Spring naar inhoud

- - - - -

regelgeving op het fokken

• Log in om te reageren
66 reacties op dit onderwerp
Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 18 februari 2011 - 17:49

Met deze regels kan ik mij volledig aansluiten Nathalie.
Ik heb zelf een chip gevraagd voor mijn fokpoes in nederland.
Ik moet nu nog wel extra gaan betalen omdat ze in België niet in de database staat.
Ook zoiets raar.
Dat ze dan een europees systeem maken.
Die vroegcastratie gaat hier wel door,zeker weten.

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#17 Geplaatst 18 februari 2011 - 17:52

Anders heb je als fokker alsmaar risico's,dikwijls door derden.
En daar heb ik dus ook geen zin in.
En wa heeft da fokverbod op stamboom dan voor zin als er te weinig controleurs zijn????
Verenigingen die verwijzen naar het ministerie v landbouw en omgekeerd.,en intussen word er alsmaar voort geschoemeld

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#18 Geplaatst 18 februari 2011 - 18:51

Vroegcastratie oké, maar dat ziet onze dierenarts niet zitten.
Hij heeft er geen al te beste ervaringen mee bij het zwerfkattenbeleid hier in onze stad. Het zit ook nog maar in de testfase en ik vind dat we daar toch een beetje voorzichtig moeten mee zijn.

Bovendien verhoogd het maar weer eens de kostprijs, want die kosten reken je als fokker natuurlijk ook door. Dat maakt dan weer nog meer ruimte voor kittenkopers door zich te laten vangen door goedkopere rommelfokkers.
Helaas merk ik nog dat heel veel kittenkopers zich daaraan laten vangen.
Ze denken, een kitten is een kitten en menen dat het bij hen door hun goede verzorging wel oké komt. Vaak niet en daartegen moeten ze ook wel ergens wettelijk beschermd worden, vind ik.
Er zullen altijd wel misbruiken en achterpoortjes zijn.
Maar nu is het één grote deur en wijd openstaande achterpoort !!
Ieder doet wat hij wil en dat vind ik niet kunnen. De katten moeten daartegen  beschermd worden !!!

nathalinde
nathalinde
  • 947 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 19 februari 2011 - 07:57

Heel goed van je Feroesti ... maar de bedenkingen van Karin moet ik ook in mee gaan.
Een poes die pyometra krijgt, moet direkt na de behandeling bij de eerstvolgende krolsheid gedekt worden of je kan met ene onvruchtbare poes zitten.
Als die dan al 1 jaar is tegen dat de kittens geboren worden, vind ik daar geen probleem in.

Wat de ongelukjes betreft ... kan natuurlijk altijd voorkomen, maar als je een beetje een snuggere fokker bent dan hou je je kater op de momenten dat je niet thuis bent of geen toezicht op de katten kan houden toch gewoon apart?!
Bij mij is he tin elk geval zo ... Onze Amicello heeft zijn eigen kamer voor de momenten dat we geen toezicht op hem kunnen houden (dus 's nachts, als ik uit werken ben of we niet thuis zijn) ... andere momenten loopt hij altijd vrij in huis rond.
En wie denkt dta hij er last van heeft ... helemaal niet want als ik 's avonds naar bed ga ... dan loopt hij gelijk mee d etrap op en direkt naar zijn eigen kamer.

Nu terug op topic ... er zou inderdaad wel iets moeten gedaan worden aan het te vroeg laten gedekt worden van jonge poezen.

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 19 februari 2011 - 14:54

vroegcastratie is een techniek die al 30 jaar wordt toegepast, alleen dus niet in B of NL.

controleurs...tja, wat kan ik daar over zeggen buiten dat er maar 1 per provincie is voor de fokkers te kontroleren...en de boerderijen, circussen, asielen, labos, ...alsook de klachten ....
die lopen dus van brand naar brand en de reaktie is : ah; het dier krijgt nog eten en drank, tja dan is het niet dringend.

Ik snap dat ook niet dat er zo laks wordt mee omgegaan want het zijn toch dieren die nauw met mensen moeten samenleven en dan verwacht je dat daar ook kontrole op is dat er geen problemen zijn die dit verhinderen (zoals ringworm, gedragsprobleen,...) Ik zou verwachten dat men moet kunnen aantonen dat men iets van fokken kent voor men daar aan mag beginnen, maar dat is dus niet zo. ook niet bij asielen. je hebt eiegenlijk geen kennis nodig daarvoor.

Ik snap eigenlijk ook niet dat dit bij geen enkele partij op de agenda staat. er zijn toch ontzettend veel dierenvrienden die een betere behandeling van de dieren willen en programmas op vitaya tonen ons ook dat de toestand in B echt om te huilen is. Krijg hier maar eens een controleur zo ver dat die gaat kijken naar een hond die op een balkon in de zon zit. Tegen dat die uiteindelijk aankomt is het immers al winter. Dat moet maar eens serieuzer genomen worden door de politiek. ipv de geldverspilling aan nieuwe verkiezingen zouden ze hier eens een paar extra mensen voor kunnen aannemen.

