Spring naar inhoud

- - - - -

lab anti-A titer bepaling bij bloedgroep B

• Log in om te reageren
71 reacties op dit onderwerp
henny
henny
  • 1.601 berichten

#31 Geplaatst 12 juni 2009 - 09:05

Ja...het is jammer dat ze niet inhoudelijk reageert.
Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#32 Geplaatst 14 juni 2009 - 12:26

Onze dierenarts is het allemaal aan het uitpluizen. Deze week was er een congres in Berlijn over dna en bloedonderzoek bij katten. Hij is erheen geweest en is nog steeds niet van mening verandert. Als het voorkomen kan worden is het beter. Zeker omdat we haar broer hebben en de lijn dus niet wordt gestopt op die manier , lijkt het ons niet niet nodig om enig risico te nemen. Volgens een Duitse proffesor in emergency en bloedtransfusie is de test op titerbepaling nog zeer nieuw en nog niet bewezen. Ook met lage titers loopt het soms grondig fout en met hoge titers zelfs goed. Het is altijd een risico dat je moet vermijden indien mogelijk.
De tests staan nog niet op punt en worden nog verder bestudeerd en uitgewerkt.
Zij sprak over een percentage van 36 % britten met bloedgroep B. Bij boedtransfusies ondergaat dan ook iedere kat vooraf een bloedgroepbepaling. Want het verkeerde bloed toedienen is zeer rampzalig en altijd dodelijk ! Ook om die reden alleen al is het interessant een bloedgroepkaartje in het gezondheidsboekje van je kat te hebben. Je weet maar nooit, er gaat door alsnog te moeten testen kostbare tijd verloren als de kat dringend bloed nodig heeft.

Vrijdag wordt Estelle gesteriliseerd, we zien het ook niet zitten dat ze naar Berlijn vertrekt. Dat begrijpt haar fokker volkomen.
Zeer stom van ons om destijds bij de fokker geen bloedgroep bepaling te laten doen. Maar we hebben maar de week voor het afhalen beslist dat we Estelle er ook bij zouden nemen. Enrico was dan al getest op onze aanvraag en had bloedgroep A, dus waren wij zo stom te denken dat Estelle ook wel A zou hebben. Want A is dominanter tegenover B.
We zullen dus geen tweede keer diezelfde fout maken in het vervolg.
De fokster van Estelle raadt het ons ook af om een A kater combi te maken, ook zij vind de sterilisatie geheel de beste keuze. Spijtig , maar in Estelle haar eigen belang.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#33 Geplaatst 14 juni 2009 - 14:17

Hoe komt het eigenlijk dat er geen geschikte B-katers voor haar zijn als er bij de brit zoveel B voorkomt?
Wordt er in de point-fok zoveel mogelijk op A geselecteerd dan?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#34 Geplaatst 14 juni 2009 - 14:53

Hier in België wordt inderdaad veel op A gefokt.
Zoiezo zijn er hier al zeer weinig colorpoint dekkaters te vinden en die zijn veelal bloedgroep A. En er hangt daarnaast meestal ook een dekvoorwaarde aan vast, met enkel de mogelijkheid om de kittens als castraten te verkopen. Dus interessant kan je dat ook niet noemen.
Ook wij hebben enkel A katten. Het is de allereerste keer dat we dus een B poes hebben.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#35 Geplaatst 14 juni 2009 - 19:47

We zijn dus nu weer aan het twijfelen.

De fokster van Estelle heeft al verschillende nesten zelf geflest en nog geen één kitten verloren.
Alleen heb ik er zo'n schrik voor...
Er kan zoveel fout gaan...
Als we het toch proberen, willen we het natuurlijk helemaal correct doen.
En daarbij zullen we geen hulp van onze dierenarts moeten verwachten.
Groot dilemma dus...
Persoonlijk ken ik wel een fokker die het ook al gedaan heeft en mogelijk willen zij me wel helpen. Met flessen heb ik totaal geen ervaring, maar ik ben bereid het te proberen.

Wat doe ik dan het best ?

