Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen Zonder Vlees

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#76 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:34

Ik heb dat ook al opgemerkt maar weet ook niet echt hoe het komt. Misschien confronteren vegetariërs vleeseters onrechtstreeks ermee dat ze slecht bezig zijn, iets wat de vleeseter zelf stiekem ook wel weet, maar niet graag bevestigd ziet...

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#77 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:43

Louise zei:

Mij interesseert het niet of iemand "fouten maakt tegen het vegetarisch/veganistisch leven". Misschien is dat voor anderen de drijfveer om vragen te stellen, maar voor mij alleszins niet. Mij interesseert en intrigeert het onderwerp gewoon.

Ik heb dit topic geopend, dus spreekt voor zich dat ik een vegetarische levenswijze (al is het maar sporadisch en gedeeltelijk) aanmoedig...

de post onderaan deze post is gepost terwijl jij aan t posten was ;)
Tof dat je er interesse in hebt en je dan vragen stelt om het beter te kunnen begrijpen en niet om te proberen bewijzen dat sommigen "in de fout" gaan.
Ik heb het al heel veel meegemaakt, je houdt het niet voor mogelijk met wat mensen zo allemaal op de proppen komen om toch maar te kunnen bewijzen dat je een veggie van z'n voeten bent :LOL:
Meestal is dat nogal lachwekkend maar soms is dat ook ontzettend irritant.
Zit je op restaurant en vraag je naar iets vegetarisch en hupsakee, daar gaan we dan, dan vragen ze waarom je veggie bent, je legt het uit, ze nemen het blijkbaar op als een verwijt naar hun kant toe terwijl het dat helemaal niet is, ze nemen dat op alsof de veggie zegt dat zij als vleeseter geen moeite genoeg doen terwijl die veggie daar zelfs helemaal niet aan denkt aan zoiets en gewoon op zijn of haar gemak wil eten en dan beginnen de discussies en moet je je zitten verweren en zitten bewijzen dat jij je toch wel aan je eigen principes houdt en je kan natuurlijk nooit goed doen of goed genoeg doen.
En ondertussen proberen ze je dan ook nog vanalle vlees op te stampen en zijn ze verontwaardigd als je van nee blijft zeggen.
Of proberen ze je er in te luizen door je iets aan te bieden dat zogezegd vegetarisch is maar er zit eigenlijk vlees in, dat vinden veel mensen ook ontzettend leuk, ik vind dat heel onrespectvol en ik zou zoiets nooit doen met iemand anders.
Ik neem dus wel medicijnen.
Omdat ik wel moet, om te overleven.
En ik weet dat er dierproeven worden gedaan.
En ik ben het daar helemaal niet mee eens hoor.
Ik ben daar helemaal tegen.
Ik vind dat verschrikkelijk die dierproeven.
Maar als ik wil blijven leven moet ik mijn medicatie nemen.
Er is geen enkel ander alternatief jammer genoeg dan die pillen te nemen.
Voor vlees zijn er dan wel alternatieven en dus maak ik daar gebruik van.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#78 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:49

Louise zei:

Ik heb dat ook al opgemerkt maar weet ook niet echt hoe het komt. Misschien confronteren vegetariërs vleeseters onrechtstreeks ermee dat ze slecht bezig zijn, iets wat de vleeseter zelf stiekem ook wel weet, maar niet graag bevestigd ziet...

Amai, ben ik blij dat jij dat zegt.
Als ik dat zou zeggen dan krijg ik direct een hele hoop mensen over me heen.
Het is niet dat vleeseters slecht bezig zijn, het is dat ze ervoor kiezen om bij bepaalde dingen opzij te kijken en als iemand daar iets over zegt dan voelen ze zich volgens mij toch best beetje schuldig dat ze opzijkijken en  voelen ze zich daar een beetje slecht om  en worden ze daarom dan kwaad, want ze willen zich niet slecht voelen omwille van iets dat ze doen, ze willen daar gewoon niet over nadenken en dan voelen ze zich in t verweer gedrongen...
Amai,ik hoop dat ik hier nog deftige zinnen produceer die te begrijpen zijn en die op iets slaan want ik heb net een dikke slaappil genomen en die begint te werken en ik kan niet zo goed meer nadenken, ik ga er hier dus voor nu maar mee stoppen en hopen dat als ik morgen hier kom kijken ik niet ga denken "jezus allemina, wat heb ik nu neergepend :o :oops: " :LOL:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#79 Geplaatst 17 februari 2011 - 01:52

