Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie en inentingen

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
MissKitty
MissKitty
  • 7.083 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 16 februari 2011 - 12:19

Onze DA zei ons dat ze de 2de inenting kan geven terwijl de kittens onder narcose zijn omdat deze minder zwaar is als de eerste inenting. Graag zou ik eventjes horen wat jullie mening hierover is? Hoe doen jullie het?
Geplaatste afbeelding

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 16 februari 2011 - 12:51

Mij lijkt het niet goed om de inentingen samen te doen samen met de castratie/sterilisatie.  Volgens mijn DA moet er toch tenminste een week tussen zitten ;)
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 16 februari 2011 - 12:54

Mijn dierenarts wou dat niet gelijktijdig doen, waarom weet ik niet, is het om er meer geld uit te slagen, kan ook want ik heb de indruk dat het een geldwolf is. Misschien dat er hier wel een andere reden voor is en hopelijk kan er iemand op deze vraag antwoorden, ben nu wel heel nieuwsgierig! ;)

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#4 Geplaatst 16 februari 2011 - 12:55

Marina zei:

Mij lijkt het niet goed om de inentingen samen te doen samen met de castratie/sterilisatie.  Volgens mijn DA moet er toch tenminste een week tussen zitten ;)

Idem! Wij laten eerst de kat volledig enten en minstens een week later volgt de castratie pas. En onze da denkt er ook zo over.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 16 februari 2011 - 12:56

Solotje zei:

Mijn dierenarts wou dat niet gelijktijdig doen, waarom weet ik niet, is het om er meer geld uit te slagen, kan ook want ik heb de indruk dat het een geldwolf is. Misschien dat er hier wel een andere reden voor is en hopelijk kan er iemand op deze vraag antwoorden, ben nu wel heel nieuwsgierig! ;)

Nu ben ik benieuwd, want ik denk dat ik weet over welke da jij het hebt. Pm-etje? ;)

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:02

Smitten Kitten zei:

Nu ben ik benieuwd, want ik denk dat ik weet over welke da jij het hebt. Pm-etje? ;)
Hi hi pm ;)

Hier dus ook 2 inentingen en dan een week later castratie! ;)

MissKitty
MissKitty
  • 7.083 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:27

En hoeveel weken doen jullie tussen de 2 inentingen? 4? Of gaat 3 ook?
En op hoeveel weken doen jullie de castratie dan en op welke leeftijd vertrekken de kittens naar hun nieuw personeel?

Bewerkt door MissKitty, 16 februari 2011 - 13:29.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:35

MissKitty zei:

En hoeveel weken doen jullie tussen de 2 inentingen? 4? Of gaat 3 ook?
En op hoeveel weken doen jullie de castratie dan en op welke leeftijd vertrekken de kittens naar hun nieuw personeel?

9 weken eerste enting, 12 weken 2e enting, 13 weken castreren en 14 a 15 weken laten verhuizen, zo doe ik dat. ;)

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:38

Ik ben tegen vroegcastratie dus voor mij geld het niet. Ze worden niet geholpen door mij althans door mijn DA. Ik ent op ongeveer 9 weken en dan op 12 weken.
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:06

anders eens vragen aan jopperke? Zij houdt alle lektuur bij over vroegcastratie.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#11 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:11

Ik doe ook niet aan vroegcastraties.
Toch zou ik castratie en enting niet te samen doen. Dit heeft te maken met de weerstand.

Betreft de entingen 1e enting met 12 weken. Aangezien er helaas veel dierenartsen geld willen zien doe ik de 2e enting met 15/ 16 weken 2 weken later mogen de kittens verhuizen.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:48

mijn dierenarts zegt ook een week d'r tussen - eerst de inentingen en dan tijd geven om deze te "verwerken" en daarna steriliseren (mijn dierenarts doet enkel aan vroegcastratie bij poesjes, bij katerkes heeft ze schrik dat ze op zo'n jonge leeftijd per ongeluk de urineleider zou raken en dat heb je een kater met problemen).

gr.

veerle

Bewerkt door Veerle, 16 februari 2011 - 14:49.

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:56

Het kan ook tussen de 2 entingen in, dus rond de 10 - 11 weken, mijn dierenarts vindt dit de beste leeftijd qua herstelling.  Ze kunnen dan al vanaf 13 weken vertrekken eventueel.
Ik laat overigens nog niet standaard vroegcastreren ofzo hoor, maar indien het toekomstig personeel dit graag wilt of de dekkatereigenaar dit zo wilt, gebeurd het wel.
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 16 februari 2011 - 15:07

Marina zei:

Het kan ook tussen de 2 entingen in, dus rond de 10 - 11 weken, mijn dierenarts vindt dit de beste leeftijd qua herstelling. Ze kunnen dan al vanaf 13 weken vertrekken eventueel.
Ik laat overigens nog niet standaard vroegcastreren ofzo hoor, maar indien het toekomstig personeel dit graag wilt of de dekkatereigenaar dit zo wilt, gebeurd het wel.
Als ze niet voor de fok weg gaan worden de katertjes gecastreerd, de poesjes daar ben ik nog niet uit omdat dit toch delicaat is!
Ik speel toch een beetje safe omdat ik van iemand heb gehoord dat er een kittenkoper bijna de stap had ondernomen om een tabby op een effen Brit wou zetten, dit zijn al goede redens en natuurlijk ook omdat ze beter en sneller herstellen. ;)

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
  • 17 katten

#15 Geplaatst 16 februari 2011 - 15:13

Solotje zei:

Als ze niet voor de fok weg gaan worden de katertjes gecastreerd, de poesjes daar ben ik nog niet uit omdat dit toch delicaat is!
Ik speel toch een beetje safe omdat ik van iemand heb gehoord dat er een kittenkoper bijna de stap had ondernomen om een tabby op een effen Brit wou zetten, dit zijn al goede redens en natuurlijk ook omdat ze beter en sneller herstellen. ;)

volgens mijn dierenarts herstellen de poesjes op jonge leeftijd veel vlugger en hebben ze d'r minder last van dan wanneer ze al enkele maanden zijn.

da's een van de redenen waarom ik het vanaf nu ook zal beginnen doen en als ze het zag zitten voor katers vroeg onderhanden te nemen dan werden alle huisdieren gecastreerd afgegeven.

gr.

veerle