Spring naar inhoud


- - - - -

katervraagje


  • Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#1 Geplaatst 16 februari 2011 - 13:32

Onze Elliot is castraat en zit afzonderlijk van de poezen wegens zijn gedrag. Hij blijft de poezen najagen en lastig vallen.
Hij is castraat sedert 30 dec.
Op zich voor ons geen probleem, hij verblijft in de kinderopvang beneden waar hij het naar zijn zin heeft.

Nu is mijn vraag : wij hebben een extreem krolse poes , ons Estelle.
Zij heeft haar nest al gehad , dus ligt voor een jaar stil. Ik had haar op de pil gezet, maar na 2 weken de pil laat ik haar toch weer een keertje krols worden. Té langdurig pilgebruik na mekaar vind ik ook niet gezond.

Kan ik haar tijdens de krolsheid vb. 's nachts laten dekken door kater castraat Elliot ? Als ze krols is dan kan niemand hier slapen, want ze is nogal zeer luid en hevig krols.
Of kunnen deze nepdekkingen medische problemen geven voor haar ?
Indien het kan, dan toch de pil of hoef ik geen pil meer te geven en haar gewoon te laten dekken met losse flodders...

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
    • Locatie: Wichelen
  • 17 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 16 februari 2011 - 14:59

D'r zijn fokker - heb het al dikwijls van Duitse fokkers gehoord - die een kastraat gebruiken als "pil" voor krolse poezen omdat ze tegen de pil zijn en ze mogen nog geen kittens krijgen.

het zou niet nadelig zijn voor de poes - sommige van die fokkers zeggen zelfs dat het beter/gezonder is dan de pil.

ik laat de mijn hier "zingen" en als het echt te erg wordt dan krijgen ze eens de pil maar ik heb dan ook geen kastraat lopen, hé.

gr.

veerle

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 16 februari 2011 - 16:04

Wij laten onze castraat liever niet zijn ding doen. Er zijn linkjes gelegd naar bmo door dekking door castraat. En hoewel hier geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan (voorzover ik kon vinden) neem ik liever geen risico.

We deden het voorheen wel, poes bleef net zo lang krols als wanneer we het niet toestonden. Dus nu laten we de dames gewoon zingen. Het hoort erbij. Anders hadden we ze maar moeten laten castreren ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#4 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:16

Aan de ene kant lijkt het me ook logischer dat, hem de poezen te laten dekken gezonder is dan de pil.
Het spreekt voor zich dat ik haar niet dag en nacht laat dekken, dat zou te vermoeiend voor beiden zijn.
Overdag hebben we ook geen last van het krolse gedrag, maar 's nachts :trance:
Dus tijdens die krolse periode, 's nachts beneden bij Elliot lijkt toch leuk voor beiden.  Elliot vind het toch alvast zeer leuk en besteeg Estelle meteen deze nacht. We hebben haar niet meer gehoord vannacht.
Vandaag lag ze dus boven vooral te slapen en deze nacht mag ze terug naar beneden bij haar dikke vriend, tot de krolsheid over is.

Boven gaan de krolse poezen 's nachts in de hal zitten roepen en dat klinkt enorm ! Onze dekkater Enrico hoort het ook en wordt er natuurlijk ook gek van en sproeit dan zijn hele buitenverblijf onder, inclusief drink- en eetbakjes en krabpaal. Doordat Estelle deze nacht bij Elliot stil was bleef ook Enrico rustig en werd het sproeien veel minder.

Maar als het waar is dat ze hierdoor een baarmoederontsteking kunnen krijgen, is dat ook geen oplossing. Maar van de pil kunnen ze dat ook krijgen en dat lijkt me nog ongezonder.
In de natuur wordt een poes soms ook gedekt met losse flodders of dekkingen mislukken, daar krijgt een poes toch ook geen baarmoederontsteking van ? Het lijkt me gewoon natuurlijker op die manier, voor de tussenperiodes en afgewisseld met de pil.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
    • Locatie: Lochristi
  • 9 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:25

Ik weet er niet zoveel van maar uit ervaring merk ik dat Finn hier af en toe ook nog eens wilt dekken (hij heeft dat nooit mogen doen). En ik dacht dat ik toch ook al iets gelezen had van mensen die een krolse kat "dekken" met een wattestokje?