Louise zei:

Ik heb dit topic geopend, dus spreekt voor zich dat ik een vegetarische levenswijze (al is het maar sporadisch en gedeeltelijk) aanmoedig...

mij was het trouwens niet duidelijk in welke richting je wou gaan.
Of je het aanmoedigde of er eigenlijk een beetje mee wou lachen en het maar zotte boel vond.
De eerste reactie die er op kwam was toch in de trant van dat het zotten zijn die het doen...
Daarom dat ik er op kwam reageren, meestal hou ik me ver weg van topics zoals deze omdat ik niet in eindeloze discussies wil verwikkeld raken
Maar ik ben in ieder geval blij dat je er interesse in hebt en je het sporadisch en gedeeltelijk aanmoedigt
Zoals ik al eerder zei, alle kleine beetjes helpen.
En nu hup mijn beddenbak binnen ;)

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#80 Geplaatst 17 februari 2011 - 08:38

[URL="" zei:

Redenen waarom mensen kiezen om vegetariër te worden
en hoe je kunt weten of het goed voor je is.

Dus jij denkt erover om veganist of vegetariër te worden?
Het verschil tussen een veganist en een vegetariër is dat echte veganisten geen dierlijke producten van welke aard dan ook eten - met inbegrip van eieren, zuivel of vlees. Een echte veganist maakt ook geen gebruik van dierlijke producten zoals leer, veren of andere dierlijke delen. Er zijn vele soorten vegetariërs, maar een echte vegetariër eet geen dierlijke producten, maar zal wel producten dragen die gemaakt zijn van dieren. Sommige vegetariërs eten zuivelproducten. Anderen eten vis. Er zijn vele redenen waarom mensen besluiten om afstand te doen van het eten van vlees, vis en zuivelproducten. In dit artikel zullen we deze redenen verkennen en je informatie geven die je helpen bij het maken van deze belangrijke beslissing.

Wat denken jullie dan hierover? Voor mij is een vegetariër immers ook iemand die vis en eieren eet, en een veganist iemand die niets eet wat van dierlijke afkomst is.

Om over dat koeienprentje terug te komen: als er dierlijke producten in make-up zitten, en de vegetariërs die zeggen dat ze vegetarisch zijn omdat ze het niet vinden kunnen dat een dier doodgaat om op te eten, wil dat dan ook zeggen dat die bepaalde vegetariërs geen make-up gebruiken, want dat daarvoor evengoed een dier moet sterven (en dan had je het al gelijk kunnen opeten ook, om het volledig te consumeren en daardoor minder verspilling teweeg te brengen)?

Dat gaat dus niet om "fouten" maken he, 't is gewoon maar een vraag. Als ik geen vlees zou eten "want dat arme dier moest dood", maar ik gebruik wel bv make up, dan zou ik mij schuldig voelen dat ik zoveel van dat dier gewoon had laten verspillen.

Bewerkt door Gwynyth, 17 februari 2011 - 08:40.

Geplaatste afbeelding

Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#81 Geplaatst 17 februari 2011 - 09:03

Gwynyth zei:

Wat denken jullie dan hierover? Voor mij is een vegetariër immers ook iemand die vis en eieren eet, en een veganist iemand die niets eet wat van dierlijke afkomst is.

