Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen Zonder Vlees

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#46 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:42

Ik slik als vegetariër geen pillen.
Als je voldoende vervangende producten eet is dat ook niet nodig.
Ik laat wel elk jaar mijn bloed testen om mogelijke tekorten te ontdekken,
tot nu toe nog nooit tekorten gehad.

Ik vind ook zeker niet dat iedereen vegetariër moet zijn.
Ieder moet dat voor zichzelf bepalen.
Zolang de mensen mijn keuze respecteren, respecteer ik ook hun keuze

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#47 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:46

Roosje zei:

Healthy Eating Pyramid - What Should You Eat? - The Nutrition Source - Harvard School of Public Health

Als we Harvard mogen geloven gaat het toch niet zo goed met de volksgezondheid want in hun laaste voedingspyramide van januari 2011 (nu eigenlijk ook al in de vorige) raden ze aan om elke dag een multivitaminencomplex te nemen als een soort verzekering voor goede gezondheid.

Wat ook wel interessant is is dat ze nu ook zeggen dat we veel meer "plantaardige voeding" moeten eten

Go with plants. Eating a plant-based diet is healthiest. Choose plenty of vegetables, fruits, whole grains, and healthy fats, like olive and canola oil. Check out these delicious healthy recipes that bring the Healthy Eating Pyramid into your kitchen.

En ze raden duidelijk het gebruik van veel rood vlees af, dus wat minder rood vlees zal de evolutie niet achteruit laten gaan hoor. :)

Cut way back on American staples. Red meat and processed meat, refined grains, potatoes, sugary drinks, and salty snacks are part of American culture, but they’re also really unhealthy. Go for a plant-based diet rich in non-starchy vegetables, fruits, and whole grains. And if you eat meat, fish and poultry are the best choices.

Oh nee, absoluut niet: van minder rood vlees eten zal de evolutie inderdaad niet achteruitgaan.

Maar ik heb het over helemaal géén vlees meer eten. Volgens mij is een "gezonde" mix van alles (= vlees, vis, groenten, fruit enz) nog steeds het beste. Wat "gezond" exact inhoudt, hangt van persoon tot persoon af, denk ik. Maar ik ben niet van plan om helemaal nooit meer vlees te gaan eten. Dat wil niet zeggen dat ik mij geen vragen stel ivm het hoe dat dit vlees tot stand gekomen is he. Daar loopt een helehoop mank, en dat moet ook aangekaart worden. Maar ik hou vlees in mijn voedselpakket.
Geplaatste afbeelding

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#48 Geplaatst 16 februari 2011 - 15:13

Periode dat ik geen vlees at kun je wel zeggen dat ik op een anorexia patient leek.

Wow veel vegatariers hier op de katten forum :o

Eten de katten dan ook biologische vlees? Lijkt me sterk.

Als ik nou alles wist en alles over moet bij nadenken, dan zit er teveel informatie in m'n hoofd. Als er teveel dingen in m'n hoofd zitten dan eet ik vlees onbewust.
Ik denk er niet bij na over dat beestjes in een hokje worden gestopt. Sorry. Mijn hoofd zegt dat het erg is, maar mijn maag niet.

7 jaren geleden had ik een date. Hij was vegatarier. We gingen naar een Griekse restaurant. Ik wist niet dat hij vegatarier was, toen ik wou bestellen, mocht ik geen vlees bestellen (wtf aten we dan in Griekse restaurant). Uit respekt at ik een vegatarische mousaka. Ik was zo boos en shagrijnig dat ik 's avonds nog een febo hamburger at.

Noem mij maar zwak, dierenbeul dat ik gewone vlees eet. Maar ik kan echt niet dagen zonder vlees. Tijden dat ik student was, natuurlijk wilde ik biologsiche vlees kopen, maar dat kon niet. Het is gewoon veels te duur.

