Spring naar inhoud

- - - - -

coronavirus

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
LoesjePoesje
LoesjePoesje
  • 36 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 20 februari 2011 - 11:34

Eergisteren heb ik telefoon gekregen van de DA voor te zeggen dat de bloeduitslag van ons Loesje goed was enkel dat ze positief teste op het coronavirus. En dat het geen probleem is om ze te laten dekken wanneer we een kater zouden vinden dat hier volledig negatief op test.
Maar ik had na zijn telefoon zo een slecht gevoel dat ik helemaal niet meer weet wat hij allemaal zei. Ik hoopte via deze weg misschien nog een beetje meer duidelijkheid te krijgen, tips of weetjes, of verhalen van anderen.

Ik heb al veel teksten opgezocht en gelezen maar ik vind het zeer moeilijk om het bij mijn klein katje een plaats tegeven.

Groetjes

Geplaatste afbeeldingGroetjes Loesje & Twane & hun baasjes :heart:

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 20 februari 2011 - 11:56

corinavirus komt bij ongeveer 80 tot 90 % van alle katten voor. Het is voor mij geen belemmering om een kat hierom wel of niet te laten dekken, daar heb ik andere criteria voor ;)

Sterker nog, we testen niet eens op de coronatiter. Omdat we niet vinden dat dit ook maar iets toevoegd.
Er zijn genoeg mensen die het niet met mij eens zijn hierin hoor. Je zult het voor jezelf moeten besluiten.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Liselotte
Liselotte
  • 2.256 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 20 februari 2011 - 12:57

Ach, die f :censored: coronatiters...  Hangt ervan af hoe hoog ze liggen.  'n Paar honderdjes (best van al onder de 100), tot daar toe, 'n paar duizendjes, da's minder.  Maar zoals Ginnie zegt, het betekent niet echt veel.  Zelf heb ik ook besloten van me er niets meer van aan te trekken en ze zeker niet meer hierop te laten testen, mijn poezels.  Omdat het alleen mij 'n hoop stress bezorgt en ze er zo gezond bijlopen als 'n vis ( :ha ), dus waarom zou ik me onnodig zorgen maken?!?  Als het coronavirus muteert in FIP, dan heb je pech, ja.  Maar als één van mijn cellen 'n kankercel wordt (wat iedereen op elk moment kan overkomen, al dan niet genetisch bepaald), is dat ook zo en kan ik daar ook niet veel aan doen, hé.  Ik volg Ginnie hierin, maar je moet zelf weten wat je ermee doet.  Hopelijk heb je aan mijn "raad" toch wat... :oops:
:hug: van Liselotte en Emmeline en :catkiss van Prillan, Esta en Noa
Geplaatste afbeelding

LoesjePoesje
LoesjePoesje
  • 36 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 20 februari 2011 - 13:23

Hier heb ik zeker en vast al wat aan. Ik zou zo graag van haar een nestje hebben want ik ben echt verzot op loesje het is als een kindje voor mij.
Maar kunnen jullie me ook tips geven waar je bvb kan laten dekken of moet ik daarvoor op een ander forum zijn.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 20 februari 2011 - 13:36

welk ras is loesje? en heeft ze een stamboom? Want dat is heel belangrijk om te kunnen onderzoeken welke kater het meest geschikt voor haar is.

daarnaast moet je de nodige testen laten doen en een catterynaam aanvragen (als je dat nog niet hebt gedaan ;) )

als je wilt fokken, lees je dan goed in en zorg dat je alles op de juiste manier doet. Met catterynaam, stamboompoes, stamboomkater, goede match op alle fronten, alle testen en een goede voorbereiding.
(en ja, 1 nestje is ook fokken ;) )

Geplaatste afbeelding

LoesjePoesje
LoesjePoesje
  • 36 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 20 februari 2011 - 13:48

Ah dat wist ik niet dat je dan ook een catterynaam moest hebben. Ik ben bij een mvr geweest die dit heeft en zei vertelde me dat je onder de zoveel nestjes het jaar geen catterynaam moest aanvragen.