Om over dat koeienprentje terug te komen: als er dierlijke producten in make-up zitten, en de vegetariërs die zeggen dat ze vegetarisch zijn omdat ze het niet vinden kunnen dat een dier doodgaat om op te eten, wil dat dan ook zeggen dat die bepaalde vegetariërs geen make-up gebruiken, want dat daarvoor evengoed een dier moet sterven (en dan had je het al gelijk kunnen opeten ook, om het volledig te consumeren en daardoor minder verspilling teweeg te brengen)?

Dat gaat dus niet om "fouten" maken he, 't is gewoon maar een vraag. Als ik geen vlees zou eten "want dat arme dier moest dood", maar ik gebruik wel bv make up, dan zou ik mij schuldig voelen dat ik zoveel van dat dier gewoon had laten verspillen.

Voor mij is ëen vegetariër iemand die geen vlees, vis, kip, gelatine,... (dus alles waarbij een dier moet doodgemaakt worden) eet.
Een veganist is dan iemand die nee zegt tegen al de dierlijke producten zoals leer, eieren, melk...

Ik ben dus vegetariër en zal ook niks van vis, kip,... eten, ik eet wel af en toe eens een eitje (van eigen kippen) en drink heel af en toe ook melk. Dus ik ben geen veganist.
Make-up die getest is op dieren zal ik niet gebruiken.

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#82 Geplaatst 17 februari 2011 - 10:12

Ester zei:

@ Nancy: Ik ben het met je eens, is een mooie spreuk van:
"Nobody made a bigger mistake, than he who did nothing, because he could only do a little".

:thumb: :thumb:
Er komen weer harde reacties, laat ieder toch gewoon zijn mening zeggen zonder hun daarvoor te moeten aanvallen of te kleineren. Er hoeft niemand veroordeeld te worden maar men kan toch op een beschaafde manier van gedachten wisselen.
Geplaatste afbeelding

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#83 Geplaatst 17 februari 2011 - 10:40

Wist je dat in Fristi een kleurstof in zit dat gemaakt worden door de bloed van luizen?

xD
Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#84 Geplaatst 17 februari 2011 - 10:51

[quote name='Zwerver']Periode dat ik geen vlees at kun je wel zeggen dat ik op een anorexia patient leek.

Wow veel vegatariers hier op de katten forum :o

Eten de katten dan ook biologische vlees? Lijkt me sterk.

Er is een theroie die zegt dat er drie categoriën van mensen zijn qua voeding:

Het koolhydraten type : kan heel goed overleven op plantaardig voedsel, de echte vegatarier, veganist dus
Het gemengde type : heeft plant en dier nodig
Het proteïnen type : voelt zich het best met dierlijke proteïnen

Voor er vreemde reacties komen: het is een theorie zoals een andere hé, gewoon gelezen, geen bewijzen dat ze juist is maar als er iets van klopt zou dit kunnen verklaren waarom je je slecht voelde toen je geen vlees at.

Ik heb mijn katten een tijdje Yarrah gegeven, dat is biologische natte voeding maar ik vond dat er te veel granen in zaten en ben dan overgeschakeld op een meer vleesrijke voeding omdat katten nu eenmaal carnivoren zijn, daar is tenminste geen discussie over denk ik :)
Als ik hun KVV geef koop ik Bandit - dat is biologisch
Hun Orijen is niet biologisch

Het is niet mijn bedoeling om tot het uiterste te gaan maar om gewoon toch het dierenleed wat te verminderen , het is niet of je bent veganist of je bent een carnivoor, er is ook een tussenweg.
Eten en gegeten worden is een wet van de natuur, dieren doden mekaar ook in het wild en soms op een wrede manier, maar wij zijn geen dieren en hebben de mogelijkheid om op een beschaafde manier met dieren om te gaan, niettegenstaande het trieste feit dat ze als voedsel gaan dienen.

Ik eet vlees, vis, gevogelte maar met mate en mijn keuze is gewoon om zelf die producten biologisch te kopen om mijn steentje op mijn manier bij te dragen. Ik probeer ook gekweekte vis te vermijden omdat daar een heleboel wilde vis wordt voor gevangen die dan achteraf gebruikt wordt als vismeel voor de gekweekte vis :gek: een absurde situatie die er toe bijdraagt dat de zee nog vlugger leeggeroofd zal zijn.