Maar ik eet geen varkensvlees, daar zitten dierlijk vetten in die in je huid blijft en ik krijg hardstikke veel pukkels van. Ik vind varkentjes zulke lieve beestjes! En ik ben een varken van de chinese horoscoop!

Kerstmis is allang voorbij, maar een prachtige nummer.

YouTube - Brigitte Kaandorp & Vocalicious - De Kerstboodschap
Geplaatste afbeelding

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#49 Geplaatst 16 februari 2011 - 15:28

Jana_23 zei:

:duim:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#50 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:11

Jana_23 zei:

waar haal jij dan de vitB12 uit?
Want daar zit ik dus iedere keer wel degelijk met een tekort.
Die vitamine zou vooral in vlees zitten en heel weinig in andere dingen
en ik moet wel pillen slikken om dat tekort aan te vullen
Ik laat ieder jaar mijn bloed nakijken en ieder jaar zit ik met een tekort tot ik het dan aanvul met die bfactforte en dan is t terug in orde voor een tijd
Voor de rest is alles ok wat betreft mijn bloedwerk, juist datte...

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#51 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:23

jubikelcats zei:

Lathyrus dit klopt absoluut niet
Voedsel Van nature is de mens een omnivoor, alhoewel hij ook als vegetariër  kan leven. Aanvankelijk bekwamen de primitieve mensen hun voedsel als  jagers en verzamelaars. Men vermoedt dat de jacht vooral toevertrouwd werd aan mannen, terwijl de vrouwen van een groep de kleine kinderen beschermden en vruchten  of eetbare zaden, wortels en bladeren verzamelden. Het verzamelen van  voedsel in de wilde natuur was zeer belangrijk. Er was immers niet elke  dag vlees of vis beschikbaar om de honger te stillen. Het spreekt vanzelf dat voor de opkomst van de landbouw,  de mens een kwetsbaar bestaan leidde en kannibalisme kwam in de vroege  prehistorie zeker voor. Perioden van voedselgebrek waren een ramp voor  een familie of stam, omdat ondervoede mensen te weinig energie hadden om  zich te verdedigen tegen roofdieren of vijandige buren.
De landbouw maakte de ontwikkeling van steden en een hogere vorm van  beschaving mogelijk. Er ontstond handel in voedingsmiddelen en deze  evoluties veranderden het voedselpatroon. Wat men in de Oudheid vooral  at verschilde van land tot land. Zo was vlees in het oude Griekenland  een luxeproduct, maar in gebieden die zeer geschikt waren voor veeteelt  een gewone vorm van voedsel.

BRON

Betreft dat het eten van vlees kanker verwekkend is en dan voornamelijk darmkanker.
Veel en langdurig rood vlees KAN kanker veroorzaken

Waar is dit alles op gebasseerd? Ik wil erg graag onderbouwing
Ik eet vanavond heerlijk mijn stukje vlees op en geniet er ook elke avond van een stukje vlees.

wel, ik heb daar een hele studie over zitten lezen x aantal jaar geleden op een medische site die aan kankeronderzoek deed en dat publiceerde, geen veggie site.
Ik schrok er zelf ook wel van, dat men vertelde dat mensen vroeger herbivoren waren en geen omnivoren.
Maar t was allemaal blijkbaar serieus onderzocht en t stond op gene zeversite maar sla me dood, ik weet niet meer waar ik dat gevonden heb.
Ik ga ook niet beginnen aan een welles nietes discussie.
Ik geloof best dat de waarheid ergens in het midden ligt.
En dat je op t internet studies vindt die gelijk wat je dan ook wilt beweren die bewering ondersteunen.
Van mij moeten mensen helemaal niet vegetarisch worden, van mij mogen ze gerust vlees eten.
Ik heb alleen maar iets tegen die massale overproductie en die massale overconsumptie waar de dieren t slachtoffer van zijn want alles moet zo goedkoop mogelijk dus worden die dieren op een afschuwelijke manier behandeld om het zo goedkoop mogelijk te houden.
Daarbij hoort oa het castreren van biggen zonder verdoving.
Dat vind ik nog zoiets vreselijks.
Geen enkele varkensboer kan op mijn symphatie rekenen hoor.
Van mij mogen ze allemaal failliet gaan, als ze op zo een manier met dieren omspringen.
En als je dan zelf in t vlees hebt gewerkt en hebt gezien hoe het er daar aan toegaat, t is erg.
Men slacht iedere dag een massale hoeveelheid dieren.
Terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
Bepaalde onderdelen van het dier verdwijnen jaren in een vriezer terwijl men voor andere bepaalde onderdelen dan massaal moet slachten ipv gewoon eens alles direct te verbruiken, dan zouden er minder dieren moeten geslacht worden en zou er minder overschot zijn.
Zo is t bv met de feestdagen (rond kerst en nieuw) dat er massale vraag is naar varkenshaasjes.
Dus gaat men in overdrive tegen dan met het slachten juist voor dat ene stukje vlees (want er zit er zo maar eentje in één varken) terwijl de rest van het varken gewoon niet voldoende verkocht geraakt en men met overschotten zit die letterlijk jaren in de vriezer verdwijnen (ik heb nog geweten dat ze k weet niet hoeveel onderdelen uit de vriezer haalden en die er al acht jaar in zaten voor ze verkocht geraakten), ik vind dat erg.
Het is gewoon "te"
En mensen kunnen er wel degelijk iets aan doen.
Maar dat willen er heel veel natuurlijk niet want dan voelen ze het in hun portemenee en dat mag toch niet.
Laat dan maar dieren lijden...

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#52 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:31

DORIS zei:

Idd.Je bent uitstekend gedocumenteerd.Voor mijn part mag iedereen vegetarier worden.Ieder zijn ding.Ik eet niet veel vlees maar zonder voel ik mij niet goed.Liever een stukje vlees dan een pil.

voor mijn part mogen mensen vlees eten.
Maar ik vind dat ik dan ook mag zeggen wat er gebeurd met de dieren die geslacht worden en als mensen zich dat niet willen aantrekken of daar niet willen aan denken dan is dat prima als ze dat kunnen, wat mij betreft zijn die mensen niet minder dan mij hoor.
Ik vind het dan wel vreemd dat mensen zich meestal aangevallen voelen als je dan zoiets vertelt.
Je zou daar niks over mogen zeggen.
Maar als je er nooit iets over zegt gaat er ook nooit iemand over nadenken en gaat er nooit iets veranderen, ook geen heel klein beetje ...
En niet iedere veggie slikt pillen.
Ik slik dat ene vitamine supplement omdat ik moeilijk vitB12 opneem.
Je hebt zelfs mensen die de pillen ook niet opnemen, die dan spuitjes moeten krijgen (ook mensen die vlees eten en daaruit dan de vitamines niet genoeg opnemen)
Maar niet iedereen die vegetarisch eet heeft het nodig om pillen te slikken voor gelijk wat dan ook.
Ik vind er in ieder geval niks verkeerd aan dat ik mijn specifiek tekort opvul op die manier aangezien er geen andere manier is voor mij die ik aanvaardbaar vind.
Ik kan geen vlees eten, ik vind dat vies, voor mij is dat een lijk en is dat net hetzelfde als dat men naar het kerkhof zou gaan en daar een mens zou opgraven en die in schellekes zou snijden.
Ik krijg het gewoon niet door mijn strot, dus geef mij dan maar een pilletje voor dat tekort.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#53 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:00

lathyrus zei:

wel, ik heb daar een hele studie over zitten lezen x aantal jaar geleden op een medische site die aan kankeronderzoek deed en dat publiceerde, geen veggie site.
Ik schrok er zelf ook wel van, dat men vertelde dat mensen vroeger herbivoren waren en geen omnivoren.
Maar t was allemaal blijkbaar serieus onderzocht en t stond op gene zeversite maar sla me dood, ik weet niet meer waar ik dat gevonden heb.
Ik ga ook niet beginnen aan een welles nietes discussie.
Ik geloof best dat de waarheid ergens in het midden ligt.
En dat je op t internet studies vindt die gelijk wat je dan ook wilt beweren die bewering ondersteunen.
Van mij moeten mensen helemaal niet vegetarisch worden, van mij mogen ze gerust vlees eten.
Ik heb alleen maar iets tegen die massale overproductie en die massale overconsumptie waar de dieren t slachtoffer van zijn want alles moet zo goedkoop mogelijk dus worden die dieren op een afschuwelijke manier behandeld om het zo goedkoop mogelijk te houden.
Daarbij hoort oa het castreren van biggen zonder verdoving.
Dat vind ik nog zoiets vreselijks.
Geen enkele varkensboer kan op mijn symphatie rekenen hoor.
Van mij mogen ze allemaal failliet gaan, als ze op zo een manier met dieren omspringen.
En als je dan zelf in t vlees hebt gewerkt en hebt gezien hoe het er daar aan toegaat, t is erg.
Men slacht iedere dag een massale hoeveelheid dieren.
Terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
Bepaalde onderdelen van het dier verdwijnen jaren in een vriezer terwijl men voor andere bepaalde onderdelen dan massaal moet slachten ipv gewoon eens alles direct te verbruiken, dan zouden er minder dieren moeten geslacht worden en zou er minder overschot zijn.
Zo is t bv met de feestdagen (rond kerst en nieuw) dat er massale vraag is naar varkenshaasjes.
Dus gaat men in overdrive tegen dan met het slachten juist voor dat ene stukje vlees (want er zit er zo maar eentje in één varken) terwijl de rest van het varken gewoon niet voldoende verkocht geraakt en men met overschotten zit die letterlijk jaren in de vriezer verdwijnen (ik heb nog geweten dat ze k weet niet hoeveel onderdelen uit de vriezer haalden en die er al acht jaar in zaten voor ze verkocht geraakten), ik vind dat erg.
Het is gewoon "te"
En mensen kunnen er wel degelijk iets aan doen.
Maar dat willen er heel veel natuurlijk niet want dan voelen ze het in hun portemenee en dat mag toch niet.
Laat dan maar dieren lijden...

Zolang je het niet kan onderbouwen en met daadwerkelijk bewijs kan aankomen is het voor mij zever.
Ik heb op verschillende sites gelezen dat de mens altijd al een omnivoor was. Ons gebit is er naar gemaakt ook. Ons gebit is niet gemaakt naar zijnde om planten te eten.
Bij de oude romeinen aten ze ook al vlees.

Vegetariers, ik vind ze hypocriet. Geen vlees eten, maar wel katoen aan de lichaam, wel een tas of schoenen van leder. Dit alles wordt door dieren geproduceerd.
Wanneer je gruwel van een stukje vlees op je bord, trek dan vooral geen leren schoenen aan. Wat het dier wat geslacht wordt om het stukje vlees, daar trek je dan wel de schoenen van aan. Want die schoenen worden daarvan gemaakt. Dat ene leuke tasje waar leer in zit op de markt oid dat wordt van dat dier gemaakt.
Die lederen jas die je altijd al heb willen maken, die wordt daarvan gemaakt.
Die lederen bankstel wordt daarvan gemaakt.

Echter wanneer niemand meer vlees eet, of niemand meer dat leer wil hebben, dan krijg je een overbevolking van onze runderen of varkens. Ze trekken massaal naar de steden toe. Immers er is geen plek verder voor ze. Ze zullen het nodige verzieken. Is dit dan wat jullie willen? Moet dit dan het lot voor deze dieren worden? Of dat ze zullen uitsterven? Dan is de Nederlandse koe ineens van de velden verdwenen. Je ziet alleen maar dorre akkers, nog geen eens want deze dorre akkers worden opgevuld met huizen. De landen worden overvol met huizen. Meer emigranten, nog meer criminelen want immers die zullen ook in die zelfde huizen gaan wonen. Is zowel Nederland als België niet genoeg opgevuld? Er is al zo weinig stukje groen.
Maar oke we gaan al het groen opvullen met huizen. Het zijn niet alleen de koeien schapen e.d die op het groen komen. Maar ook reeen, vossen, marters en meer van dit soort wild. Hun nauurlijke habitat wordt hiermee aangetast.

Maar oke, we schijnen herbivoren te zijn. Dus de koeien, varkens, schapen, kippen e.d daar hoeft niet mee gefokt te worden. Geen leer, geen ei, niet die warme wolle trui, de natuurlijke habitat wordt aangetast dus geen katoen, niet die leuke trui die daar hangt. Geen lekkere warme donsjas.

Moet ik verder gaan, ik denk dat mijn boodschap duidelijk is.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#54 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:15

jubikelcats zei:

Vegetariers, ik vind ze hypocriet. Geen vlees eten, maar wel katoen aan de lichaam, wel een tas of schoenen van leder. Dit alles wordt door dieren geproduceerd.
Wanneer je gruwel van een stukje vlees op je bord, trek dan vooral geen leren schoenen aan. Wat het dier wat geslacht wordt om het stukje vlees, daar trek je dan wel de schoenen van aan. Want die schoenen worden daarvan gemaakt. Dat ene leuke tasje waar leer in zit op de markt oid dat wordt van dat dier gemaakt.

Echter wanneer niemand meer vlees eet, of niemand meer dat leer wil hebben, dan krijg je een overbevolking van onze runderen of varkens. Ze trekken massaal naar de steden toe. Immers er is geen plek verder voor ze. Ze zullen het nodige verzieken. Is dit dan wat jullie willen? Moet dit dan het lot voor deze dieren worden? Of dat ze zullen uitsterven? Dan is de Nederlandse koe ineens van de velden verdwenen. Je ziet alleen maar dorre akkers, nog geen eens want deze dorre akkers worden opgevuld met huizen. De landen worden overvol met huizen. Meer emigranten, nog meer criminelen want immers die zullen ook in die zelfde huizen gaan wonen. Is zowel Nederland als België niet genoeg opgevuld? Er is al zo weinig stukje groen.
Maar oke we gaan al het groen opvullen met huizen. Het zijn niet alleen de koeien schapen e.d die op het groen komen. Maar ook reeen, vossen, marters en meer van dit soort wild. Hun nauurlijke habitat wordt hiermee aangetast.

Maar oke, we schijnen herbivoren te zijn. Dus de koeien, varkens, schapen, kippen e.d daar hoeft niet mee gefokt te worden. Geen leer, geen ei, niet die warme wolle trui, de natuurlijke habitat wordt aangetast dus geen katoen, niet die leuke trui die daar hangt. Geen lekkere warme donsjas.

Wow, je denkt echt tien stappen vooruit! :o Vond het intressant om te lezen.

Zit nu chips te eten, biologisch geteelt, zout en plantaardige olie!

Moet wel zeggen dat we hoektanden hebben, alle beestjes met hoektanden eten vlees. Dus jij ook.

Ik vind dat vegatariers op vampieren lijken. Ze hebben meestal geen kleur en drinken rooie bieten sap! :)
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#55 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:20

lathyrus zei:

voor mijn part mogen mensen vlees eten.
Maar ik vind dat ik dan ook mag zeggen wat er gebeurd met de dieren die geslacht worden en als mensen zich dat niet willen aantrekken of daar niet willen aan denken dan is dat prima als ze dat kunnen, wat mij betreft zijn die mensen niet minder dan mij hoor.
Ik vind het dan wel vreemd dat mensen zich meestal aangevallen voelen als je dan zoiets vertelt.
Je zou daar niks over mogen zeggen.
Maar als je er nooit iets over zegt gaat er ook nooit iemand over nadenken en gaat er nooit iets veranderen, ook geen heel klein beetje ...
En niet iedere veggie slikt pillen.
Ik slik dat ene vitamine supplement omdat ik moeilijk vitB12 opneem.
Je hebt zelfs mensen die de pillen ook niet opnemen, die dan spuitjes moeten krijgen (ook mensen die vlees eten en daaruit dan de vitamines niet genoeg opnemen)
Maar niet iedereen die vegetarisch eet heeft het nodig om pillen te slikken voor gelijk wat dan ook.
Ik vind er in ieder geval niks verkeerd aan dat ik mijn specifiek tekort opvul op die manier aangezien er geen andere manier is voor mij die ik aanvaardbaar vind.
Ik kan geen vlees eten, ik vind dat vies, voor mij is dat een lijk en is dat net hetzelfde als dat men naar het kerkhof zou gaan en daar een mens zou opgraven en die in schellekes zou snijden.
Ik krijg het gewoon niet door mijn strot, dus geef mij dan maar een pilletje voor dat tekort.

Voor mij mag iedereen vegetarier worden.Ik heb daar niets tegen alhoewel ik in die sector zit.Ze zijn ermee bezig om de varkens te verdoven alvorens ze te castreren.200% mee akoord.Grote winkels smijten zomaar 400kg vlees weg(en soms nog meer)op een week tijd.Dit allemaal omdat de mensen verwachten dat er op elk moment van de dag alles in hun toonbank ligt.
Ik wil ook nog zeggen dat gezonde groenten eten niet altijd evident al kweek je ze zelf.
Een beetje van alles zal wel het beste zijn denk ik.Ik begrijp ook de positie van de vegetariers.Nogmaals,ik heb zelf geen vlees gegeten gedurende 11jaar en ben pas opnieuw begonnen vlees te eten  toen ik last kreeg van ijzer en B vitamienen te kort.Op aanraden van de dokter.
Mijn vegetarische periode was enkele jaren voor ik in de vleessector werkte en heeft niets te maken met vies zijn aan vlees.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#56 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:35

lathyrus zei:

waar haal jij dan de vitB12 uit?
Want daar zit ik dus iedere keer wel degelijk met een tekort.
Die vitamine zou vooral in vlees zitten en heel weinig in andere dingen
en ik moet wel pillen slikken om dat tekort aan te vullen
Ik laat ieder jaar mijn bloed nakijken en ieder jaar zit ik met een tekort tot ik het dan aanvul met die bfactforte en dan is t terug in orde voor een tijd
Voor de rest is alles ok wat betreft mijn bloedwerk, juist datte...

40% van mensen die vlees eten hebben ook B12-tekort. B12 zit niet in vlees, maar dat is een bacterie. Ik kan het niet helemaal uitleggen, maar ik zoek het even op.