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#21 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:01

wea zei:

vroegcastratie is een techniek die al 30 jaar wordt toegepast, alleen dus niet in B of NL.

controleurs...tja, wat kan ik daar over zeggen buiten dat er maar 1 per provincie is voor de fokkers te kontroleren...en de boerderijen, circussen, asielen, labos, ...alsook de klachten ....
die lopen dus van brand naar brand en de reaktie is : ah; het dier krijgt nog eten en drank, tja dan is het niet dringend.

Ik snap dat ook niet dat er zo laks wordt mee omgegaan want het zijn toch dieren die nauw met mensen moeten samenleven en dan verwacht je dat daar ook kontrole op is dat er geen problemen zijn die dit verhinderen (zoals ringworm, gedragsprobleen,...) Ik zou verwachten dat men moet kunnen aantonen dat men iets van fokken kent voor men daar aan mag beginnen, maar dat is dus niet zo. ook niet bij asielen. je hebt eiegenlijk geen kennis nodig daarvoor.

Ik snap eigenlijk ook niet dat dit bij geen enkele partij op de agenda staat. er zijn toch ontzettend veel dierenvrienden die een betere behandeling van de dieren willen en programmas op vitaya tonen ons ook dat de toestand in B echt om te huilen is. Krijg hier maar eens een controleur zo ver dat die gaat kijken naar een hond die op een balkon in de zon zit. Tegen dat die uiteindelijk aankomt is het immers al winter. Dat moet maar eens serieuzer genomen worden door de politiek. ipv de geldverspilling aan nieuwe verkiezingen zouden ze hier eens een paar extra mensen voor kunnen aannemen.

Wea voor mij mogen ze hiervoor een buget apart voor uitttrekken om veel meer goede controleurs aan te werven,en liefst geen vriendjes van.......
Zoals het meestal is.

(Heb dat in mijn job bij de vetrinaire keuringen ook gezien)

Bewerkt door Choeke, 19 februari 2011 - 15:02.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#22 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:19

Ik vermoed dat het grootste probleem ligt bij de hopen administratie.
Dit zoals je in de mail kan lezen van het ministerie.
Maar die administratie hebben ze zichzelf op de hals gehaald.
Als ze nu de verenigingen aanpakken en die meer controleplicht geven, zou de administratie toch ook pakken minder zijn. Er zijn toch een pak minder verenigingen als fokkers gelukkig.

Ik heb de indruk dat de hknummers meer administratieve taken inhouden dan dat er echt iets gedaan werd voor het dierenwelzijn. Spijtig...

Natuurlijk zijn er fokkerijen die zonder stambomen en dergelijk werken. Maar die moeten eruit !!! Die stambomen zijn mega belangerijk om zuiver te kunnen werken. Er is gewoon geen grondige reden om raskittens zonder stamboom aan te bieden !!!

De vereningen meer voor zo'n zaken als controle laten opdraaien, desnoods met scholing om hen dat verstand bij te brengen.

Ik vind niet dat de asielproblematiek en verwaarlozingproblematiek vergeleken kunnen worden met de raskattenproblemen. Dat moet gewoon gescheiden zijn, daar een administatieve regeling in treffen die voor beiden geschikt is, is gewoon onbegonnen werk.

Bewerkt door feroesti, 19 februari 2011 - 15:19.

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#23 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:23

Die HK nummer zijn volgens mijn eigen mening gewoon weer een extra inkomen voor de kassa,
Daarom alleen al gaat onze cattery geen grote cattery zijn.

Bewerkt door Choeke, 19 februari 2011 - 15:24.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#24 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:36

Ik moet zeggen dat ons hknummer gewoon geen kosten inhoud.
Je hoeft zelfs geen ondernemingsnummer meer te hebben, het is een gewone registratie, je bekent maken eigenlijk.
Eénmalig de registratie en dat is alles. Dus als hobbyfokker vind ik het een voordeel geregistreerd te zijn, dan kan je ook adverteren.

Hoe men kan verbieden dat er zonder stamboom gefokt wordt is me een raadsel. Mogelijk zullen zo'n kittens gewoon als htk beschouwd worden.
Als er dan een castratieverplichting op komt zou het probleem zich vanzelf moeten oplossen.

Maar als in de toekomst de castratieverplichting er aan komt, moet je dus als fokker geregistreerd zijn ! Want enkel op die manier zal je nog een kitten "open" kunnen kopen. Het is dus de bedoeling dat enkel de "open" kittens naar geregistreerde fokkers zullen mogen, de rest moet verplicht gecastreerd worden.
Vandaar dat men ook bezig is met de wet te verscherpen om kittens uit het buitenland aan te kopen, daar zul je dus bij het ministerie in de toekomst toestemming moeten voor vragen...

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#25 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:39

Ik heb hier inlichtingen gewonen en ik zou voor vanaf 3 nesten per jaar 70 euro per jaar moeten betalen???????
Plus ook ze wisten zelf niet bij welke diensten je allemaal moest zijn......

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#26 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:42

Dan ga ik toch liever voor een à twee nesten per jaar ,mee alle testen in orde,stambomen en vroegcastratie.
Het is hier een hobby en een kleinschallige cattery.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#27 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:49

Choeke zei:

Ik heb hier inlichtingen gewonen en ik zou voor vanaf 3 nesten per jaar 70 euro per jaar moeten betalen???????
Plus ook ze wisten zelf niet bij welke diensten je allemaal moest zijn......

????
Dan heb je blijkbaar bij de verkeerde inlichtingen genomen !!

Eerst hadden wij een kleine onderneming vrijgesteld van btw.
Dat was een éénmalige kost van de inschrijving bij de kruispuntbank.
Als kleine onderneming geef je gewoon jaarlijks alle opbrengsten aan. Je moet onder het max. van 5590 euro blijven en betaald niets !!
Het enige wat wij dienden te betalen was jaarlijks onze extra oppervlakte belastingen voor de gebruikte ruimte. Meer niet, een te verwaarlozen bedrag.

Nu hebben wij onze onderneming opgezegd omdat het blijkbaar als hobbyfokker niet langer nodig is.
We hebben dus een hknummer, maar geen ondernemingsnummer meer.
Dus betalen we gewoon niets...
Ik heb wel aangetoont bij de kruispuntbank aan de hand van onze verkoopscontracten en onze kosten dat we ook daadwerkelijk niets verdienen. Als je dat kan aantonen wordt je blijkbaar geholpen.

Dus misschien een aanvraag doen bij het ministerie voor een hknummer als hobbyfokker en hen bij de controle meteen alle kosten en inkomsten voorleggen. Dan zien ze dat het je absoluut niet om winstbejag gaat, maar om geregistreerd te worden zoals het hoort...
Dit ook zo aan de plaatselijke belastingdienst voorleggen.
Als je met bewijzen alles kan staven wordt je ook gemakkelijker geloofd.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#28 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:53

Choeke zei:

Dan ga ik toch liever voor een à twee nesten per jaar ,mee alle testen in orde,stambomen en vroegcastratie.
Het is hier een hobby en een kleinschallige cattery.

Ja, maar dan kom je na 2013 wel in de problemen omdat je zelf geen fokpoezen meer zal kunnen verkrijgen. Zonder hknummer dus geen open kitten. Dus einde fok indien alle katten in pensioen zijn, voor cattery's die geen hknummer hebben...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#29 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:57

feroesti zei:

Ja, maar dan kom je na 2013 wel in de problemen omdat je zelf geen fokpoezen meer zal kunnen verkrijgen. Zonder hknummer dus geen open kitten. Dus einde fok indien alle katten in pensioen zijn, voor cattery's die geen hknummer hebben...

Die wet is er nog lang niet door. En om nu al dat nutteloze HKnummer aan te vragen voor iets dat misschien gaat gebeuren na 2013... 8)

Bij ons zijn er al veel mensen komen aankloppen omdat ze in het zak werden gezet door een fokker met HKnummer. Die mensen dachten "ze hebben een HKnummer, dus het zal wel goed zijn". Helaas is het HKnummer alles behalve een keurmerk, maar mensen die niet veel weten van fokken en raskatten trappen er wel in :(

Hier hebben we ook max twee nesten op een jaar, het is hier puur hobby. Dus ook wij vragen geen HKnummer aan. Moest het na 2013 wel moeten dan bekijken we dat dan wel.

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#30 Geplaatst 19 februari 2011 - 16:21

feroesti zei:

Maar als in de toekomst de castratieverplichting er aan komt, moet je dus als fokker geregistreerd zijn ! Want enkel op die manier zal je nog een kitten "open" kunnen kopen. Het is dus de bedoeling dat enkel de "open" kittens naar geregistreerde fokkers zullen mogen, de rest moet verplicht gecastreerd worden.
Vandaar dat men ook bezig is met de wet te verscherpen om kittens uit het buitenland aan te kopen, daar zul je dus bij het ministerie in de toekomst toestemming moeten voor vragen...

goh, ik weet nog niet zo zeker of die eraan komt. Dat was een voorstel, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook gebeurt.

feroesti, ik weet wel dat de asielproblematiek nog anders ligt en ook zijn eigen problemen heeft. Maar wat ik wou aanklagen is dat in beiden het serieus fout loopt omdat er geen goed beleid is: geen opvolging, geen controles, geen begeleiding, geen aanpak van zaken die verkeerd gaan,... niks. Om eigenlijk aan te tonen dat op alle vlakken dierenwelzijn hier tekort schiet in B.

Er ontbreekt ten deels ook de politieke wil om daar budgetten aan te besteden en het lef om dat aan te pakken.

en ik vind dat ook erg voor diegene die het wel goed willen doen, het kan niet simpel zijn om als goede fokker met alle kosten en inspanning die dat met zich eebrengt, een broodfokkers te zien die geld incasseert ten nadele van de katten en de kittenkopers en dan ook te zien dat daar geen strobreed in de weg wordt gelegd: niet door de verenigingen, niet door de controlediensten.

Bewerkt door wea, 19 februari 2011 - 16:26.