Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen Zonder Vlees

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#16 Geplaatst 15 februari 2011 - 21:02

sneeuwwitje, alle kleine beetjes helpen ;)

ik ben het trouwens helemaal eens met english rose.
Ik dacht daar vroeger ook niet over na waar mijn lapje vlees vandaan kwam, dan ben ik beginnen werken in de vleesindustrie, wel , er waren heel veel dagen dat ik al bleitend optrok naar mijn werk en al bleitend terug naar huis reed (omdat ik wist dat ik de dag nadien terug moest gaan)
Als je eens ziet hoe het er daar aan toegaat begin je serieus na te denken.
Ik kan dat niet meer, vlees of vis of gevogelte of gelijk wat dan ook dat ooit geleefd heeft eten, ik trek dat ook door naar andere dingen, hier komt bijvoorbeeld ook geen leder in huis

Ik vind die massale overproductie er over, de manier waarop er met die dieren die voor de slacht dienen wordt omgegaan, ze hebben al een beroerd leven en dan worden ze in beroerde omstandigheden vervoert tot aan het slachthuis waar ze op een nog beroerder wijze worden geslacht.
Ik vind dat vreselijk.
Van mij mogen mensen gerust nog vlees eten, mijn halve trouwboek eet ook nog vlees (alhoewel hij er ook niet mag aan denken hoe er dan aan toegaat vooraleer dat lapje vlees op zijn bord terecht komt), maar heb dan tenminste een beetje respect voor levende wezens en geef ze dan niet zo een beroerd leven

Ik vind het erg dat mensen alleen maar denken aan de goeiekoop en compleet voorbijgaan aan het lijden dat een dier heeft moeten doorstaan.
Want de consument heeft de macht in handen en kan dingen veranderen.
Als mensen die goeiekope lapjes vlees niet meer willen kopen die afkomstig zijn van dieren die een hele lijdensweg hebben afgelegd dan moeten de producenten zich wel aanpassen en moeten ze wel op diervriendelijker manieren te werk gaan.
Maar ja, de portemenee en de euro's gaan toch wel voor , de levenskwaliteit van een dier staat op de laatste plaats.
Laat ze maar afzien, de consument ziet het toch niet en denkt er gewoon niet aan.

En van die overbodige luxe producten zoals foie gras, daar ga ik helemaal van over mijn nek.
Ik heb 1 keer mijn eigen principes daarover gebroken, toen onze poezels medicatie moesten krijgen en we het er gewoon niet inkregen, toen zijn we om foie gras gereden omdat gewone paté niet mocht (daar zit varken in).
Het deed me verdomde zeer dat ik het moest kopen en ik was gewoon doodbeschaamd toen ik aan de kassa stond van het warenhuis met dat in mijn kar.
Ik vond dat afschuwelijk dat ik dat moest aanschaffen.
Maar als ik dan moet kiezen tussen mijn poezels laten overleven of mijn principes dan kies ik voor mijn poezels.
Maar anders komt die viezigheid hier niet binnen.
Ik vind dat mottig dat mensen zoiets opeten en ze zich gewoon niet aantrekken wat die beestjes iedere dag van hun leven moeten ondergaan  want het is een delicatesse (omdat een paar stumperds zo onnozel zijn om daar dik voor te betalen en om zich dan wat beter te voelen omdat ze zogezegd iets speciaals eten)
Bah, waar men foie gras opdient, daar ben ik in ieder geval weg.
Ik snap niet hoe mensen zo Kunnen zijn eerlijk gezegd, hoe ze zo hun ogen kunnen sluiten voor zoveel leed en zoiets dan met smaak kunnen opeten terwijl ze dan voor hun hond of kat wel goed zijn.
Varkens, koeien, kippen, ganzen en andere dieren hebben net dezelfde gevoelens dan een kat of een hond...
Amai, ik zal wel prekerig overkomen, maar alé, dan is dat maar zo hé
Als iedereen gewoon een klein beetje zijn steentje zou bijdragen, door wat minder vlees te consumeren of door bepaalde producten te weren dan zouden heel veel dieren niet zo moeten lijden, dat mag ik toch wel zeggen vind ik.
Ook al vinden mensen me dan een zeurpiet.

Kattenpoot
Kattenpoot
  • 449 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 15 februari 2011 - 21:49

Nee hoor, ik vind dat niet zeurpieterig.