Geplaatste afbeelding


feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#6 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:28

Joloka zei:

Ik weet er niet zoveel van maar uit ervaring merk ik dat Finn hier af en toe ook nog eens wilt dekken (hij heeft dat nooit mogen doen). En ik dacht dat ik toch ook al iets gelezen had van mensen die een krolse kat "dekken" met een wattestokje?


Ja, onze dierenarts raadde dat ook aan. Maar dat zie ik absoluut niet zitten :misselijk: . Liever dan Elliot het werk laten doen hoor...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:37

Feroesti... hoe lang is die castratie geleden? Een tijdje terug zei je hier op KS dat je het jammer vond dat mensen je niet hadden gewaarschuwd dat een gecastreerde kater nog een hele tijd kittens kan verwekken, dus even mijn plicht vervullen: Een gecastreerde kater kan nog 8 WEKEN kittens verweken. Ik ga er maar vanuit dat je dat ondertussen wel hebt begrepen, maar voor de zekerheid toch maar even nog eens melden ;)

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
    • Locatie: Bonheiden
  • 9 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:43

Ja, misschien is het wel geen slecht idee hé feroesti?
In de natuur gebeurd dit immers ook en tja, het lijkt me ergens normaal.

Ik heb hier 2 castraten lopen en die hebben er totaal nooit mee bezig geweest, maar dat komt omdat ze op 5 maand gecastreerd zijn denk ik. Wat ze niet kennen kunnen ze misschien ook niet willen... Odin kijkt steeds vol verwondering naar de daad van mama en papa ;)
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#9 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:45

Wattenstaafjes dekking zou ik niet aanraden. Op deze manier kan je perianale bacteriën in de baarmoeder brengen en dan ligt baarmoederontsteking op de loer. Ik heb ook al wel gelezen dat schijnzwangerschap ook geen gezonde situatie is met bmo tot gevolg. Ik heb een kastraat die op één bepaalde poes wilt kruipen als ze krols is. Ik laat hem nooit zijn gang gaan.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:59

Ik heb een gecastreerde kater. Maar hij doet niks met de poezen die krols zijn. Vroeger deed hij het wel bij een poes toen die krols was. Maar hij zat toch verkeerd om. Dus wij gaan wel naar een echte kater mocht het kunnen en anders de pil. Als hij het wel zou weten zou ik het niet toe laten.
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
    • Locatie: Lochristi
  • 9 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 16 februari 2011 - 18:03

Serenity zei:

Ja, misschien is het wel geen slecht idee hé feroesti?
In de natuur gebeurd dit immers ook en tja, het lijkt me ergens normaal.

Ik heb hier 2 castraten lopen en die hebben er totaal nooit mee bezig geweest, maar dat komt omdat ze op 5 maand gecastreerd zijn denk ik. Wat ze niet kennen kunnen ze misschien ook niet willen... Odin kijkt steeds vol verwondering naar de daad van mama en papa ;)

Finn was ook 5 maanden toen hij gecastreerd werd ;) .

Geplaatste afbeelding


jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
    • Locatie: Brecht
  • 6 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:16

Bij mij in het onderzoeksproject zijn alle katers steriel gemaakt (vasectomie) omdat we paargedrag bestuderen. Onze kattinnen worden dus geregeld gedekt door steriele katers. Daarna worden ze dan 7 weken niet krols doordat ze schijndrachtig zijn (verhoogde progesteronwaardes, geen prolactine, dus ook niet het moederlijke gedrag of de melk). Wij hebben hier ondertussen wel 6 BMO gehad, maar ik kan niet zeggen dat dat het gevolg is van dekking zonder bevruchting want:
-Baileys heeft het gekregen na haar eerste dekking en was daarvoor nog maar 1 keer krols geweest
-Roos heeft het gekregen een half jaar na haar nestje, ze was toen ongeveer 1,5. Zij is wel een aantal keer schijndrachtig geweest. MAAR: haar beide dochters (waarvan één in een verblijf aan de andere kant van het huis zit) hebben ook rond hun 1,5 jaar een BMO gehad. Lijkt me bij hen dus eerder een genetische gevoeligheid.
-Zita is niet vaak krols en schijndrachtig geweest, maar heeft het wel gekregen. Zij had wel een paar keer anaalklierontsteking gehad. Zou dus kunnen dat die infectie op één of andere manier is overgeslagen.
-Loesje bleek bij castratie een beginnende BMO te hebben, nog niet echt ontstoken, maar wel verdikte slijmwand. Ze had ook cystes op de eierstokken.

