Spring naar inhoud

- - - - -

zoektocht dekkater

• Log in om te reageren
81 reacties op dit onderwerp
lilo
lilo
  • 192 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 22 februari 2011 - 18:02

Hoe zoek je het best naar een geschikte dekkater?
Geplaatste afbeelding
lilo tjitske maya puck

evyv.
evyv.
  • 169 berichten

#2 Geplaatst 22 februari 2011 - 23:43

Eerst en vooral is het belangrijk om eens heel kritisch naar je poes te kijken om zo haar positieve en negatieve uiterlijke kenmerken te kennen. Op basis daarvan ga je opzoek naar een kater. Het is bij het fokken van raskatten enorm belangrijk iets bij te dragen bij het ras ipv enkel maar te vermeerderen. Heeft je poes bijvoorbeeld grote oren en staat in de rasstandaard beschreven dat kleine oren gewenst zijn, ga je dus best op zoek naar een kater met kleine oortjes om maar een voorbeeld te geven :d Best kan je catterysites bezoeken van het ras naar waar je opzoek bent, en wanneer een cattery katers heeft staan deze ook altijd op hun site vermeld. Met foto's en vaak kan je de stamboom ook al terugvinden.

Het is heel belangrijk te kijken naar de stamboomlijnen van de kater die je op het oog hebt. Passen deze lijnen bij mijn poes? Wie zijn zijn voorouders? Welke genen draagt hij en welke kittens kan ik verwachten door deze combinatie te maken? (kleur, patroon) En zouden dit de kittens zijn die in mijn (fok)doelen passen? (is een heel op/zoekwerk) :)

Wanneer je dit allemaal uitgezocht hebt, alles er goed uitziet, de kater en de poes hopelijk elkaars min-puntjes kunnen recht trekken en positieve puntjes in de verf kunnen zetten,
kan je eens contact opnemen met de kater eigenaar, en meestal zijn zij bereid je vandaar verder te helpen.

Bewerkt door evyv., 22 februari 2011 - 23:54.

lilo
lilo
  • 192 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 23 februari 2011 - 08:41

Ivm de stamboomlijnen, is dat dan kijken of dat er niet dezelfde naam in komt van de stamboomlijn van uw poes?
Ik heb hier ook al eens het woordje stamboomlezen gelezen, is dat dan al de namen googlen en checken of dat ze hcm, pkd, fiv en felv vrij zijn? Of zou dat nog over iets anders gaan?
Geplaatste afbeelding
lilo tjitske maya puck

Choeke
Choeke
  • 7.104 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 23 februari 2011 - 08:51

Stamboom lezen,gaat erover om na te kijken hoeveel het inteelt percentage zal zijn van u poes met een bepaalde dekkater.
Ook vind ik het goed om op voorhand de bloedgroep laten te bepalen bij de poes.
Een bloedgroep A poes mag door een B of A kater gedekt worden.
Een bloedgroep B poes en daar een A kater opzeten,dan heb je kan op complicaties
Daarom deze link
limbracatmiauw.web-log.nl: FOKGEVAREN EN BLOEDGROEPEN BIJ KATTEN

lilo
lilo
  • 192 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 23 februari 2011 - 09:33

De testen zijn al allemaal gebeurd en al negatief :dancer: ook is er bloedgroepbepaling gebeurd.
Maar op sommige site kan je de stambomen niet lezen of sommige catterien hebben geen site dus kan je bijna niet van te voren weten uit welke stamboom de dekkater komt?
Geplaatste afbeelding
lilo tjitske maya puck

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 23 februari 2011 - 10:01

lilo zei:

Ivm de stamboomlijnen, is dat dan kijken of dat er niet dezelfde naam in komt van de stamboomlijn van uw poes?
Ik heb hier ook al eens het woordje stamboomlezen gelezen, is dat dan al de namen googlen en checken of dat ze hcm, pkd, fiv en felv vrij zijn? Of zou dat nog over iets anders gaan?

een naam is maar een naam, soms is het best interessant om een kwalitatief goed dier of afstamming vaker terug te zien op een stamboom.

en verder is het ook onderscheid maken in de naam en catterynaam, want een cattery kan meerdere sporen bewandelen.