Weet je, je ogen sluiten is toch ook veel makkelijk voor mensen.
Zolang wij het niet weten, hoeven we ons niet schuldig te voelen...
Zo gaat dat toch vaak.

Bij ons in de familie heb ik vaak heftige discussies met mijn ouders of mijn zusje.
Ik kan gewoon niet tegen dat oppervlakkige denken. En de feiten willen ze niet geloven.
Waarom niet? Omdat dat makkelijker is...

Het is zo jammer dat alles aan het verkloten is op de wereld en dat dat grotendeels door de consumptiemaatschappij komt.
Ik ben altijd vrij milieubewust bezig. ( ik werk zelfs in een winkel met een milieuvriendelijk statement, en waar kunststoffen not done zijn, en woon in een stadsgedeelte dat helemaal inspeelt op de natuur. Ga zo maar door)
En ik ben heel blij dat ik mezelf nog recht in de spiegel kan aankijken. Natuurlijk kan niemand het perfect doen.
Maar een stuk bewustwording scheelt al een hoop.
Geplaatste afbeelding
Groetjes Nancy en de katten!

Gorecki
Gorecki
  • 2.064 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 15 februari 2011 - 21:49

Ik doe graag mee! Ik ben zelf tien jaar vegetariër geweest, maar helaas door een mitochondriale ziekte en afbraak van mijn spieren moet ik af en toe vlees eten
Ik wil wel meedoen en proberen zolang ik geen pijn ervaar :)

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 15 februari 2011 - 22:43

Ik eet sowieso al weinig vlees, omdat ik me schuldig voel als ik een dier eet + omdat ik er het milieu mee schaadt, maar voor deze periode wil ik het vlees wel even volledig laten.
Altijd vegetariër zijn zie ik niet zitten. Als je ziet hoeveel dierlijke producten wij dagelijks gebruiken, zou het wel hypocriet zijn enkel het vlees te schrappen...

Bijgevoegde thumbnails

• 180387_10150103949387855_512517854_6233785_6509746_n.jpg

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#20 Geplaatst 15 februari 2011 - 22:56

louise veggie zijn is inderdaad niet alleen vlees schrappen maar ook een hele hoop producten waar je t niet zou van verwachten.
Ik vind het doodjammer dat ik geen marshmellows meer mag eten en ook geen negerinnetetten bijvoorbeeld (melocakes geloof ik noemen die laatste) omdat daar gelatine inzit.
Hetzelfde met een hele hoop andere snoepjes (ik ben dol op zure beertjes maar heb dat ook moeten schrappen om dezelfde reden) en gebak en desserten
Ik had dat vroeger zelfs niet door dat daar ook beest inzit.
Zelfs bij je bakker in het brood kunnen er dierlijke stoffen inzitten (de broodverbeteraars), ik bak nu mijn eigen brood dus.
En als je bijvoorbeeld diepvriesgroenten koopt die al bereid zijn moet je ook heel goed opletten want dikwijls steekt men in zo een bereiding ook onderdelen van dieren.

Ik verwacht helemaal niet dat mensen zo een radicale ommekeer maken en compleet veggie worden, het is in t begin zeker moeilijk en je moet een hoop laten en veel leren
Maar ik ben wel heel blij als mensen een klein beetje moeite willen doen en een klein beetje willen laten.
Ik zou nog veel blijer zijn als mensen die overbodige producten zoals die foie gras dan wel zouden laten, er bestaat nog genoeg andere paté toch ook...(sorry hoor, maar ik krijg echt het heen en weer van die foie gras, k heb dat ooit eens op tv gezien, dat dwangvoederen, en ik word daar nog mottig van als ik er aan denk. Als je dan zelf iets moeten laten doen hebt zoals een gastroscopie waarbij ze ook zo een slang in je keel rammen om zo in je maag te kunnen kijken en je bedenkt je dan dat die beestjes zoiets iedere dag moeten meemaken maar zij dan nog gedwangvoederd worden tot hun maag en lever ver ontploft, alé, k vind dat zo erg :cry: , en als ik met mijn gezaag daarover ook maar 1 persoon even kan doen nadenken erover dan ben ik al blij)

gorecki, oei, dat klinkt niet goed, een mitochondriale ziekte, ik weet niet wat het is maar t klinkt niet goed in ieder geval

kattepoot, helemaal waar wat je zegt.
En niemand is perfect hoor ;)

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 6 katten

#21 Geplaatst 15 februari 2011 - 22:58

ik ben zelf jaren vegetariër geweest maar ik heb dat moeten opgeven omdat ik ziek en zwak werd.  Sedert ik weer vlees eet ben ik weer OK.  Ik eet wel zo weinig mogelijk vlees.

