Spring naar inhoud

- - - - -

Alles over HCM

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 27 mei 2009 - 12:23

Daar er op dit forum weer een poes overleden is aan HCM (  http://www.kattensit...-residence.html)    , vind ik het nuttig om eens en uitgebreide info over die ziekte bij katten op te zoeken. Hier vind je een héél goed én uitgebreid artikel:
over HCM bij de kat

Mijn éérste poes Sydney overleed hier ook aan; hij was nét geen 2 jaar geworden :cry:

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#2 Geplaatst 27 mei 2009 - 12:26

Bedankt Lut.
Welke kat op dit forum is er ook aan overleden?  Of bedoel je No Mercy? :cry:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#3 Geplaatst 27 mei 2009 - 12:31

Ze zal wel No Mercy bedoelen neem ik aan ja.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 27 mei 2009 - 12:32

lizke zei:

Bedankt Lut.
Welke kat op dit forum is er ook aan overleden? Of bedoel je No Mercy? :cry:

Ja hee, dat stond tussen haakskes ;) !
Het is echt een vreselijke ziekte, en je kan er zo weinig an doen..... :cry:

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#5 Geplaatst 27 mei 2009 - 12:32

Ah ja, ik zie het...

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#6 Geplaatst 27 mei 2009 - 13:35

Tache, onze HTK-lapjekat, werd 2 jaar geleden gediagnosteerd met HCM en ze wordt nu 3 jaar in juli. In Merelbeke hadden ze gezegd dat ze hooguit 4 zou worden dus we beginnen nu wel iets bewuster met haar om te gaan. Maar als we haar manier van doen van nu vergelijken met 2 jaar geleden dan zien we eigenlijk geen verschil dus het gaat best wel goed met haar, ze komt nog steeds even pittig uit de hoek. Hoewel we er nu wel rekening mee houden dat het plots een zou kunnen omslaan. :cry:

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 27 mei 2009 - 14:12

Dit is een heel nuttig artikel. Bedankt Lut.
Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 27 mei 2009 - 23:00

NiQi zei:

Tache, onze HTK-lapjekat, werd 2 jaar geleden gediagnosteerd met HCM en ze wordt nu 3 jaar in juli. In Merelbeke hadden ze gezegd dat ze hooguit 4 zou worden dus we beginnen nu wel iets bewuster met haar om te gaan. Maar als we haar manier van doen van nu vergelijken met 2 jaar geleden dan zien we eigenlijk geen verschil dus het gaat best wel goed met haar, ze komt nog steeds even pittig uit de hoek. Hoewel we er nu wel rekening mee houden dat het plots een zou kunnen omslaan. :cry:

Neemt ze medicatie??

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#9 Geplaatst 28 mei 2009 - 22:57

Lut zei:

Neemt ze medicatie??
Ja, elke dag 2,5 mg Fortekor.

Bewerkt door NiQi, 28 mei 2009 - 23:01.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 17 juni 2009 - 15:47

Ik zie nu pas deze reactie van jou! Ik ben zo blij dat je iets kan geven aan Tache!! Ik ben nog altijd zo nijdig op de dokter die indertijd vond dat het nog te vroeg was voor medicatie voor mijn Sydney :censored: :censored:
Ik wens je Tach nog véél gelukkige jaren bij jou!!

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#11 Geplaatst 17 juni 2009 - 17:16

Bij ons werd de hartruis vastgesteld bij onze gewone DA toen Tache ongeveer een jaar oud was. Na een foto gemaakt te hebben, zag hij dat haar hart vergroot was en heeft hij ons naar Merelbeke gestuurd voor een echo. Daar hebben ze ons dan de medicatie gegeven.

Dank je, wij hopen ook dat Tache nog lang bij ons blijft. 't is nog steeds een hele pittige dame dus ik denk niet dat ik daar nu echt bang voor moet zijn, maar ik heb geen idee hoe snel dit tij kan keren ...

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 17 juni 2009 - 23:41

Bedankt voor het artikel. Heel interessant om te lezen.