En sommige mensen vinden het idioot om biologisch te eten, geen probleem, ieder zijn mening, maar ik heb liever geen dioxine of ander gif in mijn lichaam dus 2 vliegen in een klap (dierenwelzijn en gezondheid)

Het is altijd beter om iets te doen dan niets is mijn motto.

Wat varkens betreft, dat zijn blijkbaar heel stressgevoelige dieren, een slager zei me dat ze veel varkenslevers gewoon moeten weggooien daar hun lever helemaal blauw is uitgeslagen van de doodsangst, dat zal ook wel het geval zijn bij andere dieren maar varkenslevers worden nu eenmaal veel geconsumeerd
[SIZE=4] [/SIZE]

Bewerkt door Roosje, 17 februari 2011 - 10:56.

Geplaatste afbeelding

Kattenpoot
Kattenpoot
  • 449 berichten
  • 3 katten

#85 Geplaatst 17 februari 2011 - 11:31

Misschien confronteren vegetariërs vleeseters onrechtstreeks ermee dat ze slecht bezig zijn, iets wat de vleeseter zelf stiekem ook wel weet, maar niet graag bevestigd ziet...

Ik ben een vleeseter, maar vind mijzelf juist helemaal niet slecht bezig! Zie eerdere pagina's waarom niet.
De ene vleesteter is de andere niet. ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes Nancy en de katten!

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#86 Geplaatst 17 februari 2011 - 11:37

lathyrus zei:

Dat is toch typisch?
Als je zegt dat je veggie bent dan begint men direct te zoeken naar welke "fouten" je eventueel maakt.
Men vindt dat blijkbaar zo bedreigend dat men absoluut iets moet vinden waar men je op kan pakken.
Jij doet moeite om bepaalde dingen te laten, maar dat is dan niet moeite genoeg volgens diegenen die weinig of geen moeite doen/willen doen in die richting.
Als je gewoon uitlegt waarom je je die moeite doet dan voelen zij zich aangevallen, god weet waarom, maar meestal is dat toch zo (ook als ze zelf gevraagd hebben waarom je veggie bent geworden en je daar gewoon antwoord op geeft op die vraag).
Men voelt dan de drang om te bewijzen dat je maar een slechte veggie bent.
Ik heb zelfs al hele hypothetische verhalen voorgeschoteld gekregen, om toch maar te bewijzen dat ik een slechte veggie ben.
Dingen in de trant van "wat zou je doen als er helemaal niks anders te eten was dan vlees? Stel je voor dat er geen normaal voedsel meer is en men doet zoals in een bepaalde SF film (met charlton heston geloof ik) waarin er dus geen eten meer op de aarde was en men mensenlijken moest bewerken tot pilletjes en die pilletjes waren dan de mensen hun eten. Zou jij als veggie die pilletjes eten?"
En dan denken ze als je van ja zegt dat ze dan kunnen zeggen dat je toch maar een slechte veggie bent :LOL: :LOL: :LOL: , dan hebben ze bewezen dat je onder bepaalde omstandigheden toch iets van vlees zou eten.
Natuurlijk zou ik die pilletjes eten, net als ieder ander mens dat dan zou moeten overleven in zo een omstandigheden.
Als er niks anders is is er niks anders.
The point is dat er nu op dit moment wel wat anders is en mensen een keuze hebben ;)

hier werd gegooid met hypocriet zijn en er werden zaken belachelijk gemaakt... doe ik dan nog graag een uitleg?? NEE! Als ik op een andere manier benaderd wordt, doe ik dat heel graag! Uiteraard mag iedereen vragen stellen... ik zie niet in waarom. Maar hier zijn er bepaalde mensen die het echt belachelijk maken en met woorden als hypocriet beginnen slingeren... sorry maar dan is mijn goesting een beetje over :d

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#87 Geplaatst 17 februari 2011 - 11:40

Louise zei:

Dus je neemt ook geen medicijnen?
Gebruik je volledig natuurlijke shampoo, schoonmaakmiddel, deo, zeep,...?