Onze poes Kassandra (bloedgroep A) verwacht een nestje op 14 juli. Als Estelle nu kortbij krols wordt en gedekt, dan kan ik eventueel haar kittens de eerste 24 uren bij Kassandra laten drinken. Sanneke is een heel gemakkelijke poes die probleemloos al verschillende keren andere kittens heeft mee helpen voeden. (Ze is zelfs een boefje en steelt soms de kittens van anderen)
Of fles ik ze beter zelf en zo ja, kan dit met geitjesmelk ?
Een bevriende fokster flest haar kittens met geitjes melk, vandaar...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#36 Geplaatst 14 juni 2009 - 20:07

Uiteindelijk zijn er aan elk nestje zoiezo risico's verbonden he, er kan altijd vanalles misgaan. Als je je goed voorbereid lijkt die kans mij toch echt minimaal en zal het vast wel in orde komen.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#37 Geplaatst 15 juni 2009 - 08:37

feroesti zei:

We zijn dus nu weer aan het twijfelen.

De fokster van Estelle heeft al verschillende nesten zelf geflest en nog geen één kitten verloren.
Alleen heb ik er zo'n schrik voor...
Er kan zoveel fout gaan...
Als we het toch proberen, willen we het natuurlijk helemaal correct doen.
En daarbij zullen we geen hulp van onze dierenarts moeten verwachten.
Groot dilemma dus...
Persoonlijk ken ik wel een fokker die het ook al gedaan heeft en mogelijk willen zij me wel helpen. Met flessen heb ik totaal geen ervaring, maar ik ben bereid het te proberen.

Wat doe ik dan het best ?

Onze poes Kassandra (bloedgroep A) verwacht een nestje op 14 juli. Als Estelle nu kortbij krols wordt en gedekt, dan kan ik eventueel haar kittens de eerste 24 uren bij Kassandra laten drinken. Sanneke is een heel gemakkelijke poes die probleemloos al verschillende keren andere kittens heeft mee helpen voeden. (Ze is zelfs een boefje en steelt soms de kittens van anderen)
Of fles ik ze beter zelf en zo ja, kan dit met geitjesmelk ?
Een bevriende fokster flest haar kittens met geitjes melk, vandaar...

Je kan je er nu op voorbereiden dat je moet flessen, alles in huis halen enz.
Stel dat een van je poezen onverwacht een keizersnede moet ondergaan dan zal je toch ook moeten flessen, je laat ze toch niet doodgaan :(

Ik zou geen geitenmelk geven maar een goede melkpoeder voor katten in huis halen, bv. KMR. Een geit is een grazer en een kat een carnivoor en die hebben andere voedingstoffen nodig.
Het veiligste is om ze te voeren met een pipet (ik gebruik de grootste die ik in de apotheek kan krijgen).
Je kan dan voorzichtig melk in het bekje laten druppelen zodat ze zich niet kunnen verslikken.
Het bijvoeren is maar voor ongeveer 18 uur maar dat is voor ieder kittens verschillend omdat alle kittens niet tegelijk geboren worden, het eerste geboren kitten kan dus als eerste bij de moeder teruggelegd worden.
Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#38 Geplaatst 15 juni 2009 - 08:44

feroesti zei:

Onze dierenarts is het allemaal aan het uitpluizen. Deze week was er een congres in Berlijn over dna en bloedonderzoek bij katten. Hij is erheen geweest en is nog steeds niet van mening verandert. Als het voorkomen kan worden is het beter. Zeker omdat we haar broer hebben en de lijn dus niet wordt gestopt op die manier , lijkt het ons niet niet nodig om enig risico te nemen. Volgens een Duitse proffesor in emergency en bloedtransfusie is de test op titerbepaling nog zeer nieuw en nog niet bewezen. Ook met lage titers loopt het soms grondig fout en met hoge titers zelfs goed. Het is altijd een risico dat je moet vermijden indien mogelijk.
De tests staan nog niet op punt en worden nog verder bestudeerd en uitgewerkt.
Zij sprak over een percentage van 36 % britten met bloedgroep B. Bij boedtransfusies ondergaat dan ook iedere kat vooraf een bloedgroepbepaling. Want het verkeerde bloed toedienen is zeer rampzalig en altijd dodelijk ! Ook om die reden alleen al is het interessant een bloedgroepkaartje in het gezondheidsboekje van je kat te hebben. Je weet maar nooit, er gaat door alsnog te moeten testen kostbare tijd verloren als de kat dringend bloed nodig heeft.

Vrijdag wordt Estelle gesteriliseerd, we zien het ook niet zitten dat ze naar Berlijn vertrekt. Dat begrijpt haar fokker volkomen.
Zeer stom van ons om destijds bij de fokker geen bloedgroep bepaling te laten doen. Maar we hebben maar de week voor het afhalen beslist dat we Estelle er ook bij zouden nemen. Enrico was dan al getest op onze aanvraag en had bloedgroep A, dus waren wij zo stom te denken dat Estelle ook wel A zou hebben. Want A is dominanter tegenover B.
We zullen dus geen tweede keer diezelfde fout maken in het vervolg.
De fokster van Estelle raadt het ons ook af om een A kater combi te maken, ook zij vind de sterilisatie geheel de beste keuze. Spijtig , maar in Estelle haar eigen belang.

Meer dan 50 % van de Britten heeft bloedgroep B.
Toch jammer dat er dierenartsen zijn die niet echt in de materie 'duiken' maar wel hun mening geven alzijnde: dit is de waarheid :evil:
Een anti A titer bepalen is niet nieuw, een jaar of 12 geleden kon dat al bij EVL in Nederland. Ik heb dat toen gepubliceerd in ons clubblad.
Ook zijn er meerdere fokkers die goede resultaten geboekt hebben met de wetenschap dat de poes een lage titer heeft en de kittens gewoon bij de moeder hebben laten drinken.
Henny

Guest_quid_faciendum_*
Guest_quid_faciendum_*

#39 Geplaatst 15 juni 2009 - 09:11

Hier ook erg goede resultaten geboekt met de KMR.
Het is inderdaad zo dat je eigenlijk altijd moet voorbereid zijn op het feit dat mama poes niet wil of kan zogen. Dus de KMR (en kitten colostrum, wat wij eigenlijk tijdens de eerste 48 uur gebruiken) staat hier bij elke bevalling stand-by... Zelf vond ik het beaphar-flesje erg handig, maar ook een gewoon spuitje (van 2ml), uiteraard zonder naald, hebben we hier in het begin gebruikt (waar je ook echt druppelsgewijs melk uit kan duwen), toen de zuigreflex van de kittens nog niet echt optimaal was...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#40 Geplaatst 15 juni 2009 - 15:00

@ feroesti: Als ik jou was zou ik er gewoon voor gaan. Als je voorbereid bent is het risico erg klein. En eerlijk is eerlijk, fokken houdt altijd een zeker risico in. Poes kan keizersnede nodig hebben, poes kan kittens negeren, misschien heeft poes geen melk etc etc...

Flessen ivm bloedgroepen is in principe niet anders als het bijflessen van een groot nestje of een zwak kitten. En op een uurtje of 18 mogen ze alweer bij mama.

Bij de nestjes waar ik bij geholpen heb ivm bloedgroep zijn er ook nog nooit kittens gestorven.

Ik zou zeggen "ik kom je helpen", maar je woont niet zo dicht bij ons geloof ik. En bovendien, als je enige ervaring hebt met flessen dan kán je dit echt wel! En misschien heb je zelfs geluk met de titerbepaling en moet je niet eens flessen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#41 Geplaatst 16 juni 2009 - 10:44

De titerbepaling is bij Biofucus aangevraagd. Gelukkig had onze dierenarts haar bloed bewaard en kan dit gebruikt worden. Dat kost trouwens niet eens 20 euro.
We hebben het eens allemaal op een rijtje gezet en besproken met de dierenarts en hij wil het ook proberen. Eerst de titer afwachten en als ze laag of gemiddeld staat zullen we het proberen. Hoog = sterilisatie, daar zijn we inmiddels samen van overtuigd.
Hopelijk heeft ze dus een lage titer !!

Bij het overleggen met de fokster van Estelle is ook al wat meer duidelijk geworden. Blijkbaar werd er veel voor ons verzwegen , de taal zit daar ook wel voor iets tussen, ik ken weinig Duits. Het ganse nest (6 kittens) van Estelle en Enrico is geflest geweest, om dezelfde reden. Mama had bloedgroep B, papa A. Wij wisten daar niets vanaf, er stond op de site papa B, mama A , waarom weet ik niet...Waarschijnlijk uit schrik ze niet kwijt te geraken, want veel fokkers zouden waarschijnlijk geen geflest kitten willen vanwege iets vatbaarder (geen antistoffen) Hadden we het geweten hadden we waarschijnlijk ook van de aankoop afgezien en zeker voor de kostprijs die we ervoor betaald hadden.
Nu moet ik wel zeggen dat Estelle en Enrico nog nooit ziek zijn geweest, ze zijn beiden hele sterke, gezonde katten. Dus dat zegt op zich al veel over het flessen. Heel vreemd maar net Enrico die bloedgroep A heeft is heel erg fors en groot gebouwd en Estelle bloedgroep B is een stuk minder groot en slanker. Dat is altijd al zo geweest. Wat me opviel is dat de fokster enorm overdreven van Enrico hield en Estelle niet bezag. Dus ik twijfel of Estelle wel echt geflest geweest is...Mogelijk heeft ze gewoon bij haar mama gedronken.
Zou Estelle dan niet hoger zijn qua A antistoffen hierdoor of heeft dat er niets mee te maken ?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#42 Geplaatst 16 juni 2009 - 12:07

De titerbepaling is bij Biofucus aangevraagd. Gelukkig had onze dierenarts haar bloed bewaard en kan dit gebruikt worden. Dat kost trouwens niet eens 20 euro.
We hebben het eens allemaal op een rijtje gezet en besproken met de dierenarts en hij wil het ook proberen. Eerst de titer afwachten en als ze laag of gemiddeld staat zullen we het proberen. Hoog = sterilisatie, daar zijn we inmiddels samen van overtuigd.
Hopelijk heeft ze dus een lage titer !!

Een poes met een hoge anti A titer kan toch een goede fokpoes zijn, je kan toch gewoon flessen.
Er zijn fokkers die flessen met een lage anti-titer, wat is het verschil??
Kittens die 18 uur geflest zijn worden ook grote gezonde kittens, antistoffen krijgen ze nog genoeg van de moeder het colostrom stopt niet van de ene op de andere minuut, dat gaat geleidelijk.
Ook kittens die zonder moeder zijn opgegroeid en nooit moedermelk hebben gehad hoeven geen problemen te hebben met de gezondheid.
Gezondheid heeft niet alleen te maken met omgevingsfactoren maar ook met het genenpakket.

Hieronder mijn 'procedure' als ik kittens heb uit een poes met een hoge anti-A titer, ze mogen dus gerust bij de moeder blijven drinken.
Zo deed ik het toen ik nog bloegroep testte, dat doe ik nu niet meer, ik gebruik nu andere 'foefjes' maar dat is hier op het forum al ter sprake geweest.

Mijn eigen 'plak van aanpak met een B poes met een hoge anti-A-titer en een A kater.
Het eerste kitten dat geboren wordt leg ik appart, lekker warm, schrijf op wanneer deze geboren is en geef dit kitten al wat vervangende moedermelk. Als er meer kittens geboren wordenhet tijdstip opschrijven wanneer elk kitten geboren is, deze ook wat KMR geven. Als de bevalling wat langer duurt om het uur een klein beetje melk geven. Als de poes klaar is met de bevalling het eerste kitten bij de moeder leggen met een vol buikje zodat het niet zo'n trek heeft om te drinken. Meestal zoeken ze wel naar een tepel maar de 'verkeerde moedermelk' wordt dan 'verdund' met de melk die jij al gegeven hebt dus kan geen kwaad.Eén voor één leg je de kittens met volle buikjes in volgorde van geboorte weer bij de moeder. Blijf tot 18 uur na de bevalling van het laatst geboren kitten om de 1 tot 1 1/2 uur de kitten bijvoeren. Daarna afbouwen.
Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#43 Geplaatst 16 juni 2009 - 12:58

Dat lijkt me inderdaad ook te doen. Zo hoef ik ze niet van hun mama te scheiden, want dat lijkt me zielig voor Estelle.

Zoiezo denk ik eraan om ook bij een lage titer de eerste voeding een flesje te geven. Kwestie van de zekerheid en inderdaad die verdunning van de melk. De eerste paar uren een flesje geven lijkt mij dan toch nog extra veilig.
KMR kan ik vinden bij Het Witte Huis, pipetjes en flesjes heb ik altijd in huis. De kittens die ik al fleste zijn allemaal overleden, dat waren zwakke kittens. Als kittens het goed doen fles ik niet bij, grote nestjes hebben we zelden. En telkens hadden we het geluk dat ze bij een andere poes konden meedrinken. Dus heb ik zeer weinig ervaring met flessen.

We zullen dan ook 'proberen' om Estelle na twee van onze andere poezen te laten dekken. Maar het moet dan ook wel lukken...
Ik zie het terug helemaal zitten. Nu nog een krolse Estelle en liefst een lage titer....
Bedankt voor alle steun en tips !

Nog een vraagje : Zullen kandidaat kittenkopers wel een kitten willen als ze geflest geweest zijn ? Vertrouwen ze dat wel ???

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#44 Geplaatst 16 juni 2009 - 15:16

feroesti zei:

Dat lijkt me inderdaad ook te doen. Zo hoef ik ze niet van hun mama te scheiden, want dat lijkt me zielig voor Estelle.

Zoiezo denk ik eraan om ook bij een lage titer de eerste voeding een flesje te geven. Kwestie van de zekerheid en inderdaad die verdunning van de melk. De eerste paar uren een flesje geven lijkt mij dan toch nog extra veilig.
KMR kan ik vinden bij Het Witte Huis, pipetjes en flesjes heb ik altijd in huis. De kittens die ik al fleste zijn allemaal overleden, dat waren zwakke kittens. Als kittens het goed doen fles ik niet bij, grote nestjes hebben we zelden. En telkens hadden we het geluk dat ze bij een andere poes konden meedrinken. Dus heb ik zeer weinig ervaring met flessen.

We zullen dan ook 'proberen' om Estelle na twee van onze andere poezen te laten dekken. Maar het moet dan ook wel lukken...
Ik zie het terug helemaal zitten. Nu nog een krolse Estelle en liefst een lage titer....
Bedankt voor alle steun en tips !

Nog een vraagje : Zullen kandidaat kittenkopers wel een kitten willen als ze geflest geweest zijn ? Vertrouwen ze dat wel ???

Waarom niet? Meestal zijn kittens die geflest worden de allerliefste :heart:
Normaal gezien zal je ze niet al te lang moeten flessen, dus zal waarschijnlijk niet zo bijzonder veel impact hebben.

Maar ik ken zelfs fokkers die gezonde kittens standaard bijflessen om ze extra sociaal te maken. Nu ben ik daar zelf wel niet voor hoor. Als het niet nodig is dan laat ik gewoon moederpoes haar gang gaan.

Echter, uit ervaring met flessenbabies (maar dan wel gedurende heel de zoogperiode) weet ik wel dat ze extra op mensen gericht zijn.
Het zijn heeeeerlijke kittens, maar het doet extra veel pijn om afstand van hen te nemen.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#45 Geplaatst 16 juni 2009 - 16:39

feroesti zei:

Ik heb daar eigenlijk nog nooit iemand een probleem mee horen hebben.. Verbaast me zelfs dat jij een bepaalde poes niet als fokpoes zou genomen hebben gewoon omdat ze de eerste 18u geflest is geweest, kan me echt niet voorstellen dat dat een wereld van verschil maakt.