Belangrijk is gewoon dat een beginnend fokker terug kan vallen op een ervaren fokker die ook de geschiedenis van het ras een beetje kent

lilo
lilo
  • 192 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 23 februari 2011 - 10:50

Als het een hele goeie passende dekkater is voor je poes mag je dan jaarlijks of naar gelang de poes er rijp voor is opnieuw naar deze dekkater gaan of moet je iedere keer een andere dekkater zoeken met andere lijnen?
Geplaatste afbeelding
lilo tjitske maya puck

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#8 Geplaatst 23 februari 2011 - 11:13

Als je een prachtnest hebt gehad uit deze combinatie kan je dat inderdaad wel herhalen. Als het qua gezondheid en schoonheid goed zit heb je daar dan al meer garantie op de tweede keer.
En het contact met de katereigenaar wordt nog beter, er is meer vertrouwen, want dat heb je ook niet op één, twee, drie...

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 23 februari 2011 - 11:27

In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst :LOL: :LOL: :LOL:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 23 februari 2011 - 11:32

Jaarlijks naar dezelfde kater lijkt me niet echt een interessant idee...
Eens een combinatie herhalen, ok, dat kan nuttig zijn.

Maar telkens dezelfde kater, daar zie ik het nut niet van in...

Belangrijk in je zoektocht naar een kater is eerst je fokdoel op punt stellen. Ik denk dat die stap bij jou nog ontbreekt, zo te oordelen naar je vragen. Vanaf jij zelf weet wat je wilt kan je pas gericht gaan zoeken. Neem even de tijd om na te denken wat voor jou belangrijk is, wat jij wilt terug zien in je kittens en dan kan je beginnen zoeken naar een kater die jou dichter bij dat doel kan brengen.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 23 februari 2011 - 11:38

Weet je wel hoeveel fokkers dat doen? Vaak naar dezelfde kater gaan?
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 23 februari 2011 - 11:41

britjes zei:

't Is niet omdat het voortdurend gedaan wordt dat het dan ook maar als "goed" gezien moet worden 8)

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#13 Geplaatst 23 februari 2011 - 12:07

britjes zei:

tsja spannend is het niet.
Kijk ik doe nu ook een combi voor de 2 de keer.
Mocht er bij Sapp nu niks leuks voor mij bij zitten misschien ook nog een 3de poging.

Een eigen kater is voor mij niet een vrijbrief om 10 jaar met die kater mijn eigen poezen keer op keer te verparen dit is niet fokken.
Das gemakszucht en vermeerderen.
Hier zullen best mensen het niet mee eens zijn.

Fokken is combinaties maken het beste eruit houden en weer verder zoeken naar een partner voor die jonge kat soms is een combinatie echt niet succesvol, andere keer wel. Natuur laat zich niet sturen.

Daarom zoek ik ook rustig door naar een kater die interessant is.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 23 februari 2011 - 12:20

Smitten Kitten zei:

't Is niet omdat het voortdurend gedaan wordt dat het dan ook maar als "goed" gezien moet worden 8)

Dat heb ik ook niet gezegt ;) . Maar ik ken ze wel die ieder jaar met dezelfde poes naar dezelfde kater gaan. Volgens mij zijn er dus ook fokkers die het doen om gewoon leuk een nest te hebben. Die verbeteren dan dus echt niks.
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#15 Geplaatst 23 februari 2011 - 12:25

britjes zei:

Dat heb ik ook niet gezegt ;) . Maar ik ken ze wel die ieder jaar met dezelfde poes naar dezelfde kater gaan. Volgens mij zijn er dus ook fokkers die het doen om gewoon leuk een nest te hebben. Die verbeteren dan dus echt niks.

Uhu, dat bedoel ik ook ;)

Tuurlijk kan het voorvallen dat je meerdere keren naar dezelfde kater gaat. Zo wil ik uit een bepaalde combi dat er een dochtertje wordt geboren, gebeurt dit niet, dan plan ik volgend jaar dezelfde combi.

Maar systematisch telkens dezelfde kater, nee daar ben je niet veel mee...

Ik heb twee katers, als ik niet veel moeite zou willen doen en toch elk jaar kittens zou willen hebben kon ik enkel met deze twee katers en mijn dames nog jaren voort, maar dat is niet de bedoeling. Mijn katers passen niet beiden bij al mijn dames en sommige combi's zijn voor mijn fokdoel gewoon verre van interessant. (qua stamboom kan het, maar kat is meer dan stamboom alleen)
Dus ja, af en toe een een buitendekking halen en hier in huis op een verstandige manier "puzzelen" met wat we hebben ;)