Spring naar inhoud

- - - - -

regelgeving op het fokken

• Log in om te reageren
66 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#1 Geplaatst 18 februari 2011 - 15:13

In een vorig topic dus dit mailtje :

Zonet heb ik toch even een mailtje naar het ministerie gestuurd :

Geachte,

In het vooruitzicht van de nieuwe wetgeving op de verkoop van dieren in catteryen wil ik graag het volgende vermelden.

Het probleem in bepaalde catteryen is blijkbaar dat veel poezen jonger dan 1 jaar reeds gedekt worden. Het is een probleem dat bekend is en waar heel veel fokkers absoluut niet achter staan.
Kan er geen minimumleeftijd op het fokken met raskatten gezet worden ?
Het is schreinend dat we moeten toezien dat poesjes van 5-6 maanden al naar de dekkater gaan, dit bij de eerste krolsheid.
Verenigingen kunnen er niet tegen optreden en catteryen die het wel goed doen liggen daar wakker van !!

Het is zo ver gekomen dat wij en veel andere catteryen alle kittens met fokverbod laten vertrekken en zelfs dan fokt men nog, want we kunnen er niet tegen optreden omdat dit niet wettelijk blijkt te zijn. Fokverbod is wettelijk niet geregeld en contracten worden zo ook niet nageleefd. Wij, noch de verenigingen hebben dus geen enkele controle en mogelijkheid om op te treden tegen zo'n wanfokkers.

Vroegcastratie is een oplossing, maar nog heel veel dierenartsen weigeren die uit te voeren.
Alsook onze dierenarts staat er niet achter en vind het een té groot risico.
Het is dus zeer moeilijk om zo'n zaken te voorkomen en veel fokkers liggen er dus wakker van !

Dit is het antwoord :

beste mevrouw,

dank voor uw mail met suggesties voor regelgeving.
De vraag die ik me stel bij het opleggen van een minimumleeftijd voor het laten dekken van een poes is op welke manier we dit kunnen controleren zonder in teveel administratieve lasten te vervallen. Het principe is zeker niet verkeerd.
Vroegsterilisatie is inderdaad een voornemen in ons meerjarenplan. Een studie terzake wordt uitgevoerd door de faculteit diergeneeskunde van de UGent.Deel van de opdracht van de Universiteit is om de dierenartsen ook op te leiden voor deze nieuwe ingreep want zoals u zegt hebben de meeste dierenartsen daarin geen ervaring en is er daarom een zekere terughoudendheid. De resultaten en opleidingen worden niet verwacht voor 2013.

Ik vertrouw erop u hiermede voldoende te hebben geinformeerd.

vriendelijke groet,

En dit is mijn antwoord :

Geachte,

Qua administratie hoeft dat toch geen probleem te zijn ?

Kunnen raskattenverenigingen niet aangeschreven worden en een verbod opgelegd worden om geen stambomen af te leveren indien een poes jonger 1 jaar kittens heeft ?
Het wordt hoogtijd dat de verenigingen die stambomen afleveren ook eens keurig werk leveren. En voor hen zou er een duidelijke regelgeving moeten bestaan, die is er momenteel gewoon niet.

Chipnummer opnemen in de stamboom zou verplicht moeten zijn. Eveneens de testen en een fokverbod voor kittens die vertrekken naar niet geregistreerde fokkers.
Dan hoeft het vroegcastreren niet eens meer.

Me dunkt dat hier in België stamboomverenigingen mogen doen wat ze willen, terwijl zij toch net verantwoordelijk zijn voor de stambomen en het bewaren van de rassen.
Verenigingen kunnen weigeren stambomen op te maken indien er misbruik is. Maar dan moet er wel een duidelijke beschrijving zijn van wat misbruik is en wat niet.

Momenteel loopt het vaak fout hiermee.
Zo krijgen we meldingen van met schimmel besmette catteryen die er gewoon verder op los fokken. Ookal verwittigd een kittenkoper de vereniging en dierenarts er gebeurt niets !
Een minimumleeftijd op een dekking voor de poes is er ook niet.
Dekkaters zitten opgesloten in té kleine verblijven en geven dagdagelijks dekkingen aan gelijk welke poes, ongeacht ras of kwaliteit.

Dit zijn zaken die een vereniging toch hoort te controleren ? Zij aanvaarden dekbewijzen en leveren de stambomen af.
Maar dat loop in de kattenverenigingen net fout, er is geen enkele controle, er circuleren heel veel foute stambomen.
Er zijn te veel verenigigen en die doen gewoon hun eigen zin, de leden en stambomen brengen nu eenmaal geld in het laatje en shows brengen ook behoorlijke bedragen op !!

In Nederland en Duitsland is daar blijkbaar veel meer controle op en daar lukt het wel, ondanks dat fokkers er geen hk nummer hebben. Daar houden de zeer correcte vereningen keurig toezicht en grijpen in indien nodig. Daar worden stambomen wel geweigerd en werken de dierenartsen van de fokkers wel mee voor een goed beleid.
Buitenlandse fokkers staan dus niet te springen voor een belgische kat, want er zit vaak een rommelstamboom aan vast.
En Belgische fokkers werken vooral met Duitse en Nederlandse katten vanwege hetzelfde probleem in België.
Dat kan toch de bedoeling niet zijn ?

groetjes Nathalie

Kims
Kims
  • 340 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 18 februari 2011 - 15:28

Proficiat! Ben het helemaal met je eens en hoop dat je nog reactie krijgt...
Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 18 februari 2011 - 15:52

Wat als een kitten van 11 maanden hevig krols is?????En de fokker wil geen pil geven?
Of een poes breekt door de pil????
Geen enkele fokker zit op een BMO te wachten.