Loesje is een perzische langhaar chinchilla kleur. Ik heb haar gekocht in een dierenwinkel achteraf bekeken SUPER DOM van ons maar ja ik kreeg een katje en moest zonder boe of ba loesje hebben. Dus met het gevolg we hebben haar stamboom niet. Toen we thuis kwamen dachten we hier aan en toen heb ik de papieren nog eens gelezen en daar staat wel op dat we het kunnen aanvragen maar ik denk dat dit telaat is of niet?!?

Maandag of dinsdag krijgen we de papieren van haar bloedonderzoek. Maar ik heb haar wel op alles laten testen waar ze kan opgetest worden heb een volledig onderzoek aangevraagd. Of is dit niet voldoende??

Groetjes en Alvast heel heel heel veel keer bedankt.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 20 februari 2011 - 13:55

in dit geval zou ik geen nestje met haar doen.
Ze komt uit een dierenwinkel (helaas :( ) en dus weet je niets van haar achtergrond, haar voorouders, haar gezondheid. Een goede kater uitzoeken die goed bij haar past is daarmee al zo goed als uitgesloten en het risico dat je kittens op de wereld zet met een afwijking (omdat je haar achtergrond niet kent) is vrij groot.

Ik zou het met haar niet riskeren. sorry.

Ik weet niet of je als hobby fokker geen catterynaam hoeft aan te vragen, ik ken de regelgeving in belgie niet zo goed, maar in Nederland is het zo dat je geen stambomen aan kunt vragen als je geen lid bent van een vereniging.

Alleen een uitgebreid onderzoek door je da is niet voldoende voor fokpoesjes. op zijn minst heb je te maken met hcm en pkd testen. volgens mij is een deel voor perzen via dna mogelijk.
Scannen moet je in ieder geval.

Welke testen een pers nog meer nodig heeft voor de fok weet ik zelf niet zo, dat kan een perzenfokker meer vertellen. Maar zoals ik al zei zou ik het met dit poesje niet riskeren.

Als je een nestje wilt kun je twee dingen doen.
Opvanger worden voor een asiel of stichting, die zoeken altijd goede opvangmama's en -papa's
of een katje voor de fok aanschaffen bij een goede fokker.

En je uiteraard goed inlezen en voorbereiden ;)

Geplaatste afbeelding

LoesjePoesje
LoesjePoesje
  • 36 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 20 februari 2011 - 14:05

Ja ik vind het ook heel riskant om met haar te fokken dus we twijfelen zeer hard aan dit gebeuren. Maar toch bedankt voor al je tips en raad.

Groetjes Loesjepoesje

Liselotte
Liselotte
  • 2.256 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 20 februari 2011 - 14:43

LoesjePoesje zei:

Ja ik vind het ook heel riskant om met haar te fokken dus we twijfelen zeer hard aan dit gebeuren. Maar toch bedankt voor al je tips en raad.

Groetjes Loesjepoesje

Ik heb je net 'n pb gestuurd.  
Als ze 'n langhaar Pers is, moet je best 'n Perzische kater zoeken, uiteraard!  Maar Perzen lopen veel risico op nierziektes, heb ik es ooit gelezen.  
Ik denk dat je het beste bij je dierenarts te rade kan gaan, wat het al dan niet dekken betreft... ;)
:hug: van Liselotte en Emmeline en :catkiss van Prillan, Esta en Noa
Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 20 februari 2011 - 18:44

Testen die ik zeer belangrijk vind is naast FIV en FeLV ook PKD en dan via DNA.
PKD is een erfelijke nierziekte en helaas komt dit nog steeds voor binnen ons geliefde perzenras. Daarnaast vind ik een pre testen op HCM, dit is een hart aandoening. Helaas wordt daar zeer weinig op getest.

Als ik op de foto kijk vind ik je meisje niet zo'n enorme lange vacht hebben, daarbij vind ik haar voor een pers erg lange oren hebben. Is ze echt een pers?

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!