Ik vind de uithaal naar mensen die goedkoop vlees kopen wel een beetje fout... Ik heb geen werk, moet rondkomen van een uitkering, biovlees kopen is voor mij dus gewoon niet mogelijk, dat gaat mijn budget te boven.

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 6 katten

#22 Geplaatst 15 februari 2011 - 22:59

MAAR: nooit never ever van mn leven ga ik foie gras eten!!!!

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#23 Geplaatst 15 februari 2011 - 23:08

aldhissla, er zijn altijd alternatieven toch voor goedkoop  vlees?
Van geen vlees te eten wordt je niet ziek en zwak als je dan ook degelijke  vervangproducten eet, een mens heeft echt geen vlees nodig, dat is al heel lang wetenschappelijk bewezen dat mensen van oorsprong geen omnivoren waren maar herbivoren.
Er zijn bepaalde stoffen die je inderdaad vooral in vlees terugvindt, zoals bijvoorbeeld vitB12, ik heb daar ook regelmatig tekort aan, maar die tekorten kan je ook aanvullen met dingen zoals Befactforte verkrijgbaar bij de apotheek ;)
En dat vlees één van de veroorzakers is van darmkanker (de tweede en derde meest voorkomende kanker bij mannen en vrouwen) net omdat ons spijsverteringsstelsel niet gemaakt is om vlees te verteren.
Ik zeg dat niet om jou aan te vallen hoor maar dat zijn gewoon feiten.
Ik vind het alvast top dat je nooit foie gras zou eten , thumbs up hoor.
En ik snap heus wel dat het voor jou niet makkelijk is als vleeseter die van een uitkering moet leven om dan aan t goedkoop vlees voorbij te  gaan.
Maar ik was dan veggie op een uitkering, dat is ook niet makkelijk hoor.

Kattenpoot
Kattenpoot
  • 449 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 15 februari 2011 - 23:18

Aldhissla zei:

ik ben zelf jaren vegetariër geweest maar ik heb dat moeten opgeven omdat ik ziek en zwak werd.  Sedert ik weer vlees eet ben ik weer OK.  Ik eet wel zo weinig mogelijk vlees.

Ik vind de uithaal naar mensen die goedkoop vlees kopen wel een beetje fout... Ik heb geen werk, moet rondkomen van een uitkering, biovlees kopen is voor mij dus gewoon niet mogelijk, dat gaat mijn budget te boven.

Zo bedoelde ik die uithaal niet hè? Het gaat mij om de bewustwording. Dat heel heel veel mensen ( dus vaak ook degene met voldoende geld) juist afgaan op dat goedkope vlees.
En dat goedkope vlees is vaak heel fout vlees!! Maar dan vinden ze het belangrijker dat het 'lekker goedkoop' is.
Je zal mij niet horen zeggen dat mensen die het met weinig moeten doen, maar geld appart moeten leggen voor biovlees. Ik heb jaren geleden ook nog elke cent moeten omkeren.

Verder vind ik vlees eten niet fout. Mensen hebben altijd vlees gegeten. Dieren maken elkaar ook dood. Dat is de natuur. Eten en gegeten worden.
Maar ik wil weten wat ik eet. Hoe er met een dier is omgegaan.

En dan heb je natuurlijk nog het veevoeder....

Hoeveel regenwoud zal er al wel niet gekapt zijn voor die runderen van de MacDonalds.....??? :x
Geplaatste afbeelding

Kattenpoot
Kattenpoot
  • 449 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 15 februari 2011 - 23:20

En dat vlees één van de veroorzakers is van darmkanker (de tweede en derde meest voorkomende kanker bij mannen en vrouwen) net omdat ons spijsverteringsstelsel niet gemaakt is om vlees te verteren.
Ik zeg dat niet om jou aan te vallen hoor maar dat zijn gewoon feiten.

Die feiten verschillen ook overal he?
Mijn schoonzus heeft laatst nog onderzoeken ingezien waaruit blijkt dat ons spijsverteringsysteem juist WEL gebouwd is voor vlees. ( en natuurlijk ook groentes, zaden, fruit. Maar dan weer geen nachtschade producten als tomaten)
En eigenlijk helemaal niet op producten als zuivel en brood e.d.

Ik zal haar eens vragen of ze wat info online heeft staan.

