Spring naar inhoud

- - - - -

iemand info over peri anale fistels bij hond?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 19 februari 2011 - 23:50

gistern merkte ik dat Lowie (chihuahua) veel likte aan zijn poep. hij hield zijn staart ook lager. nu dacht ik eerst dat er een beetje verdroogde uitwerpselen aanhingen, en dat was ook zo en heb ze verwijderd.
toen ik dan later es wou voelen aan zijn staart, en het bekijken, liet hij dit niet toe. dus ik maakte me al zorgen
nu heb ik hem net tussen mijn benen gepropt en zijn staart omhoog gedaan en gekeken,en het lijkt alsof er 2 gaatjes naast zijn anus zitten die bloeden. als ik het opzocht op google , kwam ik bij de term 'perianale fistels'.  de prognose is dikwijls niet goed, kan wijzen op een auto-immuunziekte. komt wel vaakst voor bij duitse herders, en honden op middelbare leeftijd. Lowie is 2,5 jaar ongeveer,dus das toch nog te jong dan??

zijn er hier onder jullie die daar meer over weten??? of misschien is het toch nog iets anders??? morgen is het natuurlijk zondag (typisch hé, als je met een geval zit is het zondag...) dus maandag sowieso naar dierenarts, maar vind het toch maar een raar iets!!! misschien dat er iemand dit herkent???

pff, nu nog es dit erbij... bilylou is ook nog aan het herstellen van een snauw, en nu dit geval met lowie... tis echt niet het moment om het ene probleem na het andere te hebben, hoor!!!
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#2 Geplaatst 20 februari 2011 - 03:02

over die fistels weet ik niks maar ik weet wel dat de anaalklieren naast de anus zitten en die kunnen oa verstopt zitten en dan gaan ze er ook veel aan likken en met hun poep over de grond schuren enzo, misschien dat het dan begint te bloeden omdat er overdreven veel aan wordt gelikt of mee over de grond wordt geschuurd?
Aan verstopte anaalklieren moet er natuurlijk ook iets gedaan worden want dat is allesbehalve plezant om te hebben.
Maar t zou wel beter zijn dat het dat is dan die fistels
Kan je op zondag niet terecht bij je dierenarts?

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 20 februari 2011 - 08:28

heb geen idee maar hopelijk is het iets anders

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#4 Geplaatst 20 februari 2011 - 13:21

Als de gaatjes links en één rechts van de anus liggen, denk ik ook dat het de anaalkliertjes zijn. Die kunnen jeuken, vandaar dat ze schuren over de grond en er aan likken. Denk dat ze vol zitten, en moeten uitgeknepen worden, maar gezien ik lees dat het er wat bloederig uit ziet kan je het best dit laten doen door de dierenarts, ben je gelijk zeker dat het niks anders is.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 20 februari 2011 - 19:44

De 2 gaatjes naast de anus zijn inderdaad de anaalklieren en omdat ze haar staart niet beweegt denk ik ook dat deze verstopt zitten. Je zal toch even naar de DA moeten om ze uit te laten knijpen. Ons Bo heeft dit ook ooit gehad, ze kreeg haar staart niet meer omhoog en ik dacht dat ze die gebroken had, even naar de DA geweest en het waren verstopte anaalklieren ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 20 februari 2011 - 21:58

welja, het rare is, de 2 gaatjes zaten allebei aan de linkerkant. rechts kon ik niets verdachts vinden. vandaag ziet het er beter uit, het ziet er rood uit, maar toe (gisteren waren het echt open gaatjes) ik kan het natuurlijk niet supergoed bekijken, moet hem met 1 hand omhoog houden, en met de andere hand zijn staart opheffen, dus kan geen haartjes opzijdoen ofzo, want kheb handen tekort!!! hij houdt zijn staart wel al goed omhoog, likt minder, maar zal sowieso naar dierenarts gaan, zodat hij indien nodig antibiotica kan krijgen, of misschien moeten de anaalklieren inderdaad eens geledigd worden? ik hou jullie op de hoogte!!!
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 21 februari 2011 - 12:52

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 21 februari 2011 - 13:05

Vrienden van ons hun shih tzu heeft verleden jaar een fistel gehad. Ze hebben het moeten laten open maken bij de da. Hun hondje kon niet meer zitten, en als ze kaka moest doen was het verschrikkelijk pijnlijk. Ze heeft toen ook een zware ab kuur moeten nemen. Laat het toch maar effe nakijken bij je da voor alle veiligheid.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#9 Geplaatst 21 februari 2011 - 23:08

En?
Weet je al wat er nu met Lowie scheelt?

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#10 Geplaatst 22 februari 2011 - 19:20

het was een abces dat is opengesprongen, de anaalklieren zaten overvol (andere kant heeft hij er veel uitgeduwd, uit die met het abces kwam er natuurlijk niets meer) en met antibiotica zou dit moeten toegaan!!! dus duimen maar dat Lowietje snel geen pijn meer heeft aan zijn poepje!! :)
Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 22 februari 2011 - 19:24

Beterschap voor Lowietje :hug: :hug:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 22 februari 2011 - 19:48

Veel beterschap. :miauw:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 22 februari 2011 - 19:54

spoedig herstel :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#14 Geplaatst 22 februari 2011 - 21:29

Was het door de volle anaalkliertjes dat het abces gekomen is? Hoe dan ook, wens je schat, dat het achterwerkje snel terug in orde is.

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#15 Geplaatst 22 februari 2011 - 21:49

Veel beterschap !