Spring naar inhoud

- - - - -

regelgeving op het fokken

• Log in om te reageren
66 reacties op dit onderwerp
Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#46 Geplaatst 20 februari 2011 - 12:35

Ik geloof dus absoluut niet in da gedoe mee da HK nr sorry.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#47 Geplaatst 20 februari 2011 - 12:54

Voor fip is er geen wettelijke garantie hoor...
Kan ook niet, want dit valt niet te bewijzen dat het afkomstig is uit de cattery.

De wetteijke garanties zijn gewoon belachelijk !!
Veel catteryen geven een veel ruimer verkoopcontract gelukkig.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#48 Geplaatst 20 februari 2011 - 13:09

Wat kooien betrefd laat ons duidelijk zijn dat geen enkele cattery een hknummer zal krijgen als de dieren er gekooid zitten !!!

Maar die wet is er ook voor de asiels en daar kunnen ze vaak niets anders omwille van quarantaine maatregelen.
Vandaar dat het niet zo eenvoudig is een wetgeving voor beiden te vinden. Catteryen en de asielproblematiek zou gewoon gescheiden moeten zijn.

Eigenlijk MOET een hobbyfokker een hknummer hebben.
zie :
pets

en occasioneel fokker niet, maar dat houd max. 2 nestjes per jaar in.
De voorwaarden staan mooi keurig uitgelegd op de site van fodvvl

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#49 Geplaatst 20 februari 2011 - 14:28

feroesti zei:

Wat kooien betrefd laat ons duidelijk zijn dat geen enkele cattery een hknummer zal krijgen als de dieren er gekooid zitten !!!

Maar die wet is er ook voor de asiels en daar kunnen ze vaak niets anders omwille van quarantaine maatregelen.
Vandaar dat het niet zo eenvoudig is een wetgeving voor beiden te vinden. Catteryen en de asielproblematiek zou gewoon gescheiden moeten zijn.

Eigenlijk MOET een hobbyfokker een hknummer hebben.
zie :
pets

en occasioneel fokker niet, maar dat houd max. 2 nestjes per jaar in.
De voorwaarden staan mooi keurig uitgelegd op de site van fodvvl

Kijk eens naar art. 28 en Bijlage 2 van het KB van 27 april 2007 - Infectueuze peritonitis - 21 dagen en in bijlage 2 (punt V en VI) vind je de afmeting van de kooien. Het is een bijzonder spijtige zaak maar in het KB staat het wel zo verwoord. Ze kunnen dus in de regel een vergunning niet weigeren om deze redenen, wat zeker niet inhoudt dat ik achter die voorwaarden sta hé.

Een hobby-fokker heeft minstens 2 open poezen en maximum 10 nesten per jaar verhandelt (let op het woord verhandelt). Een hobby-fokker heeft een vergunning nodig. Een occasionele fokker niet, een occasionele fokker heeft niet meer dan 3 nesten per jaar en moet geen erkenning hebben. Een beetje een grijze lijn als je 2 open poezen hebt en 2 nesten per jaar maar ik zou dan opteren voor de occasionele fokker of kweker zoals de wet zegt.

Dat is natuurtlijk de huidige wetgeving en niet het ontwerp van wet dat nog volop ter discussie staat

Loly-pop
Loly-pop
  • 72 berichten

#50 Geplaatst 20 februari 2011 - 14:56

volledig eens met feroesti verplichte hknummer en vroegcastreren maar het komt erdoor hoor tegen 2013 is niet zo ver meer af
voor twee nestjes per jaar ben je niet verplicht een hknummer te nemen
maar je moet altijd je( inkomsten)  van de kittens bij je belastingen voegen ook als je maar twee nestjes per jaar doet

Loly-pop
Loly-pop
  • 72 berichten

#51 Geplaatst 20 februari 2011 - 15:04

de afmetingen van de kooien is voor als de poes kittens heeft ze willen dat de poes dan genoeg ruimte heeft om effen apart te liggen maar je mag je poezen niet altijd in kooien steken hoor
een hknummer heeft niks met een goede of slechte cattery te maken is alleen om in orde te zijn met de belastingen en dat je overal kan adverteren

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#52 Geplaatst 20 februari 2011 - 15:12

Loly-pop zei:

de afmetingen van de kooien is voor als de poes kittens heeft ze willen dat de poes dan genoeg ruimte heeft om effen apart te liggen maar je mag je poezen niet altijd in kooien steken hoor
een hknummer heeft niks met een goede of slechte cattery te maken is alleen om in orde te zijn met de belastingen en dat je overal kan adverteren