Onze Joppe* is op de leeftijd van 8 maanden onverwacht gestorven. Het ging al een tijdje minder goed, hij was veel te rustig geworden, hij at niet meer goed, hij ademde snel en werd een paar keer benauwd wakker en leek een paar seconden "weg" te zijn dan, ik zag altijd zijn hele lijfje meebewegen met het kloppen van zijn hartje, het hart klopte ook te snel, hij had 2 keer vocht overgegeven en 3 keer een hoestbui gehad.

Ik natuurlijk naar de dierenarts met hem, ik dacht ook aan een hartprobleem. Maar de dierenarts zei dat het een griepje was en gaf hem enkele prikjes. De dierenarts deed er toen zo raar over, ik moest zelf vragen om naar zijn hart en longen te luisteren en ze was heel ontwijkend met haar antwoord over wat ze hoorde (moest ik ook zelf naar vragen). Zijn hart klopte volgens haar opmerkelijk snel, maar toch nog normaal.

De spuiten leken iets te helpen, hij werd een beetje beter. Maar 2 weken later zakte hij een paar keer door zijn pootjes, iets later begon hij te hijgen, zijn tong was blauw. En binnen een paar minuten was Joppe er niet meer. Hij is in de armen van mijn moeder, op weg naar de dierenarts gestorven :( .

Ik heb altijd gedacht dat het HCM was, omdat de symptomen zo duidelijk overeen kwamen. Ergens heb ik wel spijt dat ik geen autopsie heb laten doen om het zeker te weten, maar ik wou hem toen met rust laten. En die dierenarts, daar ga ik nooit meer terug, volgens mij was ze ofwel incompetent ofwel wist ze dat hij niet meer lang zou leven maar zei ze niks. Bij onze Sam heeft ze ook fouten gemaakt (verkeerde/geen diagnose, medicatie waarvan hij bijna gestikt is...)

Bij onze Jaro is pas een lichte aritmie vastgesteld, zijn hart slaat soms een slag over. Ik maakte me al eerder zorgen omdat hij snel hijgt bij het spelen. Dus binnenkort gaan we met hem voor een echo in Merelbeke. :(

NiQi
NiQi
  • 351 berichten

#13 Geplaatst 18 juni 2009 - 00:24

Jaiks wat een verschrikkelijke DA heb jij gehad! Veel succes met de echo binnenkort.

Wij zijn in Merelbeke heel goed geholpen geweest en we mochten tijdens de echo ook aanwezig zijn. Maar bereid je er wel op voor dat je kat tijdens die echo echt raar uit de hoek kan komen ... bij ons moesten ze Tache met 4 studenten vasthouden en dan kwamen ze er nog niet zonder kleerscheuren vanaf. Maar ze zijn met Tache nooit brutaal geweest.

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 18 juni 2009 - 01:49

bedankt lut, een mens kan nooit genoeg info hebben en krijgen over HCM.

Geplaatste afbeelding

Pootjes van de Blooterikjes :hart: Cattery DeKuChaDuSa

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 18 juni 2009 - 18:53

NiQi zei:

Jaiks wat een verschrikkelijke DA heb jij gehad! Veel succes met de echo binnenkort.

Wij zijn in Merelbeke heel goed geholpen geweest en we mochten tijdens de echo ook aanwezig zijn. Maar bereid je er wel op voor dat je kat tijdens die echo echt raar uit de hoek kan komen ... bij ons moesten ze Tache met 4 studenten vasthouden en dan kwamen ze er nog niet zonder kleerscheuren vanaf. Maar ze zijn met Tache nooit brutaal geweest.

Bedankt!

Daar had ik me al op voorbereid, Jaro kan thuis nl. al heel pittig zijn ;) . Hij bijt en krabt gewoon als het hem niet aanstaat.

En die da, daar ben ik idd nog altijd niet over te spreken.

Ik hoop dat het met Tache (super naam voor een lapje trouwens!) nog lang goed mag gaan. Neemt ze haar medicatie goed?