Mee de rest volledig eens, zelfs 200 procent

Bewerkt door Choeke, 18 februari 2011 - 15:53.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 18 februari 2011 - 16:02

ik denk dat er soms in het belang van de poes gedacht moet worden.

poezen zijn niet volledig met hun hormonen te vangen in regeltjes.

maar mensen moeten wel waarden en normen hebben.
En die kan je wel weer vangen in regeltjes

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 18 februari 2011 - 16:04

Daarom ook deze vraag Nathalie

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 18 februari 2011 - 16:04

Een poes die op 11 mnd hevig krols wordt of direct een pyometra krijgt en dus gedekt moet worden, die is ruim 1 jaar als ze gaat bevallen.
Echter het wordt anders als een poes voor het eerste levensjaar al een nest heeft.
Hier was eerder al een fokker die haar perzische poesje met 7 mnd leeftijd ook al liet bevallen. Wat is dat toch hier :s

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 18 februari 2011 - 16:06

Awel Karin dan zou ik er dus ook voor gaan,voor een dekking,dat wou ik dus zeggen.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 18 februari 2011 - 16:28

Feroesti,
Je kan misschien nog voorstellen dat ze de beste ideeen van Nederland en Duitsland overnemen.  Zodoende kan je een mooi resultaat afleveren in een wetsontwerp zonder het warm water opnieuw te moeten uitvinden.  Het risico dat er dan nog iets vergeten wordt, wordt zo ook kleiner misschien.
Schitterend gedaan van jou trouwens :heart:

wea
wea
  • 5.927 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 18 februari 2011 - 16:44

fantastisch dat je dit doet feroesti!!!!

ivm dat vroegcastratieplan waarvoor we naar het FOD zijn gegaan, daar is toen ook gezegd en voorgesteld om de chip nummer verplicht op een stamboom te zetten.

ook daar is toen door fokkers gezegd dat er meer controle zou moeten zijn op die verenigingen omdat er soms stambomen worden afgeleverd die fout zijn: het ras op de stamboom kan eigenlijk niet komen uit de rassen van de ouderdieren.

blijven schudden aan die boot en die zal wel eens vertrekken

Bewerkt door wea, 18 februari 2011 - 16:46.

wendyded
wendyded
  • 546 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 18 februari 2011 - 16:54

een vraagje ik heb gelezen: met de Poezenpil wordt uw kat niet meer krols

klopt dit en als dat zo is is dat dan niet ook een oplossing...als ze wordt gehouden voor de fok natuurlijk, anders sterilisatie...

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 18 februari 2011 - 17:10

Mijn complimenten dat je dit doet. Ben benieuwd naar het respons :)
Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 6 katten

#12 Geplaatst 18 februari 2011 - 17:15

wendyded zei:

een vraagje ik heb gelezen: met de Poezenpil wordt uw kat niet meer krols

klopt dit en als dat zo is is dat dan niet ook een oplossing...als ze wordt gehouden voor de fok natuurlijk, anders sterilisatie...

De tijd dat een kat de pil krijgt wordt ze niet krols nee, maar als je haar zwanger wilt laten worden moet je stoppen met de pil, dan word poezemien normaal gezien wel weer gewoon krols ;)

Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 18 februari 2011 - 17:45

Ergens in 2015 misschien???????????
Als het zo vlug gaat als een regering op poten zetten.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#14 Geplaatst 18 februari 2011 - 17:46

Ik had er goed over nagedacht en daarom schreef ik inderdaad 1 jaar als ze bevalt in plaats van zwanger , dan is er wat speling.
Dat is dan nog meer dan jong genoeg vind ik.

Een ongelukje oké, maar dan kan je dit aantonen. Dan heb je eigen katers en ging je niet op dek, dus geen dekbewijs.
Als je je als fokker kan verantwoorden tegenover een vereniging kan er in samenspraak een uitzondering aangevraagd worden indien nodig; dacht ik zo. Maar verenigingen mogen best streng zijn, daar heb ik niets op tegen. Als de regels duidelijk zijn, dan wordt men ook voorzichtiger !

Men moedigd iedereen aan om zich te registeren en alle kittens te chippen, maar er is gewoon geen controle op. Dus na een tijd verzwakt zoiets en nu ontdek ik zelf veel catteryen die al niet meer chippen, ondanks dat ze een hk nummer hebben.

Voor wie alles perfect in orde probeert te doen, is dit echt onrechtvaardig !!!
Dan zien we kittens die onder de prijs verkocht worden, geen chip, 1 vaccinatie, geen testen, ...
En zelf ook bij catteryen met een hknummer.
Voor de kittenkopers is dit bedrog, die goedkoop kan dan al snel een duurkoop worden !!
En wie krijgt het gezaag ? Ja, fokkers die het wel goed doen proberen zo'n mensen dan bij te staan en verder te helpen.
Ik ben het gewoon beu, er zijn té veel rommelfokkers, er moet iets gebeuren.
En twee jaar wachten op de vroegcastraties, daar heb ik echt geen zin in, het duurt al veel te lang !!

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 18 februari 2011 - 17:49

:thumb: :thumb: :thumb:

Hopelijk helpt het!

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo