Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen Zonder Vlees

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#61 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:06

Gewoon al geen melkproducten meer eten, lees alles maar eens na waar er lactose in zit, je zal versteld staan! Of eieren.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#62 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:47

Dus je schoenen zijn volledig plastic?
Je eet alleen in de zomer waterijs? Nooit vla oid. Geen cake? Geen taart? Saai leven.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#63 Geplaatst 16 februari 2011 - 20:02

Dat je van het vegetariër zijn niet ziek kunt worden, of geen tekorten op kunt lopen is gewoon niet waar. Ieder mens is anders.
Ik ben ook een paar jaar vegetariër geweest maar ik kreeg ook gezondheidsklachten en tekorten, ondanks dat ik supplementen gebruikte en vleesvervangers.

Om iemand mislukt te noemen, omdat hij geen vlees eet maar wel vis, vind ik een beetje kort door de bocht. Het gaat niet om het etiketje, ieder geeft zijn eigen invulling aan zijn overtuiging.

Beter inconsequent "goed", dan consequent "fout".

Zonder de uitvinding van het vluur waardoor we vlees konden gaan eten en bereiden zouden wij als mens nooit zo succesvol zijn geworden.

Ik eet over het algemeen altijd maar een klein stukje vlees. Persoonlijk ben ik er wel van overtuigd dat veel vlees eten, en zeker zoals wij het doen in de westerse wereld, inderdaad ongezond is.

Bewerkt door Ester, 16 februari 2011 - 20:02.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Kattenpoot_*
Guest_Kattenpoot_*

#64 Geplaatst 16 februari 2011 - 20:20

Vegetariers, ik vind ze hypocriet. Geen vlees eten, maar wel katoen aan de lichaam, wel een tas of schoenen van leder. Dit alles wordt door dieren geproduceerd.
Wanneer je gruwel van een stukje vlees op je bord, trek dan vooral geen leren schoenen aan. Wat het dier wat geslacht wordt om het stukje vlees, daar trek je dan wel de schoenen van aan. Want die schoenen worden daarvan gemaakt. Dat ene leuke tasje waar leer in zit op de markt oid dat wordt van dat dier gemaakt.
Die lederen jas die je altijd al heb willen maken, die wordt daarvan gemaakt.
Die lederen bankstel wordt daarvan gemaakt.

Echter wanneer niemand meer vlees eet, of niemand meer dat leer wil hebben, dan krijg je een overbevolking van onze runderen of varkens. Ze trekken massaal naar de steden toe. Immers er is geen plek verder voor ze. Ze zullen het nodige verzieken. Is dit dan wat jullie willen? Moet dit dan het lot voor deze dieren worden? Of dat ze zullen uitsterven? Dan is de Nederlandse koe ineens van de velden verdwenen. Je ziet alleen maar dorre akkers, nog geen eens want deze dorre akkers worden opgevuld met huizen. De landen worden overvol met huizen. Meer emigranten, nog meer criminelen want immers die zullen ook in die zelfde huizen gaan wonen. Is zowel Nederland als België niet genoeg opgevuld? Er is al zo weinig stukje groen.
Maar oke we gaan al het groen opvullen met huizen. Het zijn niet alleen de koeien schapen e.d die op het groen komen. Maar ook reeen, vossen, marters en meer van dit soort wild. Hun nauurlijke habitat wordt hiermee aangetast.

Maar oke, we schijnen herbivoren te zijn. Dus de koeien, varkens, schapen, kippen e.d daar hoeft niet mee gefokt te worden. Geen leer, geen ei, niet die warme wolle trui, de natuurlijke habitat wordt aangetast dus geen katoen, niet die leuke trui die daar hangt. Geen lekkere warme donsjas.

Moet ik verder gaan, ik denk dat mijn boodschap duidelijk is.

Waarom hypocriet? Nu scheer je toch echt een hele groep mensen over 1 kam! Er zijn er genoeg die geen vlees eten omdat ze gewoon geen dier willen eten. Dat het idee van het eten van een eens levend wezen gewoon niet lekker is.

Kijk, dat mensen vinden dat je geen dieren als consumptie MAG gebruiken is dan idd iets anders. Maar je kan toch bijna onmogelijk alles in je leven gaan aanpassen door geen dierlijke producten te gebruiken?

Weet je wat het is?
Je probeert gewoon op zoveel mogelijk vlakken een steentje bij te dragen! Dat is waar het om draait! Ergens moet men beginnen. En je kan niet alles uitsluiten.
En als mensen dan proberen iets goed te doen voor de wereld en nee te zeggen tegen vlees, en andere dierlijke producten. Dan moet men zich ineens voor alles verantwoorden.
En dat vind ik zo flauw he?
Je kan het nooit goed doen.....

Ik vraag me dan af? Is iedereen dan ALTIJd in ALLES helemaal consequent? Dat geloof ik niet.
Maar we noemen anderen wel graag hypocriet als we iets kunnen ontdekken.