Nog even over het darmkanker verhaal. Idd schijnt het zo te zijn dat ( vooral rood) vlees dikke darmkanker schijnt te veroorzaken. Vanwege een bepaald soort ijzer als ik me niet vergis.
Desalniettemin zijn er ook veel genoeg onderzoeken die dit weer weerlegd hebben.
Ik denk dat de waarheid misschien wel in het midden ligt, en je alles met mate moet gebruiken.

Bewerkt door Kattenpoot, 15 februari 2011 - 23:37.

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 16 februari 2011 - 10:54

Ik vind het goed dat mensen nadenken over wat ze eten. Ik eet zeer weinig vlees en enkel biologisch en Ok het is duurder maar als je 120 g biologisch vlees/gevogelte koopt ipv 200 g gewoon vlees/gevogelte zit je misschien aan dezelfde prijs ? En veel vlees eten wordt door geen enkele dokter aangeraden. Er gaat niemand ondervoed worden  van bv 2x per week geen vlees/vis/gevogeltje te eten en op jaarbasis over de gehele bevolking bekeken zou dat toch ook al een verschil maken.  Biologisch vlees/gevogelte is sowieso gezonder maar de hoofdreden voor mij om biologisch vlees te eten is toch wel dat die dieren een veel beter leven gehad hebben. Kleine boerderijen die op een diervriendelijke wijze tewerk gaan zouden subsidies moeten krijgen om het vol te houden en dat zou dan de prijs naar de consument toe ook kunnen drukken.  
En het personeel van de slachhuizen zou ook eens heropgevoed mogen worden, het is niet opdat een dier al die traumatische ervaring van het slachten moet ondergaan dat het eerst nog wat extra gefolterd moet worden.
Nu ja ieder zijn mening, dit is de mijne.
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 16 februari 2011 - 11:19

Zwerver zei:

Maar al die vlees-eters flink over de zeik laten zetten! :LOL:

Ik kan niet zonder vlees I MUST HAVE MEAT!

Maar er was wel een periode dat ik geen vlees at.

Ik werkte bij de slagerij en als je elke dag naar vlees stink, dan is je eetlust verminderd...

Opeens is bloemkool en broccoli zo lekker.

Ik woog maar 48 kilo (ben 1.70) en had geen kleur.

Het vlees eten begon weer toen ik een normale baan had ipv slager. Dat was ongeveer 9 jaar geleden.

Elke slager STINKT niet naar vlees.Normaal gezien wassen ze zich op tijd.Al eens nagedacht over de herkomst van groenten?Biologisch of niet.
Het groeit meestal toch in de grond en wat zit daarin?
Zo kunnen wij nog verder gaan.Iedereen doet wat hij wil maar zonder dierlijke proteinen blijf je dus niet gezond of je moet beginnen met supplementen.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#28 Geplaatst 16 februari 2011 - 11:43

English Rose zei:

De aflevering van Basta bewees al dat de mens hypocriet is, als het kalfje een naam heeft en ze laten beelden zien samen met de moeder, dan vloeien de traantjes... Maar de volgende dag is het alweer vergeten als ze hun spaghetti met gehakt of een lekkere malse biefstuk eten. Ik ben al 13 jaar vegetariër. Dus ik doe zeker mee. Mensen moeten hier eens meer over nadenken : waar komt mijn vlees vandaan? Niet iedereen moet van mij veggi worden, zeker niet hoor. Maar biologisch eten is al een stap in de goede richting.

Hier kan ik mij volledig in vinden!!
Ook ik ben al enkele jaren vegetariër.

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

lizke
lizke
  • 5.523 berichten
  • 1 katten

#29 Geplaatst 16 februari 2011 - 11:57

Hier is het een keer per week vegetarisch... alle beetjes helpen zeker... Moest mijn echtgenoot mee vegetarisch willen eten, zou ik het willen proberen, maar die wilt dat absoluut niet en heb dus ook geen zin om zo apart zitten te koken enzo... Eet wel geen wild, lams, paard, konijn...
Mja, m.a.w. ik ben gewoon hypocriet :oops: :onzeker:

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#30 Geplaatst 16 februari 2011 - 11:58

Aldhissla zei:

en van dat goedkoop vlees vol hormonen en troep word je niet ziek? raar...

ik ben al bijna 13 jaar vegetariër en ik ben niet meer of minder ziek dan anders.

als je vegetarisch eet op een bewuste en goed doordachte manier kom je niks te kort.