Artikel 7 spreekt over de verblijven voor honden en katten enerzijds (Punt V bijlage 2) en anderzijds over de werphokken (Punt IV van bijlage II). Artikel 7 §3 zie je goed dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de soorten hokken

§ 3. Met uitzondering van de hokken waar de
dieren werpen, laat tenminste toe één zijde van
het hok het dier naar buiten te kijken. Deze
opening bedraagt minstens 1/4 van de
oppervlakte van deze kant en bevindt zich op

ooghoogte van de dieren.

Wat de belastingen betreft - occasionele inkomsten zou je dat kunnen noemen - maar ik heb met vele controleurs gesproken alsook met de hoofdbestuur van directe belastingen die allen aanraden een correcte boekhouding bij te houden met kosten en opbrengsten. Ook zijn weten dat fokken veelal meer kosten dan inkomsten inhoudt en dan heeft het voor hen geen enkel voordeel om die inkomsten en lasten aan te geven. Idem dito BTW. ALs je echt veel nesten per jaar gaat hebben en er op een of andere manier toch inkomsten aan zou overhouden, dan dien je die in de regel aan te geven, maar dan zitten we we al meer in de erkende fokkers die zowiezo meer gecontroleerd zullen worden dan de occasionele fokkers

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#53 Geplaatst 20 februari 2011 - 17:06

Ik blijf een occasioneel fokker,omdaar IK mij daar goed bij voel en omdat het bij mij enkel maar een hobby is en zal blijven.
Maar ik zal wel alle testen en voor vroegcastratie blijven pleiten.

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#54 Geplaatst 20 februari 2011 - 17:11

En daar heb je volledig gelijk in. Ik wou maar aanduiden dat de wetgeving die op vandaag bestaat niet goed in elkaar steekt en geen garantie is tegen broodfokkers, integendeel, maar ik sta daar geenzins achter hé.

Ik wil ook betere wetgeving en vind Feroesti haar idee heel positief

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#55 Geplaatst 20 februari 2011 - 17:17

Ik vind alles poistief tot een HK nr voor 2 nestjes per jaar.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#56 Geplaatst 20 februari 2011 - 19:59

Ik begrijp echt niet dat er zo negatief over dat hknummer wordt gedaan.
Op zich is er toch niets fout aan ?
Er moet toch ergens een registratie van fokkers gebeuren ?
Geen registratie betekend ook alleen maar controle bij bewezen dierenmishandeling en een klacht. De weg om hulp te vinden als kittenkoper is dan wel heel moeilijk, want de cattery bestaat in kwestie niet eens. Er zal meer tijd overgaan om te weten te komen waar  en hoe het probleem vandaan kwam.

Indien er geregistreerd werd hoeveel katten er op een adres aanwezig zijn en hoeveel kittens er vertrekken/vertrokken, kan men aan de hand van de chip elk kitten/kat volgen. De ouders zijn bekend, dus testen en vaccinaties kunnen ingekeken worden, er is een contractdierenarts (vaste da, (dus zomaar wijzigen van da bij problemen is niet zo evident) en er zijn contracten met chipnummers zodat elke kitten/kat gevolgd kan worden. Bij problemen kan men opsporen waar die problemen vandaan komen.

Het biedt ergens een bescherming, ook voor de fokker.
Van alle kittens is een lijst met het chipnummer en met de adresgegevens waar het kitten heen ging en de ouders van het kitten. Je kan dus gemakkelijk opsporen hoe en waar het foutliep, ook na enkele jaren.
Want het is niet omdat een kitten 6 jaar oud wordt, dat er plots geen erfelijke problemen meer kunnen opduiken en dit niet even belangerijk zijn om op te sporen waar dit vandaan kwam.
Ik vind het een handige boekhouding, ook op medisch vlak die me een goed overzicht geeft door de jaren heen.

Je kan dit als occasionele fokker ook bijhouden, maar als het verplicht is ga je dat toch wel net iets grondiger gaan doen.
En er is controle, want de contractdierenarts moet ook z'n fiche invullen.

