Spring naar inhoud

- - - - -

HCM-testen

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#1 Geplaatst 17 februari 2011 - 23:03

waarschijnlijk zijn  er al topics genoeg over maar ik vind ze niet... is er geen zoekfunctie eigenlijk?

Nu mijn vraagje: heb vandaag de nieuwe resulaten toegekregen van Canisia, nu ik wist dat deze goed waren maar kunnen die verbeteren?
Ten opzichte van verleden jaar zijn ze veel verbterd. tegen mij is er gezegd, letten op ivsd maar dit is met 0.5vermindert...
Beter resultaat maar vraag me af hoe het kan komen?

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 20 februari 2011 - 10:15

de HCM - test kan elk jaar veranderen en in beide richtingen - goed kan goed blijven (met wat waarde verschil maar da's logisch daar het hart een spier is en die veel moet werken en afhankelijk van de leeftijd van de poes en gewicht komen daar wijzigingen in) maar goed kan ook slecht worden.

't is zoals met veel dingen een "moment-opname" en geeft geen 100 % garantie dat alles goed blijft maar dat zijn dingen waarmee je moet leren omgaan als je met "levende wezens" bezig bent.

ik zeg nu niet dat testen niet goed is, he (ik test zelf heel veel en heel dikwijls) maar ik heb ondertussen wel al geleerd dat ondanks dat het nog heel erg fout kan lopen.

gr.

veerle

nathalinde
nathalinde
  • 947 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 21 februari 2011 - 05:56

HCM wordt hier jaarlijks herhaald ... ook nog met de kateen die niet meer in het fokprogramma zitten. Waarom? Omdat HCM met de echo (zoals eerder al gezegd) niet 100% zekerheid geeft dat je kat ook echt geen HCM heeft.
je kan 6 jaar met een kat fokken en testen en geen HCM ... je test na castratie/sterilisatie verder en na bvb 9 jaar blijkt de kat bij een nieuwe test toch HCM te hebben. Je weet het dus nooit met zekerheid ... MAAR ... zeker en vast toch altijd je kat testen voor je ermee gaan fokken, want zo weet je dan toch al voor dat moment dat je kat op dat moment geen HCM heeft. En als je een generatie of 3 na elkaar steeds geen HCM hebt ... dan weet je wel al met wat meer zekerheid dat de kat ook HCM-vrij is.

Bij het fokken gaat het enorm om het selecteren en testen en helaas ook om het verwijderen van katten uit een fokprogramma. Niet dat je die kat dan moet weg doen, maar je gewoon weet dat die kat niet geschikt is voor de fok. En daar kunnen vele redenen voor zijn. Dus niet alleen HCM.

Wij fokkers zitten nog steeds te wachten op een sluitende 100% zekerheid gevende DNA-test voor HCM. Gelukkig is die er voor PKD al een tijdje.