Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie en inentingen

• Log in om te reageren
37 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#16 Geplaatst 16 februari 2011 - 15:23

Geen nadelen voor de ontwikkeling

Tot een aantal jaar geleden deden geruchten de ronde dat vroegcastratie heel wat nadelen zou hebben. Zo zouden vroeg gecastreerde dieren klein blijven en een kleinere urinebuis hebben, waardoor ze makkelijker verstopt zouden raken. Gelukkig hebben grondige wetenschappelijke studies deze vooroordelen ondertussen weerlegd. Katten die vroeg gecastreerd worden, groeien zelfs iets langer door doordat hun groeischijven (dit zijn de plaatsen in de beenderen waar nieuw bot wordt aangemaakt) later sluiten. Ze worden dus zelfs iets groter dan hun ongecastreerde soortgenoten! Dit is niet iets specifieks voor vroegcastratie, aangezien ook bij katten die op de ‘normale’ leeftijd worden geholpen de groeischijven nog niet dicht zijn. Ook deze katten blijven dus iets langer groeien dan hun soortgenoten die pas geholpen worden na hun eerste levensjaar. Verder wijkt de diameter van de urinebuizen niet af van die van ongeholpen dieren, hoewel de uitwendige geslachtsorganen minder tot ontwikkeling komen. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat vroeggecastreerde dieren makkelijker verstopt zouden raken. Net als bij alle geholpen dieren moet wel de voeding aangepast worden, om dik worden te voorkomen. Voor alle gecastreerde katten geldt dat ze minder energie verbruiken en dus minder of aangepast voer moeten krijgen

Bron: Katten Gedrag centrum :: Vroegcastratie

Bewerkt door Smitten Kitten, 16 februari 2011 - 15:24.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#17 Geplaatst 16 februari 2011 - 15:27

Veerle zei:

volgens mijn dierenarts herstellen de poesjes op jonge leeftijd veel vlugger en hebben ze d'r minder last van dan wanneer ze al enkele maanden zijn.

da's een van de redenen waarom ik het vanaf nu ook zal beginnen doen en als ze het zag zitten voor katers vroeg onderhanden te nemen dan werden alle huisdieren gecastreerd afgegeven.

gr.

veerle
Ja inderdaad maar is toch een grotere ingreep daarom dat ik nog een beetje bang heb. Maar 9/10 zal ik het wel doen. :)

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#18 Geplaatst 16 februari 2011 - 15:40

Onze Nydor neemt deel aan het vroegcastratieproject in Gent. Hij word 2 jaar lang heel intensief geobserveerd. hij is op 8 weken gecastreerd, tussen zijn twee inentingen in. Toen we onlangs met hem in Gent waren (zie topic vroegcastratie) voor volledige check-up, hebben we ook bevestigd gekregen dat tot op heden er geen enkel nadeel is vastgesteld sinds ze gestart zijn met dit project, integendeel er momenteel al heel veel pluspunten zijn vastgesteld. En als wij hem hier met zijn respectievelijke broertjes/neefjes vergelijken is er inderdaad geen enkel verschil te merken. :)

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#19 Geplaatst 16 februari 2011 - 16:33

Bel blij dat het wat begint ingeburgerd te geraken. Mijn da castreert op 12 weken en vaccineert dan bij voorkeur op 14 weken

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#20 Geplaatst 16 februari 2011 - 16:38

Dan zoek ik er een goede in Antwerpen, want de onze doet het niet, zelfs niet nu Indy tekenen begint te vertonen. Dus als iemand er eentje weet :)

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#21 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:33

Aan de heikant in Kalmthout ;) . Was een van de eerste in Be die het deed, want geleerd in Engeland.

Overigens qua vaccinatie: de meeste dierenartsen doen het liever niet samen, maar voor zover ik in de literatuur heb gelezen, worden er geen verschillen gezien in immuunreactie tussen tijdens narcose of later. Weet alleen niet meer direct waar ik dat juist heb gelezen... Zal dus nog wat moeten zoeken naar de bron.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:39

Solotje zei:

Ja inderdaad maar is toch een grotere ingreep daarom dat ik nog een beetje bang heb. Maar 9/10 zal ik het wel doen. :)

Hoe bedoel je? Bij een ouder kitten of volwassen kat is er meer vet rond de organen dan bij een jong kittentje. Als je het zo bekijkt dan is de sterilisatie/castratie bij een kitten dus een gemakkelijkere ingreep omdat de organen beter zichtbaar zijn. Of bedoel je het anders?
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#23 Geplaatst 17 februari 2011 - 10:25

De mijne gaan deze keer ook vroeg gecastreerd worden, ik mag er alleen niet te lang over denken want dan krijg ik compasie met die ukjes dat ze zo vroeg al onder narcose moeten. *Slaapspul is en blijft een chemisch spul dat eigenlijk niet goed is. *dit is mijn eerste keer en ik hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen, ik heb heel de serie nachtmerries al de revue zien passeren, vandaar dus echt ni over nadenken wat mezelf betreft.

