Spring naar inhoud

- - - - -

Het grote natvoer topic

• Log in om te reageren
177 reacties op dit onderwerp
Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#46 Geplaatst 28 mei 2009 - 11:04

Maar wanneer mag een merk zich dan premium noemen?? Er zijn nl. ook goedkope merken die zich premium noemen. Ik neem niet aan dat je zoiets op je verpakking mag zetten als je het niet bent, of heb ik dat mis??

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#47 Geplaatst 28 mei 2009 - 11:06

Ik denk dat het afhankelijk is aan de ingrediënten. Ik heb nog niet snel granen of suikers in premium blikvoer gezien. Bij Whiskas wel.

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#48 Geplaatst 28 mei 2009 - 11:08

Het staat nl. op de verpakking van de zakjes natvoer van de Aldi (de nieuwe).
Vond dat zo vreemd....

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#49 Geplaatst 28 mei 2009 - 13:22

Lies zei:

Animonda werd ook niet goed bevonden :( Ik vond het spijtig omdat het toch veel vlees bevat en de prijs best meevalt.

Geplaatste afbeelding
Ze moesten het echt niet hebben *
Hoewel de zwerfkat, Micho er zot van was *****

Smaken verschillen, zeker in de kattenwereld

Ik heb naar de producent gemaild en ze bevestigden dat het 99.5 % vlees is, en dat ze geen bewaarmiddelen en kleurstoffen toevoegen, het ruikt ook lekker, hier eten  ze het graag.  Ze krijgen ook nog rauwe voeding bij (behalve Sheba, die is dol op Orijen)
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#50 Geplaatst 28 mei 2009 - 13:34

Werden afgekeurd door Zwartje: eigenlijk alles dat goed is...
Porta, Schesir, RC, Iams, Hills, almo nature, ...

Werden goedgekeurd door Zwarthe:
Sheba (enkel de "oude" traditionele vlootjes, niet die nieuwe dingen)
Gimpet Shiny Cat (is toch iets van een 30% vlees, wat al beter is he)

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#51 Geplaatst 28 mei 2009 - 13:35

Oh ja het enige wat ooit is afgekeurd geweest door ons Zulma'ke is Whiskas, de rest heeft ze altijd al met smaak opgegeten zijnde: Felix, Almo Nature, Hill's en Schésir... :)

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#52 Geplaatst 28 mei 2009 - 13:37

Felix vertrouw ik trouwens niet. Ten tijde van de gekke koeien ziekte blijven ze vermoedelijk besmet beendermeel van schapen verwerken in het katteneten. En dat vonden ze daar maar normaal.

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#53 Geplaatst 28 mei 2009 - 13:55

Ja, ik herinner me dat je dat laaaang geleden nog eens verteld hebt, maar volgens mij was dat op een ander forum :d
En euh... sindsdien krijgt ze dat ook niet meer hoor... Trouwens ik moet wel zeggen dat haar euhm... ontlasting daar wel van stonk!!!

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#54 Geplaatst 28 mei 2009 - 14:04

hier krijgen ze almo, miamor en soms al es wiskas
heb nu ook carny meegebracht, morgen es proberen
TROUWENS : IN DIERENPLEZIER OP DIESTSESTEENWEG IN KESSEL_LO KOST DE ALMO (140gr) goedkoper dan bij zooplus!!!!!!!!!!!!!!!!!! ook de carny staat er goedkoper!!!!!!!!!!!!!!
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_Wemel_*
Guest_Wemel_*

#55 Geplaatst 28 mei 2009 - 14:19

*mikkeke* zei:

Het staat nl. op de verpakking van de zakjes natvoer van de Aldi (de nieuwe).
Vond dat zo vreemd....

Wel,
Ik was op een keer eens katteneten vergeten te kopen en ik kwam juist uit de carrefour en was in de aldi en dacht, tja, zeg, voor één keer eten van de aldi zal wel geen kwaad kunnen.
Awel, en je moest ons luna (al enkele jaren geleden, want intussen is er ze al niet meer..) eens zien smullen. Naderhand kocht ik opnieuw wiskas, maar ik merkte dat ze toch liever die brokjes van de aldi at.
Dus vanaf toen heb ik altijd de rode doos brokjes van de aldi gegeven.
Onze wemel staat op wiskas en op brokjes van de aldi.
Natvoer eet hij van alle merken, wiskas, sheba, hill's... maar ook natvoer van de aldi (maar dan enkel de zakjes niet de kuipjes) eet hij graag, zolang het maar gevogelte of kip is.
Hij heeft tot hiertoe ook nog nooit problemen gehad met diarree of iets dergelijks en hij is intussen toch al een half jaar bij ons.
Dus met voer van de aldi lijkt mij op het eerste zicht niks mis.
Zal misschien ook wel wat liggen aan de poes zelf? ik weet het niet...

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#56 Geplaatst 28 mei 2009 - 14:35

*mikkeke* zei:

Maar wanneer mag een merk zich dan premium noemen?? Er zijn nl. ook goedkope merken die zich premium noemen. Ik neem niet aan dat je zoiets op je verpakking mag zetten als je het niet bent, of heb ik dat mis??

Oh jawel hoor :( . Merken kunnen ook opschrijven "Rijk aan vis" terwijl er maar 3% vis inzit. De controle op diervoeding is echt ver te zoeken, helaas. Het enige waar een volledig product aan moet voldoen is aan de AAFCO-norm. Wat een fabrikant in zijn voer stopt dan maakt niets uit, waarom denk je anders dat er bijvoorbeeld landbouwgif in heel veel merken brok en blik zit? Soms staat het letterlijk op de verpakking: "BHA, BTA, Ethoxiquine. Sommige merken schrijven in plaats daarvan op de verpakking: "Met in de EU toegestande anti-oxydanten".
Sommige fabrikanten kopen voedsel in als halffabrikaat. Als bijv. de chemische anti-oxydanten voordat de fabrikant het binnenkrijgt aan bepaalde voedingsmiddelen (die in de brok/blik moeten) worden toegevoegd, dan hoeft een fabrikant dit niet te vermelden op de verpakking. Zo'n diervoer fabriek heeft immers het zelf niet toegevoegd!

Ik weet niet of je weet wat de AAFCO-norm inhoudt? Als je een voeding "compleet" wilt noemen moet die aan minimale vitamine/mineralen eisen voldoen. Ze hebben bij die AAFCO-norm gewoon gekeken naar wat de minimum-eisen qua vitaminen/mineralen zijn zodat katten en honden niet meteen het loodje leggen of meteen ziek worden. Ze zijn in de testen dus steeds minder en minder en minder en minder gaan toevoegen aan hun voeding, tot een hond of kat nét voldoende uit een voeding kan halen. Ze weten door die AAFCO-norm/test die ze gedaan hebben, dus wat het minimum is wat een kat moet binnenkrijgen, niet wat optimaal is! Deze test hebben ze gedaan op pups en kittens, waarbij het ene nestje zoveel % van een bepaalde voedingsstof kreeg en de ander meer. Vervolgens werden ze opengesneden om te kijken wat die voedingsstoffen in het lichaam hadden gedaan.
En ook daarom doet kat X het beter op een bepaald merk dan op merk Y, er bestaat geen gemiddelde kat en die norm is waardeloos.

Gelukkig komen er steeds betere blikvoedingen op de markt, en dat zijn dan inderdaad de merken zoals Almonature, Porta21, Animonda.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#57 Geplaatst 28 mei 2009 - 14:40

Ester zei:

Oh jawel hoor :( . Merken kunnen ook opschrijven "Rijk aan vis" terwijl er maar 3% vis inzit. De controle op diervoeding is echt ver te zoeken, helaas. Het enige waar een volledig product aan moet voldoen is aan de AAFCO-norm. Wat een fabrikant in zijn voer stopt dan maakt niets uit, waarom denk je anders dat er bijvoorbeeld landbouwgif in heel veel merken brok en blik zit? Soms staat het letterlijk op de verpakking: "BHA, BTA, Ethoxiquine. Sommige merken schrijven in plaats daarvan op de verpakking: "Met in de EU toegestande anti-oxydanten".
Sommige fabrikanten kopen voedsel in als halffabrikaat. Als bijv. de chemische anti-oxydanten voordat de fabrikant het binnenkrijgt aan bepaalde voedingsmiddelen (die in de brok/blik moeten) worden toegevoegd, dan hoeft een fabrikant dit niet te vermelden op de verpakking. Zo'n diervoer fabriek heeft immers het zelf niet toegevoegd!

Ik weet niet of je weet wat de AAFCO-norm inhoudt? Als je een voeding "compleet" wilt noemen moet die aan minimale vitamine/mineralen eisen voldoen. Ze hebben bij die AAFCO-norm gewoon gekeken naar wat de minimum-eisen qua vitaminen/mineralen zijn zodat katten en honden niet meteen het loodje leggen of meteen ziek worden. Ze zijn in de testen dus steeds minder en minder en minder en minder gaan toevoegen aan hun voeding, tot een hond of kat nét voldoende uit een voeding kan halen. Ze weten door die AAFCO-norm/test die ze gedaan hebben, dus wat het minimum is wat een kat moet binnenkrijgen, niet wat optimaal is! Deze test hebben ze gedaan op pups en kittens, waarbij het ene nestje zoveel % van een bepaalde voedingsstof kreeg en de ander meer. Vervolgens werden ze opengesneden om te kijken wat die voedingsstoffen in het lichaam hadden gedaan.
En ook daarom doet kat X het beter op een bepaald merk dan op merk Y, er bestaat geen gemiddelde kat en die norm is waardeloos.

Gelukkig komen er steeds betere blikvoedingen op de markt, en dat zijn dan inderdaad de merken zoals Almonature, Porta21, Animonda.

ester, ik wou je even bedanken voor de uitleg die je geeft, ik heb er al heel wat van bijgeleerd!!!! dank je wel hoor!!!! en het is zo : op de lange duur weet je het gewoon niet meer hé, daarom is het toch wel leuk als iemand duidelijkheid kan scheppen erover, nog es mercikes!!!

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#58 Geplaatst 28 mei 2009 - 14:40

Vosse zei:

Felix vertrouw ik trouwens niet. Ten tijde van de gekke koeien ziekte blijven ze vermoedelijk besmet beendermeel van schapen verwerken in het katteneten. En dat vonden ze daar maar normaal.

Ach, er zijn in 2007, 8000!!! honden doodgegaan omdat er een teveel aan rattengif in het voer zat. En zo zijn er nog veel meer voedselschandalen geweest.
En daar zaten ook merken bij zoals Eukanuba, Nutro, Iams, Purina. Voor wie mij niet gelooft, google maar eens op "recalls petfood", "recalls catfood".
Dus een duurder merk, wil ook niet alles zeggen.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#59 Geplaatst 28 mei 2009 - 14:53

Ester zei:

Ach, er zijn in 2007, 8000!!! honden doodgegaan omdat er een teveel aan rattengif in het voer zat. En zo zijn er nog veel meer voedselschandalen geweest.
En daar zaten ook merken bij zoals Eukanuba, Nutro, Iams, Purina. Voor wie mij niet gelooft, google maar eens op "recalls petfood", "recalls catfood".
Dus een duurder merk, wil ook niet alles zeggen.

Zelfs Hills heeft al voeding teruggeroepen, nu gebeurt dat ook soms in onze grootwarenhuizen, dus je kan dan al wel denken wat er met dierenvoeding gebeurt.  Voor 2002 werden en zelfs kadavers van zieke dieren die volgespoten waren met medicatie in verwerkt, sinds 2002 zijn de normen op Europees niveau wat strenger geworden dacht ik.
Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#60 Geplaatst 28 mei 2009 - 14:58

http://www.fda.gov/oc/opacom/hottopics/petfood.html#recall

ex.
On March 15, 2007, FDA learned that certain pet foods were sickening and killing cats and dogs. FDA found contaminants in vegetable proteins imported into the United States from China and used as ingredients in pet food.
A portion of the tainted pet food was used to produce farm animal feed and fish feed. FDA and the U.S. Department of Agriculture discovered that some animals that ate the tainted feed had been processed into human food. Government scientists have determined that there is very low risk to human health from consuming food from animals that ate tainted feed. All tainted pet food, animal and fish feed, and vegetable proteins continue to be recalled and destroyed.
As a result of FDA and USDA's comprehensive investigation, on February 6, 2008, FDA announced that two Chinese nationals and the businesses they operate, along with a U.S. company and its president and chief executive officer, were indicted by a federal grand jury for their roles in a scheme to import products purported to be wheat gluten into the United States that were contaminated with melamine.

Geplaatste afbeelding