Ik ben Zelf geen veggie, en zal het niet worden ook. Maar ze hebben tenminste een streven! Vele proberen hierdoor iets bij te dragen aan de wereld. En dat is mooi vind ik.
Heel sneu dat dit altijd weer hypocriet genoemd moet worden.

Bewerkt door Kattenpoot, 16 februari 2011 - 20:22.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#65 Geplaatst 16 februari 2011 - 20:24

@ Nancy: Ik ben het met je eens, is een mooie spreuk van:
"Nobody made a bigger mistake, than he who did nothing, because he could only do a little".

Bewerkt door Ester, 16 februari 2011 - 20:24.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Kattenpoot_*
Guest_Kattenpoot_*

#66 Geplaatst 16 februari 2011 - 20:25

Precies Ester, dat is een mooie samenvatting van mijn ( misschien onsamenhangende) verhaal. :)

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#67 Geplaatst 16 februari 2011 - 20:48

Zwerver zei:

Je eet wel een NUTS chocolade reep. Daar zitten dierlijke vetten van een varken. Meeste nestle produkten trouwens.

waar zeg ik dat ik NUTS eet?

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#68 Geplaatst 16 februari 2011 - 20:51

Louise zei:

Bekijk de afbeelding van die koe eens die ik op p. 2 postte. Ook jij gebruikt dierlijke producten...

en waar beweer ik dat ik die dingen wel consumeer? bij enige twijfel zal ik het niet eten :mrgreen: ik heb een goeie website waarop je een product kunt ingeven en wat je wel en niet eet... als er iets dierlijks zit in een kauwgom zal ik die niet eet... en niet alle kauwgommen bevatten dierlijke producten! Er zijn lekkere plantaardige kauwgommen, snoepjes,... in de biowinkel!

dus graag stoppen met veroordelen en te beweren wat ik al dan niet eet, want je kent me niet eens!

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#69 Geplaatst 16 februari 2011 - 20:54

jubikelcats zei:

Dus je schoenen zijn volledig plastic?
Je eet alleen in de zomer waterijs? Nooit vla oid. Geen cake? Geen taart? Saai leven.

:gek:

sorry maar op zo'n domme opmerkingen reageer ik niet meer, want ik vind je opmerkingen allesbehalve kunnen. Een beetje respect voor elkaars mening? En graag zonder beweringen van wat ik wel en niet eet.

Bewerkt door VeganCatgirl, 16 februari 2011 - 21:09.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#70 Geplaatst 17 februari 2011 - 00:13

Ester zei:

Om iemand mislukt te noemen, omdat hij geen vlees eet maar wel vis, vind ik een beetje kort door de bocht. Het gaat niet om het etiketje, ieder geeft zijn eigen invulling aan zijn overtuiging.

wat ik bedoelde (en ik dacht toch dat ik het uitgelegd had) was t volgende: allemaal goed en wel dat iedereen er zijn eigen invulling aan geeft, maar je maakt het leven van een hoop mensen wat minder moeilijk als je je eens houdt aan wat bepaalde benamingen echt willen zeggen.
Als je bij de bakker gaat  dan weet je dat je bij een bakker brood kan kopen maar geen droge worsten ;)
Je gaat bij de beenhouwer ook niet verbaasd zijn als je daar geen croissantjes kan kopen
En bij een dokter ga je niet om je tanden te laten trekken.
Een vegetariër is nu eenmaal de benaming voor iemand die geen vlees, geen vis, geen gevogelte, geen schaal of schelpdieren, kortom niks dat ooit geleefd heeft eet (in een vegetarisch soepke gooi je ook geen vleesbouillon bv of visbouillon).
Als iedereen zich aan die benaming en wat ze echt wil zeggen zou houden dan zou een vegetariër als die uit eten gaat niet moeten vragen "er zit toch geen vis of een ander soort vlees in jullie vegetarische schotel?" en dan zou die vegetariër niet een diepe zucht als antwoord krijgen samengaande met een paar rologen omdat ze je dan als een moeilijk mens bekijken omdat je vragen stelt.
Als men zich eens houdt aan de echte betekenis net zoals ze dat ook doen met bakker, beenhouwer, dokter en tandarts dan hoef je als veggie die vragen gewoon niet te stellen en kan je er je op vertrouwen dat als iets voorgesteld wordt als vegetarisch dat het dan ook vegetarisch is.
Dat steekt tegen als je de mensen constant vragen moet zitten  stellen over de inhoud van zogezegde vegetarische produkten omdat je je er gewoon niet op kan vertrouwen dat hun zogezegde vegetarische producten ook echt vegetarisch zijn.
Dat steekt tegen dat jij dan als moeilijk mens bekeken wordt  terwijl jij je gewoon houdt aan de benaming en de echte betekenis ervan.
Maar als mensen er hun eigen invulling aan geven allemaal dan weet niemand op den duur nog wat het eigenlijk echt wil zeggen en wordt het gewoon een grote chaos.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#71 Geplaatst 17 februari 2011 - 00:24

VeganCatgirl zei:

en waar beweer ik dat ik die dingen wel consumeer? bij enige twijfel zal ik het niet eten :mrgreen: ik heb een goeie website waarop je een product kunt ingeven en wat je wel en niet eet... als er iets dierlijks zit in een kauwgom zal ik die niet eet... en niet alle kauwgommen bevatten dierlijke producten! Er zijn lekkere plantaardige kauwgommen, snoepjes,... in de biowinkel!

dus graag stoppen met veroordelen en te beweren wat ik al dan niet eet, want je kent me niet eens!