Geen van onze dames heeft ooit op de pil gestaan. Andere kattinnen zijn dan weer ouder en zijn al vaak door een steriele kater gedekt en nog perfect in orde. Het hangt dus echt van poes tot poes af. Overigens is geen van de dames ooit ziek geweest van de BMO. Ook geen tekenen van pijn waargenomen (tja, BM is natuurlijk niet echt gevoelig voor pijn, maar goed ook!). Reken er dus zeker niet op dat het geen BMO is als de poes niet ziek oogt!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#13 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:31

Smitten Kitten zei:

Feroesti... hoe lang is die castratie geleden? Een tijdje terug zei je hier op KS dat je het jammer vond dat mensen je niet hadden gewaarschuwd dat een gecastreerde kater nog een hele tijd kittens kan verwekken, dus even mijn plicht vervullen: Een gecastreerde kater kan nog 8 WEKEN kittens verweken. Ik ga er maar vanuit dat je dat ondertussen wel hebt begrepen, maar voor de zekerheid toch maar even nog eens melden ;)


Volgens onze dierenarts dus maar maximum 4 weken.
Hij is castraat sedert 30 dec, dus die weken zijn mooi overschreden.
Hij zou ook wel zijn laatste zaad verschoten hebben
bij Oilily vermoedelijk :x
We zijn nu 7 weken na castratie, nu nog succesvol dekken dat kan toch niet ?????

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten
    • Locatie: Izegem
OFFLINE

#14 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:44

Smitten Kitten zei:

Feroesti... hoe lang is die castratie geleden? Een tijdje terug zei je hier op KS dat je het jammer vond dat mensen je niet hadden gewaarschuwd dat een gecastreerde kater nog een hele tijd kittens kan verwekken, dus even mijn plicht vervullen: Een gecastreerde kater kan nog 8 WEKEN kittens verweken. Ik ga er maar vanuit dat je dat ondertussen wel hebt begrepen, maar voor de zekerheid toch maar even nog eens melden ;)

Neen, neen ik wist dat ze nog vruchtbaar waren !!
Maar dat een poes op de pil zwanger kon worden, daar wist ik niets van. Wie verwacht nu zoiets ???

Onze dierenarts had het over 4 weken, alsook de meeste webpagina's hierover. 8 weken heb ik nog nooit gehoord of gelezen...

Wanneer moet ik mijn kater laten castreren?
Bij een castratie van een kat worden onder algehele narcose beide testikels geheel verwijderd, waardoor
Wanneer moet ik mijn kater laten castreren?
Bij een castratie van een kat worden onder algehele narcose beide testikels geheel verwijderd, waardoor er een lege balzak overblijft. In de testikels worden sperma en het hormoon testosteron geproduceerd. Na een castratie is een kat dus niet meer vruchtbaar. Let er wel op dat er na een castratie spermacellen in de zaadleider achterblijven en het hierdoor tot 6 weken na castratie kan duren voordat een kater echt onvruchtbaar is!!!
er een lege balzak overblijft. In de testikels worden sperma en het hormoon testosteron geproduceerd. Na een castratie is een kat dus niet meer vruchtbaar. Let er wel op dat er na een castratie spermacellen in de zaadleider achterblijven en het hierdoor tot 6 weken na castratie kan duren voordat een kater echt onvruchtbaar is!!!


ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 16 februari 2011 - 19:44

jouw kater zou de eerste niet zijn die na 7 (of 8 en ik heb gehoord zelfs 9) weken nog vruchtbaar is.
Dus zou ik het risico maar niet nemen als ik jouw was............

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende