Spring naar inhoud

- - - - -

lab anti-A titer bepaling bij bloedgroep B

• Log in om te reageren
71 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#46 Geplaatst 18 juni 2009 - 21:51

Tja, niet iedereen is even enthousiast over het flessen van kittens en de  antistoffen die daardoor ontbreken. Ik krijg best ook zeer veel negatieve reacties hierop. Enkele fokkers hebben ook zeer negatieve ervaringen. Sommige gefleste kittens willen niet meer bij hun moeder drinken na die bepaald aantal uren. Ze willen enkel nog flesjes, waardoor ze totaal geen antistoffen binnenkrijgen. Als ze in een gezonde en hygiënische leefomgeving opgroeien geen probleem. Maar na het verhuizen op 13 weken zijn ze voor sommige virussen veel vatbaarder. Soms gaat het dan grondig fout. Niesziekte, virale aandoenigen in de mond, zeer gevoelig voor kou vatten, ...

Als alles wel lukt en ze wel goed drinken na de 2 de dag, geen enkel probleem. Maar mama moet ze dan wel nog willen aanvaarden en voldoende melkgift hebben.

Met de bovenstaande methode van Henny is dat geen probleem. Als ze af en toe al eventjes gedronken hebben en bij de mama kunnen blijven is het ideaal. Maar ik kan me voorstellen dat het niet altijd zo simpel is.

Ik ben er alvast niet gerust in. Het word een loodzware taak en hopelijk met een zeer positieve naklank.

Momenteel is het nog steeds wachten op de titerbepaling.
Ondertussen weten we wel al dat ze geen drager is van het pkd 1 allel.
Maar dit werd door een ander lab bepaald nl. Laboklin. (in 1 week reeds resultaat)

Ter zijde :
Van Laboklin kreeg ik tevens ook extra info over dit :
For Tritrichomonas foetus detection we have established a PCR.
This test is useful in work up of diarrhea in cats esp. from multi cat household and in processed resambling Giardia infections.
Als ik dit goed heb is dit een test om giardia op te sporen ???

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#47 Geplaatst 06 juli 2009 - 20:27

Intussen hebben we eindelijk de antistof titeruitslag binnen gekregen. Estelle zit dus nog net in de lage categorie, titer 32. Het proberen waard dus.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#48 Geplaatst 06 juli 2009 - 22:02

feroesti zei:

Intussen hebben we eindelijk de antistof titeruitslag binnen gekregen. Estelle zit dus nog net in de lage categorie, titer 32. Het proberen waard dus.

Dat is een goed bericht :)
Henny

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#49 Geplaatst 06 juli 2009 - 22:05

feroesti zei:

:thumb: :thumb:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#50 Geplaatst 27 augustus 2009 - 19:16

Estelle is op 25 aug. bevallen van !! 6 !! kittens.
Zij heeft bloedgroep B anti titer 32.
Kater bloedgroep A, onze Etou.

Ik heb de eerste 27 uur de kittens om het anderhalf uur geflest. We lieten ze wel bij hun mama.
Ze is om 19.00 u bevallen en ik heb doorgeflest tot de dag daarop 22.30 u. Daarna was ik stikkapot en doodmoe. Maar het was het meer dan waard. Het liep perfect, de kittens dronken hun flesjes leeg en Estelle was gelukkig en liet alles gebeuren.
Na 22.30 heb ik geen flesjes meer gegeven en ze enkel laten drinken bij hun mama. s' Morgens waren ze goed bijgekomen en alles in orde.
Ze drinken nu nog uitsluitend bij Estelle en die heeft heel veel melk.
Ze verzwaren keurig en zijn mooi op gewicht.
Toch ben ik er nog niet helemaal gerust in. Volgens onze dierenarts moeten we afwachten en kan het toch nog grondig fout lopen. Hij zegt zelfs tot 6 weken kan er plotse sterfte optreden. Ik ben dus zeer bang en durf nog niet optimitisch te zijn.

gewichtjes vandaag :
poesje : 111 gram
poesje : 115 gram
poesje : 122 gram
katertje : 130 gram
katertje : 126 gram

Bijgevoegde thumbnails

• 26 aug. 006.jpg
  • 27 aug. 012.jpg

Bewerkt door feroesti, 27 augustus 2009 - 19:28.
Reden van bewerken: foutje

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#51 Geplaatst 27 augustus 2009 - 19:22

Bovendien ...

Is ons Naomi op 23 augustus ook bevallen van 6 kittens !!!
Wel een bloedgroep A en A combinatie.
Naomi is onze brits korthaar poes van 7 jaar. Normaal zouden we met haar niet meer fokken. Maar ze was zo hevig krols en met onze Enrico van 1 jaar oud leek het handig om de krolsheid op te lossen. Nooit verwacht dat hij het al kon !! Onze vorige twee dekkater waren beiden ruim 2 jaar eer ze dekten. Het is dus gelukt en met 6 kittens tot resultaat !!!
Het loopt prima ! Een bonte mengeling van kleuren.
1 lilac créme poesje 102 gr
1 seal tortie poesje 115 gr
1 blauw katertje 149 gr
2 créme poesjes 146 gr en 146 gr
1 lilac katertje 150 gr
Ze doen het super. Het kleinste (lilac créme) woog amper 64 gram bij de geboorte en weegt nu 102 gram. We flessen haar 3 keer per dag bij met kmr.

Bovendien verwachten we ook nog een nestje van Naomi's dochter Myrthe. het wordt hier dus een echte babyboom !!!
We hadden dit nooit verwacht en kregen de laatste 2 jaar altijd nestje van 3-4 kittens. Myrthe is ook zo dik, straks krijgt ze er ook 6 ????!!!!

Bewerkt door feroesti, 27 augustus 2009 - 19:27.
Reden van bewerken: iets vergeten

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#52 Geplaatst 27 augustus 2009 - 19:25

foto vergeten

Bijgevoegde thumbnails

• 27 aug. 016.jpg
  • 27 aug. 005.jpg
  • 27 aug. 004.jpg

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#53 Geplaatst 27 augustus 2009 - 19:32

Bedankt dus iedereen voor alle tips i.v.m bloedgroep B, A.
Het heeft ons goed geholpen, anders had ik het niet aangedurft.
Hopelijk loopt het verder goed af....

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#54 Geplaatst 27 augustus 2009 - 19:33

Hey, welkom terug hier! Wat een goed nieuws allemaal! Hopelijk blijft het goed gaan!!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#55 Geplaatst 27 augustus 2009 - 19:39

feroesti zei:

Estelle is op 25 aug. bevallen van !! 6 !! kittens.
Zij heeft bloedgroep B anti titer 32.
Kater bloedgroep A, onze Etou.

Ik heb de eerste 27 uur de kittens om het anderhalf uur geflest. We lieten ze wel bij hun mama.
Ze is om 19.00 u bevallen en ik heb doorgeflest tot de dag daarop 22.30 u. Daarna was ik stikkapot en doodmoe. Maar het was het meer dan waard. Het liep perfect, de kittens dronken hun flesjes leeg en Estelle was gelukkig en liet alles gebeuren.
Na 22.30 heb ik geen flesjes meer gegeven en ze enkel laten drinken bij hun mama. s' Morgens waren ze goed bijgekomen en alles in orde.
Ze drinken nu nog uitsluitend bij Estelle en die heeft heel veel melk.
Ze verzwaren keurig en zijn mooi op gewicht.
Toch ben ik er nog niet helemaal gerust in. Volgens onze dierenarts moeten we afwachten en kan het toch nog grondig fout lopen. Hij zegt zelfs tot 6 weken kan er plotse sterfte optreden. Ik ben dus zeer bang en durf nog niet optimitisch te zijn.

gewichtjes vandaag :
poesje : 111 gram
poesje : 115 gram
poesje : 122 gram
katertje : 126 gram

Gefeliciteerd met beide nestjes, je hebt het goed gedaan met flessen en ruim voldoende in tijd.
Je hoeft echt niet bang te zijn dat door de verschillende bloedgroepen van de ouders nog iets fout kan gaan.
Die opmerking dat tot 6 weken na de geboorte er nog sterfte kan optreden is uit de lucht gegrepen.
Natuurlijk kan er nog iets fout gaan met de kittens maar om daar ongenuanceerd het verschil in bloedgroep de schuld van te geven :s
Dat kan ook als beide bloedgroep A hebben.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#56 Geplaatst 27 augustus 2009 - 20:16

oef !!!!! Wat een geruststelling !!!!
Ik mag er niet aan denken ze te verliezen. Je hebt er direct zo'n band mee !!!

Ik heb ook "colostrum" besteld, om hun weerstand iets te verhogen. En ze krijgen ook elke dag nutridrops. De colostrum had ik een paar dagen geleden besteld , maar nog niet gekregen. Spijtig, ik had het ze graag de eerste dagen gegeven. Ik heb het nog steeds niet ontvangen, mogelijk morgen wel.
Zou ik ze toch nog een paar flesjes colostrum geven elke dag ? Of laat ik ze gewoon verder drinken bij hun mama ?

Nog iets anders :

Estelle en Enrico komen beiden uit een nest van 6.

Naomi kreeg er 6 van Enrico en Estelle krijgt nu ook 6 kittens.
Is vruchtbaarheid eigenlijk erfelijk ????? Of is dit gewoon puur toeval ?

Guest_desorayo_*
Guest_desorayo_*

#57 Geplaatst 27 augustus 2009 - 20:21

gefeliciteerd met de kittens

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#58 Geplaatst 27 augustus 2009 - 20:31

poezemannen zei:

Hey, welkom terug hier! Wat een goed nieuws allemaal! Hopelijk blijft het goed gaan!!

Ik ben even weg geweest....Dit werkt ook zo verslavend....En het werd me te... Ik zal wel niet zo frequent meer aanwezig zijn als vroeger. Veeeeeel te druk momenteel.
Maar goed nieuws wil ik jullie niet onthouden. Ik houd u op de hoogte van het verder verloop van Estelles kittens. Door haar bloedgroep B kan dit voor veel mensen interessant zijn. Nog steeds durven heel velen het niet aan om te fokken met een B poes, A kater combinatie.
Misschien nu wel !!
Ik had nooit verwacht dat het zo eenvoudig zou gaan !!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#59 Geplaatst 27 augustus 2009 - 20:51

feroesti zei:

oef !!!!! Wat een geruststelling !!!!
Ik mag er niet aan denken ze te verliezen. Je hebt er direct zo'n band mee !!!

Ik heb ook "colostrum" besteld, om hun weerstand iets te verhogen. En ze krijgen ook elke dag nutridrops. De colostrum had ik een paar dagen geleden besteld , maar nog niet gekregen. Spijtig, ik had het ze graag de eerste dagen gegeven. Ik heb het nog steeds niet ontvangen, mogelijk morgen wel.
Zou ik ze toch nog een paar flesjes colostrum geven elke dag ? Of laat ik ze gewoon verder drinken bij hun mama ?

Nog iets anders :

Estelle en Enrico komen beiden uit een nest van 6.

Naomi kreeg er 6 van Enrico en Estelle krijgt nu ook 6 kittens.
Is vruchtbaarheid eigenlijk erfelijk ????? Of is dit gewoon puur toeval ?

Hrt is niet bewezen dat kunstcolostrum ook daadwerkelijk werkt. commercieel gezien natuurlijk wel :)
Antistoffen krijgen ze ook via de placenta van de moeder en de antistoffen via de moedermelk zijn nu ook nog wel aanwezig, dat houdt niet van de een op andere dag op.
Dat neemt gelijdelijk af.
Er zijn veel kittens groot geworden zonder moeder en jouw kittens hebben de luxe dat ze die wel hebben.
Een moeder en ook nog eens moedermelk mét nog wat antistoffen.

Het aantal kittens is afhankelijk van meerdere factoren, een gezonde baarmoeder waar de bevruchte eitjes zich goed kunnen nestelen is heel belangrijk.
Maar de kater bepaalt niet het aantal kittens als je dat bedoelt in je vraag.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#60 Geplaatst 27 augustus 2009 - 21:02

Ja, dat bedoelde ik.

Etou gaf nooit grote nesten. Maar hij dekte ook niet echt goed. Te lui, geen zin...Zelfs niet toen we hem erop zetten.

Bij Estelle heeft hij een spuit van de dierenarts gekregen om de deklust op te wekken en toen ging het wel. Anders wilde hij gewoon niet. Weinig testosteron was het antwoord van onze dierenarts. Hij sproeide ook nooit.

Telkens inspuiten wilden we niet, lijkt me niet gezond. De spuit werkt 1 maand, 3 of 4 keer per jaar vind ik toch veel.
Hij is inmiddels castraat. Want we kregen telkens 1 of 2 kittens of mislukte dekkingen. Hij loopt nu in huis rond en is dolgelukkig. De poezen intereseren hem totaal niet. Hij is gewoon een watje !!