Vitamine B12 (cobalamin)
RNI: 1,5 µg
Vitamine B12 is essentieel voor de productie van bloedcellen en voor  de groei. Vitamine B12 is ook zeer belangrijk voor de gezondheid van het  zenuwstelsel, inclusief de hersencellen. Ze is noodzakelijk voor de  eiwitsynthese en het metabolisme van koolhydraten en vetten.
Bepaalde  conservatieve bronnen nemen aan dat B12 nu enkel nog voorkomt in  dierlijke producten, terwijl het vroeger overvloedig voorkwam in  groenten. Micro-organismen zoals bepaalde bacteriën, fungi en algen  kunnen B12 produceren. Planten noch dieren maken de vitamine aan.  Planten kunnen er echter mee gecontamineerd worden wanneer zij in  aanraking komen met bodembacteriën die B12 produceren. Dierlijke voeding  is enkel rijk aan B12 omdat dieren planten eten die ermee  gecontamineerd zijn of omdat het aangemaakt wordt door de bacteriën die  in het darmstelsel van de dieren leven. Deze B12 producerende bacteriën  komen ook vaak voor in het darmstelsel van de mens, maar bij de meeste  mensen zijn ze niet op de juiste manier aanwezig in onze ingewanden  opdat deze vitamine zou geabsorbeerd worden.
Deze bacteriën zijn echter zeer gevoelig, en hun aanwezigheid in onze  ingewanden en ook hun vermogen om voldoende B12 af te scheiden, hangt  af van verschillende factoren.33  Foliumzuur, calcium en andere B-vitamines werken samen om de absorptie  van B12 te optimaliseren. Dierlijke producten en geraffineerde  koolhydraten (suikers) kunnen bij een te hoge consumptie de behoefte aan  B12 verdubbelen. Absorptie wordt ook verminderd door medicijnen,  chemicaliën, tabak, alcohol, cafeïne, laxeermiddelen, zware metalen  (zoals lood, aluminium en kwik - vooral in vis), een gebrek aan calcium  in de voeding, darmstoornissen, en het wassen, koken en blootstelling  aan licht. Zeer grote hoeveelheden vitamine C (uit supplementen) kunnen  een tekort aan B12 veroorzaken door de cobalimines te vernietigen  tijdens het transport door de darmen.34
Het blijkt dat de meeste tekorten35  (ca. 95%) te wijten zijn aan absorptieproblemen en niet noodzakelijk  aan een lagere opname. Een recent onderzoek bij 2999 personen met een  traditioneel voedingspatroon toonde aan dat bij 39% onder hen het B12  gehalte in het plasma onder het "veilige" gehalte lag. Aangezien de  beschikbaarheid van B12 tegenwoordig sterk gedaald is, is het raadzaam  om andere bronnen van vitamine B12 te overwegen. Veganisten kunnen  producten die verrijkt zijn met B12 opnemen in hun voedingspatroon,  bijvoorbeeld graanproducten, groentesappen, enz. Ook veganistische B12  supplementen behoren tot de mogelijkheden.

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#57 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:40

jubikelcats zei:

Zolang je het niet kan onderbouwen en met daadwerkelijk bewijs kan aankomen is het voor mij zever.
Ik heb op verschillende sites gelezen dat de mens altijd al een omnivoor was. Ons gebit is er naar gemaakt ook. Ons gebit is niet gemaakt naar zijnde om planten te eten.
Bij de oude romeinen aten ze ook al vlees.

dus als mensen altijd al gemoord hebben, vind je het dan ook ok? Want mensen hebben altijd vlees gegeten, dus is het ok. Als dat de basis is om vlees te eten, dan zaten we nog altijd in de oertijd. Geen vernieuwing, geen verandering, want we hebben dat nog nooit gedaan.

katoen? dat komt niet van een dier voor zo ver ik weet...
leder wel, ben ik hypocriet? Nee! want ik koop geen leder :x

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#58 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:45

lathyrus zei:

Wel, als je helemaal teruggaat naar de mensachtigen VOOR de Homo Sapiens (= wat wij zijn), die aten enkel plantaardig voedsel. Maar de Homo Sapiens is echt wel een omnivoor hoor.
Dat leert elk kind toch bij geschiedenis: de man ging jagen, de vrouwen verzamelden voedsel.
Omnivoor - Wikipedia

Geplaatste afbeelding

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#59 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:48

VeganCatgirl zei:

Bekijk de afbeelding van die koe eens die ik op p. 2 postte. Ook jij gebruikt dierlijke producten...

Geplaatste afbeelding

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#60 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:03

VeganCatgirl zei:

Je eet wel een NUTS chocolade reep. Daar zitten dierlijke vetten van een varken. Meeste nestle produkten trouwens.
Geplaatste afbeelding