Dat is toch typisch?
Als je zegt dat je veggie bent dan begint men direct te zoeken naar welke "fouten" je eventueel maakt.
Men vindt dat blijkbaar zo bedreigend dat men absoluut iets moet vinden waar men je op kan pakken.
Jij doet moeite om bepaalde dingen te laten, maar dat is dan niet moeite genoeg volgens diegenen die weinig of geen moeite doen/willen doen in die richting.
Als je gewoon uitlegt waarom je je die moeite doet dan voelen zij zich aangevallen, god weet waarom, maar meestal is dat toch zo (ook als ze zelf gevraagd hebben waarom je veggie bent geworden en je daar gewoon antwoord op geeft op die vraag).
Men voelt dan de drang om te bewijzen dat je maar een slechte veggie bent.
Ik heb zelfs al hele hypothetische verhalen voorgeschoteld gekregen, om toch maar te bewijzen dat ik een slechte veggie ben.
Dingen in de trant van "wat zou je doen als er helemaal niks anders te eten was dan vlees? Stel je voor dat er geen normaal voedsel meer is en men doet zoals in een bepaalde SF film (met charlton heston geloof ik) waarin er dus geen eten meer op de aarde was en men mensenlijken moest bewerken tot pilletjes en die pilletjes waren dan de mensen hun eten. Zou jij als veggie die pilletjes eten?"
En dan denken ze als je van ja zegt dat ze dan kunnen zeggen dat je toch maar een slechte veggie bent :LOL: :LOL: :LOL: , dan hebben ze bewezen dat je onder bepaalde omstandigheden toch iets van vlees zou eten.
Natuurlijk zou ik die pilletjes eten, net als ieder ander mens dat dan zou moeten overleven in zo een omstandigheden.
Als er niks anders is is er niks anders.
The point is dat er nu op dit moment wel wat anders is en mensen een keuze hebben ;)

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#72 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:21

VeganCatgirl zei:

Dus je neemt ook geen medicijnen?
Gebruik je volledig natuurlijke shampoo, schoonmaakmiddel, deo, zeep,...?

Ik veroordeel je niet, ik ben gewoon benieuwd waar en of je de lijn trekt, en tegelijk stel ik het (on?)realistische van geen enkel dierlijk product te gebruiken in vraag...

Bewerkt door Louise, 17 februari 2011 - 01:25.

Geplaatste afbeelding

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#73 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:29

lathyrus zei:

Dat is toch typisch?
Als je zegt dat je veggie bent dan begint men direct te zoeken naar welke "fouten" je eventueel maakt.
Men vindt dat blijkbaar zo bedreigend dat men absoluut iets moet vinden waar men je op kan pakken.
Jij doet moeite om bepaalde dingen te laten, maar dat is dan niet moeite genoeg volgens diegenen die weinig of geen moeite doen/willen doen in die richting.
Als je gewoon uitlegt waarom je je die moeite doet dan voelen zij zich aangevallen, god weet waarom, maar meestal is dat toch zo (ook als ze zelf gevraagd hebben waarom je veggie bent geworden en je daar gewoon antwoord op geeft op die vraag).
Men voelt dan de drang om te bewijzen dat je maar een slechte veggie bent.

Mij interesseert het niet of iemand "fouten maakt tegen het vegetarisch/veganistisch leven". Misschien is dat voor anderen de drijfveer om vragen te stellen, maar voor mij alleszins niet. Mij interesseert en intrigeert het onderwerp gewoon.

Ik heb dit topic geopend, dus spreekt voor zich dat ik een vegetarische levenswijze (al is het maar sporadisch en gedeeltelijk) aanmoedig...

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#74 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:31

volgens mij is geen enkel dierlijk product inderdaad onrealistisch, ik ben ervan overtuigd dat ik ook "fouten" maak door dingen over het hoofd te zien.
Maar ik vraag me dan af waarom mensen het nodig  vinden om naar "fouten" op zoek te gaan.
Waarom dat blijkbaar als een verwijt naar vleeseters toe wordt opgenomen als men uitlegt waarom men geen vlees eet, wat zijn gedachtengang daaromtrent is.
Ook al zegt men dat men respect heeft voor andermans keuze en manier van leven, toch wordt dat opgenomen als een verwijt.
En dan zit het spel op de kar.
En komt de speurtocht naar fouten, het proberen bewijzen dat die prekerige vegetariër die dingen zegt die men liever niet te horen krijgt zelf toch niet zo goed is in het vegetariër zijn
Er is volgens mij geen enkele veggie die dit niet al meermaals tot in den treure toe heeft meegemaakt, spijtig genoeg.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#75 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:32

Lactose vrij moeten eten lijkt mij dan ontzettend moeilijk te zijn