Ik veroordeel je niet, ik ben gewoon benieuwd waar en of je de lijn trekt, en tegelijk stel ik het (on?)realistische van geen enkel dierlijk product te gebruiken in vraag...

shampoo, schoonmaakmiddel, zeep, deo... dat is allemaal niet getest op dieren en 100% natuurljk (het komt uit de biowinkel met betrouwbare labels op)

medicijnen daar kan ik helaas niet aan onderuit, puur omdat er geen alternatieven zijn. Maar dat is de maatschappij die me hiertoe dwingt, anders zou ik voor het alternatief gaan. Ik vraag wel medicijnen ZONDER gelatine, maar zonder lactose ed gaat niet altijd.

(en op zo'n vragen antwoord ik al veel liever dan op vragen: eet jij dan geen cake, pfff wat een saai leven heb jij (wat jij niet gezegd had hoor))

VeganCatgirl
VeganCatgirl
  • 614 berichten
  • 4 katten

#88 Geplaatst 17 februari 2011 - 11:46

Gwynyth zei:

Vegetariërs: mensen die geen dode dieren eten (vissen zijn ook dieren)
Veganisten: mensen die geen dierlijke producten eten en gebruiken
Pescotariërs: mensen die geen kip en vlees eten maar wel vis

Voor alle duidelijkheid ik noem me zelf geen veganist meer, ik probeer zoveel mogelijk vegan te eten, maar ik moet toegeven dat dat niet altijd lukt (bv op een feestje als je duidelijk gemaakt wat je wel en niet eet en er ligt toch nog room op je bord)
Mijn nick is van toen ik wel nog VEGAN was maar die kan ik hier helaas niet veranderen :)

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#89 Geplaatst 17 februari 2011 - 12:03

Jana_23 zei:

Voor mij is ëen vegetariër iemand die geen vlees, vis, kip, gelatine,... (dus alles waarbij een dier moet doodgemaakt worden) eet.
Een veganist is dan iemand die nee zegt tegen al de dierlijke producten zoals leer, eieren, melk...

Ik ben dus vegetariër en zal ook niks van vis, kip,... eten, ik eet wel af en toe eens een eitje (van eigen kippen) en drink heel af en toe ook melk. Dus ik ben geen veganist.
Make-up die getest is op dieren zal ik niet gebruiken.

:)

Maar ivm die make-up, die koe toonde dat het product zélf gemaakt is met bestanddelen die afkomstig zijn van dieren. Niet zozeer getest op, maar wel afkomstig van. Da's een beetje mijn vraag.

"Getest op dieren" is, voor mij, van een geheel andere cathegorie die niets te maken heeft met vegetarisch zijn of niet. (Niet slecht bedoeld he, maar dat zou de discussie nog meer uitbreiden).
Geplaatste afbeelding

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#90 Geplaatst 17 februari 2011 - 12:14

VeganCatgirl zei:

Vegetariërs: mensen die geen dode dieren eten (vissen zijn ook dieren)
Veganisten: mensen die geen dierlijke producten eten en gebruiken
Pescotariërs: mensen die geen kip en vlees eten maar wel vis

Voor alle duidelijkheid ik noem me zelf geen veganist meer, ik probeer zoveel mogelijk vegan te eten, maar ik moet toegeven dat dat niet altijd lukt (bv op een feestje als je duidelijk gemaakt wat je wel en niet eet en er ligt toch nog room op je bord)
Mijn nick is van toen ik wel nog VEGAN was maar die kan ik hier helaas niet veranderen :)

hehe ok; al zou ik het woord "dode" aanpassen (sommige mensen eten / drinken levende visjes)
Geplaatste afbeelding