Geplaatste afbeelding

Pootjes van de Blooterikjes :hart: Cattery DeKuChaDuSa

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#24 Geplaatst 17 februari 2011 - 10:45

ik ben tegen die vroegcastraties en sterlisaties... en mijn DA ook, hij zegt dat zeker bij een kater de balletjes eerst moeten groeien...
Waarom word dit trouwens gedaan? Omdat er geen vertrouwen meer is in de mensen? als ik geen vertrouwen heb, gaat het kitten gewoon niet mee... Mijn katers zijn met fokverbod weggegaan en beiden zijn ze op 5/02 6maand geworden en intussen al van beide berichtje gekregen van castratie!

Ik ben nog niet zo lang bezig en ik weet dat er "andere" zijn die het niet zo goed menen maar toch wil ik voorlopig mijn verlies in de mensheid niet kwijt raken!!

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#25 Geplaatst 17 februari 2011 - 10:51

Heeft niets met vertrouwen in mensen te maken in mijn geval, wel met het welzijn van de katjes zelf. Als je ziet hoe snel die herstellen en hoe weinig ze van de narcose weten... Bovendien vind ik het diervriendelijker om niet eerst de kat een idee van hormonen te laten krijgen en hun hersenen mannelijk of vrouwelijk te laten  ontwikkelen, om dan daarna te zeggen 'en nu mag je er lekker toch niets mee!'. Héél veel gecastreerde katers masturberen, dat is niet voor niks. Overigens kan je hier een map met informatie downloaden, mag je zeker doorgeven aan je dierenarts ook als je wil: vroegcastratie.pdf - Wuala

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#26 Geplaatst 17 februari 2011 - 10:51

Tinne zei:

Hoe bedoel je? Bij een ouder kitten of volwassen kat is er meer vet rond de organen dan bij een jong kittentje. Als je het zo bekijkt dan is de sterilisatie/castratie bij een kitten dus een gemakkelijkere ingreep omdat de organen beter zichtbaar zijn. Of bedoel je het anders?
Ik bedoel dat een sterilisatie bij een kitten of volwassenen toch een grotere ingreep is dan een kater. ;)

scully zei:

De mijne gaan deze keer ook vroeg gecastreerd worden, ik mag er alleen niet te lang over denken want dan krijg ik compasie met die ukjes dat ze zo vroeg al onder narcose moeten. *Slaapspul is en blijft een chemisch spul dat eigenlijk niet goed is. *dit is mijn eerste keer en ik hoop dat ik er geen spijt van ga krijgen, ik heb heel de serie nachtmerries al de revue zien passeren, vandaar dus echt ni over nadenken wat mezelf betreft.
Komt allemaal goed Ingrid! ;) Ga je ook zowel poesjes en katertjes laten helpen?

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
  • 17 katten

#27 Geplaatst 17 februari 2011 - 11:00

scully zei:

Dat gevoel heb ik ook - zal hier ook voor de 1ste keer zijn - en die serie nachtmerries ook (zo van wat als het kitten al gesteriliseerd is en de toekomstige eigenaars hebben hun bedacht of nog erger er is iets misgegaan met het poesje ....).

mijn dierenarts gebruikt wel "lachgas" als verdoving en da's toch minder zwaar dan gewone verdoving.

maar het schijnt dat het proefproject heel goed verlopen is.

gr.

veerle

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#28 Geplaatst 17 februari 2011 - 11:45

@anja, ja als ze gecastreerd worden dan vind ik dat je beide geslachtjes hetzelfde moet laten ondergaan.

Ik ga voor de vroegcastratie omdat ze inderdaad op jongere leeftijd veel sneller herstellen. *maar ook omdat er nu eenmaal mensen zijn die dingen beloven en ze toch niet doen, een poesje dat krols wordt is al gauw een "overlast" en een sterilisatie is wel "duur" en de kater "sproeit" ineens en dat "stinkt" wel. *ik heb ze ondertussen wel allemaal zien passeren en de slotconclusie is dan ook niet altijd rooskleurig. *Om dat allemaal te voorkomen dus de vroegcastratie.*

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#29 Geplaatst 17 februari 2011 - 11:52

scully zei:

@anja, ja als ze gecastreerd worden dan vind ik dat je beide geslachtjes hetzelfde moet laten ondergaan.

Ik ga voor de vroegcastratie omdat ze inderdaad op jongere leeftijd veel sneller herstellen. *maar ook omdat er nu eenmaal mensen zijn die dingen beloven en ze toch niet doen, een poesje dat krols wordt is al gauw een "overlast" en een sterilisatie is wel "duur" en de kater "sproeit" ineens en dat "stinkt" wel. *ik heb ze ondertussen wel allemaal zien passeren en de slotconclusie is dan ook niet altijd rooskleurig. *Om dat allemaal te voorkomen dus de vroegcastratie.*
Tot hier toe heb ik nog maar 1 poesje gehad die ik dan nog zelf bij hou maar bij het volgde nestje zal ik dat wel laten doen. :)

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#30 Geplaatst 17 februari 2011 - 11:59

*pffff ik heb hier nu veel poesjes en ik moet eerlijk zijn, ik ben er toch wat bang voor! *Ze moeten die klein beestekes toch opensnijden hij tegenover een katerke, daar snijden ze in zijn balzakje, alé dat veronderstel ik. :( *

Geplaatste afbeelding