerder zei is ook waar hoor, als je bij kleine boeren koopt die hun dieren goed verzorgen en die goed eten geven, dat vlees is evenwaardig aan  bio) , het weinige vlees dat ik koop komt sinds er in Leuven een Bioplanet is van daar en nu ik er over nadenk, ik heb daar nog geen kalfsvlees zien liggen dacht ik.  Misschien dat de bioboeren dat niet verkopen ?  Enfin hier ben ik niet zeker van.

Geplaatste afbeelding