Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen Zonder Vlees

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#31 Geplaatst 16 februari 2011 - 12:27

Vegetariër worden zou ik niet kunnen... ik eet graag mijn steak bearnaise op restaurant (sorry...), maar ben wel een enorme dierenvriend, soms denk ik na als ik vlees eet en dan heb ik ineens geen honger meer ....maar soms ook niet, dan smaakt het me echt goed.

Wel ga ik nu 1 -2 dag/week een vegetarische dag houden, en die is vandaag.  ben op mijn werk en ook al ligt er pepersalami van mij in de ijskast, ik ga het niet eten :d

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#32 Geplaatst 16 februari 2011 - 12:54

lathyrus zei:

aldhissla, er zijn altijd alternatieven toch voor goedkoop  vlees?
Van geen vlees te eten wordt je niet ziek en zwak als je dan ook degelijke  vervangproducten eet, een mens heeft echt geen vlees nodig, dat is al heel lang wetenschappelijk bewezen dat mensen van oorsprong geen omnivoren waren maar herbivoren.
Er zijn bepaalde stoffen die je inderdaad vooral in vlees terugvindt, zoals bijvoorbeeld vitB12, ik heb daar ook regelmatig tekort aan, maar die tekorten kan je ook aanvullen met dingen zoals Befactforte verkrijgbaar bij de apotheek ;)

Lathyrus dit klopt absoluut niet
Voedsel Van nature is de mens een omnivoor, alhoewel hij ook als vegetariër  kan leven. Aanvankelijk bekwamen de primitieve mensen hun voedsel als  jagers en verzamelaars. Men vermoedt dat de jacht vooral toevertrouwd werd aan mannen, terwijl de vrouwen van een groep de kleine kinderen beschermden en vruchten  of eetbare zaden, wortels en bladeren verzamelden. Het verzamelen van  voedsel in de wilde natuur was zeer belangrijk. Er was immers niet elke  dag vlees of vis beschikbaar om de honger te stillen. Het spreekt vanzelf dat voor de opkomst van de landbouw,  de mens een kwetsbaar bestaan leidde en kannibalisme kwam in de vroege  prehistorie zeker voor. Perioden van voedselgebrek waren een ramp voor  een familie of stam, omdat ondervoede mensen te weinig energie hadden om  zich te verdedigen tegen roofdieren of vijandige buren.
De landbouw maakte de ontwikkeling van steden en een hogere vorm van  beschaving mogelijk. Er ontstond handel in voedingsmiddelen en deze  evoluties veranderden het voedselpatroon. Wat men in de Oudheid vooral  at verschilde van land tot land. Zo was vlees in het oude Griekenland  een luxeproduct, maar in gebieden die zeer geschikt waren voor veeteelt  een gewone vorm van voedsel.

BRON

lathyrus zei:

En dat vlees één van de veroorzakers is van darmkanker (de tweede en  derde meest voorkomende kanker bij mannen en vrouwen) net omdat ons  spijsverteringsstelsel niet gemaakt is om vlees te verteren.

Betreft dat het eten van vlees kanker verwekkend is en dan voornamelijk darmkanker.
Veel en langdurig rood vlees KAN kanker veroorzaken

lathyrus zei:

Ik zeg dat niet om jou aan te vallen hoor maar dat zijn gewoon feiten.

Waar is dit alles op gebasseerd? Ik wil erg graag onderbouwing
Ik eet vanavond heerlijk mijn stukje vlees op en geniet er ook elke avond van een stukje vlees.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#33 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:11

Daarnaast is ook aan de vorm van de kiezen te zien of het een omnivoor herbivoor of carnivoor betreft.
Een herbivoor heeft afgeplatte kiezen die moet namelijk zijn voer kunnen malen.
Een carnivoor heeft knipkiezen deze moet zijn vlees kunnen scheuren.
En een omnivoor heeft knobbelkiezen deze moet alles kunnen eten.
Ik weet niet wat voor een kiezen jullie hebben maar ik heb knobbelkiezen en ben dus een omnivoor.
Daarnaast doen herbivoren ook hun voedsel herkauwen :misselijk: Ik moet er niet aan denken om dus een herbivoor te zijn zoals hierboven wordt gezegd.

Het WHO geeft ook aan dat wij alle voedingsmiddelen uit ons voedsel dient te halen. Dit houdt in dat voor een goede en gezonde maaltijd je de schrijf van 4 ( voorheen 5) moet volgen. Indien niet dan krijgt je lichaam te korten. Hier zal je vroeg of laat hinder van ondervinden. In de schrijf van 4 staat niet nu gaan we naar de apotheek en halen we een potje van een of ander vitaminesupplement. Ik heb het er nog nooit in zien staan. Wanneer je ziek bent is het wat anders.