Wel spijtig dat dit niet gecontroleerd wordt. Als er meer controle zou zijn, zouden veel fokkers hun boekhouding ook pakken zorgvuldiger gaan bijhouden. Want nu is het zo dat occasionele fokkers met 3 tot 4 nestjes per jaar ook wel vrij spel hebben, er is gewoon geen controle.
En de fokkers die wel een hknummer hebben kunnen ook wel zeer eenvoudig enkele nestjes gewoon niet in de boekhouding gaan inschrijven.
Dierenartsen liggen daar ook niet van wakker om een nest minder of meer in een boekhouding van de cattery te zien staan en knijpen maar al te graag een oogje dicht. Bij controle hoeven ze ook hun boekhouding niet te laten inkijken, dus is het ook niet hun zorg als die niet overeen komt met de boekhouding van de fokker.

Dat is België hé, achterpoortjes voor alles, wetten en totaal geen controles...

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#57 Geplaatst 21 februari 2011 - 13:27

Ik ben GEEN Hobbyfokker :) Ik been een occasionele fokker... dat is nog een trapje lager. En ik hoef geen contract te geven. Mijn kittenkopers zeggen vaak dat mijn contract echt ruim is. Ik weet niet, er zijn landen die zonder hk nummer werken en waar het wel goed loopt. Gewoon het hele idee rond hk nummer moet verbeterd worden en meer verduidelijking rond alles. Want weeral een HK nummer geeft niet eens meer vertrouwen, er zijn nog steeds te veel flut fokkers. Dus naar mijns inziens gebeurd de controle dan toch niet hoe het zou moeten en moet alles toch eventjes herkeken worden.

Maargoed, verder maak ik mij er niet al te druk in. Ik weet dat ik goed ben voor mijn diertjes en kittenkopers, dat is wat telt voor mij. Wat hk betreft dat zie ik dan later wel. :)

Wat wel goed is, is dat zowel fokkers met hk nummer als zonder hk nummer vragen voor hetzelfde. Het goed opvolgen van catteries met goede controles en correcte regels, in het welzijn van de dieren, zodat broodfokkers worden uitgeschakeld.

Bewerkt door Serenity, 21 februari 2011 - 13:35.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#58 Geplaatst 21 februari 2011 - 14:23

feroesti, wil je mss een petitie opstarten met je idee? Ik teken direkt hoor! Het fod denkt nu dat de fokkers vooral tegen vroegcastratie zijn en tegen meer controles en regels.

Eragon
Eragon
  • 3.807 berichten
  • 6 katten

#59 Geplaatst 21 februari 2011 - 14:30

Waarom maken we met KS geen overzicht op van de punten die fokkers en kopers belangrijk vinden en maken daaromtrent een petitie die we naar FOD sturen. Feroesti haar opmerkingen zijn een heel goede aanzet.

Ik heb niks tegen een goede reglementering van HK-nummers maar dan momet er ook een voordeel aan verbonden zijn voor de goede fokkers, namelijk dat er voldoende controle wordt uitgevoerd om diegenen die er de boordjes aflopen hun HK-nummer wordt ingetrokken. Voor wat hoort wat vind ik

Bewerkt door Eragon, 21 februari 2011 - 14:32.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#60 Geplaatst 21 februari 2011 - 19:00

Eragon zei:

Waarom maken we met KS geen overzicht op van de punten die fokkers en kopers belangrijk vinden en maken daaromtrent een petitie die we naar FOD sturen. Feroesti haar opmerkingen zijn een heel goede aanzet.

Ik heb niks tegen een goede reglementering van HK-nummers maar dan momet er ook een voordeel aan verbonden zijn voor de goede fokkers, namelijk dat er voldoende controle wordt uitgevoerd om diegenen die er de boordjes aflopen hun HK-nummer wordt ingetrokken. Voor wat hoort wat vind ik

Dat is een uistekend idee !!!
Als we dit met fokkers onder handen kunnen nemen en dit mooi allemaal op papier zetten, kunnen we er ook nog veel meer mee doen.
Ik zie het gerust zitten om ook op show eens daarmee rond te gaan om handtekeningen te sprokelen van fokkers en ons voorstel te verdedigen.
Maar dan moet het wel een goed voorstel zijn hé die ook voor het ministerie te verwezenlijken is.
Hoe meer fokkers zich achter een eerlijk voorstel scharen, hoe minder het ministerie eromheen kan, niet ???

Want eerlijk gezegd is op m'n tweede mail tot op heden nog geen antwoord van het ministerie gekomen. Misschien volgt dat nog wel, ik ben benieuwd...