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#34 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:11

ik ga niet meedoen. Hoewel ik niet elke dag vlees eet ben ik zeker geen vegetarier. En zal ik dat ook niet worden. Wel wil ik zoveel mogelijk biologisch vlees eten en probeer ik wel op te letten hoe het stukje vlees heeft geleefd voor het op mijn bord terecht kwam.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:23

jubikelcats zei:

Lathyrus dit klopt absoluut niet
Voedsel Van nature is de mens een omnivoor, alhoewel hij ook als vegetariër kan leven. Aanvankelijk bekwamen de primitieve mensen hun voedsel als jagers en verzamelaars. Men vermoedt dat de jacht vooral toevertrouwd werd aan mannen, terwijl de vrouwen van een groep de kleine kinderen beschermden en vruchten of eetbare zaden, wortels en bladeren verzamelden. Het verzamelen van voedsel in de wilde natuur was zeer belangrijk. Er was immers niet elke dag vlees of vis beschikbaar om de honger te stillen. Het spreekt vanzelf dat voor de opkomst van de landbouw, de mens een kwetsbaar bestaan leidde en kannibalisme kwam in de vroege prehistorie zeker voor. Perioden van voedselgebrek waren een ramp voor een familie of stam, omdat ondervoede mensen te weinig energie hadden om zich te verdedigen tegen roofdieren of vijandige buren.
De landbouw maakte de ontwikkeling van steden en een hogere vorm van beschaving mogelijk. Er ontstond handel in voedingsmiddelen en deze evoluties veranderden het voedselpatroon. Wat men in de Oudheid vooral at verschilde van land tot land. Zo was vlees in het oude Griekenland een luxeproduct, maar in gebieden die zeer geschikt waren voor veeteelt een gewone vorm van voedsel.
BRON

Betreft dat het eten van vlees kanker verwekkend is en dan voornamelijk darmkanker.
Veel en langdurig rood vlees KAN kanker veroorzaken

Waar is dit alles op gebasseerd? Ik wil erg graag onderbouwing
Ik eet vanavond heerlijk mijn stukje vlees op en geniet er ook elke avond van een stukje vlees.

Idd.Je bent uitstekend gedocumenteerd.Voor mijn part mag iedereen vegetarier worden.Ieder zijn ding.Ik eet niet veel vlees maar zonder voel ik mij niet goed.Liever een stukje vlees dan een pil.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#36 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:25

;)

Oh dit is helemaal niet goed voor me om thuis te zitten. Het slechte in me komt naar boven :LOL:

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:28

Je kan ook zoals ik

Kalkoenen, varkens en koeien houden om zelf je diepvries mee te vullen. Maar ik ben een viesneus en een mini vlees eter. Mijn echtgenoot eet met plezier mijn stukje biefstuk (dat 12 keer zo groot is als dat van de winkel en niet krimp in de pan) mee op.

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#38 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:31

jubikelcats zei:

;)

Oh dit is helemaal niet goed voor me om thuis te zitten. Het slechte in me komt naar boven :LOL:

:) De waarheid!

Kattenpoot
Kattenpoot
  • 449 berichten
  • 3 katten

#39 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:48

De stelling dat vlees zo ongezond is voor ons, komt natuurlijk ook grotendeels door het veevoeder. ( vlees zelf is heus niet ongezond. Alles is ongezond waar je teveel van eet)
Wat daar allemaal in zit....geen wonder dat we er ziek van worden.
Geplaatste afbeelding
Groetjes Nancy en de katten!

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#40 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:51

Hier ook:

[url=]06.14.99 - Meat-eating was essential for human evolution, says UC Berkeley anthropologist specializing in diet[/url] ] [SIZE=5]

[...]
Milton said that her theories do not reflect on today's vegetarian diets, which can be completely adequate, given modern knowledge of nutrition.
"We know a lot about nutrition now and can design a very satisfactory vegetarian diet," said Milton, a professor in the Department of Environmental Science, Policy & Management.
But she added that the adequacy of a vegetarian diet depends either on modern scientific knowledge or on traditional food habits, developed over many generations, in which people have worked out a complete diet by putting different foods together.
[...]
"I disagree with those who say meat may have been only a marginal food for early humans," said Milton. "I have come to believe that the incorporation of animal matter into the diet played an absolutely essential role in human evolution."

Ik vraag mij af wat de toekomst zou brengen indien men minder/geen vlees at. Zou onze "evolutie" dan geen achteruitgang kennen? En indien dat het geval is, zou dat dan "goed", "slecht", of "de normale gang van het universum" zijn?

Mijn persoonlijke mening is dat dat "slecht" zou zijn. En dan kies ik er ook voor om niet vegetarisch te gaan leven. Maar meningen verschillen he.
Geplaatste afbeelding

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:19

@Dorien : Ik zou het nog niet kunnen eten persoonlijk :) Maar ik heb er zeker niks op tegen dat mensen toch vlees eten, als ze het op jouw manier doen. Als de dieren vrijheid hebben en goed behandeld worden, en pijnloos geslacht. Geen probleem. Het is de natuur he. Dieren eten elkaar nu eenmaal op.
Ik heb zo eens een Amerikaanse documentaire gezien over de varkenshouders. Man ik zat te JANKEN! De biggetjes worden van de moeder gehaald  al snel na de geboorte. Moeder schreeuwt, biggetjes schreeuwen. De biggen worden dan in een bak "gegooid" en raken dus soms met hun hoofd de ijzeren staven. Dan liggen ze nog lang te spartelen of dood te bloeden. De overlevers worden dan vetgemest... Brr, als je dat allemaal weet. Dat was undercover gefilmd, dus echt "het leven zoals het is". Vreselijk :8

Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#42 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:24

Kattenpoot zei:

De stelling dat vlees zo ongezond is voor ons, komt natuurlijk ook grotendeels door het veevoeder. ( vlees zelf is heus niet ongezond. Alles is ongezond waar je teveel van eet)
Wat daar allemaal in zit....geen wonder dat we er ziek van worden.

De veehouders hebben nog altijd de keuze tussen goed kwaliteitsveevoeder en goedkoop buitenlands.De grote verkiezen de goedkope oplossing en maken zo de hele sector verdacht in de ogen van de koper.Er is zeker en vast nog kwaliteitsvlees te koop aangeboden.En ook aan een normale prijs.Het is niet minder waard dan vlees met een bio label.

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:30

Gwynyth zei:

Hier ook:

Ik vraag mij af wat de toekomst zou brengen indien men minder/geen vlees at. Zou onze "evolutie" dan geen achteruitgang kennen? En indien dat het geval is, zou dat dan "goed", "slecht", of "de normale gang van het universum" zijn?

Mijn persoonlijke mening is dat dat "slecht" zou zijn. En dan kies ik er ook voor om niet vegetarisch te gaan leven. Maar meningen verschillen he.

Healthy Eating Pyramid - What Should You Eat? - The Nutrition Source - Harvard School of Public Health

Als we Harvard mogen geloven gaat het toch niet zo goed met de volksgezondheid want in hun laaste voedingspyramide van januari 2011 (nu eigenlijk ook al in de vorige) raden ze aan om elke dag een multivitaminencomplex te nemen als een soort verzekering voor goede gezondheid.

Wat ook wel interessant is is dat ze nu ook zeggen dat we veel meer "plantaardige voeding" moeten eten

Go with plants. Eating a plant-based diet is healthiest.  Choose plenty of vegetables, fruits, whole grains, and healthy fats, like olive and canola oil. Check out these delicious healthy recipes that bring the Healthy Eating Pyramid into your kitchen.

En ze raden duidelijk het gebruik van veel rood vlees af, dus wat minder rood vlees zal de evolutie niet achteruit laten gaan hoor. :)

Cut way back on American staples. Red meat and processed meat, refined grains, potatoes, sugary drinks, and salty snacks are part of American culture, but they’re also really unhealthy. Go for a plant-based diet rich in non-starchy vegetables, fruits, and whole grains. And if you eat meat, fish and poultry are the best choices.

Geplaatste afbeelding

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#44 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:36

DORIS zei:

Idd.Je bent uitstekend gedocumenteerd.Voor mijn part mag iedereen vegetarier worden.Ieder zijn ding.Ik eet niet veel vlees maar zonder voel ik mij niet goed.Liever een stukje vlees dan een pil.

als vegetariër slik ik uiteraard elke dag pillen :o

(het sloeg misschien op jezelf, maar het komt over alsof alle vegetariërs dan maar pillen moeten slikken omdat ze zoveel tekort komen)

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#45 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:41

VeganCatgirl zei:

als vegetariër slik ik uiteraard elke dag pillen :o

(het sloeg misschien op jezelf, maar het komt over alsof alle vegetariërs dan maar pillen moeten slikken omdat ze zoveel tekort komen)

Sorry,ik beledig niemand hier.Ben zelf 11 jaar vegetarier geweest.Voor mij is alles O.K. zolang een mens het voor zichzelf goed vindt.